[SOCIAL CHAT] Het is warm!

Hmm, naja… dan zien we wel even hoe of wat. Er gaat ook ruim voldoende openbaar vervoer. En dankjewel, dat vermaken gaat zeker lukken. :slight_smile:

Y aca…hace frío!!! lol2

Waar wil je tips over hebben, Buenos Aires?
Wat vinden jullie leuk, waar liggen jullie interesses?

http://www.26noticias.com.ar/la-argentina-entre-los-20-mejores-lugares-del-mundo-para-vivir-124539.html

Eens? Oneens? Ik vind Argentinië in ieder geval een erg prettig land om te wonen. Natuurlijk mankeert er van alles, maar dat heeft ook zijn charme.

Iets wat me wel zorgen baart is de gierende inflatie in dit land, met een mondiale ranking #2 (24% per jaar), een zorg voor velen die hier wonen…

Zoveel lijstjes, zoveel meningen. In deze lijst staat Argentinie boven landen als Brazilie, Chili en Uruguay en ik vraag me af of dat terecht is hoy en dia… Verder zie ik NL niet in de top 10? Dus het hangt ernstig af van de bron, hoe serieus je de lijst moet nemen denk ik :slight_smile:

Maar ja, ik vind het erg prettig wonen in Argentinie. Het hangt er uiteraard vanaf wáár je woont, of je een beetje leuk inkomen hebt en hoe je algemene situatie is. Zou ik zonder een cent te makken in de provincie Formosa wonen, dan zou ik er vast anders over denken.

Die 24% inflatie is ook weer afhankelijk van je bron:

Maar het is inderdaad absurd. Mijn Argentijnse vrouw heeft een prima baan in een 5 sterrenhotel, maar haar salaris is echt niet met 40% omhoog gegaan. Ik vraag me vaak af hoe lang dit nog ´goed´ kan gaan voordat de boel weer enorm in elkaar dondert…

@Flipsen:

Vond het inderdaad ook raar dat NL niet werd genoemd in dat artikel over prettig bewoonbare landen…

Nog een leuk voorbeeld voor wat betreft inflatie: in sept 2008 kostte hier in Córdoba de tolweg Córdoba - Villa Carlos Paz $ 0,90 (enkele reis), anno jan 2011 kost dit zelfde traject (ZONDER ook maar enige verbetering van het wegdek of wat dan ook) $ 4,00. Meer dan 400% in twee jaar, een wereldrecord? En niemand die klaagt…

Dat vind ik dus ook zo vreemd. En stoort me vooral ook als ik hele groepen mensen uit de lagere klasse vol overtuiging Cristina Fernandez de K zie toejuichen. Daar zakt mijn broek soms echt vanaf… Onbegrijpelijk :mad:

Niet dat ik een politieke discussie aanga hier, het moet immers een gezellige chat blijven :kus:

Geen politiek discussie, eens, gewoon wat interessante feiten en wetenswaardigheden.

Wat ik zo bijzonder vind is de discussie over “veiligheid”, dit terwijl Argentinië een land is waar iedereen verplicht wordt met veel cash over straat te lopen. Logisch dat het eenvoudig is iemand te beroven, de kans dat deze willekeurige persoon flink wat cash op zak heeft is groot, toch?
Dán zou je zeggen dat ook de middenstand, grote verzamelaars van cash én daarmee slachtoffers van overvallen, allemaal een pinautomaat hebben…

In Córdoba stad biedt dus maar 22% de mogelijkheid te pinnen en dat is inclusief de grote supermarktketens. Bij de kleinere middenstand zie je nauwelijks pinmogelijkheden. Nu er weer eens problemen zijn met cash uit de muur trekken zou pinnen een uitkomst zijn en niet alleen voor de consument, maar vooral ook voor de bedrijven… het is wachten op betere tijden, maar ik ben inmiddels zover dat ik bijna geen boodschappen meer doe op plekken waar ik niet kan pinnen (boycotten die handel).

Dan nu weer even leuk, gezellig, voor toekomstige toeristen “Hot” news, nadat wij afgelopen 4 jan . PARIS - DAKAR door SALTA hebben mogen ontvangen… Komt nu… jawel…

SHAKIRA naar SALTA (1 maart)!

ja ja Salta wordt op de kaart gezet…

(zal zo eens even googlen hoe ze eruit ziet en wat ze precies doet :slight_smile: )

Dikke Saludos
vanuit een zonovergoten San Lorenzo (Salta)

Alex y Rijkje
www.lacasahernandez.com.ar

@Chenque: Dat is wel heel weinig, 22%? Ik betaal hier vaak met mijn Maestro pinpas. Scheelt een heleboel, zo betaal ik (bij ABN AMRO) maar 0,15 cent per pintransactie, ipv de Ar$ 16 voor pinnen (plus EUR 2,25 voor Gerrit Zalm als ik met mijn zakelijke pas geld uit de muur trek). Pinnen is dus VEEL goedkoper. Het loont voor mij vaak om even heen en weer te gaan naar Buenos Aires of Puerto Madryn, alleen maar om daar enkele hotels met pinpas te gaan betalen lol2

@LacasaHernandez: Weet je dat zeker Rijk? Ik las gisteren namelijk dat Shakira en haar lover (zoon van ex-president de la Rua) inmiddels uit elkaar zijn. Dus of ze nu nog wel naar Argentinie wil is maar de vraag :chin:

…Oeps wat jammer, dat wist ik niet… Maar Argentinië is groot, de kans dat ze hem tegen het lijf loopt is volgens mij niet zo groot ??..
Ik zal het in ieder geval niet tegen Rijk zeggen omdat ze al kaartjes heeft gekocht.

