Oostelijk Z-Afrika zomer 2016, insiders tips welkom

Hallo allemaal,

Wij (gezin van 4 waaronder 2 dames van dan bijna 12 en net 15), gaan waarschijnlijk in de zomer 2016 voor 3 weken naar Zuid Afrika.

We hebben het reisbureau aan het werk gezet. Daar troffen wij een zuid-afrikaanse dame (zelfs uit oost-zuid- afrika!), dus de basis gaat wel goedkoper.

Huidige plan op hoofdlijnen:

3 weken tussen 16 juli en eind augustus 2016
Oostelijk deel van het land.
Johannesburg (vlucht)
Panorama route
Kruger
Swaziland
St Lucia
Drakensbergen
Johannesburg (vlucht)

Wat we niet zoeken:
Drukte (niet altijd te vermijden)
Grote steden
Ladingen nederlanders (ook vrijwel niet te vermijden ; ))

Wat we wel zoeken:
Natuur
Wild
Walvissen?
cultuur
Zwembadje op zijn tijd
En op zijn tijd natuurlijk toch een beetje stads vermaak

Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar leuk overnachtings plaatsen en wat route tips.
Ik heb bv. begrepen dat de elephants lodge in Kruger echt geweldig moet zijn, maar als ik het zo zie ligt ie niet heel praktisch ten opzichte van de panoramaroute.

We hebben de Hoyo/hoyo lodge gezien en die lijkt ook heel gaaf te zijn.

Daarnaast zijn ook tips over het weer rond die tijd welkom. What to pack zeg maar.
Anyway jullie hebben vast tips en ervaringen te delen.

Grote dank alvast!

het is winter dan, dus neem wel zomerkleding mee, want overdag is het heerlijk 20+ fraden en zon, zon, maar zodra de zon wegis wordt het een stuk kouder. Dus langebroek, jasje en voor de gamedrives in een openlagen een must.

leuke lodges in prive parken, naast het Kruger park, zijn. Www.casartgamelodge.com een heerlijke plek, met goed eten, maar www.kurhulalodge.com
overal zijn wel zwembaden, maar het water zal koud zijn, het water wordt door de zon verwarmt, maar je kan het Altijd problemen natuurlijk. Wij zelf zwemmen dan niet, brr te koud.

maar wie weet wordt de winter in 2016 niet zo koud,omdat we nu een super hete zomer hebben.

de walvissen kan je goed zien in Hermanus, maar daar is het winter koud en veel regen.

Hallo

Nou de walvissen zal waarschijnlijk niet gaan lukken, te vroeg in het seizoen, of je moet wel
heel veel geluk hebben met een rondvaart bij st Lucia!
Voor de rest zou ik niet teveel vastleggen, behalve misschien de overnachtingen in de wildparken
die jullie willen bezoeken!
Jullie zitten buiten het vakantie seizoen daar, een hotel is altijd wel te vinden , maar B&B of backpackers of Guesthouses
of misschien af en toe een privé park of in een rondawel op een camping is zoveel leuker
dan alles plannen op voorhand en goed te doen!
Zoek eens wat rond op het forum, er staat voor uren leesvoer om tips en ideetjes op te doen voor
het noordoosten van zuid Afrika!
Zeker als jullie van de dieren houden kun je zo al een dag of 4-7 invullen met
zelf rondtoeren in de parken, en geloof me dat de kans op veel medelanders
is erg klein!

Veel planplezier

Kijk is op de site van wildebees ecolodge Hluhluwe

Veel succes

Hoyohoyo is niet te vergelijken met Olifants camp in Kruger. De eerste is een zeer luxe en prijzige privé lodge. Prachtig maar duur en je zou zeker na moeten vragen of ze kinderen accepteren. Olifants camp is hartstikke leuk, ook voor kinderen en boekingen gaan via www.sanparks.org Prijzen veel redelijker maar rondawels / huisjes ook veeel simpeler.

Groetjes en alvast veel voorpret,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Nou, het reisbureau heeft 2 offertes geleverd als reactie op onze input.
Input in het kort:

Rondreis oostelijk Z-A
21 dagen
4 pers (waarvan 2 jonge tieners)
Tijd: Ergens tussen 16-7 en 28-8, maar het idee is de laatste 3 weken.
Overstap geen punt, mits geen idioot lange reisduur, moet wel geldelijk voordeel opleveren.
Neem de standaard fox 16 daagse reis en pas deze aan, door meer rust in te bouwen, evt wat luxer als standaard.
Liever niet naar Skukuza, vanwege de massaliteit
Basis route idee: Joburg-Panoramaroute gebied - Kruger- Swaziland - Hluhluwi/St lucia - Drakensbergen - Joburg

Auto: 4WD (Double cab Hilux oid), gewoon omdat het kan.

Budget voor VOLLEDIGE vakantie (dus echt alles, ook privé uitgaven), gezet op ± 14.000

We zijn vooralsnog niet tevreden, omdat er ondanks dat het gevoel er echt was, niet aan onze wensen is voldaan.
Uiteraard gaan we nog met ze in conclaaf, maar het gevoel is er ff niet.

