Scooter huren in Sanur

In maart gaan we voor 3 weken naar sanur,en wil er een scooter huren om op het eiland te toeren. Ben gewoon in thailand te rijden maar heb vernomen dat het op bali "gevaarlijker " is,en is dit ook zo? en waar huur ik het best in sanur :dag:

Hallo,

Wij zijn net vertrokken uit Bali en het verkeer was echt doodeng. Ik heb ook nu gehoord dat als je je rijbewijs daar wil behalen dus voor een Indonesier dat je alleen maar een rondje hoeft te rijden en dan zo ongeveer je rijbewijs krijgt. Dit gehoord van onze vaste chauffeur die we hadden.
Ik heb af en toe maar mijn ogen dicht gedaan als je ook ziet hoe die brommers overal rijden en wat dat voor ellende met zich meebrengt ik heb wel 2 keer een bijna aanrijding gezien met brommers.

Wij hadden het plan eerst ook om het te doen maar toch maar niet gedaan.

gr van Moira

De dingen die in Indonesie scooters genoemd worden, zijn volgens de Nederlandse wet lichte motoren (100cc). Officieel moet je dus een rijbewijs hebben om zo’n ding te morgen besturen, in ieder geval voor je verzekering, maar over het algemeen wordt dit niet gecontroleerd.

(Indonesiers moeten zelf ook een rijbewijs hebben voor het besturen van zo’n scooter, maar lang niet iedereen heeft dat.)

Hahaha verbaasd met niets dat ze geen rijbewijs hebben. De chauffeur zei ook dat de politie in Bali allemaal corrupt is als je wit bent houden ze je graag aan en verzinnen wel iets om jou te laten betalen is makkelijk geld verdienen.

gr van Moira

In de steden (Den Pasar, Kuta, Sanur e.d.) worden Indonesiers redelijk streng gecontroleerd op het hebben van een rijbewijs. De mensen die zonder een rijbewijs rondrijden zijn met name kinderen (12-18 jaar) die van hun dorp naar de middelsbare school moeten (SMP/SMA). Dit zijn dus meestal niet de snelheidsduivels die je onderweg tegenkomt!

Klopt , ondanks in sommige gevallen veel toeristen(wisman) niet zo nauw nemen met de indonesische wetten.
Dat werd gevoed door verhalen uit de praktijk vaqn ervarindeskundigen.

Aan de andere kant is het ook niet alleen door verzekeringsredenen , dat je verzekering in Nederland(Europa) het niet wil vergoeden.
Je kan ook grote problemen krijgen als je een motor (of auto) bestuurd zonder de geldige papieren (Internationaal Rijbewijs).

(Quote: Seperti aturan wisatawan asing sewa kendaraan dan persyaratan surat izin mengemudi (SIM), telah diberikan penjelasan oleh pihak Polda Bali. “Turis asing harus menunjukkan SIM internasional, baru boleh dilayani sewa mobil maupun sepeda motor,” )

Bij het huren van van een auto of motor is men verplicht om de Intern.Rijbewijs te laten zien.

In de praktijk rijden veel jonge toeristen met een Balinese rijbewijs die ze gehaald hebben.
Kennelijk is er een speciale regeling ?

tzit namelijk zo,ik ben in het bezit van een internationaal rijbewijs

cat.A B C D en E dus nagenoeg geen probleem,maar wat me bezig houd is het roekeloos rijden en bij een eventueel ongeval als buitenlander zowiso in ongelijk gesteld wordt,desondanks we oververzekerd zijn.
Waar kan menin sanur huren prijs / kwaliteit en aan hoeveel ?

Uang semir?

Voor 250,000 kun je een rijbewijs kopen, en als je de juiste kanalen kent vast voor minder…

hahah ja zo werkt toch alles in die landen als je maar geld heb kun je alles kopen zo corrupt als de pest. In Thailand kon je op kho san road zelfs een rijbewijs kopen voor engeland kun je nagaan.

gr van Moira

SA woont al 40 jaar in Nederland, die is helemaal “vergeten” hoe het hier werkt :teeth:

stop toch eens een keer met die flauwe opmerkingen! vecht deze vete per mail of PM uit, of nodig elkaar eens uit voor een lekker kopje koffie tubruk. en stop alsjeblieft eens een keer met het verzieken van dit forum.

(sorry raoul)

Ya , ook wordt het pelumas genoemd , om het makkelijker te smeren.
Nu de juridische kant , je heb een Balinese rijbewijs in je zak , officiiel gehaald /“gekocht” op Bali.
Iedereen weet het dat het kan .
En dan ga je iemand aanrijden ,een gebroken poot .Man invalide.
Goed als het een arme donder is kan je mss uitkopen , met een paar of desnoods tientallen juta rupiah .
Maar stel is voor dat het een indonesische advocaat is van een gerenomeerde internationaal opererende advocatenkantoor uit Jakarta ?.
Wat dan ?
En als buitenlander wordt je dan aansprakkelijk gesteld , dus je gaat **“Apeldoorn” **bellen .
Wat gebeurd dan als Apeldoorn niet accepteerd en zegt : We zijn de **“Amerfoortse” **niet , we betalen de schadeclaim niet .
Want je Indoneische rijbewijs (SIM) is niet rechtsgeldig .
Ik dacht dat je een S.I.M pas kan aanvragen en krijgen als je daar woont ?

Dat is ook de reden waarom ik nooit aangedurft heb om In Jakarta (Java) auto te rijden , loop eerst paar jaren achter elkaar met een Internationale rijbewijs(via ANWB). Maar nooit gebruikt.

Juridisch gezien zou er niks aan de hand zijn als je jou gelijk kan aantonen.
Je ben tenslotte niet fout en je wordt gedekt door je verzekering (tot 1 Miljoen ?) .
Aan de andere kant is de verkeersregel vaak iets anders .
Men kan ook niet zo maar zeggen wie voorang heeft en wie niet .
In Nld weet je dat je (bijna) altijd voorrang heb als je van rechts komt.
In Indonesia kan het anders zijn , vooral bij een viersprong .
Wie het eerst komt kan voorrang krijgen.
Ik weet ook niet meer of je de zwakste partij (brommer-fietser) voorrang moet geven , zoals in Nederland het geval is.
Vandaar dat je altijd getuigen nodig hebt.Heb je dat niet en de tegenpartij dat wel hebt kan je alsnog verliezen .Dus ga je dokken om niet te moeten logeren bij de politie buro . Of erger nog dat je de rechtzaak verlies.
Bij ongeluk met verlies van leven kan je zelf een tijdje gaan brommen .

Ik weet niet hoe het officieel zit. Ik heb echter enige maanden in Tabanan gewoond (met een SOSBUD, dus officieel woonde ik er niet) en toen kon ik via het hoofd van de politie (?) die weer een goede vriend was van mijn ‘vader’ een rijbewijs aanschaffen om op een scooter te mogen rijden. Ik heb het toen niet gedaan, maar ik ken wel een Poolse die op deze manier een SIM C heeft gekregen.

Kijk dit bedoel ik mee met officieel gerechtigd zijn om een voetuig te besturen.
Voldoet je niet aan de eisen , dan betaal “Apeldoorn” niet .
Dus even Apeldoorn bellen is niet meer mogelijk.

**Persyaratan SIM untuk orang asing (PS.231 PP 44/93) **
[ul]
[li]Memiliki Pasport dan KIMS atau Surat Tanda Tugas diplomatik.[/li][li]Bagi yang sudah memiliki SIM di negaranya atau SIM Internasional **harus mengikuti ujian teori. **[/li][li][SIZE=2]Bagi yang belum pernah memiliki SIM, harus mengikuti dan lulus ujian teori dan praktek.[/li][li][SIZE=2]SIM untuk orang asing berlaku 1 tahun, kecuali diplomatik berlaku 5 tahun.[/li][li][SIZE=2]Berbadan Sehat jasmani dan rohani yang dinyatakan dengan keterangan Dokter.[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/li][/ul][SIZE=2][SIZE=2]DUS Urak en anderen moet/en eerst een theorie les volgen en geslaagd te zijn .
Dat lijkt me logisch , anders weet je ook niet hoe de plaatselijke regels zijn .[/SIZE][/SIZE]

Volgens mij is er hier sprake van selectieve verontwaardiging, van deze dame. Toen die SA tezamen met zijn griezelige maatje Bule456, die nog nooit op dit forum een letter aan Indonesië gewijd heeft die Londoh hier gezamenlijk aan het afbranden waren, zweeg U.

