Wij zijn momenteel plannen aan het maken om volgende zomer (augustus) een rondreis van 2 weken te maken in het noord-oosten van Zuid-Afrika.
We zijn een gezin met een dochter van 18 en een zoon van 17 (beiden zijn sportief, maar wandelen is niet echt een grote hobby)
Momenteel is er nog niets geboekt, maar het plan is om op 12/08 's morgen in Johannesburg aan te komen en op 26/12 's avonds terug te vertrekken.
Na het lezen van allerhande info ben ik voorlopig tot dit schema gekomen:
12/08 Johannesburg - Ladysmith
13/08 Ladysmith (Ndaka Safari Lodge)
14/08 Ladysmith –> St Lucia
15/08 St Lucia (Hluhluwe)
16/08 St Lucia (St Lucia Wetlands)
17/08 St Lucia –> Kosi Bay
18/08 Kosi Bay
19/08 Kosi Bay –> Swaziland (Zipline ?)
20/08 Swaziland (Mlilwane)
21/08 Swaziland –> Nelspruit
22/08 Nelspruit –> Kruger park (Panoramaroute)
23/08 Kruger park (Kurhulalodge of Casart game lodge)
24/08 Kruger park (Kurhulalodge of Casart game lodge)
25/08 Kruger park (Kurhulalodge of Casart game lodge)
26/08 Kruger park –> Johannesburg
Omwille van de jeugd proberen we het aantal overnachtingsplaatsen wat te beperken.
Ik heb begrepen dat het in het Kruger park overdag normaal vrij warm is, maar dat het na zonsondergang (18u ?) snel afkoelt.
Welk weer kunnen we aan de kust in St Lucia en Kosi bay verwachten ? Laten de temperaturen overdag toe om al eens aan het zwembad te liggen ?
Alle tips ivm de route zijn welkom !
Groeten,
Kristof.
Hallo
Nou hier kun je soms ook in voor of najaar wel eens aan het zwembad liggen maar wanneer
precies laat zich moeilijk voorspellen!
Wij hadden vorig midden Juli in Golden Gate NP op 1500 meter hoogte temperaturen van rond het vriespunt
en twee dagen later in Hluhluwe Imfolozi 37°C in de middag!
Hier en daar zijn ook warmwaterbronnen/zwembaden oa. in Badplaas !
Voor de rest, kijk eens op het forum rond, er staan werkelijk honderden tips over wat en
waar iets te doen is en over wat je zeker op voorhand moet boeken en wat niet!
Het hoe en waarom naar Ladysmith kan ik niet helemaal volgen of het moet
zijn vanwege vrienden of familie!
En buiten de vakantietijd daar zal het zoeken van onderdak niet zo’n probleem
moeten zijn buiten de wildparken, dus waarom beperken op overnachtingsplekken?
Veel planplezier
Het beperken van het aantal overnachtingsplekken is enkel bedoeld om voor wat rust te zorgen. Zodat we niet (bijna) elke dag hoeven te pakken en een stuk te rijden. Dit is vooral om de jeugd te plezieren.
Je kan het idee om via Ladysmith te rijden ook in dat kader zien. Maar dat is absoluut geen must.
Als alternatief zouden we 1 nacht in Clarens kunnen verblijven en via Golden Gate rijden. Heb je een tip via welke route we van Clarens naar St Lucia zouden kunnen rijden ?
Ik was nog niets tegengekomen ivm warmwaterbronnen. Dat bekijk ik nog even.
Bedankt voor je reactie !
Hallo
Wij zijn wel door Clarens gekomen (leuk plaatsje en lekker gegeten daar) en via daar door Golden Gate NP, daar in de buurt
ergens overnacht en de volgende dag in Dundee!
Achteraf hadden we liever iets korter bij Hluhluwe moeten/willen overnachten want de volgende
morgen naar de zuidelijke ingang van Hluhluwe (Cengini gate) was nog een flinke rit, en
de laatste 30/40 km of zo was onverhard, erg leuk, mooi en goed te doen, maar als je deze op dag
een of twee voor je kiezen krijgt krab je nog wel een keer achter je oren!
Persoonlijk willen wij het liefst bij zonsopkomst inrijden, vaak zijn de dieren dan ook
meer zichtbaar en actiever dan later op de dag als het warmer wordt!