Maare Shakira is dus weer vrijgezel ???

@Flipsen: maar bij hoeveel winkels kun jij in Bariloche daadwerkelijk betalen met je pinpas, ongeacht het bedrag? Is dat veel hoger dan in Córdoba (22%)? Vind ik best leuk om te weten of zoiets nu te maken heeft met de regio…

Ook zo bizar: hier in de sierras, middenin het toeristisch seizoen is er nauwelijks cash beschikbaar (bankautomaten zijn leeg, vandaag nog op Córdoba airport, 2 lege machines van Citibank en Banco de la Nación) en er is geen benzine (nafta) te verkrijgen. Meevaller: tot op heden nog nauwelijks kortsluiting gehad tijdens regen en storm, afkloppen…

@Hernandez: Ik hoorde dat Shakira alweer gespot was met een voetballer (vraag me niet welke), dus of ze nog vrijgezel is, geen idee :slight_smile:

@jan: Ik denk dat het percentage van winkels waar je met je pinpas kan betalen veel hoger ligt hier inderdaad. Wellicht omdat Bariloche veel meer buitenlandse toeristen trekt? Maar ik heb eigenlijk nergens problemen (behalve bij kraampjes op straat natuurlijk), tot aan de dierenarts aan toe betaal ik met mijn pinpas. Hoe zit het dan met creditcards? Is dat net zo beroerd in Cordoba?

Lege geldautomaten (of “storingen”) heb je hier ook wel, maar ook niet zo vaak. Het is nu hoogseizoen, maar ik kan bijna overal nog geld uit de muur trekken. Ook lange rijen bij de pomp momenteel, maar ik kon gisteren ook gewoon tanken (super). Dat is wel eens anders, maar ook maar sporadisch.

Problemen met het electriciteitsnetwerk zijn hier wel aan de orde van de dag helaas. Net als de internetverbinding van Telefonica de laatste week (gelukkig heb ik zo´n 3G USB modem van Personal als backup).

@Flipsen: credit cards gaat wel, bij de grotere ketens is dit al redelijk ingeburgerd, bij de middenstand echter vraagt men gerust 10% opslag als je met cc betaald. Bij autoverhuurders trouwens ook…
Punt is dat hier in de hele Valle de Punilla Sur (waar wij wonen) in een toeristisch gebied géén enkele bankautomaat te vinden is, daarvoor moet ik dus speciaal naar Villa Carlos Paz afreizen. Als daar dan vervolgens geen geld uit de muur komt kun je je voorstellen hoe mijn humeur is:zon02:

Voor de rest wil ik niet klagen, ik heb het hier enorm naar mijn zin, echt waar, maar er zijn gewoon praktische beslommeringen die het leven soms wat gecompliceerder maken (in NL sta je de hele dag in de file, dat woord kent men hier nog niet)…

Ik ga de Topictitel maar eens even aanpassen denk ik. Zojuist de kachel op maximum gezet, het is KOUD! Waar is de zon gebleven? :mad:

Over het weer in Argentinie wil ik ook wel even kletsen, waar moet ik in de maand maart op rekenen denken jullie? Vooral zomerkleren in de koffer of ook dikke jassen, broeken en truien? (Reisschema: BA-Iguazu-Ushuaia-EL Calafate-Bariloche-Mendoza-Salta)

@Sabine: zeg, kennen wij elkaar misschien ergens van :slight_smile:

Reken voor jullie route op milde temperaturen in het midden en noorden van Argentinië. In het zuiden (Calafate, Ushuaia) kan het al behoorlijk koud zijn, hiervoor zou ik zeker een goed windjack en een fleecetrui meenemen. Deze zal je in Salta op hoogte ook nog wel eens nodig kunnen hebben, zeker s´avonds en in de ochtend. Als je nog geen geschikte kleding hebt kun je altijd nog overwegen deze in Buenos Aires te kopen, kan best wat schelen met NL.

groet en goede reis :dag:

Jan

Ha, wij kennen elkaar wel ja :wink:
Dank voor je antwoord!

Zojuist de kachel op maximum gezet, het is KOUD! Waar is de zon gebleven? :mad:

@Flipsen: ja, dan moet je maar niet in Bariloche gaan wonen, of all places. Ik loop hier in Córdoba 8 maanden per jaar in mijn korte broek, jij zit midden in de zomer bij de kachel (begin december was het bij jou ook al zo ijzig koud terwijl het hier 40 graden was)…bij ons is er overigens een ander groot probleem en dat is droogte. En als ik zie wat er allemaal nog wordt bijgebouwd aan “countries” en gewone woonhuizen dan zal de vraag naar water alleen maar stijgen. Arme sierras…

Ik heb kennelijk voorspellende gaven. Weersvoorspelling voor vandaag in Bariloche (je weet wel, Patagonie!): 37 graden! Wtf lol2

wow, dan heb je dat fleecejack niet nodig :wink: