Afgelopen jaar hadden mijn vriendin en ik een “wat zullen we gaan doen?!?” periode. We hadden geen vaste baan, geen school en we zagen er allebei wel wat in vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen. Je kent het wel; echt opbouwwerk voor lieve, arme en hulpbehoevende mensen namens een vriendelijke, eerlijke organisatie.
Echter werd ons enthousiasme snel getemperd toen we merkten dat het doen van een paar maanden vrijwilligerswerk over het algemeen duurder is dan een paar maanden op je luie reet op een vakantiebestemming liggen. Tientallen organisaties zijn we tegen gekomen en van de één zakte ons mond nog verder open van verbazing als van de ander.
Vraag is dus eigenlijk heel simpel. Waarom moet je hiervoor betalen? Ik kan er erg negatief tegenaan kijken, maar ik heb het idee dat in deze “business” bepaalde zakken aardig gevuld worden… Is dit zo of zit ik ernaast? En rest natuurlijk de vraag of er ook organisaties zijn waar je (tegen betaling van je eigen vliegticket, dat ze dat niet gaan betalen snap ik ook nog wel…) in de simpelste vorm van simpelheid een stapelbed in een hutje en dagelijks een hapje eten krijgt voor het werk dat je verricht? Ik wil me graag inzetten voor ARME mensen die het nodig hebben, maar ik weiger om één of andere mafkees die 't allemaal mooi kan vertellen zijn (waarschijnlijk door al veel andere mensen met de beste bedoelingen) toch al vette bankrekening verder te spekken…!