Reisleiding

Ik ben net terug van een weekje Djerba. Ik was daar vorig jaar voor het eerst en dat was heel goed bevallen, vandaar dat de keus weer op Djerba viel. Voor ik ging had ik hier op Wereldwijzer wat rondgesnuffeld en gelezen dat Ruud niet meer op Djerba was. Nou dat heb ik dus gemerkt. We werden nog wel naar ons hotel gebracht maar daar letterlijk en figuurlijk voor de deur gedropt zonder een woord. Totaal geen informatie en service. Een zeer slechte beurt voor de wereld van Tui-nl. Mensen die voor het eerst op Djerba komen zullen zich dan ook wel twee keer bedenken voor ze terug gaan, of via een andere reisorganisatie boeken. Heel jammer want het is een fantastisch eiland. Ik wens de mensen die actie voeren om Ruud terug te krijgen op Djerba dan ook heel veel succes toe. Tegen Tui zou ik willen zeggen, “stuur zo snel mogelijk Ruud van der Pol terug naar Djerba, want zo gaat het niet goed daar”.

Groetje, Tineke

Hallo Tineke,

Jij bent dus de eerste die reageert op het ontbreken van de reisleiding van Tui-nl op Djerba. Ik was er al bang voor en ik heb die berichten ook al gehoord van leden van de Djerba Groep die op dit moment op Djerba verblijven. Het ontbreken van een goede reisleiding ter plekke kan mensen inderdaad doen besluiten om nooit meer terug te gaan, of via een andere reisorganisatie te boeken. Ik vindt dit heel triest, vooral voor Ruud. Jarenlang heeft hij zich met hart in ziel ingezet en niets was hem te veel om het zijn gasten naar de zin te maken. We waren dus erg verwend, en missen hem daarom dus des te meer. We doen ons best om zoveel mogelijk van die klachten te verzamelen om dan gezamelijk contact op te nemen met Tui-nl. Ik ben dan ook erg blij met jou reactie en vraag je hierbij om een mailtje naar mij te sturen zodat ik contact met je kan opnemen en je op de hoogte kan houden. Heel hartelijk bedankt voor je reactie en ik hoop dat je niet besluit om nooit meer naar Djerba te gaan. Het is en blijft een geweldige vakantiebestemming. We hopen alleen dat we in het volgend seizoen weer begroet worden door onze eigen Ruud.

Groetjes,
Marianna

Niet al te best wat ik hier lees. ik heb ook mijn vakantie via Tui geboekt maar dat had ik dus beter niet kunnen doen heb ik het idee. Ik hoop dus maar dat ik daar niet ziek wordt of op andere wijze iemand nodig heb. Natuurlijk kan ik dan aan de receptie van het hotel om informatie vragen maar dat is toch anders. Ik heb al eerder een vakantie via tui geboekt en dat was altijd goed, dus ik nam aan dat dat op alle bestemmingen zo zou zijn. Ik hoop dat het meevalt of dat er voor het hoogseizoen misschien toch nog reisleiding ter plekke komt. Ik ben nog nooit op Djerba geweest en weet er dus de weg niet. Het is dan altijd prettig als je een soort informatie uurtje hebt met iemand die je verteld wat er zoal te doen en te zien valt. Ik stuur wel een mailtje naar Marianna, met de vraag om informatie, ik zag hierboven staan dat dat kon. En ik zal ook even op de Djerba Groep kijken. Ik laat als ik terug ben op deze plek wel mijn bevindingen achter.

Groetjes
Katja

Hoi Katje,

Het lijkt me zeker een goed idee om contact met Marianna op te nemen. Zij weet heel veel over Djerba en ze is er heel actief mee bezig.

Het is zeker de moeite waard om een keer naar de Djerba-groep te gaan.

Het adres: http://groups.msn.com/DjerbaGroep

Groetjes,

Pittie

Zo dat is niet mis wat ik hierboven lees. Ik was van plan om zo tegen oktober naar Djerba te gaan samen met mijn vrouw. Maar ik verwacht toch in ieder geval wel een beetje informatie, zeker als je zoals ik daar nog nooit eerder bent geweest. Ik twijfel nu toch of ik daar uberhaupt nog wel heen moet gaan. Het lijkt me een mooie bestemming en via internet heb ik ook al een en ander opgezocht, en een aantal leuke excursies zien staan van mensen die daar regelmatig komen. Zelfs een Nederlandstalige ben ik tegengekomen maar er stond onder dat die op dit moment niet geboekt kan worden. Weet iemand of dat zo blijft of dat het maar tijdelijk is? Ik kan me voorstellen dat het minder druk was tijdens en vlak na de oorlog in Irak maar dat is nu toch achter de rug. Ik hoop dat iemand me een beetje informatie daarover kan geven. Vast bij voorbaat bedankt.

