Mijn vriend en ik hebben in februari een maand te tijd om Sri Lanka te bezoeken. We hebben nog geen concreet reisplan, maar hebben wel het idee dat we meer dan genoeg tijd hebben om alles te zien. We hebben wel in gedachten dat we graag een aantal national parken willen zien, willen snorkelen, hiken, walvis/dolfijnspotten. Nu lees ik op de forums dat bepaalde plekken in het eiland best wel seizoensafhankelijk zijn. Hebben jullie tips wat een goede reisroute is? Is het slim om een bepaalde route te reizen of juist niet? Wij hopen ook walvissen te spotten, maar ik heb geen idee of dit het juiste seizoen is. Verder wilt mijn vriend graag duiken, maar is het moeilijk een keuze te maken welke plek het mooiste is. Heeft iemand een tip (het liefst niet te ver van Colombo) waar hij het beste zijn paddy kan halen?
Hoe is verder het nachtleven in Sri Lanka? Is er 's nachts iets te doen?
Ja hoor is walvisseizoen in Mirissa. Check www.divesrilanka.com voor de PADI centra, tussen Hikka en Tangalle zijn er genoeg open dit seizoen. Logische route is Airport - Culturele Driehoek (vermijd hele noorden en oosten, geen seizoen) - Kandy/Knuckles - Kitulgala (raft en canyoning) - Adam’s Peak (zware nachttrek) - Eliya - Haputale/Ella (2e trekkinggebied na Knuckles) - Sinharaja (trek door natuurpark) - een zuidelijk safaripark zoals Uda Walawe of Yala - zuidkust.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
PS Nachtleven in de grotere kustplaatsen zoals Mirissa, U’tuna, Hikka
Route van Erik is een mooie, je kan overwegen om de eerste nacht in Negombo door te brengen. Dan kan je daar wat relaxen en vast een snufje nachtleven oppikken (bars, clubs en goede restaurants, zeker voor seafood, bijvoorbeeld Tuskers).
Adams Peak is een unieke ervaring, maar dat is wel behoorlijk pittig, goede wandelschoenen en een goede conditie zijn wel vereist. In Kandy heb je de Tempel van de Tand, een unieke gelegenheid om de grootste en levendigste Boeddhistische tempel van Sri Lanka te zien. In de Cultural Triangle heb je de Koningssteden Pollonaruwa en Anaradhapura (eventueel combineren met Mihintale). Daarnaast de Leeuwenrots in Sigiriya en de Cavetemples in Dambulla. Udawallawe (met Elephant Transit Home) en Yala zou ik beide doen maar vermijdt het weekend. Dan kan het erg druk zijn.
In Mirissa heb je verschillende zee safarioperators. Wij hebben hele goede ervaringen met Raja & The Whales. Dit moet je wel van te voren boeken, februari is een drukke maand. Zeker dit jaar, een aantal van de hotels en guesthouses die wij in onze programma’s opnemen zitten nu al vol geboekt.
Heel erg bedankt voor jullie tips! Klinkt erg goed! Wij gaan zeker jullie tips gebruiken
Is het denken jullie niet mogelijk om over het algemeen in februari te reizen zonder overnachtingen of tours boeken vooraf? Ik begrijp wel dat sommige erg populaire tours snel vol zitten, maar verder… ?
Hoezo tours vantevoren boeken? Nooit nodig mi. Hotels, tja, als je tevreden bent met je 3e of 4e keus houd dan flexibiliteit. Zonee boek dan zeker 1-2 nachten tevoren via Internet of telefoon.
Ik denk dat Niki reageerde uit oogpunt van mijn verhaal over Raja & The Whales. Die moet je wel van te voren boeken. De safari’s e.d. is meestal geen probleem, behalve in het in het weekend/feestdagen. De 3 en 4 sterren hotels beginnen al behoorlijk vol te raken en de een aantal populaire zitten al vol voor februari. Maar er zijn uiteraard meer onderkomens, zeker in het guesthouse en lokale segment.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik reageerde inderdaad op Raja & The Whales en vroeg me af of van te voren boeken ook nodig is voor andere tours. Maar daar heb ik het antwoord nu op gekregen! Wij hebben geen hoge eisen qua overnachtingen en reizen redelijk low-budget, dus ik verwacht dat het goed moet komen. Hartelijk dank!
