Solo of Surakarta

Heb ik dan geschreven dat het mijn eigen ervaring is ?
Het is een geciteerde stuk .

Je heb in Indonesische muziek een jaar genoemd van 1900 (?) , dat Dangdut uit een gemoderniseerde O.M “geevolueerd” werd .
Je juiste tekst weet ik niet meer .
Ik mag aannemen dat je ook ergens gehaald(geleend) hebt .

Dezelfde delen over Oma Irama heb ik ook niet persoonlijk meegermaakt.
Ik heb wel de beginjaren van de Indonesische Rockbands in Jakarta meegemaakt , ook de O.G en O.M .
Dat zijn mijn objectieve ervaringen . Geen google werk .

Dit verhaal past ook in het topic Solo?
Meneer waar bent u eigenlijk mee bezig?

Een voorbeeld voor Nir Maryono , dat hij ook goed kan googlen .
En dat ik niet door gaat emmeren .

Dus het heeft wel een aansluiting met wat hij schreef.

In jou geval kan het ook gebeuren dat je in een posting plotseling een andere site en een paar leden van die site mee gaat noemen en op de korrel neemt.
Terwijl ze niks te maken hebben in de betreffende posting .

Wat ik prachtig vind , is de voorspelbaarheid dat er weer ingehakt wordt .
Ik kan niet verder schrijven dan de 1ste posting , dat gebeurde in diverse door mij gestarte topic.
Na de 2de posting ging het verder off topic.
Jammer .
Ik heb nog een paar foto’ s van de becaman , van de plaatsen waar ik geweest ben , weet niet of ik een foto heb gemaakt van de buitenkant van Sriwedari .
Goed , ik denk dat ik maar gaat stoppen met mijn topic over Solo .

Dus eigelijk is het onderstaande het enige wat jij kan vertellen na 3x in Solo te zijn geweest.

De meeste toeristen komen vaak naar Yogyakarta , Borobudur , Mendut en Prambanan.
Yogyakarta is bekend van de Keraton , de Sultan , Malioboro en de “bekende” Pasar Kembang.
Ben een paar keren aan het jalan jalan geweest in Yogya en omgeving.
In Solo ben ik gewoon langs gereden , heb ik toch daar niks te zoeken.
In totaal ben ik daar 3x geweest, het laats was in Februari 2009 .
Een korte bezoek toen ik in Yogyakarta voor 2 nachten logeerde.
We hadden een dagtocht van gemaakt , met een travelbusje .
De kosten waren 60.000 rupiah per rit per persoon .
Reistijd was ongeveer 1,5-2 uren , afhankelijk waar je in SDolo moet zijn en of de bestemmingen van de andere passagiers niet te ver uit elkaar zijn.

Wat weet ik van Solo ? Niet veel ,

SOLO BARU = De Nieuwe Solo .
Is een satellietstad van Solo , Ik zou zeggen zoiets zoals Amsterdam en Almere .
De afstand Amsterdam -Almere ligt iets verder dan Solo - Solo Baru , je moet het zien als vergelijkingsmateriaal. In het verleden was Almere ook een toevluchtsoord van de Amsterdammers.

Ben ook 1 keertje langs geweest , om een internetvriend te bezoeken.
Ben in de verkeerde sector terecht gekomen (kesasar)

Surya Atmadja schreef in reactie 41 en 43:

Je heb in Indonesische muziek een jaar genoemd van 1900 (?) , dat Dangdut uit een gemoderniseerde O.M “geevolueerd” werd .
Je juiste tekst weet ik niet meer .
Ik mag aannemen dat je ook ergens gehaald(geleend) hebt .

Een voorbeeld voor Nir Maryono , dat hij ook goed kan googlen .
En dat ik niet door gaat emmeren .

Ik heb in desbetreffende draadje het volgende geschreven:

Als ik niets afweet van een onderwerp, houd het voor mij op dan reageer ik gewoon niet, ik ga niet zitten googlen om wat informatie bij elkaar te zitten schrapen en dat op het Internet te dumpen. Echter van Indonesische muziek weet ik wel een beetje, tenminste genoeg om te denken dat ik hierover wat zinnigs kan schrijven.

