Waarom kost vrijwilligerswerk doen klauwen vol met geld?!?

Afgelopen jaar hadden mijn vriendin en ik een “wat zullen we gaan doen?!?” periode. We hadden geen vaste baan, geen school en we zagen er allebei wel wat in vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen. Je kent het wel; echt opbouwwerk voor lieve, arme en hulpbehoevende mensen namens een vriendelijke, eerlijke organisatie.

Echter werd ons enthousiasme snel getemperd toen we merkten dat het doen van een paar maanden vrijwilligerswerk over het algemeen duurder is dan een paar maanden op je luie reet op een vakantiebestemming liggen. Tientallen organisaties zijn we tegen gekomen en van de één zakte ons mond nog verder open van verbazing als van de ander.

Vraag is dus eigenlijk heel simpel. Waarom moet je hiervoor betalen? Ik kan er erg negatief tegenaan kijken, maar ik heb het idee dat in deze “business” bepaalde zakken aardig gevuld worden… Is dit zo of zit ik ernaast? En rest natuurlijk de vraag of er ook organisaties zijn waar je (tegen betaling van je eigen vliegticket, dat ze dat niet gaan betalen snap ik ook nog wel…) in de simpelste vorm van simpelheid een stapelbed in een hutje en dagelijks een hapje eten krijgt voor het werk dat je verricht? Ik wil me graag inzetten voor ARME mensen die het nodig hebben, maar ik weiger om één of andere mafkees die 't allemaal mooi kan vertellen zijn (waarschijnlijk door al veel andere mensen met de beste bedoelingen) toch al vette bankrekening verder te spekken…!

Ik hou dit topic in de gaten, want ik zou ook wel eens willen weten waar al dat geld heengaat…

Vrijwilligerswerk hoeft geen klauwen met geld te kosten, maar er zijn mensen die denken door het doen van vrijwilligerswerk een goedkope vakantie te krijgen. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Even generaliserend: de sociale projecten zijn opgezet om de armen te helpen. Het project geeft liever dat bed en die maaltijden aan het weeskind dat zij daar extra mee kunnen helpen dan aan jullie. Als er projecten zijn die dat wel doen (en die zijn er echt wel hoor) moet je je wel goed bedenken of jij achter deze filosofie staat. Ik zou daar zelf niet achter staan…
Daardoor kost vrijwilligerswerk gewoon hetzelfde als op vakantie gaan. Je vliegticket, je eten en drinken, je overnachtingen en je andere uitgaven. Wees alleen wel op je hoede voor (tussen) organisaties die voor een groot bedrag bemiddelen. Wat krijg je er nu echt voor? Sommige mensen hecten heel veel waarde aan informatiedagen en aanspreekpunten in Nederland. Besef wel dat die grote kostenposten hebben aan kantoren en mensen in nederland. Weeg af of je dit de moeite waard vindt. Kijk anders bij voorkeur naar lokale organisaties die die kostenposten niet hebben. Ik werk zelf bij Proyecto Peru en dat is een lokale peruaanse organisatie. Ben je geinteresseerd in vrijwilligerswerk in Peru, neem dan absoluut een kijkje op onze website of stuur mij een [EMAIL=“info@proyectoperucentre.org”]mailtje.

Groeten,
Donny
Proyecto Peru Spaanse school en vrijwilligerswerk

Beste Wytze,

Wat je betaalt voor vrijwilligerswerk is heel erg afhankelijk van de keuzes die maakt. Als je wilt dat alles tot in de puntjes verzorgt is, van reis tot accomodatie, dan is het niet vreemd dat dat geld kost. Ook wanneer je dat niet vraagt, is het niet onlogisch dat er ook kosten gemaakt worden voor bijvoorbeeld de voorbereiding, het beantwoorden van vragen, en het aanmeldproces.

Daarnaast maakt de organisatie ook veel uit. Is het een commercieel bedrijf of een stichting? Wordt er veel aan marketing uitgegeven? Wordt er ook geld besteed om de (ontwikkelings)projecten financieel te ondersteunen?

Er zijn genoeg organisaties in Nederland die weinig geld vragen voor vrijwilligerswerk. Dat zijn echter ook vaak de organisaties die wat moeilijker te vinden zijn omdat ze minder aan publiciteit uitgeven. Het is dus wel zoeken.

Ben zelf niet geheel onpartijdig, want ik ben actief bij SIW (maar als vrijwilliger houdt ik daar geen grote bankrekening aan over :slywink:). Maar uit die ervaring weet ik wel dat er genoeg mogelijkheden zijn om vrijwilligerswerk te doen, zonder er kapitalen aan uit te geven.

groet,
Frank

Idd vooral in nederland maakt men hier goed gebruik van. Je kan beter gewoon ter plekke op zoek naar vrijwilligerswerk. Een stuk goedkoper.

Deze vraag heb ik dus ook! Ik ben mij momenteel erg aan het verdiepen bij vrijwilligerswerk bij Commundo . Maar inderdaad zijn reizen waarin zelfde accommodaties aangeboden worden soms zelf goedkoper en weet men wel vooraf de ticketprijs Ik weet van te voren ook niet waar ik aan toe ben met de vliegtickets bij deze organisatie. Ik snap wel dat er een hele organisatie omheen zit. het is ook wel fijn om enigzins te weten waar je aan toe bent. Maar dat het soms duurder is als een gewone vakantie( wat ik overigens niet wil )is zeker wel apart. Bv vrijwilligerswerk in Roemenië. 1550 euro voor drie weken (zonder ticket) terwijl het daar bijna niks kost. Er wordt veel reclame gemaakt door o.a. de organisaties hier voor georganiseerd vrijwilligerswerk. Het zou mooi zijn als deze organisaties dit konden toelichten en ook zouden doen .

Deze vraag heb ik dus ook! Ik ben mij momenteel erg aan het verdiepen bij vrijwilligerswerk bij Commundo . Maar inderdaad zijn reizen waarin zelfde accommodaties aangeboden worden soms zelf goedkoper en weet men wel vooraf de ticketprijs Ik weet van te voren ook niet waar ik aan toe ben met de vliegtickets bij deze organisatie. Ik snap wel dat er een hele organisatie omheen zit. het is ook wel fijn om enigzins te weten waar je aan toe bent. Maar dat het soms duurder is als een gewone vakantie( wat ik overigens niet wil )is zeker wel apart. Bv vrijwilligerswerk in Roemenië. 1550 euro voor drie weken (zonder ticket) terwijl het daar bijna niks kost. Er wordt veel reclame gemaakt door o.a. de organisaties hier voor georganiseerd vrijwilligerswerk. Het zou mooi zijn als deze organisaties dit konden toelichten en ook zouden doen .

Beste Wytze

Dit was exact de zelfde reactie die ik had toen ik voor het eerst met vrijwilligerswerk in het buitenland in aanraking kwam.
Alle organisaties vragen geld over de ruggen van goedwillende mensen. Als je dan vraagt waarom je moet betalen voor vrijwilligerswerk vertellen ze dat het niet voor het vrijwilligerswerk is (dat is gratis) maar voor je kost en inwoning bij een gast gezin. Mijn reactie was “het minste dat ze kunnen doen is je kost en inwoning geven”.

Nadat ik me meer had verdiept in de bedoelingen van al die organisaties ging ik inzien dat mijn verblijf in een gastgezin geld kost. Het gastgezin koopt eten, je verbruikt elektrisiteit, water en de kamer heeft onderhoud nodig. Moet het (arme) gastgezin dit betalen? Moet de organisatie ter plekke waar je vrijwilligerswerk doet dit betalen? zoja waarvan betalen ze dit dan? van donaties? van de inkomsten van bijvoorbeeld lesgeld die arme gezinnen moeten betalen? Hoe dan ook het geld voor kost en inwoning moet ergens vandaan komen.

Ik vind dat je het gastgezin of organisatie ter plekke niet kunt opzadelen met die kosten.

groetjes,
Ivonne

Wat Yvonne zegt daar ben ik het helemaal mee eens. Een kleine bijdrage is nodig maar dat het 1000 euro kost om vrijwilligerswerk te doen vindt ik een beetje overdreven.

