Voor de meeste vrijwilligerswerkprojecten in het buitenland moet je een vergoeding betalen. Snap jij dat je moet betalen voor vrijwilligerswerk?
Stem in de peiling en licht eventueel hieronder toe!
Voor de meeste vrijwilligerswerkprojecten in het buitenland moet je een vergoeding betalen. Snap jij dat je moet betalen voor vrijwilligerswerk?
Stem in de peiling en licht eventueel hieronder toe!
Soms wel, soms helemaal niet. Er zijn grote verschillen binnen de verschillende organisaties
Ergens heb ik er wel begrip voor dat er betaald moet worden als vrijwilliger.
Maar dat gevoel zit dus āāergensāā en ik kan het niet helemaal plaatsen.
Als vrijwilliger bied je bloed, zweet en tranen aan om mensen in ontwikkelingslanden te helpen.
Het natuurlijke betaalmiddel van de mens.
En er is niets mooiers dan het innerlijke natuur van jezelf aan te bieden aan een ander die een zwaar leven leidt en het hard nodig heeft.
Want ook in de goed ontwikkelde landen zoals Nederland kan iemand het mentaal zwaar hebben omdat hij/zij hier niemand zodanig kan helpen als mensen in derde wereld landen.
Stel dat een Nederlander werkloos is en besluit om nuttig te blijven voor de maatschappij van deze wereld door vrijwilligerswerk te doen dan zou zijn auto- boot- motor- vliegreis gewoon vergoedt moeten kunnen worden door de Nederlandsche staat. Want in de tijd waarin wij nu leven heerst er niks anders dan egoĆsme en zou er een persoon ,die opstaat om vrijwiligerswerk te doen de lucht in geprezen moeten worden.
In plaats van een financieel plaatje naar hem/haar toe te gooien om zijn/haar mooiste bedoelingen.
Ik snap wel dat je moet betalen voor vrijwilligerswerk. Maar dat je vaak meer moet betalen dan wat je aan onkosten hebt dat begrijp ik niet.
Een rondreis kost vaak ongeveer hetzelfde dan wanneer je in een land vrijwilligerswerk doet.
Dat je er niet aan verdient begrijp ik, maar dat je ervoor moet betalen??
Ik snap niet dat er mensen zijn die NIET snappen dat je vaak moet betalen voor vrijwilligerswerk!
Doel van vrijwilligerswerk is om mensen en/of dieren te helpen. Daarvoor kies je meestal niet je rijke buurman, of de koningin, maar mensen die minder geld hebben dan jij. Vaak hebben die mensen het geld niet om vrijwilligers kost en inwoning te bieden. Vaak hebben die mensen al moeite om eten voor zichzelf te kopen. En dan de dieren: die hebben sowieso geen geld, en zijn afhankelijk van de gunsten van anderen. Veel subsidies gaan rechtstreeks naar diegene die het het hardst nodig heeft, en dat zijn NIET de vrijwilligers! Ik vind het zelf begrijpelijk dat je als vrijwilliger soms een beetje extra moet betalen, om bij te dragen aan de bouw van een huis, een hok, of een school.
Wat ik echter niet begrijp is dat er organisaties zijn, die duizenden euroās voor een project en de voorbereiding durven te vragen. En ik begrijp ook niet dat er vrijwilligers zijn, die bereid zijn zoveel te betalen.
Dus⦠betalen voor vrijwilligerswerk is vanzelfsprekend, betalen voor salarissen van organisaties in Nederland niet.
