even een goedbedoelde tip: volgens mij moet het zo zijn dat je voor vrijwilligerswerk niet moet betalen! Veel organisaties vragen heel veel geld voordat je ´mag´ komen helpen, terwijl eigenlijk je inzet al voldoende moet zijn! Dus, het is mijns inziens een prima afspraak als je zelf zorgt dat je op de plaats van bestemming aankomt, in ruil voor je hulp mag je dan minstens kost en inwoning verwachten!
Liedewij
Quinta da Fonte, Portugal
www.quintadafonte.nl
Hoi Liedewij,
Sorry hoor, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens! Jij gaat bijvoorbeeld vrijwilligerswerk in een weeshuis doen en dan heb jij liever dat ze jou kost en inwoning geven dan een extra weeskindje kost en inwoning kunnen bieden?! Alvorens je aan vrijwilligerswerk wilt beginnen moet je eerst goed nadenken waarom je het wilt doen. Wij werken zelf alleen samen met projecten die hun geld uitgeven aan degene die hulp behoeven en niet om goedkope vakanties voor vrijwilligers te financieren. Wij willen dat de projecten elke cent kunnen besteden aan hun doelgroepen.
Groetjes,
Donny
Projecto Peru
waar het mij om gaat is dat er heel veel oplichters zijn die heel veel geld vragen aan mensen die daarna keihard kunnen gaan werken. Daar wil ik mensen graag voor waarschuwen. Ik snap jouw punt, maar ik hoop dat je ook wel weet dat er gewoon heel veel kaf onder het koren is en dat er heel veel mensen worden opgelicht op deze manier! Jij zult daar vast niet toe behoren, maar helaas zijn er zoveel anderen die wel op die manier zelf beter worden van het geld van vrijwilligers en het zou goed zijn als dat soort malafide praktijken ophouden te bestaan. Heel veel succes met je werk met weeskinderen! Ik hou mezelf onder anderen bezig met straathonden en weet dat het allemaal heel veel werk is en vaak een druppel op de gloeiende plaat, desondanks is elke vorm van hulp op welk gebied dan ook natuurlijk prachtig. Groet, Liedewij, Quinta da Fonte
Daar ben ik het ook echt niet mee eens. Het lijkt me normaal dat je moet betalen in de meeste gevallen. Bij goede organisaties krijg je begeleiding, training en de mensen die daar werken moeten ook eten natuurlijk en hun huur betalen! Ook ben je bij je project te gast en zij betalen jouw eten en verblijf (kost en inwoning). Het kost tijd, mensen en moeite om jou in te werken. Zij willen er ook wel wat uithalen en zo niet quite spelen. Dus ik snap heel goed dat je moet betalen voor vrijwilligerswerk.
Zo maak je mensen onnodig bang.
Kies wel een goede organisatie die bij de SGR is aangesloten en kijk goed rond op internet. En onthou: vaak is goedkoop, duurkoop:)
Ik ben het ermee eens dat je eigenlijk alleen moet betalen als het geld daarmee ook goed terecht komt. Karin, jij vraagt in een andere post naar het andere afrika.nl. 2 minuten zoekwerk brengt mij tot de conclusie dat ik denk dat ze gewoon producten van africanimpact.com doorverkopen. Dat betekent dus dat je ervoor betaalt en een groot gedeelte van dat geld gaat naar de europese/ westerse managers en marketeers. In andere gevallen is het natuurlijk zo dat als vrijwilligers niet voor het eigen onkosten willen betalen het project vaak niet haalbaar is, tenzij het anders gefinancierd wordt.
Ik heb ook via een organisatie vrijwilligerswerk gedaan, waarvan het meeste geld niet aan het uiteindelijke doel besteed werd. Maar als deze organisatie er niet geweest was hadden de mensen daar het nu een stuk slechter gehad. Zolang mensen bereid zijn hiervoor te betalen en zij deze verdeling van het geld niet erg vinden, moeten ze dat lijkt me zelf weten.
Het zijn natuurlijk reisorganisaties, dus organisaties die winst maken op hun verkopen en dat is niet meer dan logisch. Het project dat ik gezien heb is 250 euro per week incl. huisvesting, 3 maaltijden, transfers en nog wat kleine dingetjes wat me niet eens zo heel duur lijkt. Of vind jij van wel?
Zoiets met dieren lijkt me superleuk. Weet jij misschien een organisatie die dit regelt en goedkoper is?
Met welke organisatie ben jij zelf weggeweest?
250 is niet heel duur, hoe duurder des te beter alles is geregeld. Ik ben met blueventures(.org) geweest en nog een keer rechtstreeks bij een project wat kleinschalig is en verder niks omheen geregeld. Ik kwam toen bij een prive natuurreservaat, waar ik zelf een voorstel voor mijn werk/ toegevoegde waarde moest doen, en dan moet je het dus ook waar maken, maar dan betaalden we ook maar 40 euro pw voor accommodatie en eten. Maar beide ‘organisaties’ zijn niet echt met elkaar te vergelijken.
Denk je echt hoe duurder hoe beter?
Die website ziet er wel goed uit, maar dat is niet echt wat ik bedoel voor mijzelf helaas. Nog andere tips misschien? Hoe ben je zelf bij deze organisatie terechtgekomen en hoe wist je dat het goed was?
Niet hoe duurder hoe beter, maar beter geregeld alles er omheen. Ik weet zo geen andere adressen, heb zelf ook erg lang moeten zoeken voordat ik gevonden had waarnaar ik op zoek was. Je kunt ecoteer.com nog proberen?
Ook wij werken volgens het principe dat vrijwilligerswerk natuurlijk gratis moet zijn. Wel betaal je voor je accomodatie en je taallessen als je een taalcursus wilt doen. De begeleiding bij je project en de coordinatie met het project wordt gratis voor je geregeld zodat je geen tijd hoeft te besteden aan het zoeken naar een project ter plaatse.
Neem een kijkje op www.mijnbestemmingperu.nl!
Met vriendelijke groeten,
Marit
Mijn Bestemming Peru