Groetjes,
Joop

Halo joop,

Ik heb geen idee hoe langt het gaat duren voor er weer reisleiding terug is van Tui-nl op Djerba. Ik hoop dat het niet te lang gaat duren want op deze manier werkt het niet. De mensen die daar heen reizen verwachten gewoon informatie en dat is ook maar heel normaal. Er zijn nogal wat mensen die jaarlijks naar Djerba reizen met Tui-nl en daar gewend waren aan een fantastische reisleider die daar al jarenlang woont en dag en nacht klaar stond voor iedereen. Dat is dus even slikken voor al die repeaters. Ik en met mij velen hopen dat het probleem daar snel opgelost wordt en dat Tui-nl heel snel onze reisleider weer terugplaats. Op deze pagina’s kun je op de hoogte blijven van de laatst berichten. Ook bij de Djerba Groep http://groups.msn.com/DjerbaGroep kun je de laaste berichten terug vinden. Ik hoop dat je alsnog besluit om toch naar Djerba af te reizen, want het is en blijft een geweldige vakantie bestemming.

Groetjes,
Marianna

Hoi Marianne,
Ik heb je mailtje gelezen en ik begrijp niet dat zo,n bedrijf (Tui) dit kan doen. Als je je reizigers iets wilt bieden dan zul je er toch voor moeten zorgen dat mensen begeleid worden op de plaats van bestemming. We zijn van 21/1 t/m 28/1 op Djerba geweest en vooral door Ruud hebben we daar een geweldige tijd gehad. Toen wij er waren was de "bazin"van Ruud ook aanwezig om Ruud te beoordelen. Het viel mij toen al op de zakelijke en afstandelijke houding van haar. We hebben toen als groep reeds aangegeven dat Ruud het voortreffelijk deed. Bij onze terugkomst in Nederland hebben wij een enqueteformulier opgestuurd naar Tui om deze reisorganisatie te laten weten hoe wij onze vakantie op Djerba hebben ervaren. We waren van plan om in juni weer te gaan als Ruud 50 wordt, maar daar zie ik nu vanaf. Ik wil graag meedoen om Ruud weer terug te krijgen op Djerba. Het is zijn “land” en dat draagt hij ook uit. Ik was er graag nog een keer naar toe gegaan om dit eiland -land nogmaals te ontdekken om dat Ruud dat op een ongeevenaarde manier weet te doen. Is Ruud nog op een andere manier te bereiken. Vooral als hij jarig is wil ik hem graag een kaartje sturen. Heel veel succes. Misschien hoor ik nog wat van je.
Martin en Ingrid.

Hallo Martin en Ingrid,

Bedankt voor jullie berichtje. Ik weet het iedereen is verbaasd dat Tui zo’n besluit heeft genomen. Alles wat Ruud daar had opgebouwd stort nu als een kaartenhuis in elkaar. Heel triest om dat te moeten aanzien, vooral voor hem. Hij weet inderdaad een heel veel van Tunesie en nog meer van Djerba. Hij woont er jaren en daar ligt zijn hart maar dat hadden jullie zelf al gemerkt. We hopen dus maar dat Tui ook gaat inzien dat dit niet de manier is, ze kunnen dat :slight_smile: wat ze gebruiken als logo wat mij betreft wel veranderen in een :angry:.
Wat betreft je vraag of Ruud te bereiken is het volgende, je kunt hem mailen op een ander adres van mij, ik zorg dan dat het bij hem terecht komt het adres is; mariannaloz@msn.com . Ook per post is hij te bereiken maar dan moet je me maar even mailen dan geef ik het per omgaande mail aan je door.

