In augustus-september zouden we 3 weken op reis gaan naar Indonesië.
We landen in Jakarta (Java) en vertrekken terug vanuit Denpasar (Bali).
We zouden ongeveer 11 dagen en 2 halve dagen op Bali zijn.
Gillimanuk is ons vertrekpunt de eerste dag, en we zouden willen eindigen in de buurt van Denpasar om onze vlucht zeker niet te zullen missen. Het leek me logisch om via de noordkant richting Gili islands te reizen om dan langs het oosten het zuiden van Bali te bereiken.
Geen Zuid-Westen van Bali doen, of wel?
Eventueel willen we de Gili Islands er bij nemen. Doen? Hoeveel dagen?
Wat mogen we zeker niet missen?
Heeft er iemand hier een beter zicht op? Wie kan ons helpen…
Ik zou zeker het zuidwesten van Bali doen , en wel Canggu.
Vandaar kan je nog beslissen ,maar die 11 dagen zijn om voor je het weet.
Een dag of 2 Gili’s is voor mij al teveel, je doet zoveel indrukken op.
Van Gilimanuk naar Canggu is ca 3.5 uur rijden, van Canggu naar het vliegveld 40 minuten
Wat zou dan jouw ideale trip zijn vertrekkende vanuit Gilimanuk tot in Denpasar, waar we ons vliegtuig terug naar huis hebben?
En dit gedurende 11 volle dagen (+ 2 halve dagen)
We zouden graag een leuke mix hebben van natuur en cultuur.
We willen zeker eens gaan duiken, dit hoeft niet speciaal op Gili te zijn, maar het leek ons een leuke plaats om eens geweest te zijn. Zijn er plaatsen met een magnifieke onderwaterwereld?
Vlakbij Gilimanuk ligt Pulau Menjangan, volgens velen een van de mooiste plekken om te duiken op Bali. Ik vind het in ieder geval de plek met de mooiste koralen.
Je kan overnachten in Pemuteran of Lovina. Bij Menjangan zelf kan ook, maar daar zit alleen een aantal resorts. Prijzen daar liggen vrij hoog.
Ik sluit me aan bij Jenny, ten eerste omdat ik hier al jaren woon en niets van de onderwater wereld weet , mijn echtgenoot beaamde het antwoord van Jenny.
Bali is niet zo heel groot. Ik zou in die 11 dagen op 2-3 plekken verblijven en dan een aantal dagtrips maken. Er zijn veel verschillende opties.
Aankomst in Gilimanuk zal hoe dan ook hectisch zijn. Als je weinig geld uit wilt geven aan vervoer dan kun je het beste een bus naar Denpasar nemen. Ik vind de Balinese hoofdstad echter geen aanrader. Ik zou dus eerder investeren in een taxi/bemo naar Pemuteran of Lovina. Als er meerdere mensen die kant op moeten dan kun je de kosten delen.
Lovina is wat levendiger dan Pemuteran. Pemuteran is eigenlijk alleen een uitvalsbasis om te snorkelen en te duiken. Vanuit Lovina kun je echter ook duiken, en er is meer keus qua accommodatie. Menjagan is zeker een aanrader als je van koralen en kleuren houdt. Hou je van muck-diving en rare wezens dan moet je naar Puri Jati of naar Secret Bay. Vanuit Lovina kun je uitstapjes maken naar de dolfijnen, naar het enige Budistische klooster van Bali (Banjar), naar warme bronnen (Yeh Panas) en naar watervallen (bv. Gitgit).
Dan kun je verder naar Ubuden het midden van Bali verkennen. De rijstvelden, Ubud zelf, het apenbos, Bedugul, Gunung Kawi, enz.
Mocht je tijd over hebben, dan kun je ook naar het oosten gaan. Mooi duiken kun je bij Amed en Tulamben.
Ik zou het volgende doen, je reisverzekering controleren of je verzekerd bent om op een motor rond te rijden. Wanneer je geen nederlandse motorrijbewijs hebt een lokale motorrijbewijs halen.
En dan op jullie gemak een rondtour door heel Bali maken, ruiken, voelen & proeven, authentieke en traditionele dingen meemaken.
Het zijn 11 dagen Marcello, en dan een motortour over het hele eiland ? Als je geen rijbewijs hebt,
krijg je een locale niet in 1 dag of je moet een agent inschakelen. Dat gaat meestal alleen als je hier woont en een adres kan nawijzen + sponsor. Ik persoonlijk vind de tip van Jenny heel haalbaar
en Steven krijgt dan ook wat hij wil : Duiken - cultuur- en authentieke dorpjes ,en hoeft dan geen vakantie te nemen als hij weer thuis is. Al is Bali dan compact verdoe je niet in reistijden en de evt ceremonies onderweg. Dan moet je wachten of je wil of niet.
Een motorrijbewijs haal je in een ochtend en een meerdaagse rondtour 6,7,8,9 dagen geeft al volgens meerdere gasten een fantastische indruk.
Wekelijks komen nu enthousiaste gasten terug van een een scooterrondtour.
Beleving vind ik is intenser en je bent veel vrijer, je stopt waar je wilt.
pak iets minder dan de helft van de tips voor 11 dagen Bali, en je hebt tips voor 5 dagen Bali
als je in het zuiden blijft, zou ik zeker naar de dansvoorstelling bij Ulu Watu wel. het ís absoluut toeristisch, maar het is absoluut een van die dingen op Bali waar ik naar terug blijf keren.
Marcello woont in het zuiden, die heeft vast veel aanvullingen wat je kan doen op weg van en naar Ulu Watu. Zelf eet ik na afloop meestal in Jimberan. Op de heenweg kun je bv. naar de beeldentuin of naar een strand als Dreamland.
Ik weet niet of we met de motor gaan rondrijden, dat moeten we hier nog eens bespreken.
Hoe groot moet ik me Bali eigenlijk voorstellen? Zo groot als België of Nederland? Kleiner? Wat zijn de reistijden als je bijvoorbeeld van het westen naar het oosten wil, of naar het zuiden. Een uur? Een dag?
Bali heeft een oppervlakte van 5.632.86 sqm en ca 5 miljoen inwoners ( zonder de buitenlanders die hier wonen) De bevolking is overwegend Hindu 90% de rest moslim -christen -budhist- katholiek.
Reistijden zijn sterk afhankelijk van het weer -verkeer- Ceremonies.
Van het Westen naar het Oosten bv Canggu - Candidasa nu ca 3-4 uur
omdat de doorgaande weg ,de Bypass, nog steeds niet klaar is, en er daardoor veel file’s zijn, je komt dan ook voorbij een rijkstempel Goa Lawah en daar is het iedere dag zo druk als op Koninginnedag in Amsterdam .
Als het regent dan regent het ook sterk, en daardoor heeft de infrastructuur heel erg geleden de laatste 4 jaar.
Maar Bali is een prachtig eiland , als je de touristenplaatsen weet te mijden en oog voor natuur en cultuur hebt.
Ik zeg altijd maar of je houdt van Bali of je haat Bali een tussenweg is er niet.
Groet Paulana, en een fijne vakantie wens ik jullie >>>
Persoonlijk zou ik na aankomst een nacht verblijven in de buurt van Menganan. Even bijkomen van de reis en de volgende dag snorkelen of duiken op een van de mooiste plaatsen. Ga daarna verder naar Lovina en afhankelijk van je wensen bekijk je de dolfijnen of bezoek je een van de vele verborgen watervallen. Wandelen door de sawa’s is ook een aanrader zie http://www.mayongtrackingexperience.com/index.php?p=326 . Zoon van een Medicijnman en met grote kennis van planten en het leven in de dorpjes.
Er zijn verschillende routes naar het zuiden. Via Bedugul met de watertempel, kleine markt en aapjes langs de kant van de weg. Via Kintamani, met schitterend uitzicht over en de vulkanen en naar de grootste berg van Bali. Bij Ubud overnachten en vandaar naar Sanur of PadangBai
Via Amed en dan langs de oostkust naar beneden. Eveneens een watertempel op de route. Mooie verzichten en eenmaal aan de oostkust het oudste dorpje van Bali, de vleermuizengrot, wat zoutwinningsplekken en vissersdorpjes. Overnachten in PadangBai waar ook de boten naar Lombok vertrekken.
Eenmaal terug van de Gili’s kun je alsnog kiezen om naar Ubud of Sanur te gaan.
Zelf woon ik inmiddels een jaar in de buurt van Canggu. 5 jaar geleden waren hier slechts wat sawa’s, inmiddels is het volgebouwd en als je niet van surfen houd is er niet erg veel schoonheid te vinden, maar wel veel bouwactiviteiten.
