Spaanse les en/of Danscursus in Santiago de Cuba

ONTZETTEND GOED ADRES IN SANTIAGO DE CUBA
VOOR SPAANS EN SALSA

Wil je Spaanse lessen volgen in Santiago de Cuba?

Wil je Salsa leren dansen in Santiago de Cuba?

Ga dan naar Raquel. Zij is organisatrice van een organisatie voor toeristen en zij kan dat alles voor je regelen! Ze is een super lieve Cubaanse vrouw van ± 75, absoluut niet zoals je een Cubaanse voor zou stellen, maar als je haar éénmaal ontmoet hebt, zul je er blijven terug komen.

Ze is geweldig!

Zeg haar wel even dat je haar naam en adres van mij hebt gekregen. Vermoedelijk moet je haar geheugen even opfrissen, maar dat kan door te zeggen dat ik Carolina ben, die Nederlandse, die in Spanje woont en die altijd in het huis van Lucia (Calle K) verblijft, dan weet ze het denk ik wel.

Als je ook salsa les wilt, zou ik het leuk vinden als je vraagt om les van Maykel te krijgen. Dan help je hem ook en dat zou ik heel fijn vinden.

Het adres van Raquel is:
Raquel Valls Chacón
Calle J #169 entre Avenida de Cespedes y Calle 4ta
Reparto Sueño
90900 Santiago de Cuba
Cuba

Zeg haar alsjeblieft dat ik haar en allen daar ontzettend mis, dat ik dagelijks aan ze denk en dat ze een dikke kus en knuffel van me krijgt! Alvast bedankt!

Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kun je dat altijd hier in deze topic posten of je kan me een PB’tje of mailtje sturen.

Ik zou het uiteraard ook graag horen als je er geweest bent.
Ben erg benieuwd wat je er allemaal van vond!

Bij voorbaat dank!

Veel liefs,
Carolina

Even een fotootje, dan weet je gelijk ook hoe Raquel eruit ziet. Is wel zo handig lijkt me. :slight_smile:

Dit ben ik dus met Raquel! Was in december 2003 en hier ben ik nog met heel kort donker haar hahaha. (Heb nu dus lang blond haar.)

Liefs,
Carolina

Dit ga ik zeker onthouden en bewaren voor volgend jaar Cuba!!:slight_smile:
Helemaal leuk!

En wat een lieverd :p!!

Hahahaha dankje! :wink:

Ooooh, je bedoelde Raquel?!?! Hahahahahaha
Ja, dat is zeker een echte lieverd!

:D:D:D

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Bedankt voor je tips nogmaals!
Ik ben benieuwd naar die foto waarop jij samen met Raquel staat, maar ik kan hem niet openen. Krijg steeds een foutmelding:confused:
Weet jij sooms hoe dat zit?

Groetjes,

Sabine

Hm raar… Nee, weet niet hoe dat komt…
Zal eens kijken of ik 'm op een andere manier kan sturen.

Liefs,
Carolina

Ook leuk voor salsales in Santiago de Cuba:
http://www.cubanrhythm.com/nederlands/index.html

He Caroline!
Ik las net je bericht, en heel toevallig ben ik wel op zoek naar een plek om beter spaans te leren. Maar even een vraagjes… hoeveel kost het? voor hoelang? En is er plaats om te verblijven of moet je dat zelf regelen? is er ook misschien een site?

Zal leuk vinden als je reageert

Xxx Estel

Hoi Estel,

Wat betreft de kosten, het is inmiddels een tijdje geleden dat ik de cursus gedaan heb daar, vandaar dat ik de prijzen niet vermeld heb, maar ik geloof dat ik voor privélessen iets van 6 CUC per uur betaalde. Dat was voor de Spaanse lessen. De danslessen (ook privé) zijn 5 CUC per uur (dat weet ik zeker).

Raquel kan zeker ook een verblijfplaats voor je regelen. Mocht je al een datum weten van wanneer je gaat, dan kan ik een vriendin van me mailen die goed contact heeft met Raquel en haar vast vragen contact op te nemen met Raquel om wellicht al te reserveren en een overnachting te regelen… Stuur me maar een mailtje als dat nodig is. Het is in ieder geval een kleine moeite.

Liefs,
Carolina

Ik vind het echt geweldig dat er al zoveel mensen naar informatie vragen over spaanse lessen en danslessen in Santiago! Ik geef het met liefde en plezier en vind het absoluut geen probleem om hierover bericht/gemaild te worden! Ik vind het heerlijk als ik mijn vrienden daar in Santiago zo op deze (kleine) manier kan helpen! Hartelijk bedankt in ieder geval!

Nu bedacht ik me, dat ik wel een foto van Raquel heb geplaatst, maar niet van Maykel en voor diegene die ook danslessen willen volgen is dat wellicht ook al leuk. Dus bij deze!

De foto met Raquel is van december 2003, deze van de zomer 2004.

Veel liefs,
Carolina

En waar is een foto van een dansende Carolina…

Ook veel Liefs van
Arturo

Hahahaha, goeie Arturo! :wink: Bij deze dus! :smiley:

Op deze foto ben ik rueda aan het dansen.
Een groepsvorm van salsa. Erg leuk!

Ik heb daar meer foto’s van, maar ik mag niet meer foto’s uploaden van Wereldwijzer… :frowning: HELP! :wink:

Liefs,
Carolina

Cara,

Prachtige foto…!!!
Maar wie is Caroline: links of rechts op die foto?

Foto’s nemen veel geheugen van de computer in beslag en die gaat dan w.s. langzamer werken (?)

