Persoonlijk ben ik verliefd geworden op het cheetah rehabilitation project overigens…echte aanrader!
Dit is dus precies wat ik bedoel. Een bedrijfzou niet mogen bestaan van geld wat nu juist zou moeten zijn voor projecten die het nodig hebben. Ik blijf er bij dat deze bedrijvenprofiteren van de armoede van anderen. Projecten die hulp nodig hebben kunnen ook op een andere manier bekendheid krijgen. Als een project hulp in roept van een bedrijfmag je direct wantrouwig worden wat mij betreft. Ik ben momenteel in India (na 5 mnd nepal) en heb echt ongelooflijke dingen gezien en gehoord van reizigers mbt vrijwilligersprojecten en ´bedrijven´ die aangeven dat geld naar stichting a of b gaat, weeshuis c of d enz enz. Vrijwilligerswerk is big business. Sommige mensen in India en Nepal verdienen er miljoenen aan. Ja je leest het goed … miljoenen. En dan heb ik het niet over rupees. Mijn advies blijft … nooit maar dan ook nooit met een organisatie in zee gaan die ter plekke meer vraagt dan onkosten als kost en inwoning (tegen een lokale redelijke prijs). Verder is het altijd mogelijk vrijwilligers werk te doen in een land op plekken waar dat nodig is. Er is genoeg reizigers info beschikbaar op het internet (zou wat meer gebundeld mogen worden btw) en mensen die je willen helpen nav hun eigen ervaring. Maar dat kost wel wat tijd en moeite.
Bedankt! Ik wil wat meer info dan op de site staat (zoals kosten in euro’s) en zie alleen een buitenlands contactadres, klopt dat? In ieder geval bedankt!
Hoi quotas,
Met je laatste zin sla je de spijker op zijn kop: ‘dat kost wel wat tijd en moeite’. Er zijn nou eenmaal een hoop mensen die liever wat meer geld betalen dat tijd en moeite steken in het zoeken naar goede projecten die niet aan een organisatie gebonden zijn. Overigens zijn de echt achtergestelde projecten lang niet altijd te vinden op internet omdat in die regionen geen internet is, of ze weten niet hoe een computer werkt. Deze projecten kan je dus alleen ter plekke regelen…en er zijn nou eenmaal een hoop mensen die graag van tevoren alles gepland hebben. Feit blijft dus dat er vanuit de vrijwilligers kant en de project kant een behoefte is aan een bemiddelaar.
Nou ben ik het met je eens dat er een hoop bedrijven zijn die krankzinnige bedragen verdienen aan het uitbuiten van deze vraag en dat kan inderdaad niet door de beugel. Maar concluderend dat er altijd vrijwilligers en projecten zijn die behoefte hebben aan een bemiddelaar ben ik wel benieuwd waar een bedrijf volgens jou aan moet voldoen om wel ethisch verantwoord deze behoefte te vervullen.
ben ik wel benieuwd waar een bedrijf volgens jou aan moet voldoen om wel ethisch verantwoord deze behoefte te vervullen.
Dat is heel simpel. Ik ben van mening, dat eenieder die winst genereerd (voor zichzelf of een organisatie/bedrijf in het algemeen) aan projecten die erop gericht zijn om, middels vrijwilligers, een breder maatschappelijk doel te dienen in (veelal) derde wereld landen, ethisch fout is.
makkelijker kan ik het niet maken. Al is “breder maatschappelijk doel” in deze wel te breed. Maar om nu alles weer te omschrijven ging mij wat te ver. In het kader van wat wij hier bespreken is het duidelijk lijkt mij.
grtz Q
Thanx voor je reactie. Ik probeer een ethisch verantwoord business model te maken voor het bedrijf waar ik stage loop dus interessant om je mening te horen.
Ben even benieuwd naar je mening over het volgende dan:
Stel zo’n bedrijf heeft inderdaad een winstoogmerk, maar is gevestigd in een ontwikkelingsland, heeft alleen maar lokaal personeel in dienst en voorziet projecten van vrijwilligers die zelf niet de mogelijkheid hebben om westerse vrijwilligers aan te trekken.
Zij creëren dus lokale banen en helpen de projecten en inderdaad betalen ze zichzelf er ook een klein salaris van…is deze situatie ook verkeerd? Als ze geen winst (salaris) zouden maken zouden ze dit niet kunnen doen en zouden er dus minder banen en minder vrijwilligers in het land zijn. Ben weer benieuwd naar jullie mening ![]()
Wow, interessant allemaal om over al deze meningen en ervaringen te lezen. En uit mijn eigen ervaringen denk ik ook wel op te kunnen maken dat Nederlandse vrijwilligers zich internationaal gezien niet zo snel voor de gek laten houden als bijv. Engelsen en Amerikanen. Ik wou dat er een manier bestond om deze discussie op internationaal niveau en in het openbaar uit te voeren. Dat zou veel ‘leed’ bij vrijwilligers kunnen schelen.
Er staan uiteraard veel waarheden in, maar sommige zaken gaan ook iets te kort door de bocht…
Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb op verschillende zaken geen sluitend antwoord. In 2003 dacht ik nog dat mensen wel een beetje gek moesten zijn om te betalen voor het doen van vrijwilligerwerk, maar een jaar later werd een geplande periode van 2 weken vrijwilligerswerk verlengd tot 8 maanden…
Door een gemiste vlucht hebben deze 8 maanden me uiteindelijk nog best wel wat geld gekost, maar het zijn zo’n beetje de meest bijzondere 8 maanden uit mijn leven geweest en deze periode heeft de aanloop gegeven voor waar ik nu in het leven sta.
Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat een vrijwilligers organisatie geen geld mag vragen. Dat ze geen winst mogen maken is een ander verhaal. Maar dan ben ik wel benieuwd wat jullie als winst zien? Een goede vriend van me is nu al 5 jaar mede eigenaar van www.merazonia.org (voor wie met dieren wil werken
De mensen die dit opgezet hebben hebben hun eigen geld hiervoor gebruikt en hebben de eerste jaren ook van hun eigen geld geleefd, nu begint echter het project te groeien en het geld op te raken. Een groter project, betekend dat men meer dieren kan helpen en geen tijd meer heeft om tussendoor naar ‘huis’ te gaan om wat geld bij te verdienen. Zou mijn vriend zichzelf nu een salaris toe magen bedelen? EN zo ja, hoeveel? Is een min. salarom van rond te komen gerechtvaardigd, of zou hij misschien ook eens per jaar naar Nederland mogen vliegen (het ticket betaald door wvrijwilligers…) om zijn familie te zien?
Heeft iemand van jullie wel eens een vrijwilligers project en/of bedrijf gerund? Zo ja, dan weet je dat dat een zeer zwaar beroep is waarin je af en toe de batterijen op moet kunnen laden.
Nu kun je beweren dat mijn vriend er zelf voor gekozen heeft om dit project te beginnen en dan heb je ook helemaal gelijk, maar ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoe moeilijk hij het af en toe gehad heeft, als hij niet af en toe op vakantie (naar Nederland) had gekunt, dan had Merazonia nu niet meer bestaan. Wie is daar dan mee geholpen?
Na 8 jaar ervaringen met vrijwilligers projecten ben ik nu mening dat het heel moeilijk is om een bedrag vast te plakken aan het doen van vrijwilligerswerk.
Tuurlijk, je kunt proberen om zelf als een soort weldoener naar een arm land te gaan en daar bij de eerste de beste school binnenstappen om te ‘helpen’ met lesgeven. Of om een lokale boer uit te leggen hoe hij meer oogst uit zijn land kan halen. Wie denkt dat dat zomaar kan, die leeft in een droomwereld en ik durf bijna te zeggen dat hij of zij meer op zoek is naar zelf voldoening dan echt iemand anders helpen. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen. Maar het gebeurd nog veelte vaak dat iemand die zomaar even ergens gaat helpen, vergeet na te denken over wat er gebeurd als hij weer weg gaat. Ook is het soms zelfs ronduit ‘slecht’ om zomaar ergens mensen te gaan helpen. Ik kan een voorbeeldje noemen van een groepje vrijwilligers dat in Ecuador een water project heeft gedaan, alleen maar om uit te vinden dat de lokale bevolking hier blijkbaar niet op zat te wachten. Men begon allemaal heel goed door samen te werken en te bouwen, maar gaandeweg het project vielen er steeds meer lokale bewoners af, waardoor de vrijwilligers het uiteindelijk zelf af hebben moeten maken. Maar toen een van hen later terug kwam om te kijken of de mensen blij waren met hun schone water, bleek het systeem kapot en verlaten…
Ook zijn er bepaalde arme gebieden waar men zoveel ‘hulp’ onvangt van het rijke westen, dat de lokale economie er onder lijdt…
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nee, ik geloof niet mer dat er een zwart wit antwoord bestaat. Ik geloof erin dat vrijwilligers zelf hun keuze moeten kunnen maken of zij voor hun werk willen betalen en hoeveel zij daarvoor over hebben. De vrijwilligers organisatie moet op haar beurt 100 % transparant zijn in waar het geld van de vrijwilliger naartoe gaat. Op deze manier kan de vrijwilliger zelf beslissen of hij indirect mee wil betalen aan het vliegticket van mijn vriend en daarmee het voortbestaan van Merazonia.
Het enige dat ik van harte hoop is dat er ooit een internationaal orgaan komt dat de boekhoudingen van vrijwilligersorganisaties controleert.
Martijn
@tg86
[quote]
Ben even benieuwd naar je mening over het volgende dan:
Stel zo’n bedrijf heeft inderdaad een winstoogmerk, maar is gevestigd in een ontwikkelingsland, heeft alleen maar lokaal personeel in dienst en voorziet projecten van vrijwilligers die zelf niet de mogelijkheid hebben om westerse vrijwilligers aan te trekken.
Zij creëren dus lokale banen en helpen de projecten en inderdaad betalen ze zichzelf er ook een klein salaris van…is deze situatie ook verkeerd? Als ze geen winst (salaris) zouden maken zouden ze dit niet kunnen doen en zouden er dus minder banen en minder vrijwilligers in het land zijn. Ben weer benieuwd naar jullie mening
[QUOTe]
Persoonlijk ben ik van mening dat dit een ander verhaal is. Op deze manier kan het mes aan twee kanten snijden en is dus alleen maar positief. De ‘winst’ in dit verhaal moet wel openbaar zijn. Er moet inzage kunnen zijn in hoeveel geld waar naar toe gaat en dit moet ook te controleren zijn. Dan wordt het vaak al weer een stuk lastiger, maar dat terzijde.
@ Fairtravel4u
Dat is een klassiek verhaal. We zetten iets op en het geld raakt op. Dat zorgt ook voor veel drama. Toeristen die maar even een weeshuis of opvang op gaan zetten voor de arme kindertjes die zij tegen zijn gekomen.
Natuurlijk vinden ze bij vrienden en kennissen de eerste jaren genoeg geld. Maar dan raakt het op met als gevolg dat de kinderen weer op straat komen te staan wat op dat moment nog traumatischer is dan toen ze er af werden gehaald. Ik weet natuurlijk niet alle details van wat jouw vriend daar heeft opgezet maar het klinkt hetzelfde. Als hij afhankelijk gaat worden van de winst die hij kan genereren van de vrijwilligers die bij hem willen werken snap ik daar helemaal niets van. Het is een instabiele basis en dat is van te voren vaak wel in te schatten. Zeker als je iets van een ondernemingsplan als basis gebruikt ipv een emotionele start van een project. Nogmaals of dit bij hem van toepassing is weet ik niet !.
Hey Quotas, geen probleem, ieder zijn/ haar mening.
Ben het eens met het weeshuis voorbeeld en geef ook meteen toe dat het dierenopvangcentrum niet met een wel doordacht plan was opgezet, anders had men daar nooit aan begonnen. Feit is dat het vanuit het hart is opgezet en een manier gevonden heeft om i.d.d. uit te groeien tot een volwaardige, eerlijke en transparante organisatie, die nu een inkomste nodig heeft…
En hier ga je dus in je antwoord iets te kort door de bocht. Hoe komt een vrijwilligers organisatie aan geld als het niet van de vrijwilligers komt?
Nu kun je zeggen van Grants en donaties, maar buiten het feit dat dit voor kleine projecten zeer moeilijk is om binenn te halen, is het eigenlijk hetzelfde verhaal: Je vraagt geld aan anderen voor jouw project. Als we jouw lijn doortrekken mogen het Rode Kruis en het WWF ook geen donaties vragen, etc., etc.
Plus dat je m’n vraag niet beantwoord: Hoe komen de beheerderes van een vrijwilligersproject aan geld, als het project geen geld mag generen? Let wel, jij zegt winst, ik zeg geld om te overleven, want er zijn maar weinig mensen die hun leven lang van hun opgespaarde geld kunenn leven.
Kan merken dat je weinig ervaring met vrijwilligerswerk hebt. Maar geen probleem, daar is deze discusiie goed voor.
Martijn
P.S.
Ik vind bovenstaande discussie erg interessant, maar denk wel dat er altijd vershillende meningen blijven bestaan over wel of niet betalen en hoeveel.
Ik wil eigenlijk liever 2 andere vragen toevoegen:
Ik ben ZEER tegen het feit dat er veel bedrijven zijn die (veel) winst maken over de ruggen van hard werkende vrijwilligers. Maar ik ben benieuwd of er iemand is die een gratis duurzaam vrijwilligers organisatie kent die al langer dan 20 jaar bestaat?
En nee, donaties zijn ook niet toegestaan, want ik zie er geen verschil in of een vrijwilliger een donatie maakt, of dat een ander persoon dit doet.
Ten tweede, wat is er op tegen wanneer een vrijwilliger, ongedwongen, geheel vrijwillig ervoor kiest om zijn/haar geld uit te geven aan een project dat dit geld gebruikt om anderen te helpen?
Mits de vrijwilliger 100% inzage heeft in waar dit project haar geld aan uitgeeft.
Persoonlijk vind ik dat iedereen hier een vrije keus in heeft, maar ik verwacht dus wel 100% transparantie van de vrijwilligers organisatie.
Martijn