Anyway, waar het om gaat, wie kan en wil ons tips geven en/of ons een goed reisbureau aan de hand doen wat wel luistert.
Uiteraard heeft een reisbureau voordelen als SGR/ANVR lidmaatschap en zekerheden, maar ja, moeten ze wel bieden wat we willen…

Offerte 1 was 4.000,- duurder als on volledige budget…
Erg mooi hoor Sabi Sands, maar 5600,- euro voor 3 dagen all-in…, tikje boven budget ; )

de 2e offerte: is prijstechnisch redelijk, maar voldoet niet aan onze wensen en is incompleet (geen autohuur etc.)

Als we de offerte als uitgangspunt nemen, hebben jullie dan tips voor verbeteringen?
Die worden hogelijk gewaardeerd.

[table=“width: 500, class: grid, align: left”]

Dag 

Actie
Hotel

1

Dag vlucht AMS-JOH 10:25 - 21:15
Premier O.R. Tambo Airport

2
Rijden naar Whiteriver
Stille Woning Guesthouse

3

Stille Woning Guesthouse

4

Stille Woning Guesthouse

5
Rijden naar Skukuza (Kruger)
Skukuza Rest Camp

6

Skukuza Rest Camp

7

Skukuza Rest Camp

8
Rijden naar Mlilwane (Swaziland)
Beehive Mlilwane Sildlife sanctuary

9

Beehive Mlilwane Sildlife sanctuary

10
Rijden naar Ubombo mountains (Hluhluwe/Mkuze)
Bayala Game Lodge

11

Bayala Game Lodge

12

Bayala Game Lodge

13
Rijden naar St. Lucia
Rhino Coast Guest house

14

Rhino Coast Guest house

15
Rijden
Simunye Zulu Lodge

16
Rijden naar Drakensbergen
Caverne Drakensbergen Resort

17

Caverne Drakensbergen Resort

18
Rijden
Zulu Nyala

19
Rijden naar J’burg + Nachtvlucht naar AMS
Vlucht

20
10:20 aankomst AMS

21

Niet ingevuld

[/table]

Vliegtickets zijn geboekt, nu de rest regelen, maar daar wordt aan gewerkt!
Kost ff moeite ,maar we hebben voor een redelijke prijs nette nachtvluchten met normale overstaptijden.
BA via Londen.
Aankomst Johannesburg om 9:05

Zin in!

Gaan jullie zelf rijden?
Dan kan je toch alles zonder reisburo doen!
Veel goedkoper en veel meer vrijheid!
Kijk even op onze reisverslagen voor ideetjes

www.astrixx.be

Walvissen niet mogelijk ben ik het niet mee eens. Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik door Zuid-Afrika ging, maar ze garandeerden in St Lucia(!!!) dat je walvissen kon zien met een speciale walvistocht. Kost wel even flink wat geld overigens, maar los daarvan. Overigens heb ik ze ook in de twee uur dat ik op Cape Vidal stond gezien. Op slechts een anderhalve kilometer uit de kust (schatting) heb ik een halfuur lang walvissen gezien en toen ik wegging (midden op de dag) sprongen ze nog steeds uit het water. Ik lees hier van meerdere mensen dat het niet mogelijk is/de kans klein is, maar dit is absoluut niet zo wanneer je daar een rondvaart doet. Kosten waren toen €60,- p.p.

Cape vidal ze zien was wel een veel mooier moment, maar met de boot mag je ze tot op 50 meter naderen. Ik kan hier veel woorden verder aan vuil maken, maar de kans dat je ze ziet als je die walvistocht doet is >99% Anders betalen ze iets van 60% van je geld ook terug. Leuke bonus is dat je ook dolfijnen kan zien en zelf heb ik tuimelaars kunnen zien. (http://budgetreiziger.nl/walvissen-zien-rondom-st-lucia-zuid-afrika)

Qua budget kan ik je overigens een toyota avanza aanraden. Ligt net zo lekker op de weg (minimaal) en is een tikje goedkoper. Daarnaast heb je gewoon genoeg ruimte. Het hoeft uiteraard niet, maar is een prima auto met meer dan genoeg ruimte voor vier personen.

Qua restcamps in het Krugerpark kan ik je Satara heel erg aanraden. De s100 is prachtig. Wel ben je al wat laat qua het boeken van accommodatie en is het gemakkelijker om Skukuza te kiezen. Ik heb even sanparks erbij gepakt en veel restcamps zitten al vrij vol. Bijzonder genoeg is er op een aantal data nog plek vrij in Lower Sabie en als je wilt kan ik dit restcamp ontzettend aanbevelen. De hoogste concentraties van grote katachtigen loopt hier rond en vooral heb je een goede kans op leeuwen, luipaarden en jachtluipaarden.