Veel Liefs
Arturo

grin herken je me niet van de andere twee foto’s die ik reeds in deze topic geplaatst heb??? :wink: :stuck_out_tongue: Ik ben degene aan de rechterkant. Maykel (mijn favo dansleraar) danst op de foto rechts achter.

Het leuke aan rueda is, dat de dames steeds doorgewisseld worden van danspartner, dus zo dans je steeds met iedereen! :slight_smile: :smiley:

Ja, dat zal wel… Maar ik vind het toch jammer! :wink: :stuck_out_tongue:

Liefs,
Carolina

:wub: zucht:wub:
Zou graag rueda leren dansen… lijkt me een fantastisch gevoel om zo in harmonie in groep te kunnen dansen. Ik heb het tijdens de salsa-lessen in Antwerpen zien doen tussen de salsa-gevorderden en rasechte cubanen, het zag er zo geweldig uit!

:drugged: zal ik toch ´s naar Santiago moeten vrees ik… :slywink:

Hahahahahaha, ZEKERS!!! En dat hoef je niet te vrezen hoor! :wink:
Santiago is GEWELDIG!!! :smiley:

Maar je hebt gelijk, rueda dansen is super. Voor vrouwen altijd nog iets gemakkelijker dan voor mannen, want de vrouwen hoeven “alleen maar” te volgen (voor zover dat gemakkelijk is ;)). Rueda ziet er niet alleen leuk/mooi uit, het is ook super lekker om te doen. Minder vrij dan gewone salsa, maar door de harmonie is het heerlijk!

Liefs,
Carolina

L.S.

Waar komt het woord **SALSA **eigenlijk vandaan ?

Sa la mi ? (ken je mij) ???

Bò (= ik weet het niet)

Een hele zoektocht op internet, Wikipedia noch Van Dale konden me hier een antwoord op geven, maar uiteindelijk vond ik dit en dat leek me wel toepasselijk:

Gevonden op www.cubaforum.nl
Het woord ‘salsa’ komt van het kikongowoord ‘ndungu’ dat zoiets betekent als “van een pittige saus voorzien”. In Cuba veranderde dit woord in “sandunga” om uit eindelijk in het Spaans als ‘Echale Salsita’ (saus toevoegen) te worden vertaald of gewoon ‘salsa’.[

** Op [URL=“http://www.latinartiesten.nl/Interviews%202006/Septeto%20Nacional/Interview%20Septeto%20Nacional.htm”]www.latinartiesten.nl](http://www.cubaforum.nl) vond ik ook nog een interessant stukje dat hier enigszins betrekking heeft met de herkomst van het woord:**
"De relatie tussen Ignacio Piñeiro en New York is een interessante. Niet in de laatste plaats doordat Ignacio Piñeiro tot de eerste Cubaanse artiesten behoorde die naar New York werden gehaald om opnamen te maken. Het is niet toevallig dat het eerste grote handboek over salsamuziek - “El libro de la salsa, crónica de la música del caribe urbano” van Cesar Miguel Rondón - begint met de tekst van een liedje van Ignacio Piñeiro: “Echale salsita”. Het citaat wordt gevolgd door een paginagrote afbeelding van de componist.

Nu doen verschillende verhalen de ronde over welke dubbelzinnigheden in deze tekst besloten liggen. Hoewel het nummer al eerder was geschreven, zou Ignacio Piñeiro het met een speciale bedoeling op het repertoire hebben gezet voor hun tournee naar de Wereldtentoonstelling in Chicago in 1933. Hij zou het eten tijdens eerdere reizen door de Verenigde Staten verschrikkelijk hebben gevonden. Om het voor hem verteerbaar te krijgen, moest er saus bij. Heel veel saus. Het vooruitzicht van de ontberingen die zijn maag opnieuw te wachten stonden, heeft hem toen doen besluiten het als een soort muzikaal protest tegen het slechte eten op het repertoire zetten. Maar daar was het in dat boek niet om te doen. Het was slechts een opstapje naar de herkomst van het woord “salsa”, de term waarmee in de jaren zeventig een specifiek muziekgenre werd gelabeld."

Persoonlijk vind ik het wel redelijk in de oren klinken eerlijk gezegd, dat het woord salsa (dus?) afkomstig is van het woord sandunga. Mocht iemand meer weten over de herkomst van het woord SALSA dan hoor ik dat graag!

Liefs,
Carolina

Salsa , letterlijk ‘saus’ dus. Een saus van muziek + dans. Had ik niet kunnen bedenken.

Lijkt een beetje op het Italiaans Salsice , een mix van verschillende vleessoorten, pittig gekruid, dat in de vorm van een dampend (bloedheet dus) worstje op je bord verschijnt.

Salsa dus een mix van (pittige, (Spaans ?) Cubaanse, Latijns-Amerikaanse muzieksoorten en dat inclusief een (mix van ) dans(en)

Trouwens die salsicce kook ik eerst omdat er voor mij veel te veel sale (zout) in zit.
Nog even dit proberen
sale = zout (pittig
sapere = weten
sa = weet je/je weet
sal sa = je weet het is ‘zout’.(pittig,‘heet’/caldo gekruid, met veel aglio (alino?)(knoflook))
Deze logica geldt dus blijkbaar niet voor salsa. Maar toch…
veel Liefs.
Arturo

Hoi Carolina,

Ik zou graag meer informatie willen over die spaanse en salsa lessen en onderdak. Mijn email is [EMAIL=“sannereijers@yahoo.com”]sannereijers@yahoo.com

Alvast bedankt!!