Persoonlijk raad ik niemand aan zelf te rijden op Bali. Men rijdt links en heeft geen regels anders dan dat het grootste voertuig voorrang heeft of neemt. Men gelooft heilig in het lot en de goden waardoor opletten niet nodig schijnt te zijn. Naast overstekende honden, kippen en kinderen, liefst vanachter een geparkeerde auto, zijn ook de wegen niet altijd even goed te noemen. Waarschuwingen voor een gat in de weg zijn er niet. Met een beetje geluk zegt een gebroken takje dat er iets aankomt wat een belemmering zou kunnen zijn. Heb je een ongeluk of ben je in de buurt van een ongeluk, dan ben je doorgaans schuldig, want wanneer jij er niet was geweest dan had dit niet plaats gevonden. Logische beredenering, maar wel in je nadeel.
Verzekeringen zijn er niet echt en vaak niet goed. Verder mag je met het gehuurde ook niet het eiland af. gewoon het openbaar vervoer nemen of een taxi regelen.
Hey!
Ik ben nu voor mijn laatste dag in bali na ongeveer 2,5 weken en heb hier elke dag op een scooter rond gereden en dit was echt prima te doen! Hierdoor heb je veel meer vrijheid en kan je ook naar een waterval om het hoekje, waar je nooit zou komen met bus. Zolang je zelf maar veilig rijdt en goed kijkt, is er geen probleem. Sommige stukken hectisch, sommige stukken gaten in de weg, vandaar gewoon goed vooruit kijken en nergens een probleem! In Thailand heb ik een stuk meer ongelukken gezien dan hier!
Daarbij dankzij marcello had ik mijn rijbewijs binnen een 2 uurtjes en hij had super leuke en mooie tips voor waar naartoe te gaan. Ik heb persoonlijk ontzettend genoten van Padang Bai en het strandje Blue lagoon.
Ook het snorkelen bij het Menjagan was super mooi. ook hierbij zelf naar de boot oversteek gereden op de scooter en daardoor 200.000 rupiah betaald ipv 420.000 rupiah vanuit lovina, terwijl de afsxtand redelijk dichtbij is. Dus ook qua kosten is scooter extra voordelig!
Marcello had alles prima geregeld en mijn reisverzekering dekte het ook, dus het was echt heerlijk om op deze manier! Echt zeker wel een aarader om op scooter rond te reizen ;). ALs je nog vragen heb hierover of andere leuke plekjes, kommaar op! Bali is echt super!
sowieso vanaf Denpasar tot lovina, was het ongeveer 2 tot 3 uur rijden (op scooter). De meeste afstanden zijn redelijk dichtbij.
Veel succes met het plannen! En geniet van de zon, maar blijf je goed insmeren haha (spreek uit ervaring;)).
groetjes suus
Eerste 7 dagen op Java zijn gepland via iemand die we hebben leren kennen op het vakantiesalon (Borubudur, Prambanan, waterpaleis, een ramayanaballet-voorstelling, markten, rijstvelden, bromo, ijen-krater)
Daarna is Bali aan de beurt. 3 nachten Lovina, 3 nachten in het Oosten in Lipah, 1 nachtje Padang Bai, 3 nachten ubud en 2 nachten Sanur.
We hebben wat mogelijkheden opgeschreven wat we zouden kunnen doen in de buurt van onze hotels:
Rond Lovina: Banjar, dolfijnen-tocht, enige boedhistisch klooster te Banjar, Menjangan Island om te gaan duiken/snorkelen, Singarajah. Rond Lipah/Amed: Vulkaan Mount Batur, duiken/snorkelen, tempels Rond Padang Bai: Vleermuizengrot, nog tempels, … Rond Ubud: monkey forest, kookcursus, houtsnijders, Bedugul Rond Sanur: Tanah lot, Turtle island
Iemand nog tips om te doen? Of dingen die je zou afraden?
Bedugul bezoeken via Ubud of Lovina?
Nog iets wat we zeker niet mogen missen?
Met betrekking tot Lovina en omgeving: Singaraja heeft weinig bijzonders, enkele resten van Hollandse stijl huizen en natuurlijk de bibliotheek. Aanrader is Air panas ( warm waterbronnen ), wandelen door de sawa’s, wandelen bij Munduk, waterval bij Munduk, bezoek de plantages, of een van de verborgen watervallen.
In plaats van Lovina ,zou je ook Candidasa kunnen overwegen.
1/ dichtbij Amed - mooie duikplaatsen en Tulamben dito
2/ ook bij Padangbai en Klungkung ( oude gerechtshof zeer de moeite waard
3/ Tirta Gangga en Ujung -waterpaleizen
4/ Candidasa is een leuk vakantiedorp ,met Tenganan een BaliAga dorp.
5/ het ligt centraal.