Eens, maar de kostprijs van ‘kost en inwoning’ is in de betreffende landen vaak velen malen lager dan de prijzen die de Nederlandse organisaties rekenen…

Er zijn een heleboel stichtingen in Nederland die een band hebben met een streek of stad/dorp in het buitenland. Neem contact op met zo’n stichting en vraag wat je voor hen en de mensen daar kan doen.
Dan betaal je alleen je ticket, verzekering en een redelijk bedrag aan het gastgezin.

Ik kan niet voor andere organisaties spreken, maar wel voor Voluntá, mijn “eigen” organisatie.

Eén van de doelstelling van Voluntá, en meestal ook van de vrijwilliger, is het ondersteunen van de organisatie waar hij of zij vrijwilligerswerk gaat doen. Je wilt iets doen voor de medemens. In het geval van Voluntá gaat het bijna altijd om kleine of middelgrote lokale stichtingen en coöperaties. Deze organisaties hebben vaak moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en om de reguliere activiteiten, lokale staf, onderhoud en andere dingen te betalen. Dat betekent dat ze geen fondsen hebben om eten en onderdak voor de vrijwilligers te betalen.

Bedenk ook dat deze organisaties, als ze geld zouden hebben, misschien wel liever een extra lokaal staflid aan zouden nemen, in plaats van te moeten vertrouwen op vrijwilligers uit het buitenland. Hoe waardevol de bijdrage van een vrijwilliger ook is, hij of zij blijft vaak maar tijdelijk en kent niet altijd de lokale taal en omgangsvormen.

Dat de organisatie waar je aan het werk gaat een bijdrage vraagt voor kost en inwoning, begrijpen veel mensen wel na bovenstaande uitleg. Maar waarom dan ook nog betalen aan Voluntá (of een andere bemiddelingsorganisatie)?

Voluntá  ontvangt geen subsidies en donaties en  is afhankelijk van de bijdrage  van vrijwilligers om de kosten van  bemiddeling, voorbereiding,  begeleiding en evaluatie van vrijwilligers te dekken. Bemiddeling is een  van de belangrijkste onderdelen van ons werk, en voor Voluntá houdt dat  in dat wij proberen bij ieder project een passende vrijwilliger te  vinden, en bij iedere vrijwilliger een passend project. Ook vindt  Voluntá het belangrijk dat de vrijwilligers goed voorbereid op pad gaan,  dat ze altijd op ons terug kunnen vallen, en dat na afloop positieve  punten en eventuele problemen goed besproken worden, zodat ze in de  toekomst voorkomen kunnen worden.

“Maar als ik daar geen behoefte aan heb, kan ik zo’n project dan niet zelf regelen?”. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen: dat kan. Als je tijd en zin hebt om zelf op onderzoek uit te gaan, of misschien wel zomaar op reis te gaan en dan wel te zien waar je terecht komt, dan kan dat natuurlijk. Maar heb je weinig tijd, weet je niet waar je moet beginnen met zoeken of heb je behoefte aan begeleiding, voorbereiding of iets meer zekerheid over waar je terecht komt, dan kan het handig zijn om via een organisatie zoals Voluntá te gaan. Daar hangt dan alleen wel een prijskaartje aan.

Ik raad iedere vrijwilliger overigens wel aan om het prijskaartje van bemiddelingsorganisaties goed te bekijken. Vraag gerust waar het geld naar toe gaat en ben je niet tevreden met het antwoord, kijk dan verder!

Vrijwilligerswerk doen hoeft niet veel geld te kosten. Zoek op internet een goedkoop vliegticket, vlieg naar de streek waar je vrijwilligerswerk wilt doen en regel het zelf lokaal.

Wil je zekerheid en het allemaal van te voren geregeld hebben? Dan betaal je daar natuurlijk voor. Voor niets gaat de zon op, je hebt het zelf in de hand.

