Net terug uit Jerba.Gelukkig weten wij de weg op Jerba na 5 jaar achtereen dit wondermooie eiland bezocht te hebben.Maar voor mensen die hier voor het eerst komen is het landen op een onbekend eiland.Tui Nederland staat daar schijnbaar niet bij stil.Heeft zijn ervaren reisleider,Ruud v/d Poll, verkast naar een ander land.Te weinig belangstelling volgens Tui Nederland voor dit eiland.Ga toch weg met dit soort praatjes!!!Een steeds terugkerende groep en ook nieuwelingen waren op onze vlucht.Nu werden deze mensen stilzwijgend voor een hen onbekent hotel, gedropt.Geen info ochtend of middag,geen excursie aanbod.Alleen een "zoek het zelf maar uit"boodschap.Oh ja de dag voor het vertrek mag je nog even naar het kantoor van Tunesia Voyages gaan om te zeggen dat je de volgende dag mee terug vliegt naar Nederland.Ja dank je de koekoek,je zal bij zo’n scharrige opvang al dezelfde dag willen terugzwemmen!!!Erg jammer hoor.Jerba is zo’n mooi eiland met zoveel lieve mensen en mooie hotels maar je moet wel de eerste keer goed geinformeerd worden en dat ontbreekt nu sinds een paar weken.Foei Tui Nederland wat een domme set.Er zijn op dit moment reisleiders van andere organisaties,met minder gasten dan Tui Nederland heeft op dit eiland!!!Die gasten hebben tenslotte nog opvang en uitleg.En jullie verplaatsen iemand met een jarenlange ervaring!!!Reken niet teveel op repeaters Tui Nederland.Er zijn genoeg andere aanbieders voor jerba.Jullie grootste troef is Ruud van der Poll!!!
Het is echt kommer en kwel daar met de reisleiding van Tui. En steeds hoor ik lees ik weer dezelfde verhalen. Mensen die voor hun hotel worden gedropt zonder iets van informatie. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een organisatie als Tui-nl. De berichten dat er geen reisleiding is betreft ook alleen Tui, de andere reisorganisaties hebben wel reisleiding ter plekke. Ook is het vreemd dat men de schuld geeft aan het aantel boekingen dat te laag zou zijn. Ja kan wel zo zijn maar wat willen ze dan, je kunt niet boeken bij Tui, volgeboekt heet dat dan. Mijn inziens valt het dan nogal mee met die tekorten aan boekingen. of men koopt doodgewoon te weinig vliegtuigstoelen in, want daar blijkt het grootste probleem te liggen. Het is voor de mensen die regelmatig naar Djerba reizen met Tui ook een behoorlijk koude douche , die zijn zo gewend aan de voortreffelijke begeleiding van Ruud van der Pol dat het voor hen dubbel hard aankomt. Ik hoop dat Tui zich bedenkt en toegeeft hiermee een hele dom zet te hebben gemaakt en heel snel hun reisleider weer terug plaatsen naar Djerba. zodat iedereen daar weer de informatie en service krijgt waar men op rekent en mijn inziens ook gewoon recht op heeft.
Ik hoop ook dat de Nederlandse reisleiding en dan bij voorkeur Ruud snel terugkomt naar Djerba! Ik ga er in augustus weer heen en dan zou het fijn zijn als je aankomt op het vliegveld in Melita om het lachende gezicht van Ruud te zien!
We moeten alles proberen om hem terug te krijgen!
Wat kunnen we allemaal doen? Heeft iemand ideeen?
Want ik wil als ik in augustus ga, dat ik niet voor een hotel wordt gedropt en dat ik het allemaal maar zelf moet uitzoeken!
Dat vind ik geen service hoor.
Vorig jaar heeft Ruud me zelfs nog gebeld om er zeker van te zijn dat we op de juiste tjd (die hij toen doorgaf) klaar stonden om weer naar huis te gaan. Moet ik dit jaar dan zelf maar hopen dat ik op tijd klaarsta en de juiste persoon vind bij wie ik mij moet melden?
Het is daar op Djerba inderdaad goed waardeloos wat betreft de reisleiding. je wordt inderdaad gedropt voor het hotel en je moet het verder zelf maar uitzoeken. Wat een … service, en dat van een organisatie waar je het toch eigenlijk niet van verwacht. Dit overkomt mij dus echt nooit meer, ik boek voortaan wel bij een andere organisatie. Ik weet niet waarom er daar helemaal niemand is, zal wel een centen kwestie zijn maar dan betaal ik liever wat euro’s meer als ik er dan zeker van kan zijn dat ik ter plekke bij iemand terecht kan met mijn vragen. Gelukkig troffen wij mensen die al meerdere keren op Djerba waren geweest en zij hebben ons een aantal tips gegeven over excursies en plekjes die je kunt bezoeken op Djerba. Van die mensen hoorde ik ook dat jarenlang Ruud van der Pol daar reisleider was, dat schijnt echt een kanjer van een reisleider te zijn geweest, dat kon ik goed merken aan de manier waarop ze over hem dachten. Die mensen hebben nu eigenlijk een beetje het werk gedaan wat normaal gesproken de reisleider behoort te doen. Ook een manier om geld te besparen, je gaat er gewoon van uit dat er wel iemand is die het nodige weet van Djerba en daar al een keer meer is geweest en dat die de informatie wel even doorgeeft aan de nieuwkomers. Ik kan me goed voorstellen dat hier dus hele verhalen staan over dat gedoe met de reisleiding op Djerba. En ook een teken dat die Ruud het altijd goed heeft gedaan, want actievoeren voor een reisleider ben ik nog nooit van mijn leven tegen gekomen.
Ik ben ook wel eens op Djerba geweest en kan me goed voorstellen dat je daar verloren loopt als je totaal geen informatie krijgt. Het is toch een hele andere wereld dan de onze, en dan is een goede reisleiding geen overbodige luxe. Ik vind het helemaal geweldig dat al die mensen zo opkomen voor die Ruud. Als de reisleiding niet goed is, dan hangt men meteen bij thuiskomst of nog ter plekke aan de telefoon, maar als het goed is hoor je er maar weinig over. Deze actie laat dus ook zien hoe goed Ruud gewaardeerd word door al die mensen en hoezeer ze hem nu daar missen en met hem meeleven. goed gedaan hoor. Ik hoop dat het jullie lukt om hem daar terug te krijgen. Laten jullie dat op deze plek dan ook even weten, ben best benieuwd of een reisorganisatie zich hier iets van aantrekt en alsnog besluit om gehoor te geven aan de wensen van hun toch jarenlange trouwe klanten.
Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk laten we op deze plek weten hoe e.e.a. afloopt. Het klopt dat mensen die al meer op Djerba zijn geweest daar de nieuwkomers een beetje wegwijs maken. Maar dit is natuurlijk niet de manier, het is en blijft de taak van de reisorganisatie om daar zorg voor te dragen. En wat het actie voeren voor Ruud betreft, dat kwam heel spontaan bij een paar mensen op. Jarenlang heeft hij zich werkelijk dag en nacht ingezet om het iedereen naar de zin te maken, niets was hem te veel. Hij was er altijd voor ons en nu zijn wij er dus voor hem. We weten natuurlijk niet of onze acties inderdaad succes zullen hebben, maar we gaan er van uit dat bij Tui toch een lampje moet gaan branden bij al die berichten die op de diverse reisforums gezet zijn en de brieven die ze daar over ontvangen. Daarbij komt dan ook dat we gewoon niet op deze manier behandeld willen worden. We eisen dus eigenlijk gewoon reisleiding, en vinden dat we daar ook recht op hebben.
Ook ik ben naar Djerba geweest, en ik vind het een geweldige vakantie bestemmiing. Ik zal er ook zeker weer naar terug keren maar van mijn leven niet meer met de wereld van TUI, wat een rotwereld zeg. Nooit verwacht dat ze daar zo met de mensen omgaan, Je lijkt daar wel vee, zo wordt je er behandeld. Valt nog mee dat we met een bus werden vervoerd.
