Ik ga vanaf begin januari stage lopen in een resort op Jimbaran, Bali voor 6 maanden. Nu heb ik hier super veel zin en en ben ik nog nooit op bali geweest, dus had ik wat vraagjes om me zo goed mogelijk voor te bereiden.
Ten eerste, wat is de beste manier om huizing te vinden, ik moet dit zelf regelen en kan niet zo veel op internet vinden, hebben jullie tips, links ect… alles is welkom. Ik ben opzoek naar iets met de volgende kenmerken:
1 of 2 slaapkamers
Maximaal 30 minuten naar Jimbaran scooteren
Dicht bij het strand
Westerse badkamer(overdekt, warm water)
Huiskamer achtig iets
Internet (indien mogelijk, heb ook gezien dat 3G te doen is? weet iemand de kosten hiervan (heb een modem)?)
Daarnaast zal ik een scootertje willen huren, simpel, geen schakel, wat zou dit ongeveer kosten en hebben jullie tips waar te huren voor 6 maanden?
Alvast heel erg bedankt ,
Koen
PS: Als er mensen ook op Bali zijn rond deze tijd, laten we in contact komen… altijd gezellig toch.
Heb je een motorrijbewijs, Koen? Zo nee, dan zou ik geen scooter huren op Bali. Over het hoe en waarom was een paar dagen geleden nog een topic.
Ik denk dat je voor een appartement het best bij je hotel rond kan vragen, zij weten beslist iets. Ook hangen er in de touristische gebieden op Bali regelmatig briefjes op. Soms staan er ook borden met advertenties langs de weg.
Warm water op Bali is niet overal even gebruikelijk, maar eigenlijk is het iets wat heel snel went, dat koude douchen. Sterker nog: het is lekker verfrissend wanneer het buiten meer dan 30 graden is!
Veel Balinese appartementen hebben geen huiskamer maar een bale, een overkapping/afdakje waaronder geleefd wordt, maar er is vast iets voor touristen met een echte huiskamer. Houd er echter rekening mee dat daar dan ook een westers prijskaartje aan hangt.
Bedankt voor je reactie, ik heb geen motorrijbewijs, maar hier in nederland mag je toch ook scooter rijden met je auto rijbewijs. Als ik daar namelijk 6 maanden zit zonder vervoer is dit wel een probleem, heb je tips hoe ik dit ka oplossen?
Scooters op Bali zijn meestal 80-100 cc, en dat is hier een motor… Ook in Bali kan gevraagd worden naar je SIM, dat is je rijbewijs.
Zelf heb ik me op Bali rond laten rijden door motortaxis (en vrienden ;)), er zijn natuurlijk ook mensen die er toch voor kiezen om zelf te rijden… Op sommige plekken rijden ook bemos/taxibusjes.
Officieel moet je geloof ik een KTP (lokale ID pas) hebben om een SIM te krijgen, maar voor geld kan veel als je je kanalen kent. Geen idee echter hoe je Nederlandse verzekering reageert als je met een niet erkent rijbewijs een ongeluk krijgt.
Maar mss ben ik wel te voorzichtig op dat gebied. Voor die paar euro dat een ojek kost neem ik echter het risico niet.
Wij wonen sinds juni in Sanur op Bali. Via het internet kun je niet echt goede woonruimte vinden. Vaak zijn dit de duurdere huizen of appartementen. Je kunt eventueel de Bali Advertiser in de gaten houden. Dit is een 2-wekelijks blad vol met advertenties, o.a. woonruimte. Deze staan ook online: http://www.baliadvertiser.biz. Maar je beste optie is ter plekke rond vragen of rond rijden of wandelen. Je zult zien dat er overal advertenties (briefjes) op straat hangen met telefoonnummers van huizen die te huur staan. En dan is het gewoon een kwestie van bellen.
Wij huren een brommer op Bali. Dit kost je zo’n 600.000 IDR per maand (dus zo’n 65 US dollar - sorry zit niet zo meer in de euro’s). Het verkeer is hier soms wel gekkenwerk dus daar moet je wel mee opletten. Je kunt het beste even een internationaal rijbewijs halen bij de ANWB. Die heb je echt nodig. De verhuurder interesseert het totaal niet of je een rijbewijs hebt, het is meer de politie die het regelmatig checkt. Wij huren onze brommer altijd in Seminyak bij Bali Puspa. Goede kwaliteit brommer. Je moet dan natuurlijk wel even elke maand naar Seminyak rijden om te betalen, vinden wij niet erg, maar je kunt wellicht ook wat in de buurt bij Jimbaran vinden. Bali Puspa zit op Jalan Camplung Tanduk no. 4. Qua verzekering en dekking van je verzekeraar in Nederland durf ik geen uitspraken te doen. Ik zelf heb verder ook een fiets, wat prima werkt voor de korte afstanden.