[RIGHT]
| | |
v v v
[/RIGHT]

@ Mark

Hier heb je helemaal gelijk in, maar er zijn heel veel mensen die graag weggaan met bepaalde zekerheden. Die vind je dat bij de organisaties.

Ik denk persoonlijk dat als een organisatie vanuit Nederland werkt (dan heb ik het niet over stichtingen) al veel te veel opstrijkt. Die bedrijven hebben een kantoor in Nederland, vliegen meerdere malen naar het land van bestemming en dit moet allemaal betaald worden door de vrijwilligers. Dit is niet nodig!

Als je dan toch zekerheid wil kies dan voor een lokaal bedrijf of een stichting. Die prijzen liggen een stuk lager en het geld gaat dan ook echt naar het desbetreffende land.

Om die bedrijven te vinden moet je een stuk beter zoeken, maar ze zijn er wel kan ik zeggen uit eigen ervaring!

tja kijk hier maar eens.
een fantastisch vrijwilligers project in Frankrijk.
en ze kunnen ook nog een lift voor je regelen
dus jou kosten zijn nul.
www.lemoulin.biz

Het is en blijft altijd een interessante discussie waarom je als vrijwilliger betaalt voor het vrijwilligerswerk dat je gaat doen.

De reden dat je betaalt is eenvoudig: de organisaties waarmee Be More samenwerkt hebben zelf niet de mogelijkheid om vrijwilligers te huisvesten, vervoeren of begeleiden. Hoe goed je hulp ook van pas komt, de kosten hiervoor dekken gaat meestal niet. Daarnaast kost de voorbereiding en begeleiding vanuit Be More ook tijd en geld. Wij hebben geen structurele financiering, bijvoorbeeld van de overheid, en zijn dus voor ons bestaan afhankelijk van je bijdrage.

Wij vragen vrijwilligers daarom om hun eigen reis- en verblijfskosten te betalen. Wij proberen onze kosten zo laag mogelijk te houden, zodat het voor zoveel mogelijk mensen mogelijk is om aan de slag te gaan.

De prijzen verschillen enorm per organisatie, dus het blijft belangrijk om hier goed naar te kijken. Zodat je weet waar het geld heengaat, en wat je daar als vrijwilliger voor terug krijgt.

Hier nog een reactie van een vrijwilligersorganisatie:

Wij (IBO-Nederland) zenden vrijwilligers uit naar lokale hulpprojecten wereldwijd. Deze projecten hebben zelf meestal geen geld om het vervoer en het eten van vrijwilligers te betalen. Als het om bouwprojecten gaat: vaak hebben deze projecten ook geen geld om bouwmaterialen aan te schaffen. Daarom vragen we aan onze vrijwilligers een geldbedrag om al deze onkosten mee te dekken. Een gedeelte hiervan gaat ook op aan de organisatie van deze projecten. Op deze manier kan hulp geboden worden aan de ontwikkelingsprojecten, hulp die ze anders zelf niet zouden kunnen bekostigen.

Maar: er is een groot verschil tussen verschillende vrijwilligersorganisaties. Als je je oriënteert, let dan op of de organisatie commercieel is (en veel geld vraagt voor bemiddeling), of juist een stichting is en bijvoorbeeld een CBF Keurmerk heeft (zoals bij IBO Nederland het geval is), en dus geen winstoogmerk heeft!

Stichting Vrijwilligers Ecuador,

Waarom vrijwilligerswerk klauwen met geld kost is in dit forum al uitgebreid besproken.

Waarom vrijwilligerswerk bij ons geen klauwen met geld kost.

De Stichting
Wij hebben geen kantoor in Nederland maar werken van uit huis, maken alleen reclame via gratis media, via mond op mond reclame en alle medewerkers werken geheel belangeloos. Er worden dan ook geen kosten gemaakt en berekend voor bemiddeling en organisatie in Nederland. Wel zijn er kosten voor het abonnement van de website, de kosten van de bank en de Kamer van koophandel. We dekken die kosten door administratiekosten te berekenen. Het ontwerp en onderhoud van de website wordt door vrijwilligers geheel belangeloos gedaan.

het hele bedrag kom dus ten goede aan het project in Ecuador.