Hallo,
Mijn vrouw en ik zijn pas een weekje naar Djerba geweest via TUI en ons maakt het niet uit of er wel of geen opvang van een reisleider is. Al dat gedoe hier lijkt me een beetje overdreven.
Het is ook nooit goed, of een reisleider doet zijn werk niet goed en hier is het himmelhoch hosanna !
Ook voor wat betreft excursies hebben wij geen enkele probleem gehad met een Duitse reisleiding.
Het is maar net wat je wil en ik heb het idee dat de mensen vandaag de dag zelf al heel veel op Internet uitzoeken en echt niet op een (bedweterige) reisleider zitten te wachten !
Groet.
Marcel en Joyce
Ja, dat is jullie goed recht om geen behoefte te hebben aan reisleiding, maar jullie zijn wel in de minderheid wat dat betreft.
Excursies worden daar al jarenlang gedaan met Duitstalige gidsen en daar is ook niets mis mee. En ook kan iedereen informatie op het internet informatie zoeken. Maar je moet er niet van uit gaan dat men geen prijs stelt op reisleiding en dat het nooit goed is, dat is klinkklare onzin. Op bijna iedere bestemming vind je reisleiding en dat is echt niet voor niks lijkt me zo. Blijft het punt hier dat een hoop mensen al hadden geboekt terwijl de reisleiding daar nog ter plekke was en ze van de een op de andere dag kregen te horen dat dat niet meer het geval was. Sorry hoor, maar dat noem ik dan geen service en dat ik had ik zeer zeker niet verwacht van een organisatie zoal Tui, die altijd service hoog in het vaandel heeft staan. En de actie die men voert voor Ruud die daar jarenlang heeft gewerkt en daar ook woont, heeft ook nog een andere reden. Klachten hoor je maar al te vaak, en maar zelden lees je dat het goed was. Op deze manier willen de mensen die al jarenlang op Djerba komen laten zien dat ze Ruud altijd heel erg gewaardeerd hebben en nog doen, en dat mag ook wel eens gezegd worden.
graag wil ik nog even reageren op de reactie van Marcel en Joyce.Heel begrijpelijk is Uw reactie daar ik uit Uw verhaal begrijp dat U een weekje op Djerba hebt verbleven.Het goed te horen dat U zelf de weg zo goed heeft weten te vinden.Ik hoop dat het dan ook erg goed vertoeven is geweest en hoop dat U djerba dan zeker als herhaling vatbaar vindt.graag Uw reaktie daarop natuurlijk.dat ik zo teleurgesteld was bij ons laatste bezoek is niet omdat ik een betweterige host miste maar een mens met een ongelovelijke klantvriendelijke instelling die dag en nacht voor je klaar staat.Een vraagbaak die je op alles antwoord kan geven en die zelfs met je naar het ziekenhuis wilt indien dit noodzakelijk is.die voor jou het woord doet in arabisch en die deuren voor je doet open gaan.Ik zag verwarring van mensen en hoorde de negatieve opmerkingen en dat maakte ons behoorlijk verdrietig.Het maakt niet uit of je oud of jong bent.Djerba blijft in sommige opzichten voor een nieuwkomer een onbekend gebied.Het is ook niet zo dat repeaters dagelijks bij de host op de stoep, staan voor info want wij hebben inmiddels genoeg kennis van dit eiland.Ons gaat het voor de nieuwwkomers.Die vallen in een gat.Ondanks dat wij daar nu al voor het 5de jaar komen was het voor mijzelf een gemis dat er geen host was daar ik me een keer moest melden bij een dokter voor complicaties van mijn ziekte kanker.Hoe een veilig gevoel was het geweest er een goede host te hebben die mij hierin had begeleid.Je gaat in een rustige periode van je ziekte en word daar dan door complicaties geconfronteerd met stress.juist als er die opvang was geweest was deze stress niet nodig geweest.Het gaat dus nogmaals niet om een betweterige reisleiding maar iemand waar je vertrouwd en KUNDIG op terug kan vallen.En niet iemand die alleen maar mooi zit te wezen en je excursies wilt aansmeren.