Ik heb geen flauw benul van de huurprijzen in Jimbaran, maar over het algemeen heb je in Bali voor een redelijk laag bedrag warm water en een huis of appartement wat van alle gemakken voorzien is. Wij betalen minder dan 3000 euro per jaar voor een huis met 2 slaapkamers, airco en warm water. Maar hoe minder luxe je wilt, hoe goedkoper natuurlijk.
Als de politie goed zou controleren, dan zouden ze het verschil zien tussen een rijbewijs voor auto’s en een voor brommers
Maar dat is verder m’n punt helemaal niet. Zoals ik al aangaf is het best mogelijk iets te huren. Alleen… Je bent dus niet verzekerd! Dat is een risico wat ik de moeite van het vermelden waard vind, en dat heb ik bij deze gedaan.
Bedankt weer voor de info, ik ga zeker even bij papa langs. Qua verzekering ben ik bezig met mijn nederlandse verzekeraar, als ik in indonesie een SIM C (motor) haal of ik dan verzekerd ben, heb dit in de VS ook wel eens gedaan en was toen geen probleem. Weten jullie of ik een Sim C kan halen? Krijg hoogstwaarschijnlijk een KITAS (maar dat moeten ze nog bevestigen, het bedrijf vraagt 500 USD voor het visum, en volgens mij komt dit overeen met een KITAS?)
Qua huizing ga ik inderdaad daar maar eens zoeken, hebben jullie nog tips voor de eerste week? Iets goedkoops maar goed in Kuta denk ik, dichtbij alle faciliteiten om gesetteled te worden?
Een KITAS is 100 dollar per maand (betaling aan de overheid) - 1200 dollar op jaarbasis. Daarnaast komen er aanvraagkosten bij, die varieren per visabureau. Daarvoor heb ik vaak bedragen van rond de 550 dollar gehoord. Beide kosten worden overigens over het algemeen door je bedrijf vergoed.
Met een KITAS moet je normaal gesproken wel een rijbewijs aan kunnen vragen, of dat ook een SIM C is durf ik niet te zeggen daar ben ik niet echt in thuis.
Ook met advies over hotels in Kuta kan ik je niet helpen, sorry…ben meer bekend met andere plekken op Bali…
Oh, bijna vergeten. Deze posting kwam ik een tijd geleden tegen over het aanvragen van een rijbewijs. Scroll naar beneden naar nummertje 7 en je komt een uitgebreide omschrijving tegen hoe je een regulier rijbewijs aan kunt vragen. Of je er wat mee kunt weet ik niet, maar het is in ieder geval grappig om te lezen…
Ayu Beach Inn op Jl Popies I is een beetje verouderd (al schijnt het dit jaar gerenoveerd te zijn), zij hebben kamers ver onder het 10tje. Zeker als je langer blijft dan kun je redelijk afdingen, al helemaal als je geen warm water neemt.
Wil je iets meer luxe, dan is AP Inn aan dezelfde straat wel een aanrader. De kamers beginnen rond de 10 euro. Geen stijlvol hotel, maar wel waar voor zijn geld.
Goedkoop… Ja zou liever niet meer dan 300 per maand uit willen geven, is dit haalbaar denken jullie? En Jenny, weet je toevallig of deze accomodaties websites hebben ? en of je vooraf kan reserveren, wil namelijk niet aankomen en moeten gaan zoeken.
Mirjam bedankt voor de link, ga dit zeker eens even doorspitten… zie nu pas dat je een duikschool hebt op Bali, leuk zeg… misschien kom ik wel eens een lesje nemen, altijd al eens willen doen…
Welk resort werk je in Jimbaran? Ik begin maandag bij The Ayana, ga vanmiddag kijken voor huizen. Heb je inmiddels al iets gevonden? Is het voor jou ook een stage vanuit de hotelschool toevallig?
hai allemaal!! Ik loop ook stage op Bali en zit hier sinds vrijdag (11-02-2011)! Ik woon nu in Denpasar! Ik heb nog geen goede internet verbinding…en de stoom valt net uit Maar misschien is het leuk om wat te gaan drinken met de mensen die hier zijn? Ik heet Gaby Kane heb facebook en mijn nummer op Bali is: 082147228986. Hoor het wel! Groetjes Gaby :vak02:
Ja lets meet… wat voor stage doe je op Bali? mijn facebook is koen ruisch, want Gaby Kane krijg ik er een redelijk aantal.
Mijn nummer is : 082147330324
(zal je nu niet smssen want is midden in de nacht, net terug van late-night shift… dus sms mij maar…)
Als je hulp nodig hebt met iets, laat het weten, ken ondertussen veel locals, heb contacten en weet hoe het is om hier te arriveren.