In een ander topic verwijderd, toch een interesante vraag, hoe nuttig is vrijwilligerswerk … waarom wel … of niet?
Vind ik een hele goeie discussie.
Mijn mening is dat er Europeanen zijn die denken dat ze weten wat Afrikanen nodig hebben, en soms voor eigen eer “hulp” gaan bieden. Zo had ik terplekke vernomen dat er een projectje was geweest met Nederlandse koeien in de buurt van Msambweni. die koeien zouden meer melk en vlees geven. Maar achteraf bleken ze niet goed bestand tegen de lokale weersomstandigeheden en gingen dood.
Ook in de buurt van Msambweni heb ik een door vrijwiligers gebouwd marktcomplex van beton gezien in een piepklein dorpje. Het is een groot contrast in de omgeving en begroeid door gras omdat het niet werd gebruikt.
Maar ik heb ook veel scholen gezien die door Nederlandse vrijwilligers waren gebouwd en bijzonder functioneel waren en waar ze dus enorm blij mee zijn.
En zo zijn er meer voorbeelden denk ik.
Zelf was ik eigenlijk niet met vrijwiligerswerk bezig, maar leerde toevallig een familie kennen in Ukunda met werkloze en ouderloze jongeren die ik wat ondersteuning probeer te geven met het zoeken naar werk. (zie ook www.myadventures.nl)
Het is nuttig voor de bemiddelingsbureaus/vrijwilligersorganisaties (die flinke bedragen vragen voor het recht van de vrijwilliger om ergens gratis te mogen werken)
Het is nuttig voor de vrijwilligers (die hun geweten afkopen en na zo’n vakantie hun omgeving kunnen vertellen hoe altruïstisch ze wel niet zijn)
Het is nuttig voor de negers (ze houden soms daadwerkelijk iets nuttigs over aan al dat altruïsme)
Ik vind de term ‘negers’ wat smakeloos. Waarom niet spreken van lokale bevolking? Of Kenianen?
Of ben ik de enige die dit opvalt?
Hroet,
Diani:mad:
nee, zeker niet. Het was het eerste wat me opviel maar ik wilde niet reargeren omdat ik dacht dat ik een “zeikerd” zou zijn. Misschien is het met de beste bedoelingen geschreven maar het kan idd ook anders.
Dank je.
ik denk dat we grootschalige ontwikkelingshulpprojecten en het soms kleinschalige vrijwilligerswerk niet “over één kam moeten scheren” . Er zijn namelijk ook heel veel goede vrijwilligers projecten waarbij o.a. scholen zijn gebouwd en soms met watervoorziening zodat de kinderen ook nog eens wat over hygiene leren naast de betere lesmogelijkheden. Onderstaande foto’s heb ik gemaakt bij een door Nederlandse vrijwilligers gebouwde school in Msambweni. Maar zo zijn er uiteraard nog veel meer voorbeelden. De kinderen op deze school hebben ook veel baat bij het schoolbord. Dat is beter dan schrijven in het zand, zeker in de regenperiode.
http://img689.imageshack.us/img689/2803/img0052dk.jpg http://img42.imageshack.us/img42/2594/img0048oio.jpg
Altruisme geloof ik niet zo in, wel dat de mens van nature een sociaal dier is … ik betwijfel of vrijwilligerswerk nuttig is als betalende jonge vrijwilligers arbeidsplaatsen invullen, waar net zo goed of beter een Keniaan dat werk zou kunnen doen … Om van elkaar te leren, aanvullende activiteiten doen etc kan heel inspirerend werken … maar daar houdt het al snel op, volgens mij …
Wat mij op valt, is dat vooral mzungus (ooh: wazungu … sorry Mwende :chin:) vergeleken met Kenianen wat overgevoelig zijn voor discriminatie. Discriminatie is vervelend voor degene die daardoor negatief beoordeeld wordt, maar de gemiddelde Keniaan zal het heimelijk verbergen van dergelijke gevoelens als “onecht” en/of als lichtelijk achterbaks beschouwen …
Ik geloof wel degelijk in Altruïsme.
Waarom wordt er altijd aan de goede bedoelingen getwijfeld? Waarom altijd achterdocht als mensen echt iets vanuit hun hart voor een ander willen doen?
Ik begrijp dat niet.
Zelf zie ik ook dat grote hulporganisaties veel laten liggen waar het niet hoort maar als ik puur naar mezelf kijk, geef ik uit medeleven, uit compassie. Omdat ik vind dat het zo ongelijk verdeeld is in de wereld. Omdat weeskinderen er niets aan kunnen doen dat hun ouders overleden zijn. En natuurlijk krijg je er zelf ook een goed gevoel bij maar dat is zo klein ten opzichte van al het werk dat je moet verrichten om geld bij elkaar te krijgen om hen te helpen.
The difference is equality
Altruisme is de morele verplichting om anderen onvoorwaardelijk te helpen, zonder daar enig eigen belang uit te mogen putten.
Dat eigen belang bestaat volgens mij altijd in meer of mindere mate. Dat kan financieel zijn, emotioneel kan het een belang dienen (een mens is immers een sociaal dier) maar ook kan het psychisch een belang dienen, bijvoorbeeld om je (eigen) onrechtvaardigheidsgevoel en/of compassie te kanaliseren, en kan zelfs ook het afkopen van een schuldgevoel zijn, zoals eerder genoemd. Zelfs andere mensen helpen omdat je gelooft dat je dan in de hemel terecht komt, is eigen belang.
Dat zijn allemaal eigen belangen, heeft niets met een ander te maken, immers, uit bovenstaande motieven kan ik een ander motief hebben dan iemand anders, terwijl we hetzelfde doel hebben.
De persoon die hulp ontvangt kan best hulpbehoevend zijn en hulp van mij krijgen vanuit mijn compassie, terwijl het zelf een egoist is.
Het helpen van 1 (of meerdere) mensen is een individuele prestatie, die, mede afhankelijk van het motief, sociaal en bijzonder mag zijn.
Altruisme als morele verplichting stellen voor iedereen, dan doe je je eigen individuele prestaties tekort. Dan kun je ook niet goed, de waardering van andere mensen horen en zien, die zij voor jou sociale prestatie als individu hebben … want …
“zo hoort dat immers, ik doe niet teveel voor een ander, maar jij doet gewoon te weinig”.
Bij grote hulporganisaties is het grote probleem ontstaan dat mensen in de top van besturen zitten, hun goedbetaalde posities niet kwijt willen. Hun financiele belang en zekerheid is belangrijker geworden dan het zelfredzaam maken van hulpbehoevenden.
Ook het helpen vanuit een schuldgevoel kan overweldigende schade aanbrengen aan hulpbehoevenden. De hele, ooit exporterende Oost Afrikaanse kledingindustrie is nagenoeg om zeep geholpen (2 miljoen ontslagen mensen) toen kerken etc, op schuldgevoel propagerende, kleding gingen verzamelen om in Afrika te dumpen. Zonder na te denken over de gevolgen.
Naast het voor jezelf en voor de mensheid een morele standaard creeren over hulpverlening, kan het best nuttig zijn om eens na te denken over wat nou eigenlijk je individuele motief is als je andere mensen helpt. Dat helpt je uiteindelijk ook beter begrijpen waar hulp het meest efficiënt is en waar echt behoefte aan is …
Ik denk dat ook veel dingen uit onwetendheid en toch goedbedoeld gedaan worden.
Als ik naar mezelf kijk, was het kleding meenemen naar Kenia ook het eerste waar ik aan dacht toen ik voor het eerst naar Kenia ging.
Gelukkig maakte jij me er toen op attent dat dat niet heel erg slim was voor de plaatselijke economie.
Ik begrijp jouw standpunten maar kan vanuit mezelf heel oprecht zeggen dat we echt alleen maar willen helpen en als men in de toekomst zelfredzaam is, wij ons dan graag terugtrekken. Wel hebben we inmiddels geleerd te vragen wat er nodig is, ipv onze “goedbedoelde” ideetjes door te voeren.
Moet zeggen dat de groep van BCDCC erg goed bezig is en wij bijna niets anders doen dan alleen nog financieel helpen en dat zal in de toekomst met het gebouw e.d. ook steeds minder nodig zijn.
We zullen uiteraard dingen fout doen maar de bedoeling is echt oprecht en zuiver zonder eigenbelang mijns inziens.
Groetjes
Volgens mij doen jullie niets fout, en over integriteit van Fahari en BCDCC twijfel ik geen seconde ![]()
We hebben alleen een klein verschil in inzicht over wat altruïsme is.
Er zijn ook mensen die niet rationeel bezig zijn, maar hulpverlening hoofdzakelijk vanuit eigen emotionele en/of financiële behoefte vervullen, zonder oog te hebben voor wat hulpbehoevende mensen in hun eigen wereld (Kenia) echt nodig hebben.
Ik ga zelf voor mijn stage naar Kenia en ik vind het zeker wel nuttig. Ontwikkelingshulp, dat is niet nuttig. Daar blijft het grote geld bij de top steken. Maar voor mijn stage neem ik geen betaalde plaats in, ik ben er als onbetaalde extra kracht. Ik ga geld ophalen voor mijn stage zodat zij zich betere voorzieningen kunnen veroorloven, die zij verkrijgen bij de lokale ondernemers.
Ik ga dit doen voor mezelf en om in een ontwikkelingsland kennis te brengen waar zij aan wat kunnen hebben. Ik denk dat ik daar meer kan betekenen voor mensen dan hier in Nederland. ik kan ook in nederland stage gaan lopen waar ik gewoon stagevergoeding krijg, maar ik kies voor een stage die me eigenlijk alleen maar geld kóst maar wat wel een enorme ervaring rijker is. Ik wil over mezelf leren en anderen ervan bewust maken hoe goed wij het hebben hier in Nederland. Ook vanuit mijn persoonlijkheid en opleiding (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) is mensen helpen mijn ding. Dus vergeet deze kleinere projecten niet en de vrijwilligers/stagiares niet die dit echt uit de grond van hun hart doen