Alles kan natuurlijk, Trinco dus ook. De langjarige gemiddelden laten zien dat er in februari tussen de 70 en 170mm regen (dat is tot 3X zoveel als in februari in de NL). Dat lijkt veel, maar is voor Sri Lanka valt dat wel mee. Maar goed, je kan natuurlijk pech of juist geluk hebben. Het weer is altijd een onzekere factor.
Waar gaat je interesse uit in Trinco? Snorkelen is geen optie, veel te veel zand in het water. Het seizoen begint meestal zo rond april.
Inderdaad vanwege Pigeon Island en de goede verhalen die ik daarover heb gehoord. Voornamelijk dat je kunt snorkelen met rifhaaien en zeeschildpadden. Maar jij geeft aan dat dit dus niet het goede seizoen is? Of is dit bij Pigeon Island juist wel weer mogelijk? Op internet staat namelijk geen specifieke informatie over seizoenen om Pigeon Island te bezoeken, daarom zijn je tips erg welkom!
Nee hoor, Wereldwijzer is óók Internet en hier kan iedereen je verzekeren dat snorkel bij Pigeon Island (en Passikudah) van april-mei tot oktober kan. In jullie periode is zuidwest-zee rustig dus o.a. goede snorkel bij Hikka en Mirissa.
Hoi, mag ik even inhaken? Hoe lang schat je in dat je de walvissen tour van te voren moet boeken eind febr? Wij weten nog niet precies wanneer we daar zijn. Zijn er ook touroperators die jullie absoluut AFRADEN voor de marinetours? Waar jullie slechte ervaringen mee hebben of veel slechte verhalen over horen. Met name over de omgang met de toeristen of bijvoorbeeld de manier van varen.
Niki fijne reis alvast!
Groetjes
Tsja, dat is moeilijk te zeggen. Meestal is een paar (4/5) dagen van te voren voldoende. Maar wij merken dit jaar dat het erg druk is (voor Sri Lanka dat is). Mijn idee, maar dat moet ik nog lokaal verifiëren, is dat de Russen niet meer naar Egypte (bomaanslag) en Turkije (ruzie over neergeschoten vliegtuig) gaan en een flink aantal voor Sri Lanka kiest.
Raja & The Whales vinden wij het beste. Deze man (en zijn crew) zijn ontzettend goed. Ze kunnen goed spotten, geven goede uitleg en gaan zeer bewust met de dieren om. Dat heet met name niet te dicht bij komen, de dieren moeten namelijk lang genoeg adem kunnen halen voordat ze weer duiken. Als ze dit niet kunnen doen doordat ze schrikken kunnen ze hersenbeschadiging krijgen. In de reviews krijgt Raja soms opmerkingen dat hij niet aardig is. Ik weet precies hoe dat komt, zijn missie is om toeristen te vertellen over walvissen zodat ze er over na gaan denken wat voor unieke dieren dit zijn. Hij kan behoorlijk geïrriteerd worden als toeristen totaal geen interesse hebben, door hem heen praten of afval in het water gooien. En daar heeft hij gelijk in (maar dat is mijn mening).
Volgens mij houdt de Sri Lankaanse nu een oogje in het zeil, dus echt rare dingen zullen de andere operators niet meer doen. Maar als je boot te dicht bij de walvissen komt, zou ik het wel tegen de crew zeggen.
En een laatste tip, het is open zee dus met name op het hogere observatiedek (meer beweging) kunnen mensen die daar gevoelig voor zijn zeeziek worden. Als je dit weet van jezelf, neem dan ruim van te voren zeeziekte pillen in.
Toch nog even terugkomend op jouw vraag. Februari is dus echt wel twee maanden voor het begin van het seizoen. Je kan geluk hebben (er zijn toeristen die toch wel het één en ander zien buiten het seizoen), maar de kans is klein. Waar je rekening mee moet houden is uiteraard zand in het water waardoor het zicht minder wordt en (wat de meeste mensen vergeten) dat er veel minder licht valt door de bewolking, hierdoor wordt het zicht en de kleuren veel minder. Ik weet niet hoe flexibel jullie zijn, maar je zou als je op SL bent het weer in Trinco in de gaten kunnen houden en dan besluiten of je een dag Pigeon Island wilt doen. Maar ik zou het bij voorbaat skippen en lekker gaan snorkelen bij Hikkaduwa, wat Erik ook aangeeft.
Ik wil hier ook graag op inhaken!
Goede tips allemaal!
Maar mijn vraag is wij gaan half juli weg t/m half aug. En willen dan heel graag snorkelen en ook walvisspotten. Is er dan een gebied waar we beter wel of niet heen kunnen gaan? En hoever moet je dat van te voren boeken dan?
En een junglesafari is dat ook goed te doen die tijd?
Nikki en Lotte…alvast veel plezier …voor jullie schiet het al op zeg!!
Snorkel is Passi of Trinco (& Pigeon Island), niets anders. Walvis met wat geluk Trinco, hoeft niet vantevoren geboekt. Jungle is de gewone parken voor de jeep en Sinharaja voor de wandelsafari.
Afhankelijk van je route kan je ook nog kiezen voor een safari in Wilpattu, dit park is in juli/augustus meestal ook goed qua weer. In deze maanden hoef je het meeste inderdaad niet te boeken, zoals Erik al vermeldt, tenzij je kiest voor de high rated boutique hotels. Alleen voor het weekend kan het verstandig zijn om een paar dagen vooraf te informeren of er plaats is. Weekenden kunnen vrij druk zijn met locals.
Pigeon Island en de parken kan je beter vermijden in het weekend. De kans om dieren te zien of (in het geval van Pigeon Island) rustig te snorkelen is dan een stuk kleiner. Sinharaja is inderdaad een fantastisch wandelpark, zeker als je een goede tracker mee krijgt. Hou er wel rekening mee dat Sinharaja echt een regenwoud is, tot en met juli kan de Zuid-West moesson hier actief zijn met het risico op een flinke bui. Misschien verstandig om dit zo laat mogelijk in jullie reis te doen (als het überhaupt in jullie plannen past). Een poncho meenemen is altijd verstandig, neemt geen ruimte in beslag, heb je maar een paar keer nodig, maar dan ben je er echt blij mee.
Top!
Bedankt voor jullie tips! ben er super blij mee!
Ik moet nog gaan zitten voor een route…Hebben jullie daar misschien ook suggesties in?
En als ik het zo lees dan hoef ik niet van te voren overnachtingen te boeken???Of misschien toch wel? Ik heb namelijk het idee dat het misschien best druk is als wij er zijn omdat het dan schoolvakantie is…Wij houden niet van high rated boutique hotels gewoon lekkere simpele hutjes of misschien bij mensen thuis…geen idee hoe het daar gaat in Sri Lanka.
Bijna 20 jaar terug zijn wij in Thailand en Bali en java geweest en toen hebben we ook nooit geboekt. We kwamen bij een plaats aan en gingen gewoon kijken of er ergens een plekje was…kan dat ook in Sri Lanka of is dat lastiger?
Ben zo benieuwd hoe het daar is, en vooral ook wat onze kinderen (14 en 16 jaar) ervan vinden!!
Hoor graag of er nog meer suggesties zijn!
Hartelijke dank alvast!
Simpele accomodatie betekent geen drivers quarter en daarvoor weer Rs 2000-2500 per nacht extra betalen. Klinkt niet slim.
Je kunt veelal wat on the fly vinden al betekent dat extra km’s maken, en chauffeur zal dan wel opties bieden met quarter als je dat wilt. Alleen Passi/Trinco nu boeken want oostkust is dan hartje hoogseizoen en heeft bepaald geen overschot aan acco.
Ervan uitgaand dat je strand aan het eind wilt (en dan ook chauffeur wegstuurt want die heeft dagelijks minimumafstand) is het Airport-Galle - wildpark (Yala of Uda Walawe) - Ella - Eliya - Kandy - Dambulla/Sigiriya en dan strand. Voorlaatste dag met trein terug naar dichtbij airport.
Hallo Erik,
Geweldig bedankt voor je snelle reactie.
Maar even blond hoor…wat betekent drivers quater?
En wat is on the fly?
Sorry…ik begrijp dat niet helemaal. neem aan dat het te maken heeft met een auto met chauffeur.
Tja ik ben er nog nooit geweest…mss zijn het sri lankeese begrippen…
Hartelijk dank voor je route en suggesties hoor…ben er erg blij mee!! Jij nu niet met mij misschien…