Goedkoop vrijwilligerswerk buitenland gezocht?

hoi, ik heb een beetje rondgekeken op t internet naar vrijwilligerswerk in het buitenland, allemaal heel leuk maar richting de 2000-3000 euro’s.
Ik zit er aan te denken om iets te gaan doen, maar dan stukken goedkoper, wie kan mij wat mogelijkheden vertellen?

Hoi Th88,

Heb al een andere post hierover gedaan; maar kijk eens op www.siw.nl
Met SIW kun je op 2000 plaatsen overal ter wereld vrijwilligerswerk doen, voor zowel een paar weken als een paar maanden. SIW is een stichting en wordt grotendeels door zo’n 80 vrijwilligers draaiende gehouden. De inschrijfgelden zijn 170 euro voor studenten en scholieren en 220 euro voor niet-studenten. Ik ben zelf vrijwilliger bij SIW en heb zo’n 5 projecten gedaan (Bulgarije, Tunesië, Estland, Turkije en Portugal) en die waren alle 5 een bijzondere ervaring!

groet,
Frank

ah, nice.
ik heb ze gevraagd of deze kostenn inclusief de reiskosten zijn, en of het verschilt per bestemming.
ziet er allemaal heel cool uit, thnx

hey je kan ook kijken op www.vrijwilligwereldwijd.nl Je verblijft in de meeste landen bij een gastgezin, waardoor jijzelf een inkomstenbron bent voor het gastgezin, daarnaast leer je de cultuur ook goed kennen. Ze hebben wel deelnamekosten en hiermee sponsoren we de stichting Kidz Active. Zij bouwen scholen in Ghana. Voor meer informatie kan je het beste de website bekijken: www.vrijwilligwereldwijd.nl
In ieder geval veel succes met je vrijwilligerswerk

hoihoi,

Via Be More kun je ook aan de slag. De kosten verschillen een beetje per project.
Check anders www.be-more.nl

Groetjes,
Barbara

Hoi allen,

Zelf werk ik als vrijwilliger op het secretariaat bij Stichting VIA in Amsterdam. Wij zenden gedurende de zomermaanden vrijwilligers uit naar het buitenland. Daar worden internationale vrijwilligersprojecten georganiseerd die meestal 2 a 3 weken duren. Ook is het mogelijk om langer weg te gaan.
Zie www.stichtingvia.nl

Groetjes,
Sjoerd

Mocht je het leuk vinden om deze zomer voor weinig geld een paar weken in het buitenland te werken als vrijwilliger, kijk dan eens op www.ibo-nederland.org. Zowel bouwprojecten als sociale projecten zijn nog beschikbaar in landen als Cuba, Polen, Oostenrijk, Bulgarije en Kroatie.

Neem ook eens een kijkje op www.Joho.nl
Zij hebben ook een heel breed aanbod voor vrijwilligerswerk!!

groetjes
Debbie

Hoi!

Kijk ook eens op http://www.pureforkids.org
Leuke projecten in Cambodja en jij hulp is hard nodig!
Niet duur en alles komt ten goede aan de projecten.

groetjes, Nicoline

****Share what you know, learn what you don’t" PURE! is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor kleinschalige projecten in Cambodja. PURE! organiseert vrijwilligersreizen met als doel het fysiek en financieel ondersteunen van onze projecten. De inzet van vrijwilligers en het sponsorgeld komt ten goede aan de kinderen in Cambodja.

En mocht je naar Ghana willen: www.norghavo.org. Veel succes met zoeken!

wanneer weet je of een vrywilligersproject WERKELIJK de mensen hebt of juist de zelfontwikkeling en de betere toekomst tegenhoudt???

Ik vind dat je een goed punt naar voren brengt. Waarom maakte je er geen apart topic van? Ik ben erg benieuwd naar de reacties van andere ervaren reizigers namelijk. En dat zijn meestal niet vrijwilligers die betalen om bij een NGO te mogen werken (ik ken er zelfs een op wereldwijzer die vrijwilligers meer laat betalen dan de pensiongasten).