Lower Sabie is het topkamp qua dieren zien en qua katachtigen zijn dit Lower Sabie en Satara. In Skukuza heb je veel mogelijkheden, waaronder de weg richting Lower Sabie die vrij constant luipaarden en leeuwen oplevert, onder andere omdat deze route zo druk is. Letaba en Olifants zijn beroemd vanwege hun uitzicht of zicht op de rivier. Vanaf Olifants heb je een prachtig overzicht over de rivier, vanuit Letaba kan je de dieren bij de rivier van dichterbij weer zien. Zo zijn er voor veel restcamps wel wat te zeggen, maar dit zijn denk ik de meeste populaire. Om er nog een aan toe te voegen: Biyamiti. Biyamiti heeft een eigen schuilplaats van waaruit je een grote kans hebt om de zeldzame sabelantilope te zien en je mag hier in de nacht ook kijken, waardoor je een goede kans hebt om (bijzondere) nachtdieren te zien. Neem wel een goede zaklamp mee.

Zelf heb ik overnacht in Skukuza (1 nacht) Satara (2n) Balule (2n) en Letaba (2n) en heb ik Olifants bezocht. Skukuza vond ik ook te massaal. Satara is het op één na grootste kamp, maar oogt veel kleiner. Balule vond ik leuk, maar toen ik er was, was de brug richting Olifants kapot en was je vrij afgesloten van de buitenwereld. Vooral als kampeerder een aanrader. Letaba vond ik echt geweldig, maar veel minder soorten gezien en gigantisch veel olifanten vooral. Zoveel dat je het je eigenlijk niet voor kan stellen. Mocht ik nog eens gaan, wat zeker op de planning staat, dan zou ik Lower Sabie, Tsendze, Biyamiti en Satara langsgaan, wel zou ik overal minimaal 2 nachten verblijven en liever nog 3 nachten. Met 1 nacht ben je te veel bezig met het inpakken en opzetten. Tip van mijn kant: ga ook op een night drive een keer en sta op tijd op zodat je met het opkomen van de zon buiten rijd. Op die manier is de kans groter dat je actieve dieren ziet, waaronder katachtigen. Kleine opmerking hierbij is dat ik mijn favoriete waarneming (3 jachtluipaarden) midden op de dag zag.

Voor Mlilwane: prachtig natuurgebied, wel aangelegd. Veel kleiner wild en antilopen die je de hele dag door gaat zien. Het terrein is open en ideaal om te wandelen, mountainbiken of paardrijden. Zelf vond ik het gebied ook vooral leuk vanwege de kleinere dieren en vogels. De kans dat je hier echt iets nieuws ziet na het Krugerpark is klein, maar het is er wel heerlijk wandelen.

In ieder geval veel succes en plezier in het prachtige Zuid-Afrika!

Edit: nog een kleine toevoeging: het Hluhluwe Imfolozi park is ook een aanrader. Heel eerlijk gezegd vond ik het eerst niks in vergelijking met het Kruger (er was een forse bosbrand de dag ervoor bleek achteraf) maar plotseling in de laatste kilometers nog meer dan 10 neushoorns gezien en tal van andere dieren. Daarnaast loopt er ook hier nog een heleboel rond qua dieren, waaronder wilde honden, leeuwen, luipaarden en zebra’s, buffels en giraffes.

Je kunt je reis inderdaad goed zelf regelen al zal het wat tijd kosten om alles uit te zoeken.
Mocht je toch hulp willen bij het regelen dan kan ik Bushland Safaris aanraden. Je kunt conact opnemen met info@bushlandsafaris.nl

Voor de route heb ik wel wat tips:

White river zou ik overslaan. Kies liever voor Sabie of Graskop voor leuke accommodatie in een gezellig stadje vlakbij de panoramaroute. Twee nachten daar is voldoende om de panoramaroute te verkennen.

Skukuza is het grootste kamp in Kruger en ligt op een drukke route. Kies liever voor een kleiner kamp. Lower Sabie is prachtig maar zit vaak ver vantevoren vol.
Berg en Dal is ook een leuk kamp helemaal in het zuiden of je zou wat meer naar het niet zo drukke midden van het Kruger kunnen gaan. Of een van de kleine sateliet kampen als je het niet erg vindt een dag wat minder faciliteiten te hebben.
Kijk ook eens naar de prive reservaten ten westen van het park (bijvoorbeeld Balule waar ik woon). Voor een meer persoonlijke ervaring is dat zeker een aanrader en het hoeft heus niet heel duur te zijn.

Succes met het plannen van je vakantie.
Miriam

Als je niet alles zelf wilt regelen maar ook niet voor een standaard reis wilt gaan, kun je ook nog kiezen voor bouwstenen. Bijvoorbeeld via http://zuidafrika.outsight.nl En mochten de bouwstenen nog niet helemaal naar wens zijn, kun je altijd nog contact met ze opnemen voor wat aanpassingen.

Neem een kijkje op mijn website www.loraineloves.com
Hier plaats ik elke week een blog met tips, ervaringen, weetjes en foto´s over plaatsen in Zuid Afrika waar we zelf zijn geweest tijdens mijn rondreis.