Een paar jaar geleden ben ik in Thailand geweest, en toen hebben we op Koh Chang een scooter gehuurd om op een leuke manier het eiland te verkennen. We waren in eerste instantie van plan om het eiland rond te rijden, totdat we “bijna” weer bij ons hotel waren en de weg opeens op hield :lol:!
Anyway, dit jaar ben ik van plan om terug te keren naar Thailand maar nu in mijn eentje en nu is het zo dat ik nog geen rijbewijs heb. wat ik me ervan kan herrineren was dit de vorige keer geen probleem, alleen ik weet het niet zeker. heeft iemand hier ervaringen mee? Anders zal ik mijn bewijs nog even snel moeten halen voor mijn vertrek! ik heb nog geen rijbewijs trouwens omdat ik nog geen 18 ben:so:!
Nee, geen rijbewijs is geen probleem, echter je paspoort of ticket wordt gevraagd als onderpand. Deze houdt de verhuurder.
Zorg er dus voor dat je een kopietje bij je hebt voor het geval dat.
Brommerhuur is niet duur, kijk wel goed naar de staat van het voertuig, en zeg tegen de verhuurder waar naartoe je van plan bent te gaan.
Hij geeft je een helm mee, en kan je vertellen waar de politie wel en niet moeilijk doet over het dragen ervan. Handen en voeten, maar je zult hem wel begrijpen.
Verzekeren ? Is in Thailand niet gebruikelijk.
Als er een ongeluk plaatsvindt, krijg je sowieso de schuld.
Goed uitkijken dus.
“Hij geeft je een helm mee, en kan je vertellen waar de politie wel en niet moeilijk doet over het dragen ervan.”
NEEEEEE!
Die helm is om je kop niet uit elkaar te laten spatten op het beton als je aangereden wordt.
En als je een beetje slim bent ga je ipv. het gebruikelijke “tupperwarebakje” dat je krijgt van de verhuurder eerst een fatsoenlijke helm kopen voor een eurotje of 30.
Neem van mij aan dat een geliefde/familielid met de hersenen naast het hoofd op straat zien liggen geen pretje is.
Nee dat denk ik ook niet nee, maar het rijden van een scooter betekent niet automatisch dat je zult worden aangereden en het asfalt van wat dichterbij gaat bekijken. zeker niet in wat rustigere gebieden, maar je hebt wel gelijk - de kans is altijd aanwezig. bedankt voor de tip!
Massiv, de “brommers/scooters” die je in thailand huurt worden Motorcycles of Motocy genoemd, dat wat wij in Nederland Motorfiets noemen heet hier “Big Bike”.
Ook het brommertje dat je van plan bent te huren is voor de nederlandse wet een Motorfiets.
Hoe voorzichtig je ook rijdt, het Thaise rijbewijs stelt niet veel voor, dronken rijden is hier heel gewoon, en als je doodgereden wordt maakt het niet meer uit wie er schuldig was…
Iemand schreef dat het niet hebben van een rijbewijs geen probleem is. Dat is maar hoe je het bekijkt. Als je vraag is of je bij wet in het bezit moet zijn van een rijbewijs, is het antwoord: ja. Zo’n ding wat jij huurt is over het algemeen 125 cc, hoeveel het ook lijkt op zo’n ding wat wij een brommer noemen. Daarvoor heb je ook in Thailand een rijbewijs nodig.
De verhuurder zal er waarschijnlijk niet om vragen, de politie zonodig wel. Sterkte met uitleggen aan de Thaise politie mochten ze er om vragen…
Dan het verzekeren. Iemand merkte op “is niet gebruikelijk”. Dat is nog maar zwak uitgedrukt, je kunt zo’n ding helemaal niet verzekeren. Dat wil zeggen dat wanneer jij tegen iemand aanbotst, jij (waarschijnlijk jouw ouders) de schade betaalt. En het leuke is dat die Thai (of de nabestaanden) samen met de politie met de natte vinger wel even de schade vaststelt, en dat is altijd heel veel. Niet betalen? Geen probleem, dan mag je net zolang gratis in de bak zitten totdat je wel betaalt.
En wanneer iemand jou aan barrels rijdt, helemaal geen probleem, want zoals eerder opgemerkt, jij krijgt toch de schuld. En zo niet, dan heeft diegene geen geld om jouw mogelijk omvangrijke schade ten gevolge van jouw ernstige verwondingen te betalen…en die gaat merkwaardig genoeg niet de bak in.
Jij merkte zelf eerder op dat het berijden van een brommer nog niet wil zeggen dat je botst. Klopt natuurlijk, alhoewel dat in Thailand nog te bezien valt. Kijk maar eens naar de ongevalsstatistieken. In Thailand vallen per twee weken gemiddeld net zoveel verkeersdoden als in Nederland in een heel jaar. Ik heb het dan nog maar even niet over de gewonden en levenslang verminkten.
Ter lering en vermaak zet ik mijn betoog misschien wat scherp aan maar dat doet niets af aan het realiteitsgehalte. Ik heb die ellende zelf gelukkig niet meegemaakt maar wel al heel veel in mijn omgeving gezien. Thailand is in veel opzichten een fantastisch land, totdat je bij een verkeersongeval betrokken raakt en die kans is statistisch vele malen groter dan bijvoorbeeld in Nederland.
Over het huren van een “brommertje” wordt door velen heel luchtig gedaan, vele onwetende toeristen weten inmiddels beter…
Klopt Falang, maar je vergat er nog bij te vertellen dat als jij een kind aanrijd (ernstig verwond of dood) dat ZONDER rijbewijs rondsnort, het mag nog 100 o/o in schuld zijn,
ze jou misschien ook doodslaan (toch in de afgelegen gebieden).
Alsje nog kan VLUG DOORRIJDEN
Beste Fienesse,
Als je als toerist hier een “motocycle” huurt is het beste toch een internationaal rijbewijs en dit vooral voor de politie (zie Falang). Als hetNederlandsEU-rijbewijs eruitziet als dit van Belgie (een B met sterren rond, bij U dus NL) kan je ze wel vertellen dat het internat.is (bij mij zei de kapitein het zelf). Wel moet het vakje voor meer dan 50 cc afgestempeld zijn.
Oppassen met de toerist-politie want die kennen wel een internationaal rijbewijs, maar gaan je niet controleren zolang je niets fout doet.
Als je iets wil huren en ze vragen naar je paspoort, nooit het orgineel achter laten maar een copy van het orgineel en ze willen weten in welk hotel je zit mocht er iets zijn.
wat betreft het rijbewijs… zoals het woord al zegt een Europees rijbewijs is voor Europa.
Om problemen en dergelijke te voorkomen ga even langs de anwb met een 1 pasfoto en hoog uit 18 euro voor een internationaal rijbewijs ben je helemaal klaar en krijg je geen problemen.
Wil je een scooter huren ( 125 cc ) dan zou je toch echt een motorrijbewijs moeten hebben, maar ja misschien ontspring je de dans als je geluk hebt.
Of je kan ook de lokale politie daar omkopen als je aangehouden wordt, vele wegen naar rome… dat is weer Europa.