Voor ons tweeën speelde de overnachtingen natuurlijk ook niet zo, we hadden 6 weken, en
een wild card voor zowat alle NP in Zuid Afrika!
Veel planplezier
Het heeft wat langer geduurd dan gedacht om de knoop definitief door te hakken, maar vandaag zijn de vluchten geboekt. Hoog tijd om bepaalde overnachtingen vast te leggen.
Ik zou eerst de overnachtingen in Kruger willen vastleggen. Momenteel hebben we 3 volle dagen (4 overnachtingen) in Kruger voorzien.
Denken jullie dat dit voldoende is of zouden we beter 1 dag extra nemen ?
We zouden minstens een 2-tal nachten in Casart game lodge overnachten. Is het dan interessanter om de andere nachten op een andere plaats te overnachten ? Zo ja, waar ?
Voor de rest ligt er nog niets definitief vast en kan er dus nog geschoven worden.
Alle tips zijn welkom.
Het is wintertijd en inderdaad overdag heerlijk weer, zon, mooie blauwe lichten en geen regen, maar zodra de zon weg is, wordt het koud en ja ook aan de kust. Neem warme kleding mee.
en Ladysmith je kan daar interessante plekken zien,die te maken hebben met de boerenoorlog etc.
Casart game lodge is geweldig. Met hun ranger kan je ook Kruger park in, zeker doen.
zwemmen in die periode, je kan het proberen, het is warmer daar in de winter, maar de zwembaden worden verwarmd door de zon.
de zee is warmer, maar pas op de zee is gevaarlijk en trekt erg.
In augustus is het hier in het laagveld al heerlijk warm. Aan het zwembad liggen gaat dan ook prima al kan zwemmen nog wat fris zijn i.v.m. de koelere nachten.
Casart is zeker mooi maar Grietjie (Het prive reservaat waar ze zitten) is wel wat verder weg als je uitstapjes wilt maken.
Je zou ook een overnachting in een van de kampen in Kruger zelf kunnen nemen om toch wat af te wisselen.
I.p.v. Nelspruit zou je Sabie of Graskop kunnen nemen voor een leukere overnachtingsplaats.
Succes met plannen
Groetjes uit de bush
Miriam
Ku Sungula Safari Lodge
Zoals onze planning er nu uitziet zouden wij 3 dagen hebben om van Swaziland (Mlilwane) naar Phalaborwa (Casart game lodge) te gaan.
Het idee is om dat ongeveer als volgt te doen:
Dag 1: Swaziland - Lower Sabie/SataraQua afstand (250 km) is dat te doen denk ik. Volgens google zo’n 4u.
Als dat min of meer klopt zou er ook nog wat tijd moeten overblijven voor sight seeing.
Dag 2: Dag in en rond Lower Sabie/SataraIs het aangewezen om dan iets georganiseerd te doen of kunnen we even goed zelf een dag door het park rijden ?
Dag 3: Lower Sabie/Satara - PhalaborwaHet idee is om via de panorama route naar Phalaborwa te rijden.
Volgens maps: 320km - 4u30
Als dat min of meer klopt (en we vroeg genoeg vertrekken), blijft er dan voldoende tijd over voor viewpoints ?
Alhoewel Skukuza mij minder aanspreekt, zou dat een alternatief kunnen zijn die ons op dag 3 iets meer ruimte geeft.
Denken jullie dat dit alles haalbaar is ? Tips of suggesties ?
Alvast bedankt !
Hallo
Hallo, buiten het park zijn de afstanden zeker in genoemde tijden goed te doen, maar in Kruger met wat sightseeing
zeker de eerste keer kom je niet hoger als ongeveer 25km per uur max!
De maximum toegestane snelheid is daar ook maar 50km op verhard en 40 kmh op onverhard!
Dus het maakt een wezenlijk verschil of je dan in Komatipoort of Malelane inrijdt!
Zelf door Kruger rijden is wat wij nog steeds het aller leukste vinden en dan ook
na zo 15 keer Zuid Afrika zeker nog elke keer een dag of 4-5 doen!
En waarom maken jullie er geen dagtocht van om dag 3 door Kruger naar
Phalaborwa te rijden, zeker de moeite waard en goed te doen vanaf Lower Sabine
in een dag, en dan de volgende dag de panorama route vanaf daar!
Veel planplezier
Vanaf Komatipoort is het 30 km tot in Lower Sabie. In een paar uur zeker te doen.
Vanaf Malelane is het 112 km. Dat zou dan minstens een uur of 4 worden. Het verschil is inderdaad vrij groot.
Misschien kunnen we het beter als volgt doen:
- Swaziland - Skukuza
- Skukuza - Satara (als daar nog iets vrij is tenminste)
- Satara - Phalaborwa
En dan zouden we inderdaad 1 van de volgende dagen de panoramaroute kunnen doen zoals je aangeeft Peter.
Is het beter te doen zo ?
Als alternatief voor Skukuza, zou ik eventueel Sabie River Bush Lodge nemen in Cork. Kent iemand die ?
Hallo
Nou ik zou eerder Lower Sabie kiezen als Skukuza, Skukuza is erg kolossaal en vaak behoorlijk druk!
Het geeft je de eerste dag mooi de tijd om een stuk van het zuidelijke deel te verkennen en dan naar Lower Sabie
in een keer door naar Skukuza kan natuurlijk wel, geeft je iets meer tijd om eventueel dag drie naar Palabora te gaan!
Wij zijn de laatste keer van Malelane naar Palabora gereden in één dag en we stonden om 06.00 uur aan de poort,
met stevig aanhouden waren we zo’n beetje om 16.00 uur bij de gate van Palabora, om even een indruk te geven
van de tijd die het vraagt om daar te rijden en te genieten natuurlijk!
Sabie River Bus lodge ken ik helaas niet
Veel planplezier
Ha, wij zijn in 2013 een paar dagen in Sabie River Lodge geweest! We hadden ‘tent’ direct aan het water. Fantastisch. Olifanten voor de deur. Erg mooie locatie aan de rand van Kruger Park.
Mocht je rond de tijd dat de schemering begint op het terras zitten heb je overigens een goede kans om een luipaard te zien bij Lower Sabie. Zit een “resident” luipaard daar die geregeld zijn opwachting maakt.
Skukuza is zeer massaal, Lower Sabie is de populaire keuze, maar ook het drukkere gebied. Satara is echt geweldig, rijd vooral de S100(!!!) Kans op leeuwen is daar enorm en een redelijke kans op Luipaarden/cheeta’s.
Ik heb trouwens gezwommen daar in een aantal zwembaden. Tien minuten een aantal keer, langer was niet tot nauwelijks te doen. Veel te koud eigenlijk, maar ergens wel ontzettend lekker ook.
Omdat Skukuza mij totaal niet aanspreekt en Satara nagenoeg volledig vol zit, is het een compromis geworden waarbij we niet te veel hoeven om te rijden. Keuzes maken is altijd moeilijk …
[ul]
[li]Swaziland - Sabie River Lodge in Cork (net buiten Kruger nabij Skukuza)[/li]@BrownieNL: we hebben een cabin geboekt aan de rivier. Ik kijk al uit naar het bezoek van de olifanten 
Ik twijfel nog of we via Malelane of via Komatipoort zullen rijden. Is er op internet te vinden welke wegen/routes aan te raden zijn ?
[li]Cork - Panoramaroute - Amanda (iets onder Hoedspruit).[/li]We hebben er voor gekozen om de Panoramaroute hier in te passen. Komt goed uit wat afstanden betreft.
In Amanda logeren we in Panzi Bushcamp. Soort lodges in de bush die met loopbruggen verbonden zijn. T’is eens iets anders.
[li]Amanda - Phalaborwa[/li]Via Orpen richting Satara en zo naar het Noorden. Zoals Mattie010 aangeeft zouden we de s100 nemen (loopt wel nog verder naar het oosten).
Als er nog tips zijn ivm routes die we zeker moeten nemen, zijn die zeker welkom !
[/ul]
Tja, wat zwemmen betreft zullen we wel zien. Mijn vrouw en zoon zouden zwemmen in een bergmeer. Voor mijn dochter en mezelf mag het iets warmer zijn 
Route Lower Sabie - Skukuza is erg populair, route Skukuza - Satara is vrij goed voor leeuwen en dus de S100 is goed voor katachtigen.
Verder is elke route gewoon geweldig, dus zo veel maakt het gelukkig ook niet uit. Overal is wel iets te zien, dus dat maakt het Krugerpark ook zo leuk!
Hallo
Nou de kans is erg groot dat jullie via de R571 bij Komatipoort Swaziland uitrijden dus
ik zou gelijk daar Kruger NP inrijden, en liefst zo vroeg mogelijk, dan heb je mooi de
hele dag de tijd om een gedeelte van het zuiden te verkennen en dan later op de middag
bij Paul Kruger Gate uitrijden!
Koop gelijk bij de ingang een kaartje van het park, daar staat een tabel in met afstanden
en ongeveer de tijden die je nodig hebt om deze te rijden, eigenlijk onmisbaar en zo kun je vrij precies
plannen of je nog ergens een ommetje wilt maken en toch op een bepaalde tijd uitrijden!
Zorg ook voor wat eten en zeker drinken voor onderweg, het aantal plaatsen waar
je iets kunt kopen of überhaupt de auto uit mag zijn beperkt!
Veel planplezier
Ondertussen zijn we al wat verder met het plannen en boeken van uitstappen.
Ik heb nog een paar praktische vragen:
[ul]
[li]Klopt het dat een internationaal rijbewijs noodzakelijk is ?[/li][li]Wat betreft inentingen lees ik dat een inenting tegen Difterie/Tetanus/Polio aangeraden wordt. Deze zullen we maar nemen denk ik ?[/li]Hepatitis A zou enkel nodig zijn als je onder primitieve omstandigheden reist (lijkt mij dus niet nodig).
[li]Wat met malaria ? Augustus zou niet echt een risico-maand zijn. Nemen we malariapillen of is dit echt niet nodig ?[/li][/ul]
Groeten,
Kristof.
Hallo
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, we hebben al sinds jaar en dag altijd een
internationaal rijbewijs bij, maar er is nog nooit ergens naar gevraagd!
Wat betreft de inentingen en medicijnen moet iedereen voor zich weten, u gaat
in het " winterseizoen" dus de risico’s zijn aanmerkelijk kleiner!
Draag bedekkende kleding, vooral bij safari’s en in het duister en smeer de blote
delen in met deet!
Wij gebruiken de laatste 20 jaar niets meer na een paar aanvaringen met de GGD
over de noodzaak en ook de vele honderden guldens die we ieder jaar kwijt waren!
Heb me een ding goed in de oren geknoopt wat in een folder van tropenzorg stond,
die trouwens bij de GGD in de wachtkamer lag:
Alle medicijnen die u gebruikt voor de tropen dekken maar 3% (drie) van het risico af,
en de andere 97% moet u echt zelf doen door goede hygiëne, kleding, geen ongeschild fruit,
geen schepijs e.d.
Maar nogmaals, iedereen maakt dit voor zichzelf uit!
veel planplezier
Zelf wel een internationaal rijbewijs mee gehad en ook moeten laten zien! Dus of dat nou puur toeval was of niet, zeker meenemen!
Qua medicijnen, tsja… Zelf ben ik een voorstander van malaria medicijnen, maar denk dat het niet nodig is in de winter. Zelf ook niet gedaan, want het risico ligt zo laag.
En over die 3% heb ik nog nooit gehoord peter? Natuurlijk zijn er talloze manieren om ziek te worden, maar het dekt zeker malaria, hepatitis en rabiës wanneer je die inentingen of medicijnen hebt. Dat het nooit 100% help is bekend.
Wij hebben nooit intentingen gehaald voor ZA, omdat alles goed verzorgt is en schoon. Ga je echt in rural gebied of township wonen, dan is het een ander verhaal. En schepijs eten en ongeschild fruit en water uit de kraan kan hier gewoon eten hoor. Er gebiedt zeker niets. In ZA hebben ze eten zeer hoge standaards.
en malaria pillen moet iedereen zelf weten, zeker omdat het niet 100% helpt en ook de verschijnselen tegen houd. Geen anti malaria pillen, pas dan op de verschijnselen, erge griep en zeer hoge koorts. Ga dan direkt naar de dokter, ziekenhuis.
en een international rijbewijs, kunnen de verhuurders van huurauto,s vragen, maar vaak doen ze dat niet. Met je NL rijbewijs kan je gewoon in ZA rijden.