Natuurlijk mag je zeggen wat je er van vindt. Maar dat mogen wij dan toch ook? Het is voor veel mensen die voor het eerst op Djerba komen echt een ramp als niemand een beetje informatie geeft. Het is een islamitisch land met een totaal andere cultuur als de onze, met andere zeden en gewoontes. Jij denkt daar anders over, maar mijn mail staat vol met klachten en opmerkingen daarover. Die heb ik dan ook doorgestuurd naar TUI. Excursies boeken e.d. kan iedereen, daar hebben we geen reisleiding voor nodig. Wel ingeval van ziekte of andere problemen, denk maar eens aan overboekingen en de trieste verhalen die je daar over hoort. Dus sorry, ik kan het niet met je eens zijn.
Ik ben het volledig met Sib en Marianna eens.
Zelf ken ik ook voorbeelden van mensen die hun hostess hard nodig hadden.
Dus roep niet te hard, Marcel, misschien heb jij ook ooit nog eens een host of hostess nodig en dan zul je maar al te blij zijn dat zo iemand je met raad en daad kan bijstaan !!!
Groetjes,
Pittie
Een echte Tunesie/Djerbafan in hart en nieren !
Toch even reageren op het bovenstaande. Ik snap niet dat iemand kan zeggen dat reisleiding niet belangrijk is. Je vakantie kan er mee staan of vallen. Ik heb zelf eens te maken gehad met een overboeking en de reisleiding ter plekke was niet echt bereid om zich voor ons in te zetten zodat wij in een hotel terecht kwamen wat ons helemaal niet aanstond. Je kunt ter plekke je klacht indienen en natuurlijk als je weer thuis bent, maar je vakantie is wel voor een groot deel verpest op die manier. Hadden wij daar iemand gehad zoals die Ruud dan was ons dat waarschijnlijk bespaard gebleven. Ook in geval van ziekte e.d. is het prettig als je terug kunt vallen op een betrouwbare reisleiding. En ik moet zeggen na al die verhalen hier op dit forum te hebben gelezen, dat men het op Djerba het wel heel erg goed getroffen had met die Ruud. Ik kan me dus goed voorstellen dat men daar voor op de bres springt.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand geen behoefte heeft aan reisleiding. Ik heb het zelf ook ondervonden hoe belangrijk dat kan zijn. Bovendien als je in een vreemd land komt wil je toch ook graag wat van de gewoontes e.d. weten van zo’n land. En in geval van ziekte, overboeking en ongevallen moet je er al helemaal toch niet aan denken dat er dan niemand is die je bijstaat. Ik teken dus voor zo’n reisleider als die Ruud, en ik kan me dan ook goed voorstellen dat men daar iets voor terug wil doen.
Weet iemand ook waar die Ruud heen is gegaan? Ik denk dat ik dan die bestemming dan maar uitkies voor mijn vakantie, dan ben ik in ieder geval zeker van een goede reisleider. Dat ontbreekt er namelijk nog wel eens aan. Vaak zijn het jonge mensen die ook voor het eerst op zo’n bestemming zijn en net zo veel weten als ik zelf.
Ha ha ha, dat is ook een manier om je vakantie te boeken. Natuurlijk weet ik op welke bestemming Ruud op dit moment is. Maar ondanks dat hij een hele lieve en goede vriend van mij is, kies ik toch niet voor die bestemming. Daar zou ik alleen heen gaan om hem even op te zoeken, maar verder hoeft het daar voor mij niet. Nieuwsgierig geworden naar die bestemming? Stuur me dan maar een mailtje. Maar je hebt wel helemaal gelijk hoor, de reisleiding is lang niet altijd zoals het behoort te zijn. Ik wens je in ieder geval een geweldig fijne vakantie toe en hoop dat je een perfecte reisleiding aantreft op je bestemming.
Inderdaad was de opvang op Djerba goed waardeloos. Ik was daar voor het eerst en ben zelf op zoek gegaan naar informatie e.d. Dat is ook wel gelukt maar zeer zeker niet de bedoeling, en daar had ik ook niet voor betaald.