Het is dan bijna zover de eerste x zo ver van huis naar bali

Het komt nu echt dichtbij alles is geregeld eerst een week surfcamp in Canggu en dan naar Lovina beach(hier is zoiezo 1 nacht geboekt en kan blijven tot het eind) om daar vervolgens een x te gaan duiken en hopelijk de kans te krijgen om het echte bali te zien en dus niet het toeristische (westerse) ik weet nog niet of ik een scooter ga huren maar ik heb men internationaal rijbewijs. Iemand nog tips?

Hi Arjanne, ik heb een villa in Lovina dus kom daar regelmatig. Een scooter huren is heel makkelijk en je hebt geen rijbewijs nodig. Het kost ongeveer 5 euro per dag. Let wel op het verkeer is crazy en de wegen niet altijd even goed. Duiken en snorkelen en dolfijnen tocht een must to do. Het achterland is heel mooi, je ziet hier nog het echte Bali. Veel plezier in het paradijs.

Gr Jacqueline

Voor je Nederlandse verzekering heb je een motorrijbewijs nodig om op een scooter te rijden. Dit ter info, iedereen niet zelf bepalen of hij/zij het risico neemt onverzekerd rond te rijden.

Aangezien de Balinese politie graag toeristen aanhoudt mag je het verplichte internationale rijbewijs (verkrijgbaar bij ANWB) niet vergeten!

Neem het zoiezo mee weet niet of ik het gebruik maar als iedereen vanaf surfcamp met scooter ergens heen gaat is het niet leuk om alleen achter te blijven dus ik begrijp dat ik nederlands en internationaal bij me moet hebben. Thnx iig!!

Maar zoals Jenny al aangeeft heb je officieel een motorrijbewijs nodig. Je huurt n.l. geen scooter (al zien ze er voor ons wel zo uit) maar een motor. (> 50cc) Daar rijden er kinderen op maar voor ons toeristen gelden natuurlijk andere regels.

Er rijden overigens hordes toeristen op een motortje, en ik geloof echt niet dat die allemaal een motorrijbewijs hebben…
Alleen als je een ongeluk krijgt o.i.d. ben je wel het haasje denk ik…

Als je aangehouden wordt door de politie kun je een boete krijgen. Maar dan ben je meestal voor 50.000 - 100.000 rp klaar…

Ik hou zelf ook van het niet toeristische Bali. Inderdaad het achterland van Lovina is zeker niet toeristisch meer, ook richting Amed, aan de oostkust vind je nog oorspronkelijke desa’s. Als je in Lovina bent en je wilt gaan duiken/snorkelen ga dan naar het Menjangan eiland, dit is gewoon het duikparadijs van Bali, is gemakkelijk te regelen vanuit Lovina. Ik zou zeker een brommertje huren, heel gemakkelijk en relaxed, doe ik zelf ook altijd. Het internationaal rijbewijs kun je gewoon kopen in Nederland kopen in een ANWB winkel. Wil je echt leuke toertochten maken met een brommertje, doe dan één van mijn uitgezette routes rondom Ubud. De Noordelijke en westelijke routes gaan bijna allemaal over zeer verkeersarme binnenwegen, je kunt ze gratis downloaden van mijn site Actief in de Tropen. Als je genoeg tijd hebt en je wilt geen toerisme en nog het echte Bali zien ga dan een paar dagen naar het eilandje Nusa Penida.
Succes met de voorbereiding,
Hans