Betalen voor vrijwilligerswerk is in de meeste gevallen m.i. totale onzin. Ik ga over twee weken starten aan een periode van 2 jaar vrijwilligerswerk in azie. Daar heb ik heel lang voor moeten sparen. Er zijn organisaties die 2 tot 10 maal een maandloon (lokaal) durven vragen aan vrijwilligers. Na al mijn jaren voorbereiding durf ik echt wel te zeggen dat er veel organisaties zijn waarbij het lijkt alsof er een soort commercieel belang is. Geld verdienen aan vrijwilligersprojecten. Zelf projecten die gesteund worden door de grotere organisaties vragen absurde bedragen aan vrijwilligers die dan in ruil āleuke uitjesā bij hun reis krijgen ā¦?? Ik snap daar werkelijk helemaal niets van. Alle projecten die ik ga doen, waarvan de eerste in een school in Nepal (bakhtapur) zijn op lokaal nivo vastgelegd. Niemand vraagt geld. Wat niet wil zeggen dat ik niets geef. Ook ik snap dat je van de meeste lokalen geen voedsel kan verwachten als ze dat zelf al amper hebben. Goed detail is wel dat er gewoon lokaal en slaapplaats voor mij en mijn gezin geregeld word. Er zijn altijd hulpvaardige mensen die een slaapplaats aanbieden aan degene die hen iets te bieden hebben. Ik ben ook in al die jaren niet anders gewend. Het is wel een kwestie van tijd investeren in je planning. maar dat is bij een wat langere reis met vrijwilligerswerk heel normaal lijkt mij. Vraagt men geld dan haak ik af ā> direct. Vraagt men bv een zak rijst en linzen dan is het weer een ander verhaal.
Quotas ik kan me helemaal vinden in jou verhaal en vind het uiterste dapper van je wat je gedaan hebt en dat je gespaard heb voor zeer langere tijd om armere mensen te helpen en daar zul je respect voor krijgen. Ik hoop dat je een super tijd tegemoet zult gaan en je zult een held worden in de harten van degene die jij helpt.
uiteraard kan je vrijwilligers werk doen zonder hier voor te betalen, vraag maar aan je lokale sport vereniging of ze iemand kunnen gebruiken en waarschijnlijk mag je gelijk gratis aan de slag.
ik lees echter regelmatig mensen vertellen dat ze niet snappen dat ze een reis en huisvesting naar/in afrika en of azie zelf moeten betalen als ze daar toch gratis gaan werken, wel ik kan heel goed begrijpen dat je dit zelf moet betalen de mensen die je daar gaat helpen hebben natuurlijk echt niet het geld om dit voor jou te betalen, als ze dit wel zouden hebben dan hadden ze helemaal gaan hulp nodig.
als ik echter zie wat verre weg de meeste organisaties vragen voor vrijwilligers werk dan schieten de tranen me in de ogen want dat gaat dan nergens meer over
kortom ik snap dat je er voor moet betalen maar ik kan en wil niet begrijpen dat er organisaties bestaan of eigenlijk mogen bestaan die vrijwilligers ronselen uit winst oogmerk, hier zouden regeringen iets tegen moeten doen
Wat ik dan niet snap is dat mensen dan denken dat we de vergoeding van de mensen willen die wij willen helpen. Logisch dat zij ons niet kunnen betalen, of eten kunnen geven als ze het zelf niet hebben.
Snapt mijn reet ook wel, daarvoor wil ik ze ook helpen.
Vrijwilligerswerk gaat toch via een instantie? Dus zij vragen geld ervoor en dat geld wat ik dan betaal komt niet eens in de zak van de armen maar verdwijnt in de zak van 't instantie?? Kom op hee, dat is bestolen worden waar je bij staat. Als ik in afrika arme wil gaan helpen of waar dan ook dan zou dar vooraf vergoedt moeten worden anders red ik het niet eens om mijn straat uit te komen. Als ik aan vrijwilligerswerk denk, dan denk ik aan mensen die geld krijgen om dat aan de armen in hun handen te geven en werk van ze over te nemen om zo langzamerhand ze te HELPEN. Als ik 't uit eigen zak moet betalen dan raak ik net zo arm alsw zij daar en moet ik net als zij wachten op vrijwillgers om geholpen te worden!!!
Er zijn ook instanties die zelf draaien op vrijwilligers, en die niet heel veel overheadkosten hebben. Het nadeel van dergelijke individuele initiatieven is echter dat er ook geen geld is om te adverteren, en dat die mensen niet op fora te vinden zijn en dus minder/geen reclame maken. En dat is jammer!
Ik heb altijd gespaard voor de keren dat ik vrijwilligerswerk heb gedaan. En ik heb er nooit een seconde spijt van gehad!
