Goedkoop vrijwilligerswerk buitenland gezocht?

Laat ik als vrijwilliger die niet verbonden is aan een organisatie dan mijn zegje eens doen. Ik ben afgelopen zomer naar China gegaan via SIW, en over die organisatie an sich ben ik wel te spreken. De kosten zijn laag, al moet je dingen als een reis enzo wel zelf bekostigen, ik heb er dan ook een zelfstandige rondreis aan vastgeplakt.

Voor zover ik begreep werkt SIW samen met organisaties in de landen die zelf de projecten organiseren, dus in feite ben je echt vrijwilliger bij een lokaal project. Dat is een initiatief dat ik erg toejuich, onder andere om redenen zoals die eerder in dit topic al zijn aangegeven.
Wel moet ik zeggen dat het mij uiteindelijk tegen is gevallen. Niet omdat ik verwacht had een groot verschil te gaan maken (dat is op een korte termijn natuurlijk vrijwel onmogelijk), maar wel omdat de Chinese organisatie zelf zich anders presenteerde naar ons toe dan de waarheid was. Het bleek zelfs een profit-organisatie te zijn, zonder dat het geld werd gebruikt voor de school of voorzieningen. Ik snapte nog dat SIW dit niet kon weten (wij wisten het door twee vrijwilligers uit Hong Kong die met de locals hebben gesproken), maar nadien hebben we dit wel aangekaart. Wat ik wel jammer vind, is dat het project nog steeds op dezelfde manier in de database staat, ik vermoed dat er niets mee gedaan is.

Opzich ben ik te spreken over SIW als organisatie en het principe dat ze hebben, maar dit specifieke voorval is wel erg jammer. Ik heb het op het project enorm naar m’n zin gehad, maar de uiteindelijke doelen bleken anders dan gedacht. Als ik dat van te voren had geweten, had ik niet voor dit project gekozen. Het is dus inderdaad goed altijd kritisch te kijken naa een project, maar soms weet je het gewoon niet.

Zou ik nog een keer zoiets doen, zou ik denk ik wel meer research doen dan ik vorig jaar gedaan heb.

Hallo…je berichtje gelézen te hebben het volgende :
twee nederlandse meiden hebben in het zuiden van Thailand een dorp" geadopteerd"…daar kan je naar toe op eigen kosten, éénmaal kan je Englse les geven aan de dorpkinderen int schooltje, je verblijft bij locale mensen thuis, kan je hun taal en gbruiken leren en ZIJ leren van jouw…kosten €5,= per etmaal. 2 uurtjes per dag- 5 dagen- “lesgeven”( je eigen leventje int Engels vertellen is ook al “les”). DIt is alles terug te vinden via google …"runs’nroses.com(of iets wat daar op lijkt)…suc6 verder…groeten Knarf

Kijk eens op www.latortugafeliz.Com in costa rica

www.helpinghonduraskids.org mocht je graag die kant opwillen!

ik denk dat er twee soorten vrywilligers zyn:

jonge enthousiaste mensen zonder beroepservaring die een nuttige vakantie willen…
dat de organisaties ook geld nodig hebben is evident.
duidelijk is dat er kaf onder het koren zit en je erg goed moet selecteren.

ik kon indertyd engelse lesgeven in noord thailand maar het was duidelijk dat ik een inheemse leraar wel het brood uit de mond stootte.

stel dat je gepensioneerd bent na een arbeidzaam leven en je kunt helpen in je vakgebied dan zouden kost en inwoning toch wel op zyn plaats zyn.

naar ik meen krygen artsen zonder grenzen ook een salaris.!

bestaat er een keurmerk voor vrywilligers organisaties?

by cambodia kids lees ik dat men een donatie verwacht voor 1 week van $ 850, waar je dan wel gratis overnachtingen in een goed hotel krygt.

:wereld:

Zie iets verder naar boven mijn ervaringen met een organisatie, SIW in dit geval. Die reactie is nu een beetje weggevallen tussen het welles nietes verhaal. :slight_smile:

Ik reply maar ff for the Kids (die zijn heel wat relaxter op het forum merk ik); die fee is voor een maand (en wordt dan snel relatief lager).

www.connectiebolivia.nl

Goedenavond allemaal,

Als eerste wil ik zeggen dat 60% van de berichten nergens over gaan!!
In ieder geval niets met de vraag te maken hebben!!!

Zelf heb ik ook de intentie om op zeer korte termijn vrijwilligerswerk te gaan doen buiten Europa. Hiervoor ben ik ook op zoek naar een ‘organisatie’ die mij kan informeren over de mogelijkheden.

Ondertussen heb ik al menig avonden zitten surfen naar een geschikte informatiebron maar bij veel van de sites (dan al wel of niet van een organisatie) wordt verwezen naar kosten die gewoon tussen de 500 en 1000 euro per week zitten.

Persoonlijk vind ik dit absurd duur! Ik ben best bereid om met mijn afgeronde HBO en WO opleiding wat kansarme kinderen en mensen te helpen maar ga daarvoor ook niet nog eens mijn hard verdiende spaargeld aan spenderen!!! Ik begrijp dat het ticket betaald moet worden maar onderdak en een maaltijd zou toch op zijn plaats zijn.

Ik ben helaas bang dat dit traditionele beeld dat ik heb van vrijwilligerswerk/ontwikkelingswerk helaas niet meer bestaat in deze tijd.

Mochten er mensen zijn die hierover aanbevelingen hebben, zoals organisatie die wel deze werkwijze nog hanteren met bijvoorbeeld subsidies, dan hoor ik het graag. Maar laat alsjeblieft die nutteloze discussies achterwege!?!?!

Gr. Eelco

Hi Eelco,

Met googlen kom je een heel end tenzij je te breed zoekt. Ik zou eerst zelf bedenken waar je het liefst naartoe wil (desnoods top 3) en dan pas heel goed daarop gaan zoeken. Ze zijn er echt.

Mbt nutteloze berichten hoop ik dat uit enkele ig nu duidelijk bleek dat er zich kaf onder het koren bevindt.

Ron1234

Hahaha, dat is wel duidelijk ja!

Mijn top 3 zou zijn:

• Vietnam, Thailand, Laos
  • Midden-Afrika (Ghana, Rwanda, etc.)

De derde is er eigenlijk niet. Misschien dat daar midden Amerika zou staan.
Verder vind ik het wel belangrijk dat er inderdaad mensen geholpen worden, op welke plek dat dan precies is vind ik niet zo belangrijk.

Misschien ook handig om te vermelden is dat ik van plan ben om deel te nemen voor minimaal 4 weken en maximaal
6 maanden. Hiervoor zijn natuurlijk ook de kosten van belang!

Ik heb een bouwkundige/ruimtelijke ordening (WO: Real Estate and European Planning) en economische achtergrond (HBO: Management, Economie en Recht).

Alle suggesties (on-topic) zijn van harte welkom!

Groeten Eelco

Ik weet dat Zuid Amerika niet op je lijstje staat maar mocht je toch willen kijken heb ik een goede site… Die ikzelf erg handig vind in ieder geval…

http://www.volunteersouthamerica.net/

Hoi Eelco,

Als je denkt over Ghana: www.norghavo.org. Is volgens mij één van de goedkoopste (en beste) organisaties voor vrijwilligerswerk in Ghana.

Het kost wel geld, maar dat is grotendeels voor je eigen levensonderhoud. Realiseer je dat je gaat wonen in een derdewereldland, dus je kunt toch moeilijk van een arm Afrikaans gezin verwachten dat ze gratis nóg een extra mond voeden, extra water en electriciteit kopen etc. etc. Iets gratis ga je dus echt niet vinden, en dat zou ik ook onzin vinden. Natuurlijk draag je op heel beperkte schaal iets bij in het land waar je naartoe gaat, maar je doet zoiets toch met name voor jezelf. Ook met je universitaire opleiding ga je de wereld niet verbeteren.

Bij de meeste organisaties betaal je ook een bedrag aan de organisatie zelf voor bemiddelingskosten enzo. De hoogte van dat bedrag verschilt. Als er in Nederland een betaalde staf werkt, is het belachelijk duur, als er alleen buitenlandse werknemers zijn valt het nog mee. Volgens mij betaalde ik aan NorGhaVo iets van E 350 ofzo. Daarvoor waren drie Ghanese stafleden aan het werk die ervoor zorgden dat alles in Ghana op rolletjes liep, werd de kantoorruimte in Ghana (waar je altijd langs kan komen met vragen) betaald enzo. Ook werd er iets van E 50 gedoneerd aan één van de projecten die NorGhaVo steunt. Ik was zelf erg tevreden over deze organisatie.

Succes!
Mariëlle