Wat nog mooier zou zijn dat u zichzelf eens afvroeg hoe dat nou komt. Altijd dezelfde kritiek altijd dezelfde reacties, die reacties van u lijken ook wel gekopieerd en geplakt. Overigens ben ik de enige die in dit topic daadwerkelijk voor toeristen bruikbare info heeft gegeven, daar walst u gemakshalve maar overheen, misselijk gedrag vind ik dat, komt niet in uw “verdediging “van pas. Met deze reactie loop ik ook weer het risico dat degenen die modereren mij weer van negatief gesijk betichten. Dat risico neem ik gaarne, als ik hier geen gefundeerde kritiek mag uiten dan moeten ze me maar dr af gooien, daar kan ik niet mee zitten, met mensen die aan fundamentele rechten, vrijheid van kritische meningsuiting, knagen wens ik niets te maken te hebben.

Na een aantal reacties slaat u altijd aan het modereren, er zijn diverse leden in dit topic die nogal zware kritiek op uw manier van schrijven hebben, u wenst zich daar niets van aan te trekken, het gevolg is dat deze wonde steeds erger gaat etteren. De ellende is dat u zich gaarne als Indonesiër presenteert, doch eigenlijk door langdurig verblijf in NL, ruim 40 jaar, alle feeling met de Indonesische werkelijkheid, ik bedoel hiermee het gebeuren van alle dag, verloren heeft. U probeert dat te verhullen door overal info te kopiëren en dat te presenteren onder het motto “Kijk mij eens de orang pintar (Orpin)”. uw reizen naar Indonesië zijn qua wat u daar doet verre van opwindend, iets dat geheel uw eigen zaak is, maar kom niet met het verhaal aan dat u niets heeft gezien maar toch lange lappen tekst gaat neerzetten. Uw stuk over Solo begint met wat summiere doch zeer incomplete informatie over het ontstaan van die stad, u begint er als bladvulling iets over Yogya te vertellen, wat de bedoeling van het geschrevene ontgaat mij en ik denk ook anderen, volkomen. Ineens springt u over op het moderne Solo met gegevens die van een overheidssite gekopieerd lijken te zijn. En waarom u Solobaru erbij haalt, een stad die niets met Solo te maken heeft, uitgezonderd dat het grondgebied eens tot de Residentie Solo behoorde, blijft een raadsel. Ik vind het stuk waterverf, er zit kraak noch smaak aan. Informatie die men, als men zou willen, binnen enkele seconden van het internet met Google tevoorschijn tovert.

Reeds een aantal jaren lees ik uw berichten met de bedoeling eens even lekker te lachen, ik vraag me altijd af: “Wie of wat speelt hij nou eigenlijk?” Ik stel me zo voor dat iemand zoals u schitterende verhalen over zijn jeugd in Indonesië zou kunnen vertellen, een periode die niemand hier kent, de transitie van de Orde lama naar de Orde baru. Af en toe komt er wel iets van dat tevoorschijn, zoals in het muziektopic, doch u verziekt uw eigen schrijven onmiddellijk door de informatie te completeren met allerlei van het internet bijeen gegraaide informatie, op een manier dat het stuk niet meer te pruimen valt, want u bent niet bekend met de materie. Vreselijk. Ik vertelde ooit hier dat ik een boekje had gekocht dat “Jakarta 1960’an” heette geschreven door iemand uit uw generatie. uw reactie was “Interesseert mij niets” voor mij was die opmerking tekenend. U bent niet geïnteresseerd in Indonesië, slechts in u zelf en vooral de manier waarop u zichzelf presenteert als iemand die “alles weet”. Ik weet dat hetgeen hierboven staat allemaal weinig zin heeft, want “One cannot teach new tricks to an old dog” Begitulah.

