Reisleiding en de aswolk

Tijdens de uitbarsting van de vulkaan op IJsland was ik op Djerba en heb van dichtbij mee kunnen maken wat er allemaal bij komt kijken voor reisleiders ter plekke om alles voor hun gasten zo goed mogelijk te regelen en ze op de hoogte te houden.
Er werd veel over en weer gebeld door de reisleiding van de diverse reisorganisaties die op Djerba werkzaam zijn.
Telefoontjes, internet, hotelbezoeken, ’s nachts naar kantoor om te bekijken wie en hoe er terug kunnen op korte termijn.
Rekening houden met baby’s, mensen met een beperking, zwangeren etc etc.
Vaak niet goed in staat om de juiste antwoorden te geven omdat niemand wist hoelang het allemaal kon gaan duren.

Gasten te woord staan die de reisleiders toesnauwde om een oplossing te zoeken omdat het niet hun schuld was dat ze niet weg konden, even vergetend dat ook de reisleiding echt niet de hand had in die vulkaanuitbarsting, en dachten dat alles wel betaald werd door de reisorg. waar ze hadden geboekt, maar ook die hadden geen schuld. Met de hotels was een en ander afgesproken en als men niet van Djerba terug naar huis kon vliegen kwamen er ook geen nieuwe gasten, dus een kamer was geen probleem. Wel lieten veel mensen weten niet verzekerd te zijn, ja dan vis je buiten het net in veel gevallen. Maar er waren ook gasten die lachend zeiden, laat maar, ik hoor het wel wanneer ik terug kan, ik geniet nog even van de extra dagen in de zon hier.

Al met al een hectische periode die gelukkig tot een goed einde kwam dank zij de meeste reisleid(st)ers ter plekke.

Heel jammer is het en eigenlijk iets wat helemaal niet zou mogen, dat er 8 stoelen leeg terug keerden met een rechtstreekse vlucht terwijl anderen via Spanje en van daaruit met de bus weer naar huis werden gebracht omdat een van de “ reisleiders” vergat waarvoor een reisleider staat en wat zijn of haar taken zijn. Zonder papieren/diploma’s en zonder de taal die men op Djerba spreekt te beheersen is het niet te hopen dat we als er iets gebeurd zo iemand als reisleiding hebben op verre bestemmingen.
Excursies verkopen doet iedere reisleider, maar het komt wel op de** laatste** plaats. De reisleiding is het visitekaartje van de organisatie en zelfs van het Nederlandse toerisme, dus zijn of haar taak is in de eerste plaats te zorgen dat het de gasten aan niets ontbreekt en eventuele problemen worden opgelost. Niet voor niets moeten ze een dik instructieboek uit hun hoofd kennen.

Ik heb grote bewondering voor die mensen die voor en laag salaris dag en nacht moeten klaar staan, uit hun bed gebeld worden en maar moeten zorgen dat alles goed verloopt. Elkaars concurrenten maar ook collega’s en altijd bereid elkaar te helpen indien dat nodig is en samen te werken. Ruud, Nicole, Liesbeth duim omhoog voor jullie en de anderen die met jullie samenwerken.

Heel jammer is dat de hostes van tui ons gewoon in de koud heeft laten staan,bijna geen informatie,midden in de nacht stiekum papieren met info op komen hangen zodat niemand haar aan zou klampen voor informatie.Gelukkig was de hostes van de Belgische tui wel vriendelijk en bereid ook ons Nederlenders te informeren.Wel had ik de hostess kunnen vertellen dat ik een slechte rug had en dat een lbusreis voor mij geen optie was en dat ik bereid was om dan mijn langer verblijf zelf te betalen als ik maar niet in de bus moest ,haar antwoordt het is dit of we helpen je niet meer.Na de busreis (totaal geen luxebus)van 24 uur ben ik bijna drie maanden werkonbekwaam geweest en heb ik 18 beurten naar de kine genoeten.De verzekering wil hier niet in tussen komen en holland international stuurt de zwarte piet door naar transavia.:mad:

Natuurlijk ga ik nog terug naar Djerba,niemand kan mij daar weghouden maar volgende keer boek ik oad en is er dan weer zo een probleem dan ben ik zeker dat ruud wel zal helpen een oplossing te vinden.:kus: