Veel organisaties bieden gratis vrijwilligerswerk aan, maar de vrijwilligers moeten dan wel zelf hun onkosten betalen. Bij o.a. een paar reeds eerder genoemde organisaties betaal je 15 dollar per dag, maar dat is dan weer inclusief verblijfskosten en eten. Gratis is nog lang niet altijd voor niets…!
Hallo, dit is een bericht met name voor “IKVERTREKSNEL”. Ik woon op de Filippijnen en regel hier veel Vrijwilligerswerk. We bouwen scholen en huizen maar financieren ook voor een aantal kinderen hun opleiding. Het is een paar jaar geleden als grap begonnen maar neemt nu serieuze vormen aan. Mensen die hier bij mij in de buurt komen werken slapen en eten bij mij thuis, en kunnen dan ook van het platte lands leven hier genieten en zien hoe een gewoon gezin hier leeft. Is het project op een ander eiland dan wordt er in hotels geslapen.
Het verblijf bij mij is ongeveer 125 tot 150 euro pppw incl. slapen, eten, drinken, kleren wassen, en het meeste vervoer. dus zo kan het ook. Een ticket naar Manila is ongeveer 650 euro vanaf Londen. Ik kan niet alleen mensen plaatsen die alleen willen werken en geen sponsorgeld meenemen voor een of ander project, maar we hebben wel een aantal projecten in de planning waar we wel mensen kunnen gebruiken die verder geen extra financien hebben.
gr joop
Lisulisa, ik ben het helemaal met je eens. Jonge enthousiastelingen zijn een andere groep dan ervaren professionals en ik vind het niet meer dan logisch dat er een bijdrage gevraagd wordt om in de organisatie- en verblijfskosten tegemoet te komen.
Ik heb daarom ook geen bezwaar tegen organisaties die een vergoeding vragen, maar ik heb wel mijn kanttekingen bij de werkwijze van sommige organisaties. Uit mijn ervaring hebben veel vrijwilligers niet het gevoel dat zij iets hebben kunnen bijdragen. Ook heeft vrijwilligerswerk - zoals het voorbeeld dat je noemde de inheemse leraar - nogal eens ongewenste neveneffecten.
Mijn (Ghanese) man en ik hebben vaak en lang nagedacht over een manier waarop vrijwilligerswerk beter zou kunnen. Wij concludeerden dat het belangrijk is om…
… ieder mens als een individu te zien en alert te zijn op stereotyperingen, zodat je van mens tot mens kunt samenwerken.
… de wereld te begrijpen en te reflecteren op wat je ziet en meemaakt, zodat je echt wat leert van je verblijf.
… je te richten op *social justice *in plaats van liefdadigheid, zodat je dieper liggende oorzaken van armoede aanpakt.
… stil te staan bij je rol in ontwikkelingssamenwerking, zodat je jezelf bewust bent van de context waarin je handelt.
… ook stil te staan bij de impact van je aanwezigheid op de samenleving, zodat je postieve effecten kunt vergroten en negatieve effecten kunt verminderen.
… betrokken te blijven, ook na thuiskomst.
Om deze visie in de praktijk te brengen hebben wij vervolgens een organisatie opgericht. Uniek aan deze organisatie is het onderwijsprogramma, waarin deelnemers samen met Ghaneze studenten - voordat zij aan hun project beginnen - belangrijke dingen bespreken, zoals beeldvorming, duuzaam toerisme, ontwikkelingssamenwerking, etc.
De organiastie hebben wij Inter Cultural Learning Institute genoemd, afgekort ICLI. Als dit je aanspreekt, raad ik je aan om eens op onze website te kijken, www.icli.nl.
Ik heb het artikel geprobeerd te zoeken op LexisNexis, maar het staat er nog niet op. Google ook eens op ‘vrijwilligerstoerisme’ als je meer informatie over dit onderwerp zoekt. ICLI heeft een kenniscentrum opgezet waarin we onder andere onderzoek doen naar vrijwilligerstoerisme. De resultaten van het onderzoek gebruiken we om onze programma’s te verbeteren. Ook kun je de resultaten samen met Ghanezen bespreken in het onderwijsprogramma, om zo samen van gedachten te wisselen over hoe vrijwilligerswerk daadwerkelijk kan bijdragen. Onderzoeksverslagen lees je op deze pagina: http://www.icli.nl/kenniscentrum/doelstelling_en_werkwijze.html, bijvoorbeeld over vrijwilligerstoerisme en duurzame ontwikkeling.
Net zoals op dit forum schieten aanbieders ook in de verdediging nav krantenartikelen. Zie: Global Learning op onze Expeditiereizen buiten Europa Ik doel zeker niet op ICLI’s. Die heeft juist belanstelling en haar term vrijwilligerstoerisme is iig ander geluid dan het gebedel om donaties en het “je begrijpt er niets van” sfeertje.
Het artikel legt de verantwoordelijkheid bij de vrijwiligers en niet bij de industrie. Titel was Älsof je de trein naar Zandvoort neemt. Nauwelijks voorbereiding. En haken na een paar weken dan weer af als blijkt dat het anders in elkaar zit (daar haakte Be More meteen handig op in; zij bereiden je immers wel voor. Echter…). Die voorbereiding bestaat vooral uiter zelf achter komen wat nu de werkelijke stand van zaken is, volgens het artikel, oa door internetforums af te struinen. Frappante punten waren verder de werkeljke kosten van een gastgezin in Africa (e2/dag) en de term weeskinderen. Blijkt kind zonder vader te zijn. Nog afgezien van de opvang door extended families. En hoe er zelfs lieden zijn die ter plekke even zo’n weeshuis opzetten tbv een stichting. Verder: de doelgroep ziet hulp als inkomsten en vrijwilligers als ATM’s.
ICLI, zal ik het artikel scannen/mailen?
er ligt in cambodja in de questhuizen een fraai gratis boekwerkje met tientallen organisaties die mankracht en geld vragen.
de doelen bestonden uit fabricage van kunstledematen tot toneel voor doven en slechthorende,
in thailand merkte ik dat inmiddels vele taken o.a zorg voor olifantjes door de juiste personen nl. de overheid is overgenomen.
ik ben overtuigd van de goede bedoelingen van de vele vrywilligers, maar hoe koren en kaf te scheiden.
kijk eens naar de aloude algemene nederlandse wielrijders bond ooit een clubje enthousiastelingen en nu een gigantisch instituut.
met het redden van zeeschildpadjes doe je niet veel kwaad, maar pogingen tot assertief maken van plattelandvrouwen in azie vereist ervaring en deskundigheden, wil je niet schade berokkenen.
Misschien bied http://clownswithoutborders.org/ de oplossing:lol:
Eens. Dr. Kate Simpson heeft een aantal vragen opgesteld waarmee je goede van slechte organisaties kunt onderscheiden, zie http://www.ethicalvolunteering.org/downloads/ethicalvolunteering.pdf.
Zij gaat daarnaast in haar proefschrift uitgebreid in op het gegeven dat goede intenties niet voldoende zijn voor succesvol vrijwilligerswerk. Dit proefschrift kun je ook downloaden van ethicalvolunteering.org.
In een eerdere post vroeg je je terecht af of er iets van een code bestaat voor organisaties. Deze bestaat inderdaad, opgesteld door een Ierse organisatie (http://www.comhlamh.org/assets/files…de-of-Practice[1].pdf). ICLI is bezig om deze code om te zetten naar het Nederlands.
Naast deze code heeft Comhlamh een “volunteer charter” opgesteld (http://www.comhlamh.org/assets/files/pdfs/Volunteer%20Charter%20Text[1].pdf), een soort gids die vrijwilligers tips geeft om zich zo nuttig mogelijk te maken.
In aanvulling hierop heeft ICLI een onderwijsprogramma ontworpen waarin je wordt voorbereid op je vrijwilligerswerk, onderzoek, etc. In dit programma bespreek je samen met andere Nederlanders en Ghanezen belangrijke onderwerpen als beeldvorming (wat is de ‘Derde Wereld’, zijn alle Ghanezen arm (en alle Nederlanders rijk)?, etc.)ontwikkelingssamenwerking (wat is ontwikkeling?, welke vormen van kolonialisme, modernisme etc. zien we terug in vrijwilligerstoerisme? etc.) en duurzaamheid (wat zijn de sociale, economische, culturele en ecologische gevolgen van vrijwilligerswerk?).
Hoop dat dit voor nu even genoeg kritisch leesvoer is. Wij zijn bezig om het artikel uit de Volkskrant op onze site te krijgen. Waarschijnlijk gaan we een nieuwe pagina aanmaken met ‘vrijwilligerstoerisme in het nieuws’, maar we moeten nog even kijken hoe we dit het beste kunnen doen. Wij hebben namelijk al wel onderzoeksverslagen over vrijwilligerstoerisme op onze site staan, maar nog geen journalistieke bijdragen. De onderzoeksverslagen vind je op http://www.icli.nl/kenniscentrum/doelstelling_en_werkwijze.html.
Interessante zijn:
Leer je door vrijwilligerswerk de ander kennen of bevestigt het juist stereotypes? http://www.icli.nl/pdf/verbeelding_en_vrijwilligerstoerisme.pdf
Is vrijwilligerstoersime een vorm van neo-kolonalisme? http://www.icli.nl/pdf/voluntourism_and_neo-colonialism.pdf
Of het juist een heel nieuwe vorm van ontwikkelingssamenwerking, dat afstand doet van gever/ontvanger relaties en paternalisme?
http://www.icli.nl/pdf/voluntourism_and_post_development.pdf
Veel leesplezier en we geven een seintje zodra het artikel online staat.
Hallo ICLI
Ik heb de website gelezen en erg interessant, ik ben het dan ook helemaal eens met wat je schrijft. OOk hier in Cambodia kom je veel organisatie tegen zeker in de weeshuizen branche (want dat scoort goed met donaties) waar je ziek van wordt. Vrijwilligers betalen dan nog bedragen die ongegeneerd hoog zijn en de vraag blijft waar gaat al dat geld naar toe…
Ik ga me eens dieper verdiepen in deze materie, zoals wij werken op het platteland komen zelden touristen die geintereseerd zijn in het werk, vandaar dat veel organisaties rond Angkor gaan zitten zodat de tourist sneller binnen komt en uiteraard zoveel mogelijk gaat doneren.
Ook heb ik de webiste gelezen van www.bettercarenetwork.nl waar ik grote voorstander van ben, ga ook hun zeker mailen.
Ik hou me aanbevolen voor links zoals je die gepost hebt.
groetjes
Jan
Hallo, mijn naam is Susan Rademaker en ik werk als vrijwilligster vanuit Nederland voor de Ezelopvang op Bonaire. Wij zitten altijd te springen om mensen die minimaal 6 weken op Bonaire willen komen meehelpen met de verzorging van onze 421 ezels en het draaiende houden van de opvang. Kosten?? Je betaalt alleen je ticket zelf en je eten en drinken op Bonaire. Wij zorgen voor accomodatie midden tussen de ezels, een prima huisje, en voor een fiets. Lijkt het je op het eerste gezicht leuk? Kijk dan eens op onze website, www.donkeysanctuary.com of stuur mij een mail [EMAIL=“susan@donkeysanctuary.com”]susan@donkeysanctuary.com.
Hoi Susan,
Ik heb jullie website bekeken; wat een super doel zeg!
Ik vind ezels ontzettend leuk en zie graag organisaties zoals die van jullie die zich inzetten voor deze lieve dieren.
Bonaire stond nu niet direct op mijn lijstje, maar hiervoor zou ik toch graag 'n keer gaan!
Ik hoop dat jullie via Wereldwijzer nog veel meer aanmeldingen van vrijwilligers krijgen.
Groetjes, Inca
:dag:Ha Inca,
Leuk dat je zo enthousiast reageert op de Ezelopvang op Bonaire. Het is ook echt heel erg leuk en dankbaar werk om je voor die lieve dieren in te zetten. Vooral als je ziet hoe een zwaar gewond of mishandeld dier uiteindelijk weer gezond rondloopt. Mocht je Bonaire toch eens “op je lijstje zetten”, ik kan je vertellen dat het een heerlijk eiland is om een paar weken te verblijven. Zo rustig en relaxed en toch goede voorzieningen op medisch gebied bijvoorbeeld. De accomodatie die wij bieden is overigens een huisje midden in ons ezelpark. Als je de deur 's ochtends opendoet, staan er meteen een paar lieve snuiten met lange oren bij je naar binnen te kijken! Het huisje is simpel, maar biedt alles wat je nodig hebt, zoals douche, toilet, koelkast, gasfornuis, ventilator, dvdspeler, bedden, inventaris etc. Ik zal komende week wat meer informatie en foto’s hiervan op onze website zetten, dan kun je er nog eens een kijkje nemen als je het leuk vindt om er een beter beeld van te krijgen.
Stiekem /ind ik die ezeltjes ook supercool, maar dat sparen /oor het /liegtuig zal nog wel een tijdje duren… Ruw idee hoe/eel die /lucht kost?
>>>Ha Anne,
Ja, de ezeltjes zijn ook super leuk!
Een rechtstreeks vlucht naar Bonaire met de KLM heb je voor zo’n 770 euro per retour. Met Arkefly kun je 1 x per week rechtstreeks naar Bonaire vliegen vanaf 650 euro per retour. Andere optie is om met de KLM naar Curacao te vliegen en dan met een binnenlandse vlucht naar Bonaire, dat komt totaal ook op zo’n 650 euro.
Mocht je meer willen weten, je kunt me altijd mailen: [EMAIL=“susan@donkeysanctuary.com”]susan@donkeysanctuary.com
Het zal zowiezo niet /oor deze zomer zijn, maar zal het in mijn achterhoofd houden /oor /olgend jaar! ![]()
Helemaal goed, mocht het ooit gaan spelen, neem gewoon contact met me op. We zitten meestal te springen om mensen. Overigens is het huisje prima geschikt om met zijn tweetjes te wonen, dus als je een vriend of vriendin hebt die het ook leuk vindt, dan kan dat prima. Is wellicht ook wel zo gezellig om dan ook in je vrije tijd gezelschap te hebben?!