Sekian sudah bosen

Het had natuurlijk leuk geweest als u had verteld op welke site u deze informatie heeft gevonden, sekarang tidak bisa dicek (uw zogenaamde motto)

Huishuur kan je net zo hoog maken als jezelf wilt, het is maar wat je eisen zijn. Voor ong. 7 juta heb je een rijtjeshuis in Solo Baru, dat is dan een gewone woning. Het huis dat ik inmiddels 11 jaar bewoon doet 3,5 jt per jaar, wel meerdere jaren vooruit betalen. Het huis is 125 m², 3 slaapkamers, grote overdekte keuken buiten, garage. Elektra 220.000 p/m, water 27.000 p/m telefoon 40.000 p/m. Veiligste plek in Indonesia want in dezelfde straat staat de asrama van de Brimob. Het huis is zo goedkoop omdat ik natuurlijk een slimme onderhandelaar ben, ik heb het altijd goed laten onderhouden, dat wist de eigenaar, die niet in Solo woont te waarderen, hij heeft geen omkijken naar zijn bezit. Mijn contract loopt tot sept. a.s. ik verleng het niet want ga volgende maand verhuizen, zeg baai-baai tegen Solo, met pijn in het hart, want heb hier zeer prettig gewoond en de Solonezen zijn TOP als buren, zeer tolerant

Dan die imigrasi cijfers van 2006 (als u zich niet vergist :D) die kloppen niet, er zijn ong, 400 buitenlanders die in Solo verblijven, maar niet allemaal met een Kitas zoals u beweerd, de meesten met een 6-maands visum. Iedereen met een beetje verstand van Indo ziet meteen dat zoiets niet kan. Weer een grove misser van onze “imigrasispesialis”. Er verblijven in Solo veel buitenlandse studenten die Javaanse cultuur studeren, Basa Jowo, en ook als dalang voor de wayang, gamelan, sinden, meditatie etc. Verder is Solo een groot textielproductiecentrum, in Sukoharjo staat het zeer grote Sritex, producent van militaire uniformen voor legers in de gehele wereld, verder veel fabrieken die in Taiwanese en Koeaanse handen zijn, zoals Tyfountex die o.a. voor Ikea produceert. Bij deze fabrieken zitten de nodige expats met hun vergunningen. Mijn imigrasiinfo heb ik rechtsreeks van het Kanim, daar kom ik wel eens.

Maryono schreef :
Ik heb in desbetreffende draadje het volgende geschreven:

*Als ik niets afweet van een onderwerp, houd het voor mij op dan reageer ik gewoon niet, ik ga niet zitten googlen om wat informatie bij elkaar te zitten schrapen en dat op het Internet te dumpen. Echter van Indonesische muziek weet ik wel een beetje, tenminste genoeg om te denken dat ik hierover wat zinnigs kan schrijven. *

Dat moet ook zo zijn , voor iedereen , dus ook voor mij .
Daar ben ik konsekwent in.
Je zou mijn mening of mijn aanwezigheid niet zo snel vinden als men hier over plaatsen of eilanden gaat waar ik nog niet geweest ben.
Soms vraag ik weleens uitleg over iets wat ik niet begrijp of als iemand iets vreemds schreef.
Daarom heb ik ook in posting 1 geschreven : Wat weet ik van Solo ? Niet veel .
Maar toch wil ik mijn (reis) ervaring hier vertellen .Omdat ik het nodig vind om iets te vertellen over een niet onbelangrijke stad , die een merkwaardige geschiedenis heeft in Indonesia.
Omdat ik selectief te werk gaat in mijn aandachtspunten , en eventueel subjectief kan zijn in mijn komentaar (oordeel) , zal (kan) mijn "reis"verhaal anders zijn dan van een andere toerist.
Zoals men kan lezen werd mijn verhaal rijkelijk aangevuld door Dhr BoomAap die in Solo Baru woont. Het is ook logisch dat hij veel meer weet dan een gewone toerist .

En dat is mooi meegenomen , immers ik heb in mijn profiel ook geschreven: Alle aanvulling wordt op prijs gesteld.
Iedereen kan zijn/haar voordelen er uit halen.
Uiteraard kan de toerist zelf uitmaken welke gegevens voor hem/haar relevant zijn .
De batikliefhebbers kunnen hun hart ophalen , Solo is ook bekend van Batik Solo , Batik Danarhadi. Van goede kwaliteit , heb ooit 2 mooi batik halus hemden gekregen als huwelijkskado .Fijne hemden , wel batik tulis , maar van eenvoudige design. Heb jarenlang plezier van gehad .Ik zou de museum batik wel willen zien.
De kunst en cultuur “freaks” kunnen ook aan hun trekken komen . Voor ieder wat wils .
Ik hou bijvoorbeeld van oude koloniale gebouwen(de zgn " Rumah Belanda) , en van de Javaanse cultuurgeschiedenis. En van grote Malls. Lekker kijken kijken en niet kopen.
Dus als ik eind dit jaar of begin 2010 weer naar Solo gaat zal ik ook te vinden zijn bij de kraton en de archieven van Solo .

