Sefapane Lodge

Wij gaan in november een rondreis door Zuid-Afrika maken en zijn nu de reis aan het samenstellen. Nu komen wij in veel reisgidsen en ook op dit forum de Sefapane Lodge bij het Krugerpark veel tegen. Wij vroegen ons af wat de meningen over deze lodge met hun excursies zijn van mensen die hier geweest zijn?

Hoi Loesje,

Mijn ouders zijn er enkele jaren geleden geweest voor enkele dagen en zeiden dat het prima vertoeven was daar. Een mooie lodge, prachtige tuin, maar je zit wel aan een drukke straat. In principe vlakbij Kruger, maar vanaf Phalaborwa-gate in Kruger heb je het eerste stuk veel Mopane bomen en is de kans op het spotten van dieren niet zo groot (niet alles eet mopane blad) (of zijn er mensen die een andere ervaring hebben?)
Eventueel kun je eens een kijkje nemen op www.amukela.com. Dit is een lodge in Balule Nature Reserve, dat deel uitmaakt van het Greater Kruger National Park (omgeving Hoedspruit, zo’n 80 km onder Phalaborwa). Mooie lodge midden in de bush. Miriam en Corné, de Nederlandse eigenaars kunnen jullie prima helpen bij het doen van excursies. Je zit niet ver van de orpen-gate (Kruger) en ook de panorama route is vanaf hun lodge prima te doen.
Op mijn eigen website (www.kameleonadventures.nl/excursions.php) staan wat voorbeelden en fotos van de bezienswaardigheden in deze omgeving. Absoluut de moeite waard!

Overigens, misschien leuk om te zien: Amukela komt op tv bij het programma ‘ onverwacht bezoek’
Maandag 15 juni, om 21u30 op Ned 1

Groetjes, en veel plezier op jullie vakantie en de voorbereiding ervan.

Linda

Beste Loesje,

Wij wonen in Limpopo en nemen vaak gasten mee naar het Kruger Park. Vaak gaan wij het Kruger Park in via de Phalaborwa gate en soms overnachten we dan ook bij Sefapane. Prima lodge om te verblijven en ik neem aan dat hun excursies ook prima zijn al doen wij die altijd zelf voor onze gasten.
Ik ben het niet met Linda eens dat het eerste stuk vanaf Phalaborwa altijd even rustig is. Soms daar toch al direct leeuwen met een kill (giraffe) gezien en bij de Sable Dam (eindje verder rechtsaf) hebben wij al heel vaak 's ochtends vroeg luipaard, buffel, visarenden, impala’s, olifanten etcetera gezien. Wij gebruiken dat vaak als soort van ontbijt / picknick spot.

Maar tip van Linda over Amukela ondersteun ik ook van harte. Ook bij Corné en Miriam is het prima vertoeven en inderdaad, je zit daar veel meer in de bush! Het ligt ook maar net aan de route die je voor jezelf gaat uitstippelen en wat daar dan als locatie het handigste bij past.
Al meer zicht op de route / planning?

Ik wens je in elk geval heel veel voorpret bij de voorbereidingen en straks veel plezier tijdens de reis zelf. Geniet er lekker van!
Natascha Snelder

Hoi Natascha,

Leuk om te lezen dat jullie wel goede ervaringen hebben opgedaan bij de phalaborwa gate. Welke is de picknick-plek die je noemde in je bericht?

Groetjes!

oh, dat schreef je al, bij Sable Dam…

Hoi Kameleon,

Ach ja, je weet hoe dat gaat. De ene keer zie je alles vanaf het moment dat je binnen rijdt. De andere keer pas om 12 uur 's middags terwijl dan iedereen roept ‘de dieren slapen nu’! Oftewel, je weet het nooit van tevoren en da’s nu net een van de mooie dingen van het Kruger! Anders kunnen gasten net zo goed in Nederland blijven en een dagje naar de Beekse Bergen gaan… :wink:

Groetjes,
Natascha Snelder

Ja, inderdaad, Kruger is altijd een verrassing. Geen dag hetzelfde, maar ik moet zeggen dat we eigenlijk altijd een grote variëteit aan wildlife zien en vaak iets interessants tegenkomen!
Groetjes, Linda

Wij hebben voor onze reis Juli/Augustus dit jaar ook geboekt bij Sefapane Lodge. We hebben gekozen voor het Wildlife pakket.

Dit zijn 3 overnachtingen in een rondavel en 3 Safari’s. 1x dag safari in jee met ranger. 1 x een morning of avond game drive en 1x een boot tocht op een river tussen krokodillen en nijlpaarden.