Ja het punt is inderdaad dat de grote commerciele vrijwilligers organisaties veel geld verdienen en veel geld aan hun reclame etc kunnen besteden.
Maar bestaat er dan niet iets zoals een internationale site of iets waar al die non/profit organisaties of projecten op kunnen worden gezet?
Zodat je een grote internationale vrijwilligers site heb waar je voor een normaal bedrag vrijwilligers werk kan doen?
Beste reizigers, na ruim 7 jaar ervaring als reiziger, vrijwilliger en reisbegeleier in vooral Zuid-Amerika moet ik helaas zeggen dat ik meer onbetrouwbare (internationale) vrijwilligers organizaties en projecten ben tegengekomen dan betrouwbare. Dit wil niet zeggen dat deze projecten geen goede dingen doen. Nee meestal doen zij ook wel goed werk, maar zijn zij vooral niet eerlijk over waar jouw geld aan uitgegeven word⦠Als je om uitleg vraagt wordt je vaak met globale informatie het riet in gestuurd en als je dieper gaat graven word je soms zelfs uitgescholdenā¦
Enkele organisaties waar ik jullie alvast voor kan waarschuwen zijn o.a.: Bruce, tot bedreigen van vrijwilligers!), Child Reach USA, AFS International, Otra Cosa Network, Fair Play Peru en meer. Helaas is er niemand die deze organizaties lokaal controleert, waardoor het voor hen heel gemakkelijk is om door te blijven gaan in het misleiden van vrijwilligers.
2 Belangrijke tips die ik kan geven om te voorkomen dat jij ook onnodig veel geld uitgeeft aan het helpen van anderen zijn: vraag altijd PRECIES waar je geld naartoe gaat en of je het laatse jaaroverzicht van hun bestedingen in mag zien. Elke NGO is verplicht om deze info openbaar te maken en hebben. Ook is het vaak beter dat je bij voorkeur niet via een grote internationale organisatie op pad gaat, mits deze organisatie jouw precies uit kan leggen hoeveel van jouw geld aan de reis en administratie wordt besteed en hoeveel er daadwerkelijk naar het vrijwilligers project gaat.
Om af te sluiten met een positieve note: Er zijn gelukkig ook verschillende organisaties die wel betrouwbaar zijn. Enkele waarvoor ik mijn handen in het vuur durf te steken zijn: www.merazonia.org, www.skipperu.org, Amazoonico, Fauna de la Amazonia, Esperanza Verde en My Small Help. Ook heb ik heel veel vertrouwen in o.a.: Be More, Pisco sin Fronteras en vrijwilligerswerk Peru.
Ik hoop dat bovenstaande informatie jullie niet afschrikt om vrijwilligerswerk te gaan doen, want het is echt een bijzondere ervaring, maar ik hoop dat het bovenstaande er wel toe bijdraagd dat je voor een betrouwbare organisatie op pad gaat. Als je verder nog vragen hebt, stuur me gerust een berichtje.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Als een organisatie die erg afhankelijk is van vrijwilligers en dankbaar is voor elke helpende hand, dan:
Het gaat toch immers om mooi werk/hulp wat geboden moet worden aan mens/dier/samenleving, dus je mag verwachten dat een stichting dat ook met een hart op de juiste plaats denkt, dit als hoofddoel ziet en niet het āgeld, geld, geldā.
Mooi geschreven Micro. Nu maar hopen dat de betrokken organisaties& bedrijven dit ook lezen. Ik heb trouwens sinds kort ook een Facebook Page aangemaakt Facebook - log in or sign up waarin ik wil proberen om toekomstige vrijwilligers te waarschuwen dat ze niet in zee moeten gaan met welke organisatie dan ook die hen niet prezies uit kan leggen waar hun geld naartoe gaat en/of die haar jaar rapporten niet kan tonenā¦
Mogelijk is het ook goed om op deze website ruimte open te laten voor ervaringen van anderen mbt vrijwilligers werk en organisaties. Op basis van ervaringen zou uiteindelijk een goed overzicht moeten kunnen ontstaan van betrouwbare organisaties dan plekken waar je als vrijwilliger welkom bent zonder hoge extra kosten. Het is voor jongeren die vrijwilligerswerk willen gaan doen erg moeilijk om aan projecte te komen die "betrouwbaar "ogen. Ze moeten afgaan op websites van organisaties terwijl de projecten die heel hard mensen nodig hebben vaak geen website hebben of kunnen betalen, dan wel kennis hebben om er 1 aan te maken. Wij worden ook met regelmaat benaderd door mensen die willen weten waar wij hebben gewerkt en hoe dat dan gaat. Welk contactpersoon zij moeten benaderen enz enz.
grtz Q
De ruimte om ervaringen te delen is er toch op deze site? Alleen maken mensen daar geen gebruik van. De enige verslagen die op deze site belanden, zijn de verslagen van be-more/sponsors.
Ik heb op mān eigen sites uitgebreid verslag gedaan van mān vrijwilligerswerk in IndonesiĆ«, Thailand, Bangladesh en MongoliĆ«. Regelmatig krijg ik via mān site vragen van mensen, die ik zo goed mogelijk probeer te beantwoorden.
Nadeel van kleine projecten is dat ze net wat moeilijker te vinden zijn, er is immers geen budget om te adverteren. Ik denk dat dat niet perse een probleem hoeft te zijn, mensen die echt willen vinden ze toch wel.
Vind het interessant om al jullie meningen te lezen over het feit dat je vaak moet betalen voor vrijwilligerswerk. Ook ik was hier verbaasd over toen ik dit voor de eerste keer concludeerde, maar ondertussen begrijp ik waarom deze kosten gerekend worden. Ik loop momenteel stage bij een bedrijf dat vrijwilligerswerk aanbied dus heb er een iets betere kijk op gekregen
Graag leg ik dan ook even uit waar de kosten uit bestaan
De projecten zelf vragen inderdaad maar weinig geld om vrijwilligers aan te nemen, zij zijn uiteraard al ontzettend blij dat jij hen fysiek komt helpen. De enige vergoeding die zij vragen is veelal voor het eten en onderdak dat ze jou bieden.
Maar dan komt dus de organisatie in het spelā¦samenwerking met bedrijven is voor veel projecten noodzakelijk omdat de projecten zelf nou eenmaal niet de resources hebben om hun project wereldwijde bekendheid te geven en dus niet genoeg vrijwilligers kunnen vinden.
De kosten voor de reclame die het bedrijf maakt om de projecten bekendheid te geven zorgen er dus voor dat de oorspronkelijke prijs van het project omhoog hoger gaat. Hier bovenop komen dan nog de overhead(personeel, administratie etc) kosten van het bedrijf en soms ook nog een directe donatie aan het project.
Dus de 4 grootste kostenposten waaruit jou vrijwilligers bijdrage bestaat zijn:
Accommodatie en eten
Marketing
Administratie/personeel
Donatie aan het project
Informeer altijd bij bedrijven waar je geld naar toe gaat! Als ze hier geen duidelijkheid over willen geven kan je er van uitgaan dat er iets niet goed zit.
Het bedrijf waar ik nu stage loopt probeert hier zo duidelijk mogelijk over te zijn en is nog goedkoop ook! Reden dat wij goedkoop zijn is omdat we redelijk klein zijn en dus niet veel overhead kosten hebben. Enige marketingkosten zijn jaarlijkse bezoekjes aan beurzen in Nederland. Kijk anders eens op http://www.khayavolunteer.com/ (toch nog even reclame maken:smile:)
tg86: bedankt voor je toelichting en je āreclameā voor het bedrijf waar je stage loopt, ziet er interessant uit! Ik zoek vrijwilligerswerk met dieren dus mocht je meer info voor me hebben (/in het NL :-)) dan is dat zeker welkom!
Moet je even linksboven op de site op het Nederlandse vlaggetje klikkenā¦dan krijg je alle info in het Nederlands. Beetje krakkemikkig vertaald omdat google het voor ons doet, maar ook hiermee besparen wij weer mankracht en dus kosten ![]()