Auto/ motor huren in thailand

Heeft er iemand ervaring met het huren van een auto of motor in Thailand?
Het lijkt me leuk om op deze manier door het land te reizen.

Geen ervaring met motorhuur, wel met autohuur. Maar wat wil je precies weten dan ?

Hallo,
Nou, ik vroeg me af of de wegen begaanbaar zijn, hoe het zit met verzekeringen ed. Prijzen autohuur.
Ik ben uberhaupt nog nooit in Thailand geweest zie je, dus kan me moeilijk voorstellen hoe ik daar met mn autootje door het land cross.
Hoe was jou ervaring? Zou je het aanraden rondtrekken met een auto? Of toch eerder met openbaar vervoer?
Kun je op voldoende plaatsen tanken?

Gr Caroline

Hoi Caroline,

De grote wegen in Thailand zijn prima, bewegwijzering in het Thai en Engels.
Rijden in Thailand gaat prima, wil je wel afraden om in Bangkok te gaan rijden. Het is er verschrikkelijk druk en chaotisch en je kent de weg niet.
Ook adviseer ik om niet in het donker te rijden. Daarnaast rijdt men in Thailand links, houd hier rekening mee.
Tankstations zijn er genoeg in Thailand.
Wij huurden de auto voorheen altijd via mijn oud-werkgever Kuoni, volgens mij ging dat via Hertz, dus wel een bekende organisatie. Verzekeringen zaten erbij.
Maar ook het openbaar vervoer in Thailand is prima, met de bus, trein of het vliegtuig kom je overal.
Als je als farang (buitenlander) met de auto een ongeluk krijgt, ben je altijd de pineut. Jij bent tenslotte de buitenlander !

@ Caroline,

De belangrijkste tips zijn al gegeven door Dave, en zo ook dat auto/motor rijden in Thailand wel even wat anders is dan in Nederland, zeker ook het links rijden waardoor je rechts ingehaald wordt ipv links, maar sta er niet gek van te kijken als men je zowel rechts als links inhaald >>> op meerbaans wegen, en dat men rustig even tegen het verkeer in rijdt omdat ze anders een stuk om moeten rijden voor de U-Turn.

Mocht je toch beslissen om het te gaan doen dan even dit omtrent het benzine/diesel tanken, tank bij grote tankstations en niet bij die kleine (lokale) tankstations want daar willen ze het brandstof nog weleens vermengen en daar heb je dan later weer last van…pech op de weg.

Als je wat huurt lees de voorwaarden goed(als je ze tenminste krijgt) en inspecteer het vervoermiddel grondig op beschadigingen etc en wijs ze daarop en laat ze noteren zodat je niet achteraf de schuld krijgt.

En let op in Nederland maken we drempels, in Thailand niet daar hebben ze soms spontaan gaten in de weg.
Werk aan de weg etc staan niet zoals hier ver van te voren aangegeven, maar doemen soms spontaan op en vraag niet op welke manier dat gebeurt of staat aangegeven
Kan nog wel even zo doorgaan…

Als ik jou was zou ik het eerst terplekke gaan bekijken…alvorens je gaat huren.

Succes.

Hier in Thaild zijn ook 1000en drempels-maar dan vooral in kleinere zijstraten-soms zelfs met weer gaten erin voor de motosys. Ik moest gisteravond zo’n soi in BKK hier in-zeker 10 over ruim 1 km.
Maar eer je daar als onnozele toerist komt moet je al heel wat Thailand kennis hebben.
Ik sluit me aan bij voorgaanden-csml-je schrijft ook niks over ervaring in andere landen, Azie en met links rijden.
Motorrijden is DE oorzaak van opnames in het ziekenhuis en vervroegde repatriering.

En vergeet geen internationaal rijbewijs te halen voor Thailand. Kan je bij de anwb winkels halen , pasfoto mee , rijbewijs mee en iets van 15 euro betalen.

@ Bkkflyer,

Het gaat ook meer om de bewustwording v/d pracktische gevaren tijdens het deelnemen aan het verkeer in Thailand, want natuurlijk maken zij ook drempels.

Zoals Dave ook al aangeeft het rijden in de avond, sommige rijden geheel zonder verlichting maar ook bussen of vrachtwagens zijn zelfs zo vol behangen met lampen en dan niet alleen witlicht voor en roodlicht achter zoals in Nederland verplicht is, maar dus ook gewoon roodlicht voor waardoor je mogelijk in de fout kan gaan op die schaars verlichte wegen dat je inschat dat het de achterkant van een auto is maar blijkt het dus een tegenligger te zijn.

Als je er gaat rijden 3 keer meer opletten…

In Thailand vallen gemiddeld 350 verkeersdoden per week (in NL 800 per jaar). De kans is daarmee 15 x groter dat je een ongeval hier niet overleefd in vergelijking met NL…

Hoe goed jij ook kunt sturen, tegen dronkenlappen en snelheidsduivels leg je het altijd af. En aan het eind van de rit betaalt de Farang altijd, schuldig of niet schuldig.

Kortom twee woorden: niet doen

Openbaar vervoer is goed en goedkoop: wel doen.

hier op koh samui valt elke dag minstens 1 dode
ze hebben de wegen vernieuwd hier.
dus nog gevaalijker het is nu een grote racebaan.
de ziekenhuizen liggen vol hier.
dus slimmer om niet te doen.
als je totaal niet bekent met het verkker.
want thaien hebben vaak maar een zicht recht vooruit.

Heb je eigenlijk een rijbewijs nodig om daar een gewone bromfiets te huren?Is helm dragen daar verplicht?

                                                           Witte

Je hebt daar geen gewone bromfiets allemaal motocy dus heb je eigenlijk een motor rijbewijs nodig, en helm dragen is wel aanteraden, wat je tenminste een helm kan noemen !!!
Je kunt gerust huren geen probleem geen verhuurder die je tegenhoud, maar als je een ongeluk krijgt en je hebt geen motor rijbewijs dan heb je een probleem met je reisverzekering…

:chin: Ik zal het bij het openbaar vervoer houden en in Bangkok de taxi(meter) en zelf niet teveel riscico lopen zeker als je nog nooit in Thailand bent geweest je kent de weg niet en veel thai lezen zal dus ook niet makkelijk zijn en je blijft buitenlander bij een ongluk zul jij bijna altijd moeten betalen
iedere geval een fijne tijd toegewenst in Thailand:THAILAND::cambodia:

Gebruik van een motorrijtuig, motorcy of auto, valt sowieso nooit onder de dekking van je reisverzekering, rijbewijs of geen rijbewijs. En een helm (of wat daarvoor doorgaat in Thailand) dragen is niet alleen verstandig maar ook wettelijk verplicht. The boys in brown schrijven daar graag bonnen voor uit.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: feitelijk heb je naar onze maatstaven geen verzekeringen in Thailand. Wanneer jij aan barrels wordt gereden door een Thai en je komt in pak’m beet een rolstoel terecht (dan heb nog geluk gehad…) dan kun je wel alles op hem willen verhalen, maar hij heeft niks. In NL kun je dan voor tonnen inkomensschade etc claimen. en met succes krijgen van een verzekeringsmaatschappij.In Thailand dus niet.

Wanneer jij iemand aan barrels rijdt, en zo niet, dan zorgt men er wel voor dat jij dat toch gedaan hebt. Dan kun je schuld of geen schuld dokken richting het slachtoffer of zijn nabestaanden, zo niet dan mag je gratis kennismaken met het Thaise gevangenissysteem (experience of a lifetime). En jij hebt geen verzekering die dat voor jou betaalt…of het moet toevallig een hele goede Thaise verzekeraar zijn.

Het gaat mij om de eventuele ziekenhuis/verblijfkosten na een eventueel ongeval(terwijl je een voertuig bestuurd waar je geen “geldig” rijbewijs voor hebt), welke je dan na je vakantie wilt gaan claimen bij je “Nederlandse” reisverzekering(met clausule ongevallenverzekering wereldwijdedekking) als je weer terug bent van vakantie.

Het verhaal helm is duidelijk, het gaat om de “veiligheid” dat het “verplicht” is weet ik ook wel(ook al rijden er hele stammen zonder), die bekeuring daar lach ik dikwijls om “from the boys in brown” zodra het etens tijd is staan ze op te letten, is het buikje vol geen interesse dus even op het klokje kijken. :dag:.

hoi

verleden jaar heb ik me voor de eerste keer gewaagd aan een racemoto te huren in pattaya
de man vroeg mijn paspoort en ik gaf dit(dom dus),al vraag ik me af als je met een copij afkomt of hij het wel aanvaard???
ik heb hier in belgie geen rijbewijs voor een moto,in thailand dus ook niet,maar heb er een maand zonder problemen rondgereden met een honda cbr600
als je een slot koopt in een motowinkel(er is een grote aan sai saam 3road)voor een paar euro’s heb je een veilige helm(geen pispotje zoals ze u geven)en een deftig slot,dan ben je al iets veiliger.
ik heb meestal rond walking street,beach road,3rd road gereden en idd het is opgeletten geblazen,langs alle kanten,doe niet mee aan het doorrijden aan een kruispunt als de teller van het licht nog op 3 staat(thai rijden dan al door).
rijd normaa,niet te vlug,geniet van de omgeving,rijd geen 150 op beachroad,maar ik reed meestal 70km/h,dan kan je nog veel overkomen,maar nogmaals rijd gewoon,doe geen domme inhaalbewegingen of geef geen show.
mijn vraag is echter,waar kan je een verzekering afsluiten als je geen rijbewijs hebt voor hun land?of kan dit niet?
kan je je moto bv aan een dancing laten staan(diefstal)?of helpt een deftig slot aan iets vastmaken?
ik heb er een maand mee rondgereden,ofwel had ik geluk,ofwel was ik altijd voorzichtig,ook snachts.
ik las hier ergens dat men best snachts niet rondrijd in pattaya,maar ik had er geen problemen mee,gewoon voorzichtig en geconcentreerd rijden,laat je niet afleiden door de korte rokjes en blote voetjes :slight_smile:

mvg

Je kunt alleen zelf iets verzekeren als jij de eigenaar bent en dat ben jij niet. De vraag over het rijbewijs komt daarna pas. En het antwoord op die vraag is wederom nee. Als dat ding dus wordt gestolen dan betaal jij (en waarschijnlijk nog veel teveel ook).

**MOTORBIKES: Let’s get honest with tourists

**PHUKET: Apart from the obvious need to fit all taxis and tuk-tuks on the island with meters, another pressing topic emerged during this month’s meeting between Phuket Governor Wichai Phraisa-ngop and Phuket’s 16 honorary consuls: the need to give foreign tourists a better chance of returning home alive should they insist on renting a motorbike.

Casualty figures alone justify the need to keep inexperienced, unlicensed and often inebriated bikers off Phuket’s roads. In a single day last week, six people perished in motorbike accidents on the island, most of them still in their youth. [See front page story, current issue of the Gazette. Digital subscribers click here.]

According to police statistics for January, 18 people died in Phuket in 362 accidents, 219 of them involving motorbikes. There were also 321 people injured and property damages estimated at over 2.1 million baht.

Nurses in the West refer to the two-wheeled conveyances not as motorcycles but as ‘donorcycles’ because so many of the dead are young, healthy people killed instantly from head trauma, making them perfect candidates for organ donation.

As in so many other areas regarding tourist safety in Phuket, an instant improvement could be realized by simply enforcing existing laws. Anyone operating a motorbike in Thailand is legally required to hold a valid Thai motorcycle license. Yet this law is seldom enforced – and when it is, the riders simply pay a ‘fine’ before driving off.

Scores of motorbike rental companies in Phuket rent out bikes to anyone foolish enough to turn over his or her passport as surety. Most of these outfits, including some run by policemen, fail to mention to tourists the requirement for a Thai license. Some, when asked, deny outright that such a requirement exists. Imagine, then, the disgust of a tourist stopped at a checkpoint and having neither the license nor the requisite passport.

Things get considerably worse for foreign visitors caught up in an accident, the blame for which is more often than not attributed to them.

The rental companies are also happy to rent out motorbikes to Thais, provided they hand over a Thai ID card. At as little as 150 baht a day, rental bikes are the vehicles of choice among criminals, who use them to carry out a range of crimes from murder to snatch-and-run operations.

As it is unlikely that the police will ever crack down on companies that hold riders’ passports or rent out bikes to people without Thai licenses, perhaps the law should be changed to allow foreign motorbike riders to ride legally in Thailand on a foreign motorcycle license. This might at least afford some increase in the odds of the driver having the ability to operate a motorbike and basic knowledge of the risks.

An even better approach to keeping foreign tourists off motorbikes would be to provide them with the kind of safe, reasonably priced transport options so abundant in Thailand’s 75 other provinces.

Bron: Phuket Gazette

Theo

1 like

@ zirkjirk,

Het ging niet zo zeer om het rijden in de avond/nacht in een stad, maar meer op de grote (tussen)wegen van stad/dorp naar stad/dorp, deze wegen zijn doorgaands onverlicht, het laatste is dan(eigenlijk altijd) van groot belang “voorzichtig en geconcentreerd” rijden.

Als ik in BKK ben en waar ik ook gewoon deelneem aan het verkeer of het nu Sukhumvit, Ratchada of welk district dan ook is en soms niet exact de juiste weg weet, laat ik mij soms escorteren door een taxiscooter die me dan loodst tot op het punt waar ik wezen moet.

Verder alle waarschuwingen van forumleden dient men in acht te nemen als u deelneemt in het verkeer te Thailand !!!

1 like

Goed artikel Theo! Hier worden nogeens even haarfijn een aantal punten scherpgeslepen die je in je achterhoofd mag houden als Thailand- meer in het bijzonder nog Phuket-bezoeker. Keer op keer verbaas ik mij weer wanneer ik op Phuket Airport op mijn vlucht wacht hoeveel toeristen daar rondlopen met verbonden armen en/of benen, en dat zijn dan feitelijk nog de “lucky ones”…

Om nog maar te zwijgen over de toespeling op het beroerde OV-aanbod op Phuket.