meer weten kijk op www.vrijwilligersecuador.nl
of stel je vragen op [EMAIL=“info@vrijwilligersecuador.nl”]info@vrijwilligersecuador.nl

Beste mensen,

Bij Shade Children Foundation (Shadechildrenfoundation.nl) betaal je voor de 1e maand verblijf 350 eur, en voor de 2e en 3e maand 250 euro per maand (naast je ticket, verzekeringen, etc die je zelf regelt).
En ik kan je meteen vertellen dat dat meer is dan jouw verblijf in het kiindertehuis kost. De eerste maand is duurder, omdat je dan gemiddeld genomen wat meer begeleiding nodig hebt.
De verblijfskosten die je betaalt zijn deels ter vergoeding van de kosten van maaltijden en bijv. begeleiding, voor zover nodig. De rest is heel simpel een bijdrage om het kindertehuis draaiende te houden. De vrijwilligers zijn namelijk extra handen. Het hele jaar door zijn er kosten voor huur, voedsel, medische zorg en natuurlijk een huismoeder, social worker etc. Lokale mensen die op deze manier ook hun brood kunnen verdienen.
Alleen al door je aanwezigheid dus, draag je bij aan het voortbestaan van het kindertehuis. Transparant en duidelijk. Daar winden we geen doekjes om.
En ikzelf? Als ik Shade house bezoek, gaat dat gewoon op eigen kosten!

Ik weet dat er ook organisaties zijn die flink verdienen aan vrijwilligerswerk. Maar probeer onderscheid te maken tussen kleine projecten die proberen bijv. kinderen een veilige plek te geven om op te groeien, met behulp van bijdragen van vrijwillligers, en organisaties die andere intenties hebben.
En ik kan je vertellen dat je voor het bedrag dat je betaalt heel veel terug krijgt waarvan de waarde niet in geld is uit te drukken.

Dina van Doesburg
Shade Children Foundation
Thika, Kenia

Bij SIW ben ik een keer op een informatiebijeenkomst geweest, Deze bijeenkomst was zeer uitgebreid met hapjes en drankjes georganiseerd. DAt gebeurd overigens om de paar weken. Toen ik in gesprek raakte met een van de nederlandse coordinatoren bleek dat deze geen cent betaald voor de reisjes naar het vrijwillegersproject in het buitenland maar dat het allemaal uit de pot wordt betaald. Deze reisjes worden een paar keer per jaar afgelegd wat opzich al onbetaalbaar lijkt. Ze worden overigens ook nog royaal gefinancieerd door de Postcodeloterij zodat ze gewoon hun salaris kunnen ontvangen en feitelijk geen geld hoeven te vragen voor projecten. (ze hebben miljoenen op de rekening staan en financieren de kosten van de rente) De locals die op de projecten werkzaam zijn doen het werkelijk gratis en krijgen slechts een hapje eten per dag. Het eten kost een paar centen. Er blijft dus berg geld over voor de mensen hier om van te profiteren. Wat mij het beste lijkt is gewoon een goede verzekering af te sluiten hier en zelfstandig op locatie in het buitenland op zoek gaan naar geschikte projecten. Als je eenmaal iets gevonden hebt , dan helpt de buitenlandse organisatie je verder voor wat betreft accommodatie , etcetera. Zo houd je het zelf in de hand en weet je waar je geld naar toe gaat. En geloof me deze mensen zijn zeer behulpzaam en erg dankbaar voor je vrijwillige inzet. Je hoeft je niet aan een contract te houden omdat het vrijwillig is en blijft. En er zijn genoeg buitenlandse vrijwillegers die je verder van dienst kunnen zijn met informatie. Zolang je je maar goed hebt verzekerd voor die paar weken bij een reisorganisatie in Nederland. Bij eventuele calamiteiten kun je altijd een beroep doen op je eigen reisorganisatie die je verder 200% ondersteund. Want die hebben enorm veel invloed in het buitenland en een zeer groot netwerk. Ga liever niet in op de vriendelijke glimlach van de recruiters met haaietanden want deze denken enkel aan hun eigen welzijn.