Dezelfde voorbeeld is als een buitenlandse toerist iets schrijft en of foto maakt over Amsterdam.
Ondanks dat ik >30 jr in A’dam woon weet ik niet alles over Amsterdam , heb ik nog niet alle “toeristische” atracties gezien .
Maar ik kan wel globaal vertellen hoe het in Amsterdam gaat als een önervaren"toerist het vraagt.
En als iemand de openingstijden van Rijksmuseum , Van Gogh of Amsterdamse Historisch Museum etc vraag zou ik ook niet weten , hoewel ik een paar keren geweest ben .
Moet vaak voor mijn Indonesische landgenoten als “guide” spelen.
Of de busnrs en vertrektijden naar Volendam of Zaansche Molen.
En dan ben ik genoodzaak om de site van die gegevens op te snorren (in dit geval te googlen) .
Dat doet iedereen ook .

Wat is er zo merkwaardig aan de geschiedenis van Solo? De stad is in 1745 gesticht, althans de kraton is verhuisd en was er nog lang geen sprake van een stad. De susuhunan moest ook voor de VOC een fort bouwen, dat werd fort De Grootmoedigheid. De stichting van Yogya in 1755 ging op ongeveer dezelfde wijze, alleen daar werd de bouw van het VOC fort ernstig getraineerd, het werd pas in 1790 voltooid. Hoe Batavia is ontstaan dat weet iedereen, die stad werd door J.Pz. Coen in 1619 gesticht als VOC rendez-vous voor de inter-Aziatische handel. Bandung was een kampung voordat de Groote Postweg onder GG Daendels werd aangelegd, daar ontstonden hotels, herbergen en plaatsen om paarden te verversen en zo, wat later tot Bandung is geworden. Medan stelde ook niets voor voordat Nienhuijs de tabaksteelt in Deli introduceerde. Ambon ontstond pas toen de Portugezen daar het fort "Nossa Senhora da Anunciada” oprichtten. Rond het fort kwamen allerlei mensen te wonen die voor de Portugezen werkten alsmede kolonies van handelaren. Jayapura v/h Hollandia is gestart aan het begin van de 20ste eeuw als militair kampement om de grens met het oostelijke gedeelte van Papua te bewaken. Toen stichtten de Amerikanen daar tegen het eind van W.O. een grote basis om de invasie in Japan voor te bereiden. Na WO II nam Nederland de hele santenkraam over en maakte het hoofdstad van Nieuw Guinea. En zo valt er over veel steden iets te vertellen, vaak zijn deze ontstaan rond militaire versterkingen. Er iets niets merkwaaardigs aan deze geschiedenissen, vaak logische gevolgen van gebeurtenissen.

Als u in de foodcourt van de Krenmol gezeten heeft zat u een paar 100 meter van het Musium batik Danar Hadi af, u ging liever naar de rails op de Jl. Slamet Riyadi kijken. Danar Hadi heeft een naam die dik betaald moet worden, 30 euro voor het hemd en 95 euro voor het merk dr in, erg duur. De meeste batik uit Solo wordt in Pekalongan geproduceerd. Pasar Klewer is een paradijs voor batikliefhebbers. Ik heb daar laatst een zooi kain panjang laten kopen voor een vriendin in Australia (overigens een ex-collega van U, ik vergeet haar steeds uit te horen :D) Zij wou mooie beddenspreien hebben, 2 van die kain panjang in twee motieven, even aan elkaar laten zomen, en ik was voor nog geen 100.000 per stuk klaar, het verzenden was per stuk duurder.

Archieven in Solo kunt u wel vergeten, als u de geschiedenis kent dan moet u weten dat de Solosche bevolking toen de Japanners de stad binnenvielen alle bezittingen van de Nederlanders geplunderd hebben en de boel in de fik gestoken. De mensen hadden niets meer. Archieven zijn verloren gegaan, wat er nog was is na de verkiezing van Gus Dur in plaats van Ibu Mega in vlammen opgegaan toen het gedung Wali Kota in de hens werd gestoken. Solo is erg pro Ibu Mega. Alleen de kraton heeft nog archieven, wat betreft hun Koninklijke huis.

Ik ken de geschiedenis van Solo niet.
Waarom moet ik dat weten ?
Ik heb geschreven dat ik qua topic ook selectief ben.

Dat de Arsip van CaPil verloren was gegaan weet ik ook pas toen ik voor “zaken” in februari daar kwam.
Ben ook naar de Pengadilan Negeri , dus ook langs Sriwedari gereden .
Met een gecharterde beca .
Mijn volgende bezoek zal ik gewoon doen zoals een toerist dat doet , in een hotel logeren en later met mijn fototas even naar toeristische atracties kijken.

Ik heb in 1980 of 81 in een boetiek van Danarhadi in Menteng(Jakarta) met groot gebaar 4 overhemden meegenomen naar de kassa .
Heb ik een groot blunder gemaakt toen ik moest betalen.
Ze kosten 250 guldens perstuk , moest toen 1000 gulden betalen , terwijl ik alleen maar 1350 gulden salaris heb.
Met een smoesje dat ik mijn pincode van mijn credit card niet weet (expres verkeerde ingetikt) had ik beloof om terug te komen.
Dus ze zien mij nooit meer terug.
40 jaar later heb ik nog steeds trauma van .

Merkwaadige geschiedenis van Surakarta omdat door de sucessieoorlogen de grote machtige rijk Mataram uit de tijd van Sultan Agung min of meer in de handen van de VOC terecht kwam.

Ook kwam de Parahyangan later in handen van de VOC , als gevolg van de sucessieoorlogen.

…dan mag het hoogst bevreemdend heten dat u een topic wijdt aan de geschiedenis van Solo, bent u in de war of zo?

Natuurlijk interesseert u de geschiedenis van de Nederlanders in Indonesie geen bal, zo bent u vroeger op school geïndoctrineerd. Echter de geschiedenis van Indonesie heeft twee kanten, helaas wordt de belangrijkste kant, wat de Nederlanders allemaal in dat land verricht hebben, ze hebben zelfs dat land gesticht, afgedaan als niet belangrijk. Vele zaken die door Indonesiërs zijn gedaan, of zelfs zogenaamd zijn gedaan worden tot zeer grote proporties opgeblazen. Gelukkig is er een nieuwe generatie historici op komst die het een en ander naar de juiste proporties aan het terug brengen is. Ik neem het u niet kwalijk, u lijkt me typisch een aartsconservatief iemand die niet open staat voor nieuwe ideeën. Dat is ook de pest in Indonesia, men wil graag modern doen, met een duur HP’tje aan de oor showen, dure auto, in Mall gezien worden, maar tussen de oren blijft het allemaal erg kampungan.

Wat mij altijd zeer heeft verbaasd is dat u vertelde dat u in 1965 achter (helaas niet op :D) de barricades heeft gestaan tegen Soekarno en voor Soeharto maar dat u tegenwoordig een Soekarnoaanbidder bent geworden. Niet consequent dus en een van de vele miljoenen schapen die blatend in de kudde meelopen. Ik weet echter ook dat je achter een Indonesiër nooit een principiële houding moet verwachten, hij waait het liefst met alle winden mee.

[quote=boomaap;402936Wat mij altijd zeer heeft verbaasd is dat u vertelde dat u in 1965 achter (helaas niet op :D) de barricades heeft gestaan tegen Soekarno en voor Soeharto maar dat u tegenwoordig een Soekarnoaanbidder bent geworden. Niet consequent dus en een van de vele miljoenen schapen die blatend in de kudde meelopen. Ik weet echter ook dat je achter een Indonesiër nooit een principiële houding moet verwachten, hij waait het liefst met alle winden mee.[/quote]

Dat is de grootste belediging die je mij kan geven.