IMHO:

1 Doel. Veel NGO’s zijn er meer voor zichzelf dan voor de bevolking (Novib e d geven daarom tegenwoordig direct aan locale projecten ipv aan NGO’s, laat staan aan zogenaamde meta NGO’s; stichtingen in het thuisland die hun bestaansrecht ontlenen aan een andere NGO in het ontwikkelingsland. Als je goed leest is de enige aktiviteit van die meta-NGO’s het werven van vrijwilligers en sponsors). Maar ook lokaal gebeuren er vreemde dingen. Zo is het makkelijk voor ons om engels te geven. Alleen in een praktisch analfabetisch gebied moet je daar heel veel ??? bij zetten natuurlijk. Verder zie 2)

2 Gesponsorde projecten of zij die werken met vrijwilligers (laat staan als ze die er nog voor laten betalen ook) mogen natuurlijk helemaal niet met de locals concurreren. Bijna altijd gebeurt dat uiteindelijk toch door het opzetten van activiteiten gericht op toeristen uit het sponsorende land. Bijv. restaurantje, pensionnetje, excursies/reizen, etc. Het heet dan dat het ten goede komt aan… Maar de locals zien dat heel anders. De - vaak jonge - toeristen komen er vervolgens ter plekke achter dat ze door hun informatieachterstand teveel betaalden en hadden geld over hadden houden om lokaal te besteden als ze ter plekke zelf alles hadden georganiserd.

3 Een goed opgezet project draait niet op inkomsten van betalende vrijwilligers. Als het goed in elkaar zit leveren die immers iets op door hun inzet en niet door een financiele bijdrage van iemand die werk verricht.

Je leest dan ook steeds vaker op reiswebsites en zelfs in reisgidsen dat je beter lekker op vakantie kan gaan mits je bewust je geld bij kleine ondernemers besteed. Eet bij straatstalletje, hassel eens niet om $0,50 met die brommer waar je achterop mag, zoek een guesthouse dat door locals wordt gerund, etc. :chin: Die maken verder zelf wel uit welke waarden en normen ze willen hanteren en wat ze wel en niet willen leren (die brommertjes en tjuk tjuks zijn vaak studenten bijv.).

Ik zelf heb ooit een project in Bulgarije gedaan via Bouworde. Het werk in een kindertehuis, wat we gedaan hadden was zeker nuttig, toen wij daar kwamen was er echter al veel belangerijk werk gedaan. Wij werkte daar samen met lokale vakmensen, wij deden dingen als schilderen, slopen enz…, de dingen die eigenlijk iedereen kan. Als je heel sterk gefocused bent op het nut van het werk dan kan dit wel terleurstellend zijn.
Het is gewoon heel mooi om samen te leven en te werken in een andere cultuur waarbij je ook iets nuttigs doet. Deze samenwerking is opzich al heel leerzaam voor beide kanten, dit omdat zowel wij als vrijwilligers veel leren van de bevolking daar, maar andersom zeker ook. Dat is ook van grote waarde denk ik.
Nu ik bij Stichting VIA op het kantoor werk merk ik dat hun projecten daar veel meer op gefocused zijn, mede door het feit dat je altijd met een geheel internationale groep vrijwilligers werkt.

Beste Ron,

Heb zelf deelgenomen aan vrijwilligersprojecten in Bulgarije, Tunesië, Estland, Turkije en Slovenië. Of dat mij een ervaren vrijwilliger maakt laat ik aan jou om te oordelen. Dat waren voor mij in ieder geval bijzondere ervaring. Qua werk maar ook qua het leren kennen van een land, haar bewoners en de andere vrijwilliger.

Ben daarom daarna in Nederland als vrijwillig medewerker bij SIW actief geworden, bijvoorbeeld bij het organiseren van de voorbereiding maar ook bij de evaluatie van de projecten (in het dagelijks leven werk ik bij een regionale overheid op het gebied van watermanagement). Om terug te komen op de vraag; als een project afhankelijk is van vrijwilligers is het mis.

Vergelijk het met een vriend die een huis heeft gekocht en flink moet verbouwen. Als je daar een avondje mee gaat klussen moet je niet de verwachting hebben dat met jouw hulp de verbouwing in een keer gefixt is. Als je die verwachting hebt wordt je teleurgesteld.
Als die vriend de verwachting heeft dat al zijn vrienden het werk voor hem zullen klaren wordt hij teleurgesteld; hij zal het grootste deel toch echt zelf moeten doen.

