Vandaag zijn wij terug gekomen vanuit een prachtig Bali…wij hebben daar via homebalihome een scootertour over het eiland gemaakt.
Dit is volgens ons (en ook de anderen die het dezelfde tijd gedaan hebben) de ultieme manier om Bali echt te leren kennen en vooral ook te zien.
Wij hebben eerst een paar dagen doorgebracht in 1 van hun prachtige kamers en zijn daarna 9 dagen over het eiland gereden.
De route hebben we samen met Marcello en Jolanda (van homebalihome) samengesteld waarbij ook de diverse overnachtingen door hun geboekt kunnen worden.
Werkelijk alles is mogelijk zo duur of goedkoop als je maar wilt maar de kennis van het eiland die deze mensen hebben is grandioos en ook de begeleiding onderweg is perfect.
En wie zegt dat het gevaarlijk is op een scooter…wij hebben ervaren dat dit echt niet zo is, wij rijden veel liever op Bali dan in Nederland.
Natuurlijk rijden ze daar links en is het bizar druk op sommige plaatsen maar zolang je goed oplet en meegaat in de gekte is het echt geen probleem.
Terwijl wij daar waren zijn ook een aantal anderen op pad gegaan voor een scootertour over het eiland en die hebben dezelfde ervaring opgedaan.
Je maakt het eiland veel intenser mee op deze manier, de geluiden, de mensen noem maar op echt geweldig !
Het ideale van de lokatie van homebalihome is dat deze dicht bij de luchthaven zitten en de kennis en tips die je mee krijgt zijn perfect dus voor een ieder die het echt Bali eens willen zien neem kontakt met ze op en werkelijk alles is mogelijk.
De afsluiting van onze vakantie was ook weer bij homebalihome en dit gaf een gevoel van echt weer thuiskomen en wij konden de ervaringen die wij onderweg hadden opgedaan delen met anderen die ook een scootertour gedaan hadden, echt heel gezellig !
Bij deze kan ik ze dan ook alleen maar bedanken voor een werkelijk prachtige vakantie !!!
Vergeet niet dat je ook rekening moet houden met de ontelbare honden die in de kleinere dorpen ineens op de weg kunnen springen.
Ben je ervan bewust dat je
Voor het besturen van een scooter een internationaal (of Indonesisch) motorrijbewijs nodig hebt. Een brommercertificaat is niet voldoende!
Balinese scooters volgens de Nederlandse wet lichte motoren zijn, wat betekent dat je NIET verzekerd bent als je (zijdelings) betrokken raakt bij een ongeluk.
Je als buitenlander altijd de schuld krijgt
Verder moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij doet, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. :slapen:
Ook voor het probleem rijbewijs is een goede oplossing, kijk maar eens op hun site www.homebalihome.nl
Verder kan ik alleen maar zeggen dat als je minder of geen risico wilt lopen huur dan een auto met chauffeur in (ze hebben een eigen vaste chauffeur)
Als wij echter de keuze moeten maken tussen het huren van een scooter of een auto zonder chauffeur…neem dan een scooter !
Maar nogmaals dezelfde reis is (op welke manier dan ook) door hun te regelen !
Lees de posting van Jenny nog maar eens goed door voor je op een scooter stapt. De toerist is altijd de klos bij een ongeval en of een Indonesisch rijbewijs voor jouw verzekering geldig is is nog maar de vraag.:paranoid:
Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf inschatten wat het risico is, maar dan niet janken als het verkeerd afloopt.:crybaby:
Kunnen jullie me vertellen hoe ik aan een geldig internationaal rijbewijs voor een motor kan komen, wanneer ik geen Nederlands motorrijbewijs heb? De ANWB wil me dat namelijk niet geven… :mad:
Hoi Jenny,
Formeel mag de ANWB geen motorrijbewijs afstempelen als je die niet in je nederlandse rijbewijs hebt…
De Balinese politie echter keurt in de 9 van de 10 gevallen een internationale autorijbewijs goed.
Om helemaal zeker van je zaak te zien is het misschien verstandig om naast je internationale rijbewijs hier op Bali ook nog een indonesisiche motorrijbewijs te halen.
meer info : http://www.homebalihome.com/nl/activiteiten/82-scooter-motor-tour
Ik vind het maar raar dat jullie hier promoten illegale dingen te doen, waar mensen enorm veel problemen mee krijgen als het mis gaat.
Ten eerste is daar motorrijden al heel iets anders dan hier en jullie beweren dat mensen zonder motorrijbewijs al rustig rond kunnen rijden. Zonder geldig rijbewijs en onverzekerd. Zolang het allemaal goed gaat is het geen enkel probleem en geloof ik ook dat het geweldig is om te doen.
