in februari gaan mijn vriend en ik op vakantie naar Koh Samui. Het lijkt ons erg leuk om een scooter te huren. Ik hoor veel dat dit aan te raden is. Vaak moet je je paspoort afgeven als onderpand, is dit wel te vertrouwen? Wat is je ervaring hiermee op Koh samui? Alvast bedankt voor het reageren.
ik zou er geen scooter huren maar een taxi aan houden die brengt je voor 20 euro de helemidag naar alle plekjes waar je ma heen wil zelf voorj=ig jaar ook gedaan gr jb
Het word inderdaad gevraagd je paspoort te geven als onderpand. Dit is te vertrouwen op Samui. Beter is als je een scooter wilt gaan huren, je voorsteld een copy of een foto van je pas te laten maken. Dit word meestal toegestaan. Wees echter voorzichtig, maak wat foto’s van de staat waar het voertuig zich in bevind, het bespaart je een hoop ellende achteraf. Indien mogelijk opletten op de toestand van de banden die erop liggen. Met slechte banden rondtoeren op Samui betekent problemen krijgen. Een lekke band bv, die je op eigen kosten zult moeten betalen! De hersteller legt automatisch een nieuwe buitenband, binnenband die uiteraard meer kost. En die worden niet terug betaald door de eigenaar.
En van taxi’s nemen op Samui. laat me niet lachen voor 800 thb. Vermijd taxi’s, het is een en al mafia praktijken dan beter een songtew, een klein opstap busje.
Mijn bericht is vanzelfsprekend laattijdig, maar ik waag het er toch maar op.
Van scooters huren ben ik niet op de hoogte, maar ik moet wel erkennen dat de prijzen van taxi’s op Koh Samui “schrikbarend” hoog zijn vergeleken met bv. Bangkok. Ik Bangkok kom je al heel ver met 100 baht (ca. 2,5 €) terwijl men op Koh Samui volgens mijn ervaring nooit onder de 300 baht zal wegkomen. Voor het goedkope leven moet men voorzeker niet naar Koh Samui gaan.
Ik begrijp echt niet waarom iedereen continue zo negatief is over huren van scooters op Samui. Ja je moet oppassen, maar dat is overal. Niet zomaar uitgaan dat alles veilig is, je bent kwetsbaarder op scooters/motoren… So what?? Dat ben je overal, ook in Nederland.
Ik heb net een week geleden een scooter gehuurd op Samui en een dagje rond gereden. Prijs was 200 baht (ongeveer 5 euro). Ik heb 2 keer getankt die dag (helemaal vol) voor bij elkaar 120 baht en ben het hele eiland rond geweest + s avonds nog stappen in het volgende dorp. Dit kun je niet voor die prijs doen met de taxi. Dit is vele malen goedkoper!!
Ze vragen inderdaad je identiteitskaart, maar je kan je rijbewijs afgeven. Dat was bij mij voldoende. Daarnaast mag je van de Nederlandse staat je paspoort geen eens afgeven!! Misschien is een inyernationaal rijbewijs ook goed, die haal je voor 20 euro volgens mij? En als ze die houden om welke reden dan ook is t niet zo erg…
Anyway, ik heb een prima dag gehad op de scooter!!!
Ik vond de wegen prima. Maar doe voorzichtig en geniet vooral!!!
Ik heb omdat ik ook scooters verhuur al veel ellende gezien, veel mensen realiseren zich niet dat het voor de nederlandse wet motoren zijn. Veel mensen hebben, die er een huren, hebben geen motorrijbewijs en het gevolg kan zijn dat de verzekering niet betaalt als je in het ziekenhuis beland en die rekening kan hard oplopen.
Ik vraag paspoort of een deposit anders verhuur ik niets
Geef NOOIT je paspoort af; maak een copie van je naam pagina, je visum-pagina en van je departure kaart en laat die achter evt. + deposit.
Let op de verzekering (meestal in het Thais) en vraag of een NL-rijbewijs voldoende is; meestal wel. Zorg in ieder geval voor een internationaal rijbewijs (ANWB Euro 26 of zo).
Maak foto’s van eventueel aanwezige schades bij vertrek.
Dit geldt niet alleen voor Samui, maar voor heel Thailand.
Voor wat betreft de verzekering: De standaard verzekering dekt medische kosten voor de opzittenden en eventueel de medische kosten voor een derde partij. Materiele schade is niet gedekt.
Een reisverzekering KAN ongevallen met motorvoertuigen uitsluiten; kijk dit na!
Over het afgeven van paspoorten, ik heb een keer gehad dat een nederlander zijn schade niet wilde betalen. Hij was zonder paspoort vertrokken, ik een mailtje naar de ambassade gestuurd.
2 dgn later belt die kerel kwaad op en vraagt mijn bankrekening nummer, na het geld ontvangen te hebben ik het paspoort opgestuurd. ambassade belde ook nog dezelfde dag, ze vertelden dat hij zijn paspoort als gestolen had opgegeven, ze zeiden dat ze blij waren dat ik ze had gemaild. In principe had hij valsheid in geschrifte gepleegd en daar hielden ze niet van.
Had die kerel graag willen zien ontploffen op de ambassade, toen ze hem vertelden dat zijn paspoort niet was gestolen
ik heb nog gevraagd wie er strafbaar is, ze vertelden mij dat degene die zijn paspooort afgeeft aan een daartoe niet bevoegde instantie degene is die fout zit.
Geef NOOIT uw pasport. Zonder uw pasport geraak je het land niet uit en daar wordt bijna altijd misbruik van gemaakt om u extra geld aan te rekenen oa voor schade die jij niet hebt veroorzaakt.
Je kan een copie geven en het adres van uw hotel en betaal 2.000 Th Baht borg (krijg je zonder problemen terug zeker als je foto’s op voorhand maakt vd scooter).
In eerste instantie zullen ze blijven aandringen
Altijd afdingen! Gemiddeld betaal je 150 TH baht/dag. Hoe langer je de scooter houdt hoe meer je kan afpingelen.
Je bent NOOIT verzekerd en altijd in fout bij aanrijding met Thai.
Dus wees uiterst voorzichtig.
Zorg ook voor een goede helm (meestal krijg je goedkope exemplaren die U geen enkele bescherming bieden.
Zorg ook altijd dat je een internationaal rijbewij hebt.
In vele toeristencentra is dit een bijverdienste vd plaatselijke politie (500 baht en hoe corrupter hoe duurder).
Rij NOOIT met sletsen en contolleer uw scooter op remmen, bandenspanning, lekkages etc.
Ik ga meestal 1 maand/jaar naar Thailand en reis gemiddeld 1.000 km/vakantie. Veel gezien oa meerdere dodelijke scooterongevallen, 1 maal is mijn achterband gesprongen maar ik vind het zalig.
Erg leuk om een scooter te huren op koh samui.
Uiteraard goed opletten!
kopie maken van paspoort lijkt me een goed idee.
Wat wel belangrijk is nog:
de scooters daar halen meestal wel een snelheid tot bijna 80km p uur.
zeker tussen de dorpjes in is het soms aanlokkelijk dit eens te proberen.
Niet doen dus!
Wat ook gevaarlijk is,is het overige verkeer,die rijden als een wilde.
en ook het golvende landschap met afentoe scherpe bochten benodigd enige voorzictigheid (zeker in rainseason)
Er wordt bijna altijd misbruik van gemaakt. Kan voorkomen, maar komt gelukkig zelden voor. Dus ‘bijna altijd’ is way over the top.
Je bent altijd in de fout bij een aanrijding met een Thai. Niet waar. In geval van een ongeval direct de politie erbij halen. De scooter heeft een verzekering, maar deze is zeer beperkt. Het kan ook zeker geen kwaad de verzekering erbij te halen, zodat zij kunnen doen wat ze het liefste doen: vaststellen dat je niet schuldig bent en zij dus niet hoeven te betalen.
Internationaal rijbewijs: is officieel vereist, maar in de praktijk wordt hier niet moeilijk over gedaan. Ieder rijbewijs volstaat, Nederlands/Belgisch en internationaal, zowel voor politie als in geval van ongeval.
Meerdere dodelijke scooterongevallen gezien. Ik heb hier aardig wat meer gerden dan jij, en gel;ukkig nog nooit een dodelijk ongeval gezien. Zeker, het is potentieel gevaarlijk, maar ik vraag me altijd af hoe het kan dat mensen die hier zo af en toe wat rijden ongeval na ongeval zien, en mensen die hier dagelijks rijden zo af en toe een ongeval zien.
Mijnheer,
Ik ben nog maar 2 maanden terug uit Klong Muang (Krabi) en ik heb daar 1 maand een scooter gehuurd. Heb een briefje (deze standaardbriefjes krijg je op zeer veel plaatsen in Thailand, dit zijn nog de meest te vertrouwen verhuurders) onder mijn neus gekregen in het engels waarop stond dat ik bij diefstal of zwaar ongeluk vd scooter 65.000 th baht moest betalen (nieuwprijs!, voertuig had 78.000 km). Ook stond te lezen dat ik NIET verzekerd was. U mag als toerist een ongeluk krijgen met schade en U kan telkens voor de rechtbank uw gelijk proberen te halen. Ik wil wel uw verlof/werkverlet en uw vliegtickets en hotelkosten niet betalen om uw gelijk te krijgen en vergeet ook geen advokaat in te huren. Het kan zijn dat je na 6 keer voor de rechtbank verschenen te zijn uw gelijk krijgt en bijvoorbeeld 6.000 baht krijgt TOEGEWEZEN maar dat is een maandloon en U zal uw geld nooit zien.
Uw kosten zullen misschien 1.000.000 th baht bedragen.
In de 38 jaar dat ik naar Thailand ga (en waarvan ik er 3 jaar gewoond heb) heb ik meerdere dodelijke ongevallen gezien, meestal met scooter en heel veel falang.
Als je van Kata naar Patong rijdt dan heb je elke dinsdag, donderdag en vrijdag de plaatselijke sheriff die de scooterfalangs tegen houdt. Zijn tarief is 500 voor geen rijbewijs (copie en belgisch rijbewijs niet goed, moet internationaal zijn) en 300 voor geen helm. De thai mogen doorrijden.
Indien U wenst kan ik u een lijstje bezorgen van andere sheriffs.
A
@dejules ten eerste ga je als toerist toch zelf een motorbike huren ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand met een pistool op straat staat en een toerist dwingt om een motorbike te huren.
Mijn ervaring is dat vele toeristen het contract blind tekenen en als ze dan een ongeluk krijgen en ze moeten betalen dan gaan ze huilen(soms letterlijk) en van alles bedenken dat het niet hun schuld is of dat de prijzen vd schade belachelijk hoog is. U gaat toch ook akkoord dat u bij diefstal de nieuwprijs moet betalen nogmaals er is niemand die je dwingt.
Kan het niet zo zijn dat de verhuurders door schade en schande wijs zijn geworden
de meeste toeristen zijn zo wie niet verzekerd omdat bijna niemand zich realiseert dat het motoren zijn en geen brommers en als je geen motorrijbewijs hebt dan zal de verzekering waarschijnlijk niet betalen.
Ik zie niet in wat het moeten betalen van een boete voor het niet dragen van een helm of hebben van een rijbewijs te maken heeft met corruptie is gewoon de wet, je kan hoogstens stellen dat als de thai mogen doorrijden dat het een vorm van discriminatie is. Maar dat gebeurt nou eenmaal in thailand denk aan de speciale prijzen voor farang.
Ik heb zelf 1 dodelijk ongeval zien gebeuren
Ik vond uw verhaal erg overdreven en ik snap niet dat je nog een motorbike huurt
Bent ook zo iemand die in 2 dgn alle gevaarlijk slangen ed in en rond uw bungalow heeft gezien.
Ik ga op de rest van je rant helemaal niet in, niet de moeite waard, Kom met goede informatie en je krijgt een reactie.
Maar wat betreft de plaatstelijke sheriff: er zijn regelmatig controles aan het begin van Patong Hill. Iedereen wordt dan aangehouden, in geval van overtreding ter plekke betalen bij het mobiele bureau, allemaal legaal, 300 Baht voor geen helm of geen rijbewijs. Belgisch, Nederlands, internationaal rijbewijs allemaal geaccepteerd.
Hallo allemaal
ik heb dit onderwerp eens zitten lezen
ik heb meer dan 4 jaar op samui gewoont
en een bike huren daar zonder ervaring te hebben in het verkeer
is vragen om problemen elke dag 1 dode
praat ik niet over de gewonde toeristen
de wegen zijn 1 grote race baan
de bike kunnen een snelheid halen van 110 km per uur
waar toeristen vooral de jongeren
vaak gebruik van willen maken met alle gevolgen
krijg je een ongluk met een bike met een thai
je betaalt alles inclusief de bike