Groetjes en bedankt,
Marianna

Ik wil ook graag even reageren op het feit dat er geen reisleiding is op Djerba. Vorig jaar ben ik voor de eerste keer naar Djerba gegaan vol goede verwachtingen, helaas voor mij voldeed het hotel niet aan de informatie die in de reisgids vermeldt stond. Ik ben de volgende dag bij de informatiemeeting meteen naar Ruud van der Pol (reisleider op Djerba) gegaan en huilend verteld dat ik naar huis wilde gaan. Ruud stelde mij gerust en zei dat hij het probleem zou proberen op te lossen. Na de meeting vroeg hij wat er mis was en wat er anders zou moeten. Het was fijn om te weten dat iemand naar je luisterde en je geruststelde. Ruud was meegegaan naar het hotel en heeft het probleem uitgelegd daar in het frans. Hij nam ons mee en vroeg nogmaals wat voor hotel ik dan wilde. Hij heeft ons toen naar een hotel gebracht (Sun Club) en alles geregeld daar. Hij zei ook dat ik het nu zo naar mijn zin zou hebben dat ik er niet meer weg wilde op het einde van de vakantie. En wat bleek, ik heb een supervakantie gehad daar in Sun Club! Ik wilde inderdaad niet meer weg daar, Ruud belde ons de avond van te voren op om te vragen hoe het was geweest en hoe laat we zouden terugvliegen (helaas is dat er ook niet meer, dus moet ik het zelf regelen). Het was me zelfs zo goed bevallen dat ik in oktober weer terug ben gegaan naar hetzelfde hotel. Helaas was er geen plek meer bij de nederlandse organisatie (TUI).
Ruud was zeer blij ons weer te zien en was blij dat we het de vorige keer zo goed naar onze zin hebben gehad, ondanks dat we niet via zijn organisaties waren gekomen. Hij stond toch voor ons en iedereen klaar! Ik heb nu weer geboekt om in augustus terug te gaan naar Sun Club op Djerba. Helaas is Ruud er momenteel niet en ik hoop dan ook dat hij weer snel terug komt. Dan kunnen we weer die geweldige excursies meemaken met Ruud en genieten van hem als mens!
Ik hoop dus, dat het feit dat er nu geen reisleiding op Djerba, het niemand tegen houdt om toch daar naar toe te gaan! Dus Joop, ik zou toch maar boeken want het is een fantastisch eiland. Inmiddels zijn er al veel mensen die dat ook vinden. We hebben zelfs de Djerba-groep opgericht om ervaringen uit te wisselen en om te proberen Ruud terug te krijgen op ons Eiland!!!
Ik zou zeggen neem eens een kijkje bij de Djerba-groep en wissel met ons ervaringen mee uit!

http://groups.msn.com/DjerbaGroep

Tot snel!

groetjes Timea

Ik vind ook dat Ruud terug moet komen op Djerba, immers hij stond altijd voor je klaar en probeerde al je vragen te beantwoorden.
Verder vind ik het ronduit belachelijk dat je voor je hotel wordt gedropt en dat je het dan maar moet uitzoeken! Wat is dat nu voor reclame voor de goede naam? Totale Uitvallende Informatie??

Ik kan niet geloven dat een reisleider die mensenkennis heeft (hij weet namelijk precies welk hotel je leuk zou vinden) en die Djerba kent, niet alleen de omgeving maar ook de mensen daar.

Ik hoop dat in augustus als ik weer terug ga, de situatie verbeterd is en dat Ruud weer vrolijk met zijn lachende gezicht ons opwacht in DJERBA!

Ik vind het inderdaad belachelijk dat er geen reisleiding zit op Djerba.
De mensen die daar naar toe gaan moeten het zelf maar uitzoeken dus! Wat is dat voor service van TUI? Geen service naar mijn mening!
Echt Belachelijk vooral omdat je er voor betaald!
Mijn geld gaat dus in de broekzak van meneer TUI?

Bedankt!

Mag ik ook even reageren? Ik kom uit Belgie en boek dus niet mijn vakantie bij Tui, maar heb wel de reisleider Ruud daar meegemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat men hem daar mist. Ook in ons hotel (Rhym Beach) kwam Ruud regelmatig langs voor zijn gasten. Ook wij konden van alles aan hem vragen en dat kwam mooi uit want bij ons ontbrak er nog wel het een en ander aan. Ook heb ik Ruud meegemaakt op een excursie naar o.a. Chenini en ik moet zeggen dat dat fantastisch was. Er was daar zelfs een mevrouw met een shirtje waarop een foto van Djerba en Ruud met daarbij de tekst “Ruud is Djerba” of zoiets, ik had zoiets nog nooit eerder gezien. Ruud heeft ook heel wat keren onderweg moeten uitleggen wat er op dat shirtje stond en waarom. Het had te maken met iets wat die mevrouw in Nederland had gehoord op de vakantiebeurs. Volgens mij konden ze elkaar ook al jaren, dat kon ik wel merken aan de manier waarop ze met elkaar omgingen. Het klopt ook aardig wat er op dat shirtje stond. Ruud kon je van alles vertellen over Tunesie en al helemaal over Djerba. Het schijnt dat hij daar ook al jaren woont. Het is dus logisch dat de mensen hem zullen missen als reisleider, zeker nu er helemaal niemand meer is die een beetje informatie geeft. Het zou toch niet mogen dat je in een ver land dat je alles maar zelf moet gaan lopen uitzoeken. Ik wens al die mensen die in actie zijn gekomen tegen dat besluit om Ruud daar weg tehalen, heel veel succes toe en ik hoop voor die mevrouw dat ze haar shirtje weer kan dragen als ze weer op Djerba komt.