Wij zijn erg benieuwd naar de Sefapane lodge maar het ziet er prachtig uit en ik heb tot nu toe vooral positieve berichten gelezen. Hopelijk worden deze waargemaakt :zon02:

Voor onze reis kan je kijken op www.guidosuzanne.tk

ik ben nog een het dubben tussen 2! namelijk Sefapane lodge enw Amukela game lodge… help!!

Hoi,

Wat betreft onze Amukela lodge… :slight_smile: … kijk volgende week maandag 15 Juni rond 21:30 op NL. 1 naar Onverwacht Bezoek. Dan krijg je een idee hoe wij hier wonen etc.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

ja dat las ik al ergens, helaas ben ik dan niet in de gelegenheid om te kijken.

Er is ook nog uitzending gemist: Kijk alles van NPO op NPO Start

Kun je het via internet bekijken, al 1 dag na de uitzending.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

Wauw wat gewelig dit allemaal te lezen.
Mijn man en ik gaan in januari de limpopo highligt reis maken via kuoni .
we zullen 13 dagen een rondreis maken met de auto samen.
en zullen ook verblijven in de safapane loge.
en natuurlijk ook krugerpark waar we ook een safari by night zullen doen.
met bbq .
Ik ben zo benieuwd hoe het allemaal zal zijn.
en alle tips zijn welkom ook hazeview iemand hier bekend mee?
alle tips zijn welkom.

Wat wil je weten van / over Hazyview? Leuk stadje, zeer veel accommodatiemogelijkheden, schitterende omgeving / routes, etc.???

Natascha / www.zazoetravel.com

Natasja we gaan een rondreis maken van 13 dgn dus we heben vaste slaapplaatsen ( loges) maar ben gewoon benieuwd hoe is het bv met eten?
( ben makkelijke eter) zijn er bijzondere dingen die je echt gegeten moet hebben.
uh is het echt nodig om malaria tableten te slikken ( ik wil ze liever niet) ook niet geslikt in brazillie.

Hieronder wat de reis inhoud

1e dag: Amsterdam-Johannesburg
U reist met South African Airways vanaf Amsterdam met overstap in Europa naar Johannesburg.

2-3e dag: Ohrigstad

http://www.kuoni.nl/autoreizen/zuid-afrika/limpopo-highlights--PK15784/images/products/rondreizen/160/zuidafrika/FD114.vogel.jpg

Na aankomst op de luchthaven van Johannesburg wordt u welkom geheten door onze lokale agent en neemt u uw huurauto in ontvangst. U rijdt in circa vier uur naar de sfeervolle Iketla Lodge, waar u 2 nachten verblijft. Bij de Iketla Lodge kunt u wandelen en vogelspotten. U kunt hier heerlijk relaxen en genieten van de prachtige omgeving. Bij mooi weer dineert u onder de Afrikaanse sterrenhemel (O, D).

4e dag: Ohrigstad-Hazyview
Na het ontbijt vertrekt u vroeg voor de beroemde Panoramaroute met de Bourke’s Luck Potholes, Drie Rondavels, God’s Window en diverse watervallen. In de middag komt u aan in het plaatsje Hazyview, waar u overnacht in de gezellige en goed verzorgde accommodatie Rissington Inn (O).

5-7e dag: Hazyview-Phalaborwa

http://www.kuoni.nl/autoreizen/zuid-afrika/limpopo-highlights--PK15784/images/products/rondreizen/160/zuidafrika/FD114.blyderivercanyon.jpg

Na het ontbijt rijdt u een mooie route door de Drakensbergen naar Phalaborwa. In de middag komt u aan in de Sefapane Lodge waar u de komende 3 nachten zult verblijven. De eerste middag is ter vrije besteding. De volgende dag maakt u een dagsafari in het Krugerpark en gaat u op zoek naar het wild. Met enig geluk ziet u de Big Five! Tijdens de dagsafari zijn drankjes en de lunch inbegrepen. De laatste dag maakt u in de ochtend een riviersafari en tijdens de avondsafari heeft u kans op het zien van de nachtdieren. De safari wordt afgesloten met een authentieke bushbraai (O, D).

8-10e dag: Phalaborea-Makhado
In de ochtend kunt u een facultatieve wandelsafari maken vanuit de Sefapane Lodge. Vervolgens vertrekt u naar het gebied van de Venda, waar u de komende drie nachten in de Shiluvari Lakeside Lodge verblijft. De eerste middag is ter vrije besteding. Op dag 8 gebruikt u het ontbijt op de veranda, uitkijkend over het Albasini-meer. Daarna maakt u een halve dagexcursie met een lokale gids in Venda, waarbij u een bezoek brengt aan lokale artiesten met onder andere pottenbakkers en houtsnijders. De lokale gids gaat mee in uw huurauto en u krijgt een lunch voor onderweg mee. ‘s Middags maakt u een boottocht bij de Albasini dam. Op dag 9 maakt u een dagexcursie met een bezoek aan het heilige bos, het Fundudzi-meer en de watervallen, waarbij de gids u vertelt over de geschiedenis en de legendes van de Venda-bevolking (O, D).

11e dag: Makhado-Pretoria

http://www.kuoni.nl/autoreizen/zuid-afrika/limpopo-highlights--PK15784/images/products/rondreizen/160/zuidafrika/FD114.pretoria.jpg

Na het ontbijt rijdt u in circa 4 uur naar Pretoria. Hier overnacht u in de Leriba Lodge. (ontbijt)

12e dag: Pretoria-Johannesburg-Amsterdam
In de ochtend kunt u een bezoek brengen aan de Union Buildings en het Voortrekkersmonument in Pretoria. Aan het einde van de middag rijdt u naar Johannesburg waar u de huurauto weer inlevert en aansluitend met South African Airways (met overstap) terugvliegt naar Nederland.

13e dag: Amsterdam
In de ochtend komt u aan in Amsterdam.

zijn er dingen waar we echt rekening mee moeten houden?

Mooie reis! Januari is hartje zomer en dus kan (en zal) het erg warm worden. Temperaturen van meer dan 38 graden zijn geen uitzondering.

Vwb malaria, wanneer je in een gebied zit dat malaria-risico is, en ook nog daar waar water en veel mensen zijn dan zou ik iig, er vanuitgaande dat je geen tabletten wil slikken, een eigen klamboe meenemen. Dan kom je sowieso niet voor verrassingen te staan.

Daarnaast kun je na zonsondergang peaceful sleep / tabbard (anti-muggen spray) gebruiken wanneer er op dat moment muskieten zijn.

Veel plezier met je voorbereidingen :slight_smile:

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

corne dank je wel.
weet jij aan de hand van mijn reis beschrijven boven of ik wel of geen pillen moet slikken.
of wat is jou mening?

die tabbart waar haal ik die?

Leuke route. Wel of geen malariatabletten slikken is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. Maar je zit middenin malariagebied en ook nog precies in de regentijd = muggentijd. Waarom niet gewoon een tijdje Malarone slikken? Hierover hoor je maar weinig negatieve bijwerkingen…
Daarnaast is je insmeren met DEET-middel of Tabbart (koop je hier in Zuid-Afrika gewoon in supermarkt of drogist / apotheek) en gebruik van klamboes natuurlijk ook prima. Maar als je eenmaal malaria oploopt, ben je er nog niet maar zo vanaf.

Qua eten: geniet van de locaties waar je komt en vraag daar gewoon of ze specialiteiten hebben. Heeft weinig zin om op voorhand van alles te roepen als je niet weet of / waar je a la carte e.d. kunt eten. Bij Sefapane kan ik in elk geval wel heerlijke wildgerechten aanbevelen :wink: Denk bijv aan typische Afrikaanse struisvogelbiefstuk of springbok carpaccio. Enfin, je gaat het vast wel merken.
Eten is hier over het algemeen goed van kwaliteit, veel qua porties en met name héél veel vlees! Water is bijna overal goed te drinken en mocht dit een keer niet zo zijn, dan wordt dat altijd aangegeven.

Geniet van jullie rondreis.
Met zonnige groet vanuit Limpopo,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Hoi Jac,

Tabbard kun je bij elke supermarkt hier kopen.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

ok dat is ideaal,
ik had vanuit brazilie ook van dat geweldige spul,leek net water maar werken dat het deed.
nou ga toch maar aan de pillen .
tsja ach laat hier wel in nl 3 kindjes achter vor 13 dgn.
dus dan idd maar beter geen risico.
ik verheug me zo enorm hierop.
over 2 dgn vertek ik naar turkije voor een rondreis an 15 dgn .
tuurlijk ok leuk, maar dit afrika avontuur kijk ik veel meer naar uit hihi.
Ik hoop wel dat we mischien op de reis nog leuke mensen treffen , gewoon ben altijd zo’n gezelligheidsdier.
en aangezien we samen zijn is het natuurlijk altijd leuk om met andere te kletsen.