Auto/ motor huren in thailand

heeft er iemand meer ervaring met een racemoto in pattaya?
ik heb eerlijk gezegd niet 1x een probleem gehad,niet qua diefstal,of bijna ongevak etc.
zo een racemoto haalt makkelijk 200km maar als je er als een scooter mee rijd,lijkt het me best te doen.
ik huur liever dan een racemoto dan zo een scooter omdat het me net iets veiliger aanvoelt,kan een vergissing van me zijn hoor.

als men het paspoort niet afgeeft,maar een copij,nemen de verhuurders dit aan?
of enkel na een borg van aantal bahts?en hoeveel baht is dat dan meestal?

mvg

@ zirkjirk,

Als jij daar een veiliger gevoel bij hebt dan is dat iets persoonlijks van jou. Ik voel me altijd veiliger als ik op 4 wielen rijd(auto), ik heb het niet zo op scooters,motocy of racemonsters zowel in Nederland als in het buitenland.

Maar de post van Dirk zegt genoeg…de realiteit.

Nooit je paspoort afgeven dit is namelijk jou eigendom, laat ze maar een copy maken en vragen waar je resideert.

wat als je bv tegengehouden word zonder rijbewijs in pattaya?
en bij overdreven snelheid?

:chin: Dan wordt het betalen onder handelen met de politie gaat je veel geld kosten dat is een ding wat zeker is of erger je wordt mee genomen en je moet met advocaten gaan werken dan wordt het helemaal een kost bare zaak dus gedraag je in het verkeer zeker als buitenlander zijnde:THAILAND::cambodia:

en ik die dacht dat als je wordt tegengehouden zonder rijbewijs,dat je ze paar honderd baht geeft ervan af komt :frowning:

paspoort is eigendom vd nederlandse staat.

ik verhuur nooit een motorbike aan toeristen als ze geen paspoort willen afgeven of ze moeten een borg betalen van 25000 baht.

mijn ervaring is ook dat je geen scooter/brommer/motor mee krijgt als je niet je paspoort afgeeft
dit is wel een vreemd gevoel maar je moet het maar vertrouwen

:chin:Ik zal het riscico maar niet nemen en met een paar 100 bath mag je echt in je handjes knijpen maar volgens mij werkt het toch zo niet helemaal zeker als ze merken dat ze echt een goeie vangst kunnen maken
maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch?:thailand::cambodia:

hoe bedoel je nu?dat als ik ginds met een moto rondrijd zonder een rijbewijs,dat ik honderduizende baht ga betalen als ik gepakt word ofwat?ik heb tenslotte zoveel niet bij hoor en in den bak zie ik mezelf niet zitten:vak01:

:chin:honderduizend niet direct maar vele 1000 baths kan het wel op lopen maar niet betalen word zitten tot er wel betaald is het werkt daar echt iets anders als in Nederland maar blijf voor al** beleefd** tegen de politie dan is de kans op koelanze stukken groter zeker in het begin zorg er voor dat de agent zeker geen gezichts verlies lijdt waar andere bij staan .:thailand::cambodia:
ps vele thai zijn voorzichtig(bang) met politie geeft problemen en kosten meestal (heel)veel geld.

daarom geef ik de mogelijkheid om 25000 baht borg te betalen.
wat ik nooit begrijp is dat niemand vraagt om een ontvangst bewijs van het paspoort of het geld.:question:

je hebt dan geen bewijs dat je iets achter hebt gelaten.

@ Baco101,

Paspoort lijkt me duidelijk :idea: maar ben jij diegene die daar “terplekke” overbeslist en daar ging het mij om, maar bedankt voor correctie als je het van belang vindt om daar de nadruk op te liggen :confused:.

Dus als je mij daar een bewijs van geeft dan huur ik wat en anders :dag:.

maar mensen doen soms moeilijk over het afgeven van paspoort, wat ik wel enigzins kan begrijpen, en als ze het dan toch doen dan geven ze het zonder enig bewijs te hebben dat ze het hebben achter gelaten. als men een bewijs wil krijgen ze dat natuurlijk maar vind het vreemd dat men er nooit om vraagt.

de mensen begrijpen soms niet dat ik niet zomaar een motorbike van 55000 bht ga meegeven op hun mooie blauwe ogen en het probleem schuilt hem vnl in als men een ongeluk heeft gehad. want dan willen ze vaak niet betalen, terwijl we ze dat duidelijk vertellen en ook in het contract staat, wat velen nooit lezen.

ik beslis inderdaad onder welke voorwaarden ik mijn motorbikes verhuur
wil je geen paspoort of geld achterlaten dan:dag:

Dan vertrouwen ze jou waarschijnlijk op de kleur van je ogen, prima toch.

Ik huurde wel eens een Toyota Fortuner van 1,2 miljoen THBT, vulde netje’s een formulier in met eventuele aantekeningen omtrent al aanwezige beschadigingen en men maakte een copy van me rijbewijs/paspoort, zo kan het dus blijkbaar ook.

waar ik zit gebeuren erg veel ongelukken met motorbikes en als de mensen gewoon de schade zouden betalen, dan hoefden we het allemaal niet te doen. deze maatregelen zijn getroffen omdat men door schade en schande is wijs geworden. op koh pha ngan is het een normale deal dat je of je paspoort achterlaat of een borgsom.

de mensen hebben alle vrijheid om dit te weigeren en ik heb dan alle vrijheid om te weigeren om ze een motorbike te verhuren. sta niet op straat met een geweer en mensen te dwingen om een motorbike te huren bij me.

als ik het op dezelfde wijze kon doen als met die auto die jij huurde graag, maar in de praktijk is gebleken dat dat niet kan helaas.

Zal misschien wel te maken hebben met wat voor soort toeristen we hier hebben, nog steeds vnl jonge backpackers.

Lijkt me wel lachen geblazen :lol:.

sommige toeristen zijn om op te schieten soms maar dat is weer een ander onderwerp/discussie:slywink: