Vrijwilligerswerk als big business

Steeds vaker hoor ik verhalen dat bij vrijwilligerswerk in bijvoorbeel afrika of azie enorme bedragen worden genoemd. 2000 of 3000 euro zijn geen uitzondering meer voor een paar weken vrijwilligerswerk. Vooral als backpacker vindt ik dit toch een beetje afzetterij. Zijn dit normale bedragen? Maken deze instanties niet enorme winst hierop? Ik vindt het zelfs een beetje aan de kant van oplichting liggen.

Een voorbeeld:
Op de radio was een jongen op zoek naar sponsors. Hij ging ‘cultureel’ vrijwilligerswerk doen in afrika oftewel kijken hoe de lokalen bevolking leefde en dit ook meemaken. Naar mijn mening is dit gewoon op vakantie gaan toch? Hij zocht sponsors omdat deze reis gewoon 3000 euro kostte? Serieus? Dat gaat er bij mij niet in. Of ben ik de enige?

Nee hoor, je bent niet de enige.
Ik heb ook eens de sites bekeken van vrijwilligers organisaties, bij de een moet je inschrijfgeld betalen, bij de ander een cursus die je zelf moet betalen, en bij een 3e sponsorgeld ophalen.
Uiteraard betaal je ook nog je eigen reis, verzekering, enz.

Er is inderdaad nog maar weinig echt vrijwilligerswerk te vinden, waar je je niet blauw aan betaald. Maar aan de andere kant: er zijn heel veel jongeren die vrijwilligerswerk willen doen zonder dat ze bepaalde nuttige vaardigheden hebben. Die willen dan gewoon in een weeshuis kinderen verzorgen. Als die mensen nou ipv zelf vrijwilligerswerk komen doen, het geld van hun ticket aan de organisatie storten, dan kan die organisatie lokaal personeel aannemen zodat ze de lokale bevolking helpen.
Dus ik snap wel dat veel organisatie’s het zien als een lucratieve branche om geld binnen te halen voor de organisatie.
De grote sponsorwervende stichtingen werken namelijk nauwelijks met vrijwilligers in het buitenland, simpelweg omdat het niks uithaalt.
Wil je echt vrijwilligerswerk doen,zorg dan dat je eenvak leert waar zedaar wat aan hebben, zoals arts ofzo. Dan kan je je nuttig maken.

Je hebt helemaal gelijk. Als je echt iets wilt doen kan dit altijd wel en is er overal wel plek. Zo ben ik een jaar op wereldreis geweest en heb ik meerdere keren vrijwilligerswerk gedaan. De meeste contacten deden we onderweg op door in hostels op de advertentieborden te kijken. Zo zijn we in Bolivia in een weeshuis terecht gekomen. En daar hebben we ook voor betaald, $ 130 Dollar per week, voor kost en inwoning en voor de rest hebben we heel veel plezier gehad met de kinderen.

Verder kan in Cambodja en Vietnam ook wel duizend dingen doen als échte vrijwilliger…