Eerste keer Bali (2 weken) !!

Hey hey iedereen.

Ik ben Jon en ben nieuw hier op het forum. Ik heb hier ondertussen al een heleboel gelezen, en ben hier en daar wel wat wijzer geworden dankzij sommige berichtjes van jullie.

Het is eindelijk zo ver: ik en mijn vriendin gaan eind september - begin oktober naar Bali. Jammer genoeg kunnen we beiden maar 2 weekjes gaan (we hadden graag een week langer willen nemen, maar het werk liet dat niet toe). Maar hoe dan ook willen we er een leuke tijd van maken.

Ik heb ondertussen al een beetje liggen opzoeken en liggen lezen (Lonely Planet, Trotter, verschillende fora,…), en zit met een globaal plan in m’n hoofd:

22/9: aankomst Bangkok, hier blijven we een dagje (vlucht naar Bali is er pas de dag nadien)

23/9: aankomst Bali. Aangezien de luchthaven in het zuiden is gelegen willen we hier misschien een dag uitblazen en daarna het ‘zuidelijk deel’ van Bali gaan verkennen.

Wat vinden jullie van Canngu als verblijfplaats, voor die eerste paar dagen?
Het lijkt me wat rustiger en op eerste zicht minder toeristisch/ mooier dan Kuta, Seminyak of Sanur e.d.
Het zou hier ook aangenaam zijn om een initiatie surfen te volgen? (spreek me tegen al dat niet zo is). Anders zouden we met de scooter richting Kuta gaan om dat te regelen.

In mijn hoofd zit 1 dag chillen (23/9), 1 dag surfen (24/9), en dan 1 dag rondrijden naar het zuiden op de scooter (25/9).
Plaatsjes die we hier willen bezoeken: Jimbaran (om te dineren 's avonds), Balangan Beach en Ulu Watu. Of zijn er betere plekjes in die buurt het bezoeken waard zijn?

Bijkomende vraag: aangezien het Zuiden nogal druk is op vlak van verkeer, is het dan eigenlijk wel aan te raden om dit met scooter te verkennen?

26/9 t/m 29/9: Ubud. De enige verblijfplaats die we tot nu toe al hebben vastgelegd.
Is het slimst om met de scooter te rijden richting Ubud, OF dit met het openbaar vervoer te doen en dus TER PLAATSE één te huren?


26/9: Stoppen in Denpasar en Batubalan, om dan 's avonds te eindigen in Ubud.
27/9: Ubud verkennen
28/9: Daguitstapje (evt met scooter): Pejeng, Sidemen, Tampaksiring
29/9: Naar boven richting Jatiluwih en Munduk (evt daar nachtje blijven)

30/9: 's ochtends vroeg opstaan en richting de Batur gaan, om hem te beklimmen :slight_smile: Daarna naar het noorden scooteren, en de kust afrijden tot we aan Amed komen. Daar nachtje blijven.

1/10: De kust verder afrijden tot aan Sanur, waar we de boot naar Nusa Lembongan nemen.
Hier dan rustig uitblazen, en snorkelen/ fietsen tot het einde van onze reis.

5/10: terugvlucht richting Bangkok (waar we terug een nachtje moeten blijven)
6/10: terugvlucht naar huis

Zo hebben jullie een idee van mijn plan om Bali te verkennen. Zoals jullie merken zijn de Gili’s er niet bij. Dat is omdat we wat te weinig tijd hebben. Maar komt ongetwijfeld een volgende keer aan bod, als we Lombok willen verkennen :wink:

Laat eens weten wat jullie er van denken. Is het haalbaar? Zijn het leuke plekjes? Welke plekjes zouden jullie weglaten/ erbij nemen? Laat gerust weten!

Groetjes.

lijkt me een leuke reis
toch oppassen voor te lang ritten met de scooter.(50km daar is niet zoals hier)
in Ubud zeker een gaan eten in Lotus cafe

1 like

En daarna op vakantie ? Zonder gids kan je geen (nog actieve) vulkaan beklimmen.

Het is een leuke reis maar dan voor 4-6 wkn deze tijd 2 wkn is echt te krap.

1 like

Goedemorgen, man en ik overwegen in februari die kant op te gaan. Ik zou het heel leuk vinden als je na je vakantie je ervaring wilt delen

      • Updated - - -

Hoezit het overigens met scooter huur, heb ik dan een internationaal rijbewijs nodig?

Aangezien een scooter op Bali meestal een 100-120 cc schakelmotor is, heb je officieel inderdaad een (internationaal) motorrijbewijs nodig.

Er zijn mensen die ‘gewoon’ zonder rijbewijs rondrijden, en die wat smeergeld betalen als ze door de politie gecontroleerd worden. Houd er echter wel rekening mee dat rijden zonder rijbewijs betekent dat je niet verzekerd bent wanneer je (zijdelings) betrokken raakt bij een ongeval.

Zelf neem ik liever een ojek (motortaxi) of huur ik een auto (met chauffeur).

Dank je wel, weer iets op gestoken :slight_smile:

Hoi ,

Canggu is zeker een aanrader , hier verblijf ik ook meestal , en is zeker intressant om te surfen .
zeker van canggu uit de tanah lot tempel gaan bezoeken en iets gaan drinken bij Deus Motor .

Het scooter verhaal moet je zelf wat bepalen , wij weten natuurlijk niet hoe ervaren jullie met een scooter zijn .
zeker zou ik een internationaal rijbewijs meenemen en zoveel mogenlijk mijn helm opzetten , jij bent immer de aangewezen persoon om de kinderen vd politie eten te geven . Zeker in kuta Semyniak kerobokan ook al rijdt de lokale bevolking zonder helm .

Wat ik een mooie trip met de moto vind is van canggu naar het noorden rijden links vd meren naar seririt ( mooie rijstvelden )en dan langs de kust tot pemuteran en daar snorkelen schillen en slapen ( reef view dive bungalows) en terug komen ook weer eerst de kust volgen deze keer tot in Singaraja en zo terug naar benden komen langs de meren .
Denk er dan wel aan om een regenjas mee te nemen en eventueel een trui , het kan koud zijn in de bergen .

op deze trip iets het niet te druk en dit is wel goed te doen als je de eerste keer in Bali met de scooter wil rijden .

Greetings Jan

1 like

Hey, bedankt voor al de reacties.

Ik had al een vermoeden dat ik té veel in té weinig tijd probeer te proppen. Wat stel je voor dat ik laat vallen/ anders doe, Paulana? Misschien Batur laten vallen? Hoewel ik toch lees dat dit op een paar uren (idd met gids) te doen is?

Superhandige tips over Canggu, Jan. We hebben allebei al een internationaal rijbewijs; maar zijn nog niet zo ervaren in het scooteren. Maar hoe dan ook krijg ik meer en meer zin om de eerste dagen van ons verblijf dààr te verblijven.

Richting oosten-noorden gaan en het zuiden laten voor wat het is (Spaanse Costa’s ) Batur is zeer zeker de moeite waard!!
dan natuurlijk de binnenlanden van dit mooie eiland =reisterassen -watervallen etc etc niet te vergeten de nog authentieke dorpjes.

Fijne reis wens ik jullie :Bali is zo mooi…