Maar wat nu als 1 van jullie klanten een ongeluk krijgt, in het ziekenhuis terecht komt en achteraf blijkt dat hij/zij niet verzekerd is? Betalen jullie dan ook alle geleden schade?
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Het mag dus niet! Maak mensen niet wijs dat het wel mag, en geef eerlijke voorlichting. Mensen zijn de pineut als het misgaat, daar moeten jullie eerlijk over zijn. En iedereen kan dan ZELF beslissen of hij het risico neemt.
Tot Heden en dan praat ik echt al over een periode van 30 jaar , plus alle expats die hier wonen is het nog steeds getolereerd dat je met een internationale autorijbewijs in heel Indonesie mag rond rijden met de scooter.
Dit geld niet alleen voor een internationale autorijbewijs uit Eurpa maar ook voor andere landen.
Dat de wet iets anders voorschrijft is een ander gegeven…
Maar er zijn mensen, misschien ben jij er 1 van, die dat niet aan durven en daarvoor geef ik je de mogelijkheid om een indonesische motorrijbewijs te halen.
Zo is het en niet anders.
Touwens wat zou er een gigantische omzetvernietiging plaats vinden als men op dit moment zonder aankondiging, de wet nauwkeurig zou gaan uitvoeren!
Ik weet dat het zo werkt. En het doet er niet toe wat in Indonesie allemaal ‘mag’ en kan. Je negeert de waarschuwing die ik, en een aantal anderen hier, wil geven: JE BENT NIET VERZEKERD ALS JE BROKKEN MAAKT. Jij wilt voorkomen dat je mensen zekerheid biedt, en dat doe je niet. Misschien sta je boven de Indonesische wet, maar beslist niet boven de Nederlandse.
Wat mensen met die waarschuwing doen moeten ze helemaal zelf weten. En of ik wel of niet durf te rijden staat daar helemaal los van. In tegenstelling tot jij heb ik namelijk geen commercieel belang bij het geven van (foute) voorlichting.
Wanneer mensen bij ons een formele aanvraag doen, vragen wij altijd of ze in het bezit zijn van een motorrijbewijs, zo nee, dangeven wij ze altijd de raad te verifieren of de verzekering het dekt met een internationale autorijbewijs, omdat indonesie dat tot heden ook goedkeurt.
Maar om het waterdicht te krijgen is het verstandig om een indonesisch motorrijbewijs te halen en dat is wel gedekt. Alleen is de indonesische motorrijbewijs niet geldig in Nederland.
Nogmaals NIET doen. :dag: Lees mijn vorige posting, laat je lekker rondrijden in een huurauto, veel minder risico en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Zo is het!
Ik speel liever op zeker en dat is absoluut niet om mij op een scooter (motor) in het zeer drukke Balinees verkeer te begeven met alle risico’s vandien. Een bule krijgt altijd de schuld! :chin:
Zie nogmaals het artikel in de Jakarta Post, een paar posting terug.
Fam. Beers, ik heb jullie bericht gelezen en ik ken Marcello ook zelf persoonlijk. Wij gaan in sept. met z’n 4-en voor 3 wkn. naar Bali. De 1e week zitten we in Sanur, de rest elders. Die 1e week gaan we ook brommers/lichte motoren huren en ben nu op zoek naar 'n mooie tour langs mooie rijstvelden. Welke plaatsen hebben jullie zoal aangedaan en hebben jullie er ook overnacht enzo of elke keer teruggegaan naar balihome (Marcello). Hadden jullie zelf de route uitgestippeld of Marcello? Het moet wel goed te doen zijn vanuit Sanur.
Wat een moraalridders ineens hier op het wereldwijzerforum, lijkt wel of Surya Atmadja himself sendiri is teruggekeerd in de door mij zo gerespecteerde forumleden Peter en Yeni. Ik begrijp heus wel dat jullie het beste voor hebben met de forumleden, en mensen terecht waarschuwen voor de gevaren die motorrijden over de Indonesische wegen met zich mee brengt. Maar om die Marcello (die ik overigs niet kent, laat Bali namelijk zo ver mogelijks links liggen) aan te vallen op de vele mazen die de Indonesische wet nu eenmaal bied om zijn of haar toko te runnen vind ik een beetje vreemd. Ik persoonlijk vind het namelijk dat de toerist zelf verantwoordelijk is voor zijn doen en laten, als een toerist het nodig vind om zich zonder enkele motorervaring op de Indonesische wegen te begeven, laat ze dat dan vooral doen. Als die Marcello het ineens zou vertikken om de motor te verhuren gaan ze toch gewoon een deur verder, motorverhuur adressen genoeg op Bali.