Als je er echter een avond heen gaat als gebaar en je beseft dat je een kleine bijdrage levert ga je er denk ik met de juiste instelling heen en zijn zowel hij als jij tevreden aan het eind van de avond.

Met vriendelijke groet,
Frank

Ik zal ook een vb. geven. Seeing Hands implementeerde een franchisesysteem waarbij blinde Cambodjanen massage geven. Het sukses is er met name gelegen in het feit dat er nu een hele keten is waarbinnen ieder afzonderlijk 100% selfsupporting is. NGO’s kunnen dus hartstikke goed werk doen.

Maar ik ben niet zo benieuwd naar de mening van VIA, SIW of een van die druk op allerlei topics op wereldforum postende stichtinkjes:paranoid:.

"o ja. behalve afgestudeerd in de bedrijfkunde op een non profit organisatie in het buitenland en bereisd heb ik niet zo lang geleden een Nederlandse stichting mogen adviseren die ook een buitenlands project adopteerde en nu op zoek is naar GELD. Zoals je wel raad zijn mijn oprechte aanbevelingen (richt je eerst beter op helpen zichzelf te helpen) niet in dank afgenomen. De hele discussie hierover lijkt de meeste kleinere stichtingen en consumenten te ontgaan. Op wereldwijzer werd onlangs zelfs een topic hierover gedelete. Niet verwonderlijk bleek de betreffende landenforumbeheerder verbonden aan de (Nederlandse) stichting (die bij lokaal project aanhaakte). Dat forum stond vol met eigen oproepen! Men is ook in deze rubriek actief…

Ron,

waarom noem je datgene niet gewoon bij z’n naam. Ik heet Robert en ben forumbeheerder van o.a. Cambodja op Wereldwijzer en ben aangesloten bij Stichting Cambodia-Dutch, die CDO in Cambodja ondersteunt. Ik was tot nu niet actief hier, dus a.u.b. opletten wat je schrijft. Ik heb jou topic verwijdert i.v.m. achteraf wijzigen van je teksten, waardoor je de zaak lekker aan het verdraaien was. Als je je op een fatsoenlijke manier was blijven gedragen had ik het gerust laten staan. Je begint weer een stemming te scheppen en ik kan je zeggen dat iedereen er oproepen mag plaatsen, zoveel hij maar zou willen! Dus schrijf niet zo’n onzin. Voor jou is het gewoon een principe dat je niet wilt betalen voor vrijwilligerswerk, wat trouwens niet verkeerd is hoor. Een vrijwilliger betaald nog altijd vrijwillig, dus weet vooraf wat hij moet gaan betalen. Dat er vaak absurde bedragen worden gevraagd weet ik ook, maar een kosten dekkend bedrag is in ons geval nou eenmaal nodig, want anders krijgen we het financieel helemaal niet rond. Als je er toch zoveel van weet, dan weet jij toch net zo goed als ik dat de meeste mensen niet voor b.v. de verblijfkosten van vrijwilligers of b.v. onze transportkosten die we met alle werkzaamheden voor de plaatselijke bevolking maken. Waar haal jij dan dat geld vandaan? We hebben afgelopen jaar een school gebouwd, wat financieel redelijk makkelijk ging, maar onderdak en eten voor vrijwilligers wil niemand betalen, echt niemand. Een kleine organisatie als de onze kan net het hoofd boven water houden en dan begin jij aan de bijdrage van vrijwilligers te twijfelen. Wij zouden de vrijwilligers graag gratis onderdak geven, maar dat is gewoon niet mogelijk. Zo zijn er nog tal van punten die ik je zou kunnen noemen. Alle projecten laten we door lokale arbeiders en bedrijfjes doen, zodat de plaatselijke economie wordt gesteund. De guesthouse (Baca-Villa) die je waarschijnlijk ook meende draait alleen maar om een 28 tal Cambodjanen werk te verschaffen, alleen daarvoor is het opgezet. Een strijkstok bestaat in deze organisatie niet en alles gaat door en voor Cambodjanen.

Waarschijnlijk vanuit mijn oogpunt gezien iets te veel belangen, maar ik wilde dit niemand onthouden :wink: