Goedkoop vrijwilligerswerk buitenland gezocht?

pff zodeju…
Afgelopen dagen heb ik de discussie mee gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk vermoeiend vind. Krijg een baas boven baas gevoel.

Er is per definitie niet een goed of fout in elk standpunt zit een kern van waarheid. Maar als je een discussie begint en je bent alleen maar overtuigd van je eigen gelijk bereik je niks.

Kijk eens op www.ontmoetafrika.nl

Ben het helemaal eens met s686; vind de discussie ook nogal vermoeiend worden…
Maar sommige mensen willen maar eindeloos door blijven discussiëren (moeilijk praten maar eigenlijk nietszeggend

http://gfx2.hotmail.com/mail/w3/ltr/emoticons/smile_confused.gif

).
Ik lees normaal gesproken alleen maar en heb me zojuist pas geregistreerd, maar vind dit wel 't moment om er iets aan toe te voegen. (Ik ben overigens zelf niet verbonden aan een of andere organisatie…

http://gfx2.hotmail.com/mail/w3/ltr/emoticons/smile_wink.gif

).
Er zijn zoveel organisaties en er zijn er vast een hoop waar de dingen niet kloppen, maar ook vast een hoop die weldegelijk goed werk doen. Om met 't vingertje naar iemand te wijzen is makkelijk, maar dat kun je alleen doen als je de feiten ook kent of zelf in de betreffende organisatie hebt gezeten. Anders zijn 't puur en alleen speculaties. Dat vind ik 'n beetje flauw. Het blijft hier duidelijk een mening en die kun je een ander niet opdringen.
Dit is dus ook maar MIJN mening…

http://gfx2.hotmail.com/mail/w3/ltr/emoticons/smile_teeth.gif

Jemig! Wat een discussie die helemaal niets meer te maken heeft met de oorspronkelijke vraag (die ik overigens heel zinvol vind).

Inderdaad kan je volgens mij nooit helemaal uitsluiten dat goedbedoelende vrijwilligers de taken op zich nemen die ook heel goed door lokale krachten zouden kunnen worden vervuld. Sowieso is mijn eigen ervaring (in Ghana) dat veel lokale mensen het wel handig vinden als er een blanke vrijwilliger rondloopt die taken kan overnemen zodat ze zelf iets anders kunnen gaan doen. Daar doe je niets aan. Wil je wel graag vrijwilligerswerk doen, maar zo veel mogelijk voorkomen dat je eigenlijk weinig bijdraagt aan een organisatie (doordat wat je doet ook door vaste krachten uit het land zelf zou kunnen worden gedaan), let er dan op:

1. dat je je aanmeldt bij een organisatie die (in ieder geval óók) in het land zelf is gevestigd en niet al het werk vanuit Europa doet: op afstand is het toch moeilijker te beoordelen wat iemand bijdraagt en waar hulp nodig is;
  2. dat de organisatie vraaggestuurd werkt vanuit de projecten, en niet in de eerste plaats kijkt naar de wensen van de vrijwilliger. Er zijn talloze jonge meisjes die dolgraag met “zielige kindjes” willen knuffelen, terwijl er misschien op andere projecten veel meer zinnig werk gedaan kan worden;
  3. dat de organisatie niet zomaar iedereen als vrijwilliger stuurt, maar zoekt naar mensen met bepaalde studierichting of werkervaring voor bepaalde projecten. Als zomaar iedereen weg mag en er wel gekeken wordt waar iemand gaat werken, plaats ik zelf twijfels bij de effectiviteit van de “hulp” (en mijn ervaring in Ghana was dat dat soort organisaties vaak ook niet zo veel bijdragen).

Op basis van deze criteria heb ik me aangemeld bij NorGhaVo. Zij werken samen met een bepaald aantal projecten waarop echt assistentie nodig is. Bij die projecten zoeken ze vrijwilligers met een gerichte studie-achtergrond of werkervaring. Er wordt natuurlijk wel zo veel mogelijk geprobeerd een project te zoeken dat aansluit bij de voorkeur van de vrijwilliger, maar als iemand persé luiers wil verschonen en daar geen vraag naar is, houdt het op. Ook kan het zijn dat je (al tijdens het kennismakingsgesprek dat je voert) gevraagd wordt wat eerder of later te vertrekken, omdat het project dat goed bij een vrijwilliger zou passen al een vrijwilliger heeft in de periode dat je in ghana zou willen zijn. Het vraagt wat meer van een vrijwilliger, maar ik vond die selectie en screening heel positief. Daardoor had ik uiteindelijk wel het idee dat ik iets kon bijdragen, terwijl dat lang niet voor alle vrijwilligers (vooral van andere organisaties) gold. Het zou inderdaad zonde zijn als goedbedoelende vrijwilligers de situatie in een land alleen maar slechter maken.