Als je mijn verhalen goed gevolgd hebt in de andere sites zal je gelijk weten dat ik tegen Soekarno bent omdat hij (en zijn aanhangers) plus de Communisten aanhangers tegen de westerse vrijheden zijn .
Zoals het dansen (Slijpen) , het beluisteren (ik beoefen het niet) van muziek van de Beatles, R.Stones etc (de zgn muziek ngak ngik ngok ) .
Zie mijn kleine bijdrage over de geshiedenis van Indonesische Rocks , in Jakarta en omgeving.
In feite is het niet gebaseerd op politieke betrokkenheid .
Omdat wij toen rebels waren.

En van Soeharto moet ik niks van hebben , mijn “hart” ligt bij de groep van de vermoorde generaals ,en de generatie van A.H Nasoetion .
Soeharto is van een andere kaliber.

Van Big Sister ben ik ook niet gecharmeerd .
Dus waar je het vandaan haalt maag Joosje het weten .

Zullen we weer terug gaan naar Solo verhaal ?

Ooit op het Mooinesia forum, en ik heb een ijzeren geheugen voor dit soort zaken, het verbaasde mij zeer.

Ik ben zeer gecharmeerd van Soeharto, vanwege zijn simpelheid, hoe hij de mensen wist te bespelen. De mensen leken toen gelukkig, nu loopt men te kankeren, het lijken wel Nederlanders geworden :smiley: Ik laat even zijn fouten weg. Helaas heeft Indonesia niet meer van dat soort sterke mannen, ze hebben er wel behoefte aan.

Pssst niet doorvertellen, ik vind SBY een engerd, zeker nu hij de “overwinnaar” uithangt.

Wat ik vertelde had trouwens alles met het Solo topic te maken, waarom u met een geschiedenistopic aan komt zetten, terwijl u het niet interesseert, er zelfs niets van afweet, mag best even uitgediept worden. Zeker nu het topic op drijfzand gebouwd blijkt te zijn

mbt posting 54.
Ik heb de Moderator toegezegd om niet in te gaan op persoonlijk getinte posting.
Dus wil ik het nakomen .
En zeker als het off topic is .
Als je verder wil uitdiepen moet je een nwe topic openen , dan kan je met eventuele mening of " bewijzen" komen.

Ik heb het even nagelezen en zit ik fout in deze het was uw oude heer die Soekarno fan was. Door uw vreemde manier van schrijven onstaan dat soort verwarringen.

Verder niets persoonlijks aan, slechts een verkeerd citaat, iets waarin u grossiert. U schrijft toch zo graag en veel over uzelf, hoge bomen zijn het die veel wind vangen. :smiley: Ik heb geen zin om vanwege zo een futiliteit een nieuw topic te openen. U heeft op het internet duizenden van uw verwarhalen neergezet, vaak vol tegenstrijdigheden. Neem dit topic maar, een paar uurtjes in Solo geweest, weet niets van de geschiedenis van Solo, maar komt toch met een lang en onduidelijk verhaal over de geschiedenis van die stad. Ik vind het voor dit topic wel weer mooi geweest, veel geschreven en er is niets uitgekomen, zoals te doen gebruikelijk.

Ik stap straks op de Lodaya Pagi naar Tasikmalaria. Ik moet donderdag in Bandung “De Bloem der Indische Bergsteden” wezen, wat vind ik dat erg, ik haat die stad. Maar ja het is voor geld, ik word ook maar als een koelie van de ene Neraka naar de andere gestuurd.

Ah , leuk dat je mijn (duizenden) posting heb nagelezen .
En toch heb je de context ook niet goed begrepen.
Een zin of paar zinnen eruit pikken en niet verder lezen en de context niet begrijpen kan ook verwarrend zijn .

Mijn oude heer heb ik als fan genoemd omdat hij in mijn ogen de " latere fouten" van zijn oude “idool” niet wil zien .
S was voor hem (en zijn generatie) de man die de Indonesiers naar vrijheid bracht en gezorgd voor de eenheid en nationbuilding van de Indonesiers.
Dat kan men ook niet ontkennen , en ontkennen.mag ook niet
Daar ben ik ook dankbaar voor .
Hij , de ambtenaren en de officieren , van de "oude garde " zaten vaak in een ambivalente houding.
Wel vinden ze dat “wij” (de jongeren van toen) ook niet echt politiek bewust hebben gehandeld.
Daar ben ik ook eens met hem , tenminste bij mij en veel van mijn klas-schoolgenoten die ik persoonlijk ken.
Echte fan in de zin van BK is onze leider en ik ben lid van de partai ( heel goed voor je carriere) is mijn oude heer niet.
In de huizen van sommige ambtenaren en officieren staan bijvoorbeeld de schilderij van B.K .
Bij ons niet .

Aan eventuele lezers en de moderator :
Sorry dat ik een beetje uitleg geef voordat er weer vreemde verhalen in omloop gaat .
En het gaat tenslotte om mijn oude heer.

Eigenlijk niet .
In totaal ben ik 3x geweest , de 1ste keer met mijn ouders ( vorige eeuw) .
Kan ik niks meer vertellen (50 jr geleden) .We waren toen met de trein gegaan .We waren rondreis aan het maken in Djawa Tengah , Borobudur , Magelang etc .
De 2de keer in 2005 , het is ook kwestie van een paar uren , en kijken naar de beroemde Bengawan Solo .

Ben in Solo Baru geweest om een bekende op te zoeken.
Daarna waren we verder gegaan naar Semarang , via een " jalan tikus" (kleine weggetje) langs kleine dorpen .
De 3de keer was in februari 2009 , zaten ook een paar uren .
En zoals gewoonlijk ben ik weer afgeleid (stom stom stom) zodat ik alleen maar blijf steken in posting 1.

De aangeplakte Algemene Info van Solo-Surakarta is bestemd voor anderen die nog niks weten over Solo .
De gegevens heb ik ergens gehaald (ik dacht Wikipedia) .
En de statistische gegevens (van 2006 ?) haalde ik als ik me niet vergist uit BPS .(De CBS van Indonesia)
Dus als er fouten zijn , dan moet men aankloppen of komentaar geven bij de juiste loket.

Aanvulling van mijn 2de korte Solonaise reis.

In 2005 was ik in Solo Baru , een “elite wijk” in kecamatan Grogol in Kabupaten Sukoharjo .Niet te verwarren met Solo.
Was toen in de buurt (Solo reis) en had toen een kennis willen bezoeken.
Ging gewoon langs de SatPam bij de kompleks en vragen waar mijn vriend , de bule man woont.
Werd ik gebracht , de SatPam op zijn montorfiets , en wij met de Kijang achteraan.
Bleek een verkeerde adres te zijn .
Heb toen uitgebreid gehoord welke bule’ s in de verschillende kompleks zitten .Heb toch leuke verhalen gehoord , met wie die bule’ s omgaat , hun uiterlijk (sudah tua = of ze oud zijn , botak= kaal , gendut = dik of niet etc), of ze ook een indonesische nyonya cq vriendin hebben of niet.
De SatPam wil mij zelf naar andere kompleks gaan brengen .
Een halfuurtje kwekken , en heb al informaties verzameld.
Heeft mij 10.000 rupie gekost . Gewoon uang roko , uiteraard proforma geweigerd. Verlehen (verlegen)toch.
Tidak usah pak . Ayo sudah , yang bener , nanti saya marah nih. Hayo , saya nggak mau nih
Ondertiteling: Hoeft niet meneer .
Ayoo, laat maar , wat is dit nou weer . Straks word ik boos.
Hou ik niet van.
Uiteraard trima kasih etc .

Hij blij , ik blij , iedereen blij.

En ik heb weer iets te vertellen.
Het gaat niet zozeer dat ik in Solo Baru was geweest , het gaat mij om te laten zien dat je als bule (expat of migrant) wel in de picture komt .
Dat de buren , de satpam (security) , de bediendes(huishoudelijk personeel) goed kunnen roddelen.

Bisa diCek Mas.

http://i28.tinypic.com/312hd8z.jpg

Show image in full size (742 x 1111 pixels)

Ik heb de zoekfuctie op Mooinesia gebruikt, ik moest me wel door een hoop ge-OH worstelen, zelfs twee keer, heb het gevonden. Was uit 2007, stond wel stampend vol fouten en verkeerde veronderstellingen. Een fout erkennen heb ik geen moeite mee, in uw geval zouden er nog tientallen berichten gevolgd zijn om het gezicht niet te verliezen toh