Maar OK ik heb uw hulp niet nodig om mijn mening te bepalen over “adviezen” die deze meneer, waar ik absoluut geen koffie mee wil drinken, geeft.

Het topic gaat over “Scooter rijden in Sanur” ik dacht dat die plaats op Bali lag, het al eeuwen zo dat er op Bali een officieel rijbewijs (SIM) speciaal voor toeristen bestaat, niets illegaals aan. Meneer SA moet eens met de juiste woorden gaan googelen en niet afdwalen en de onderwerpen aan de hand van zijn “kennis”gaan bepalen.

Surat izin mengemudi(SIM)tidak lagi hanya diberikan kepada warga negara Indonesia. Turis asing yang sedang menikmat plesiran mereka juga bisa membuat SIM. Namun, tidak semua tempat di Indonesia mengeluarkan izin ini. Baru Bali yang memiliki kebijakan SIM bagi turis guna mendukung pariwisata di pulau dewata ini.

[FONT=Verdana][SIZE=2]http://www.kompas.com/read/xml/2008/02/15/11413652[/SIZE][/FONT]

Op Bali kan men al jaaaren een SIM maken , zoals in artikel van
Jumat, 15 Februari 2008 | 11:41 WIB staat
MANADO, JUMAT – Turis asing yang sedang menikmat plesiran mereka juga bisa membuat SIM.

De bron van mijn posting was afkomstig uit de site van de POLRI , geldig voor heel Indonesia.
Alleen Bali heeft een aparte regeling en later wil men het invoeren in Sulawesi(Celebes -Menado).
Dit verhaal is bekend bij " iedereen" , werd ook meermalen gediscussieerd over de noodzaak van Int.Rijbewijs voor het besturen van een motorvoertuig in Indonesia.
De reacties zijn ook verschillend , vanaf maak niet uit omdat je toch kan “ritselen” als je gepakt wordt tot en met mensen die zeggen dat je toch goed moet uitkijken of je de juiste papieren hebt.Voor het geval dat je betrokken raakt in een verkeersongeluk.
Ik behoor tot de groep mensen die het zo officieeel mogelijk wil doen , omdat ik weet als er mis gaat ik de zondebok krijg als later blijk dat mijn papieren niet in orde is.
Voor een turist die een paar dagen of weken zit is het gebruik van Internationale Rijbewijs voldoende .
Zonder de Int.Rijbewijs kan men niet eens een auto of motor(scooter) huren .

Hier moet men ook een verschil maken tussen rijden met een Internationaal Rijbewijs of rijden met een Indonesische rijbewijs (of Balinese SIM) .
Het is ook publiek geheim dat men de Balinese SIM makkelijk kan krijgen . Dat wordt zelf in diverse nederlandse site vermeld .

Het bezitten of behalen van een Balinese SIM is praktisch gezien een uitkomst voor mensen die daar langer " wonen" zoals de houder van een SosBud visum , Studievisum , Lansia Visum , Kitas etc .
Een doorsnee toerist zal de rompslomp niet willen hebben om een (Balinese) SIM te halen , die gaat even naar ANWB en dan kan hij/zij rondrijden met de internationale Rijbewijs.
Heeft hij/zij geen Indonesische SIM nodig.

Men moet u voordragen als opvolger van de Paus, die is ook al zo schijnheilig. Maar kan wel gratis naar Indonesië, (zonder visum)

Vanaf nu worden posts die inhoudelijk niets met het topic te maken hebben gewist. Persoonlijke vetes worden hier niet uitgevochten, dat wordt maar middels email of persoonlijke berichten gedaan.

Ik ben inderdaad selectief. Berichten van bepaalde posters, als Bule en Londoh las ik (meestal) niet omdat ze weinig informatief waren voor mij, en voor de gemiddelde andere Indonesieganger/vakantieganger. Jouw post zal ik om diezelfde redenen ook niet meer lezen.

Ik vind het jammer dat de sfeer op dit subforum niet wat gezelliger en verdraagzamer kan zijn.