Februari 2011 gaan mijn vrouw (39) en ik (43) voor 16 dagen (zonder kids hmmmmm) naar Ubud en Sanur.
Wij ontdekken het gebied liever op eigen houtje dan dat we een taxi nemen.
Wanneer we bijvoorbeeld naar Lovina gaan nemen we natuurlijk wel een taxi.
Vorig jaar hebben we in Thailand ook een paar weken een scooter genomen en dat beviel heel goed.Wel aangehouden door politie en boete betaalt i.v.m. ontbreken van intern. rijbewijs.
Is het aan te bevelen om in Bali een scooter te huren en zoja kun je daar een verzekering voor afsluiten of ben je aan de goden over geleverd?
groeten van Erwin.
Heb je een Nederlands motorrijbewijs? Zo nee, dan dekt je Nederlandse verzekering ook niks als het mis gaat. De ‘scooters’ die je in Bali huurt zijn nl 80-100 cc schakelbrommers, waar je volgens onze wet een rijbewijs voor nodig hebt. En je raadt het al: als iets misgaat, zelfs als je er maar zijdelings bij betrokken bent, dan heb JIJ als buitenlander het gedaan.
Weet jij of er ook scooters zijn waarbij je geen rijbewijs nodig hebt? Van die brommerscooters waarop je met een internationaal rijbewijs mag rijden?:zon02:
Nee, die zijn er (nog) niet. Wel zie je (horen doe je ze niet, da’s wel lekker sporadisch een electro-scooter rijden. Leuk voor in de stad, maar daarbuiten? Niet doen!
De meeste lichte motorfietsen (tot 125 cc.) die aan de toeristen verhuurd worden, zijn momenteel automaatjes c.q. variomatics, zonder versnellingen. Modellen zoals de Honda Vario, de Yamaha Mio, Suzuki Skywave, etc.
Wil je een model hebben met versnellingen, dan zul je iets langer moeten zoeken. Is met name aan te raden voor het geval je van plan bent de heuvels / bergen in te gaan.
Toch hadden we vorig jaar in Chiang Mai een scooter van 50cc. Idd kwamen daar mijn vrouw en dochter die er samen opzaten de berg ‘doi Sutep’ niet mee op.
Maar dat is natuurlijk geen Bali.
Stel, als we toch een brommerscooter van 50 cc tegen het lijf lopen.
en ik heb een internationaal rijbewijs mee via de anwb.
Zou je dan wel verzekerd zijn?
Onder welke / wat voor soort verzekering zou je dan gedekt willen zijn en tegen wie of wat?
Via de verhuurder: tegen schade door schuld aan derden, tegen schade door schuld aan gehuurde scooter, etc., etc. ? Weinig kans dat de scooter-verhuurder iets dergelijks kan aanbieden. Wel een regeling van “als je me vooraf XXX betaalt, dan hoef je mij niets meer te betalen indien je de scooter in de prak rijdt”. Schrik dan niet van het XXX-bedrag.
Via je reisverzekering: Even de polis nakijken of “gebruik van (in)gehuurde transportmiddelen” inbegrepen is in de verzekering.
Via je aansprakelijkheidsverzekering in NL: Zover ik mij kan herinneren dekt die uitsluitend datgene waar je in Nederland wettelijk voor aansprakelijk bent. Dus, ook die polis even napluizen.