Laatste vraagjes voor vertrek

Hallo,

Ik heb nog enkele vragen voor we vertrekken.

  • Het stekkersysteem in thailand voor belgische toestellen; hebben we een wereldstekker nodig? Volt blijft er volgens mij 220.

  • De medicijnen welke we meenemen hebben we gezien de doosjes niet makkelijk pakbaar zijn bij elkaar in een zakje gedaan en alle bijsluiters bijgehouden. We hebben producten bij wat in Belgie of Nederland niet vrij verkrijgbaar zijn dus ik vermoed dat dit in Thailand geen problemen geeft?

  • Het afbieden; We zijn niet van plan daar voor iets wat een appel en een ei kost af te dingen maar willen natuurlijk ook niet zelf in het zak gezet worden. Wordt er afgeboden ook op prijzen van trekkings ed of enkel alleen op transportzaken en dingen op lokale markten en winkels? Afdingen op guesthouses ook normaal of niet?

  • Geld afhalen ter plaatse goedkoopste met een gewone bankpas met Maestro of gebruik maken van een Visakaart?

  • Bij het huren van fietsen, bromfietsen ben ik niet van plan mijn paspoort in bewaring te geven dus een kopie ook voldoende?

gr

Het moet; we hebben enkel producten bij die in Nederland of Belgie vrij verkrijgbaar zijn; zijn.

Gr

nee ze willen een paspoort, maar een rijbewijs kan in de meeste gevallen ook, wees gerust, ze willen echt liever hun brommer terug dan je paspoort/rijbewijs houden.

Hierbij de antwoorden in rood.

gr van Moira

Wij huren altijd op Koh Tao een ATV ook wel bekend als de Quad en zijn voor 6 weken ons paspoort kwijt.

Hoi Moira,

Hou er rekening mee dat ATV’s in Thailand officieel niet toegestaan zijn. Geen probleem zo lang alles goed gaat, maar in geval van een ongeval?

PS: ook brommers/motorfietsen met zijspan zijn officieel niet toegestaan, maar deze worden wel toegelaten en dus ook verzekerd en gekeurd. En dat is bij de ATV’s niet het geval.

Hallo,

Wij zouden die eigenlijk ook nergens anders huren dan op Koh Tao. Als ik in een grote stad zou zijn zou ik een brommer huren. Wij doen dit nu voor de 2 de keer op Koh Tao en dan dus 6 weken en wij hebben gelukkig nog nooit een ongeluk gehad.
We rijden ook elke dag langs de politie die vind het ook wel best volgens mij.

gr van Moira

Ze zullen de politie waarschijnlijk betalen, gebeurt hier ook door de ATV verhuurders.
Gelukkig gebeuren er op Koh Tao geen ongelukken.

Er gebeuren wel ongelukken pas geleden nog 2 meiden die hier ook wonen die reden op een brommer en er kwam een thai van links een uitrit uitrijden en die zag ze niet frontaal op elkaar.
De meiden hadden veel schade ook lichamelijk. De thai gaf de meiden de schuld en als je naar de politie gaat dan verlies je het van de Thai. Dus hij zei ik wil 30.000 bath van jullie. Uiteindelijk wel betaald maar dan 20.000 baht. Zei zitten met de shit maar dat kon hem niet schelen.

gr van Moira

Precies Moira,

dat bedoel ik. Daarom zou ik altijd het huiren van een ATV afraden: ze zijn illegaal, in geval van een ongeval zul je moeten dokken, en er is geen verzekering die dat dekt.

Hallo,

Niet goed gelezen dit was met een brommer niet met ATV. Wij blijven lekker op de ATV rijden bevalt ons prima en op koh tao nog nooit problemen mee gehad en ook niet met de politie. Veel mensen rijden hier rond op een ATV.
Alles ongelukken die je maakt met een ATV of brommer zul je moeten dokken want de Thai wint altijd omdat de politie geen medewerking gaat verlenen aan een Farang.

gr van Moira

Alles ongelukken die je maakt met een ATV of brommer zul je moeten dokken want de Thai wint altijd omdat de politie geen medewerking gaat verlenen aan een Farang.

Dat is voor wat betreft brommer en auto niet mijn ervaring.

Wel ATV, omdat ze illegaal zijn, en er dus ook geen reisverzekering is die eventuele gevolgen dekt. Denk eraan wat er gebeurt als je iemand het ziekenhuis inrijdt, of erger. Kan je honderduizenden Bahts kosten, allemaal uit eigen zak.

Laat ik hier heel duidelijk over zijn: ATV’s zijn illegaal in Thailand, dus iedereen die er een berijdt moet er rekening mee houden dat in geval van een ongeval dit veel geld kan kosten, geld dat geen verzekering zal vergoeden.

Zoals ik hierboven heb beschreven dit gebeurt hier op Koh Tao wel altijd doken aan de thai.
Ook al zijn ze verboden hier op Koh Tao er word flink mee rond gereden en ons is gelukkig nog nooit wat gebeurt. We kijken natuurlijk onwijs uit en rijden rustig hier rond.
Ik zie daarom persoonlijk niet in waarom ik hem niet meer zou huren. Ik weet 1 ding dat ik het nooit ergens zou huren dan op Koh Tao maar dit komt omdat we hier erg goed kennen in 2 jaar 6 maanden hier gewoont totaal.

gr van Moira

Moira,

Dat is helemaal je eigen keuze. Ik ben op Phuket ook bekend, in 8 jaar 96 maanden gewoond in totaal, maar er is altijd een kans op een ongeluk.
En als je dan een illegaal motorvoertuig berijdt, kan dit heel erg duur worden.

Ik zou dit dus altijd afraden.

Zoals ik hierboven heb beschreven dit gebeurt hier op Koh Tao wel altijd doken aan de thai.

Mogelijk daar wel, maar als een toerist dan iemand het ziekenhuis inrijdt is er een reisverzekring die dit dekt. Als tenminste het voertuig legaal is en de bestuurder een rijbewijs heeft, wat dus met een ATV nooit het geval kan zijn.

Ik zie daarom persoonlijk niet in waarom ik hem niet meer zou huren

Omdat alle schade altijd voor je eigen rekening zal zijn.

Dus even terug naar de vragensteller:
motorvoertuig huren, geen enkel probleem. Meestal moet je je paspoort inleveren, soms volstaat een kopie. Maar zorg er ook voor dat je een geldig rijbewijs hebt.

Hallo,

Je draait toch altijd al op voor de schade want geen thai die het ongeluk ook wel eens veroorzaakt jou gaat betalen. Die 2 meiden die op de brommer reden die huurde ze de schade daarvan waar ook erg hoog hebben ze zelf moeten betalen. Daarna naar de dokter geweest voor verband enzo en dat moesten ze ook zelf betalen.
Als je schade rijd met een ATV moet je dat net als met een brommer zelf betalen niks geen verzekering die het dekt.
Mijn verzekering dekt het niet eens dat ik met een auto of brommer of wat voor voertuig dan ook rond rijd dus dan houd het al snel op.

gr van Moira

Moira,

Normaal gesproken dekt een reisverzekering deze schade wel. En als je met een auto een ongeval maakt, is er de verzekering van de auto die de schade aan derden dekt. Met een ATV is deze verzekeringsdekking er niet, dus er is wel degelijk een groot verschil.

Dokterskosten voor jezelf en anderen kunnen oplopen. Eigen kosten zijn in principe gedekt door je eigen ziektekostenverzekering, kosten van anderen niet. En 20,000 Baht is in dat geval helemaal niets.

Maar goed, ik krijg het gevoel dat je probeert je eigen keuze goed te praten, en niet echt luistert/leest.

Hallo,

Ik hoef mijn eigen gevoel niet goed te praten ik vind het fijn om op een ATV te rijden en voel me op de ATV compleet veilig. Ik zou een ATV wel aanraden omdat ik het stabieler vind dan een brommer vooral hier met al dat zand. Met brommers gebeuren hier op Koh Tao meer ongelukken dan met een ATV. Van de verhalen van mijn vrienden die hier wonen hoor ik ook alleen maar ongeluk verhalen met brommers en niet met ATV’s.
Nogmaals ik zou er alleen maar op koh tao en koh phangan mee rijden en verder nergens. Om in en grote stad of plaats te gaan rijden met een ATV dat zal ik nooit doen. Ik heb dan liever een auto of pak het openbaar vervoer.
Nogmaals iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ze doen en hier op Koh Tao rijden er zoveel rond de Politie doet er verder niets mee en laat je gewoon lekker rond rijden. Hier werkt het gewoon alle schade die je maakt mag je betalen aan de thai die soms het ongeluk veroorzaakt heeft. Ik zou dat nooit bij mij verzekering indienen want het gaat maar om zo’n 200 a 400 euro wat niet echt super veel is.

gr van Moira

Dit is dus een van de verhaaltjes over Thailand die niet kloppen.

Hallo,

Sorry maar hier op Koh Tao en Koh Phangan is het dagelijks het geval.
Zoals ik net vertelde over die 2 meiden hebben zelf moeten dokken.
Nog 1 verhaal wat ik kan vertellen over Koh Phangan.
Een eigenaar waar wij een appartement bij huurde op Koh Phangan. Die had een brommer gehuurd tot eind mei 2009 daarna ingeleverd en alle huur was betaald wat ook op het briefje stond. De vrouw van de verhuurtent die kwam langs en wilde 3000 bath omdat hij de huur van mei niet had betaald. Terwijl op het briefje stond dat mei was betaald.
Toen is de Iteliaanse eigenaar met haar naar de politie gegaan omdat hij het bewijs had dat het betaald is. Bij de politie zei hij betalen nu met allerlei gescheld tegen hem. Hij heeft toen onder dwang van de politie moeten betalen. De eigenarese is een thai en die kreeg gelijk.
Terwijl er op papier stond dat alles betaald was. De volgende dag naar een ander politiebureau gegaan hetzelfde verhaal gedaan en hij had pech moest betalen.
Vrienden van mij die op koh tao wonen die zelf ook wel eens wat hebben gehad hebben altijd betaald de politie doet hier helemaal niets en de thai wint eigenlijk altijd.

gr van Moira