Groetjes
Yvon

Hallo Yvon,

Leuk dat jij ook al was je niet met tui op Djerba toch hebt ervaren dat Ruud zijn werk daar deed met hart en ziel. Dat hoor ik wel meer, blijkbaar heeft men toch zo veel behoefte aan informatie dat men hem zelfs aanspreekt omdat de eigen reisleiding niet voldoet. Weer een pluspunt voor Ruud. Wat betreft die mevrouw in dat shirtje, dat was ikzelf dus. We hebben elkaar dus al ontmoet, want ik heb met dat shirtje aan maar 1 keer een excursie gemaakt met Ruud, die ik inderdaad al heel wat jaartjes ken. Het klopt ook helemaal wat je schrijft, hij heeft de nodige keren moeten vertellen wat de betekenis was van hetgeen er op mijn shirtje stond. Ik dank je voor je leuke reactie en hoop met jou en alle anderen dat Ruud weer snel terug is op Djerba. zoniet dan zal ik de tekst op het shirtje aanpassen en het zeer zeker dragen als ik in september naar Djerba ga.

Groetjes,
Marianna

Hallo,

Ik heb net een heel verhaal zitten typen bij dat andere onderwerp over de reisleiding van Tui. Ik hou het hier dus kort. De opvang was waardeloos en over de informatie kan ik niks zinnigs zeggen, die was er gewoonweg niet dus… Lees de rest van het verhaal maar bij het andere onderwerp. Succes allemaal met jullie actie.

Groet, Stefan

Ook hier dus het nodige over de reisleiding van Tui. Dus net als Stefan hou ik het hier ook kort. Het is gewoon goed waardeloos als je op een voor jouw vreemde bestemming zonder informatie zit. Wat een leuk idee trouwens om een shirtje aan te trekken met de foto van de reisleider er op. Ik kan me zo voorstellen dat er nu inderdaad een hele andere tekst bijkomt op dat shirtje. Ik vraag me ook af of Marianna de enigste is, of gaat nu iedereen die actie voert met een tekst op zijn of haar shirt naar Djerba toe?

Caroline

Is er al bekend of de reisleiding zo rond november weer terug is op Djerba. Zo rond die tijd wilde ik samen met mijn vrouw weer daar heen gaan. Ik ga meestal met Arke of Holland International en beide zijn van Tui-nl. Kan ik dan niet beter overstappen naar een andere reisorganisatie? Lijkt me goed waardeloos om daar te zijn en op niemand terug te kunnen vallen. Er staat trouwens in hun reisgidsen dat er of Nederlandse reisbegeleiding is of evt. een plaatselijke vertegenwoordiging. Maar als ik alle berichten hier zo lees, dan is er daar op Djerba gewoon helemaal niets of niemand. Lekker is dat, je zal maar ziek worden of zo, moet je dan zelf maar uitzoeken waar je heen moet??? Ik vind dat ze dat ook niet kunnen maken, we betalen genoeg lijkt me zo, en daar hoort dan ook reisleiding bij. Of gaat er wegens het ontbreken daarvan een stukje van de reissom af? Het blijft vreemd, en ik heb zoiets ook nog nooit eerder gehoord. Hopelijk is het alleen vanwege de oorlog in Irak die toch voor een daling in de boekingen heeft gezord, maar inmiddels is die toch al weer een tijdje achter de rug.

Frank

Hallol Frank ik las net je bericht. Ik wil in september samen met mijn vriend een weekje naar Djerba gaan. Ik hoop inderdaad dat er dan weer reisleiding is. Want net zoals je zegt je zal maar ziek worden daar, wat moet je dan doen?
Mijn vriend en ik zijn er zelf nog nooit geweest, dus dan weten we ook niet waar we naar toe moeten gaan. Ik hoop dat de reisleiding daar snel weer terug komt, want stel je toch eens voor. Kent iemand dan misschien een andere reisorganisatie die daar naar toe gaat, of gaan alleen reisorganisaties daarnaar toe van TUI? Het liefste wil ik gewoon vanaf Amsterdam gaan, ik wil niet via Brussel of Duitsland, dat is te ver weg. Zoals ik het hier begrijp uit al die verhalen, horen alle reisorganisaties bij TUI. Wie kan me helpen?
Alvast bedankt.
Sandra Jansen

Hallo Sandra,

Er is op dit moment nog geen zicht op of en wannneer de reisleiding van TUI weer ter plekke aanwezig zal zijn. Ik heb daar al een brief heengestuurd met de vraag of daar al duidelijkheid over bestaat. Tot op heden heeft men daar niet op gereageerd. Ik hoop dat men bij Tui ook de berichten en klachten leest die overal op het internet worden geplaatsn en daar dan ook hun conclusies uit trekken. Mensen eisen nou eenmaal een behoorlijke reisleiding en wensen niet voor hun dure geld zomaar voor een hotel te worden gedropt, zonder een woord van informatie.en zonder een aanspreekpunt indien dat nodig mocht zijn. Neckermann en Azur-reizen hebben ook reizen naar Djerba in hun programma staan, ikzelf ben ooit met Azur-reizen geweest en dat hield ook niet over wat betreft de reisleiding ter plekke. Ook ik vertrek in September voor 3 weken naar Djerba, ik kom daar al jaren lang en weet er de weg wel maar vind het ook geen prettig idee om gedropt te worden voor mijn hotel. Vooral niet omdat ik al die jaren warm welkom werd geheten door Ruud van der Pol, die mij altijd het gevoel gaf dat ik meer dan welkom was op Djerba. Dat en het feit dat ik niet meer op Ruud terug kan vallen, die er altijd dag en nacht voor mij en alle anderen was zal raar aankomen. Ik zal wel de nieuwkomers van de nodige informatie voorzien indien ze daar behoefte aan hebben, ik weet heel goed dat als je nieuwkomer bent op een bestemming, je jezelf goed verloren kunt voelen en dat doet een hoop af aan je vakantieplezier. Ik hoop dus dat een en ander snel weer is zoals het behoort te zijn, en we eigenlijk ook mogen verwachten en eisen van een organisatie als TUI. Via dit forum kun je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op dat gebied. Ik wens je ondanks alles een geweldige vakantie toe op Djerba, en wie weet komen we elkaar daar tegen.

Groetjes,
Marianna

Hallo allemaal

Ik ben net terug van 2 weekjes Djerba en er is inderdaad totaal geen reisleiding te vinden daar. Niet echt prettig moet ik zeggen, je hebt toch af en toe een vraag je over het een of ander en moet dat zelf maar zien op te lossen.We hebben in ons hotel (Royal Garden) trouwens niets dan goeds gehoord over die Ruud, ze kennen hem daar goed en vinden het ook maar vreemd dat de gasten van Tui het maar zelf moeten uitzoeken. Ook heb ik daar gehoord dat men denkt dat Arke en ook Holland International volgend seizoen helemaal niet meer op Djerba komen. Geen idee of dat dus echt zo is maar dat vermoeden heeft men daar wel. Ik weet niet of iemand hier daarvan al van op de hoogte is en wou het dus even melden. Overigens is Djerba wel een geweldige vakantie bestemming, ik was er voor het eerst en zal zeker nog eens naar terug gaan.

Groeten,
Joep

Tui-Nederland heeft definitief besloten om geen reisleiding meer te stationeren op Djerba. hoogstwaarschijnlijk zal ook de bestemming Djerba uit hun brochures verdwijnen met ingang van het nieuwe seizoen. Dus de mensen die jarenlang met of Arke of Holland International naar Djerba gingen zullen op zoek moeten naar een andere touroperator. Vanuit Nederland is dat of Neckermann of Azur-reizen, de overigen operators komen alleen op Monastir. Velen gaan echter al via Belgie en Duitsland. Ondanks het feit dat Djerba best wel weer goed in de lift zit vindt Tui-nl de bestemming te klein en niet de moeite waard blijkbaar. Heel erg jammer maar we weten in ieder geval waar we aan toe zijn en dat is beter dan dat gesol met mensen zoals de afgelopen maanden het geval was. Wat Ruud betreft, die is heel hard op zoek naar iets anders en die zien we zeker wel weer terug op Djerba. En hopelijk kunnen de mensen dan ook weer genieten van de Nederlandstalige excursies die toch een heel groot succes waren. Ik laat op dit forum wel een berichtje achter als die excursies weer geboekt kunnen worden. Verder wil ik iedereen die Ruud heeft gesteund, en geprobeerd heeft om Tui-nl ervan te overtuigen dat hij de beste ambassadeur van Djerba is bedanken. Ondanks alles en ondanks dat het niet gelukt is, was het voor hem toch fijn om te horen en te lezen dat hij zijn werk daar zo voortreffelijk heeft gedaan al die afgelopen 6 jaren.

Groetjes,
Marianna