Sanur aanrader??

Hoi Lisa,

wij hebben heel Bali aangedaan (althans tot aan Tanah Lot, waar je zeker naartoe moet gaan, vooral met zonsopgang). In het Noorden is in ieder geval bekend, en als je daar van houdt, Lovina Beach waar je 's-morgens (en als je geluk hebt) dolfijnen kunt spotten, verder heb je het National Park Barat (waar je ook enge dieren kunt tegenkomen hahahha) en daarboven heb je een leuk eilandje (Pulau Menjangan) wat heel mooi moet zijn en waar je heerlijk schijnt te kunnen duiken/snorkelen, maar ik ben er zelf niet geweest.

Onthoud ten eerste dat de afstanden best wel groot zijn, het verkeer niet zo hard rijdt waardoor je er lang over doet als je ergens naartoe wilt (daarom hebben wij het ook in verschillende dagen gedaan) en het belangrijkste is natuurlijk wel een goede chauffeur, die veel weet over Bali, dat is het leukst want dan kan hij je naast de toeristische dingen ook zaken laten zien die idd ceremonieel zijn of traditie op Bali. Verder nog een klein tipje; koop bij een boekhandel/Bruna het boekje Trotter Java/Bali/Lombok; staan zoveel leuke tips in over eten/hotel/omgeving e.d. (ook gewoonten).

V.w.b. ceremonien zoals crematies e.d. zou ik zelf heel voorzichtig mee zijn om dit te fotograferen, zijn ze niet zo dol op en terecht. Je zou het aan de chauffeur of iemand bij de ceremonie kunnen vragen of het toegestaan is, maar als dit niet het geval is of mensen kijken je vreemd/boos aan, dan zou ik het zeker niet doen. Vaak mag je dit overigens ook niet in tempels doen, ook al heb je een sarong (tip) aan. Dus wees hier wel op voorbereid.

Verder heb je in het Noorden van Bali (binnenlands) een aantal meren (Buyan, Bratan en Batur; de laatste is iets meer N-O) en een geweldige waterval Munduk, die je zeker gezien moet hebben. Je moet wel een eindje lopen, neem zeker genoeg water mee, maar het is het echt waard. Tussen Bratan- en Buyanmeer heb je boven op een kleine berg een geweldig restaurant zitten, ik ben helaas alleen de naam kwijt, maar het was het enige wat boven op de top lag en ze hebben daar ook koffiebonen groeien en laten je zien hoe dit verwerkt wordt. En tussen Bratanmeer en de waterval heb je een restaurant vanwaar je een geweldig uitzicht hebt op een rijstveld (berg) zo mooi, ja ik weet, je zult veel sawa’s (rijstvelden) zien, maar dit was wel de allermooiste van het eiland.

In het Oosten van Bali heb je Padang Bai (waar je met een geweldige speedboot) ook naar Lombok en/of Gili Trawangan (ik blijf het een geweldig relaxed eiland vinden en hier moet je zeker naartoe) kunt varen. Tevens heb je daar dichtbij de Blue Lagoon, een geweldig klein mooi strand (zorg dat je zwemkleding bij je hebt) waar je ook zeker naartoe moet gaan; zo romantisch maar ook heel erg mooi. Het is ook weer een hele klim maar ook zeker de moeite waard … doen, zou ik zeggen.

Daarnaast heb je in het Oosten ook Amed, Candi Dasa, Tenganan (heel oud origineel Balinees dorpje, moet je ook zeker bezoeken, zodat je kunt zien hoe de Balinezen vroeger leefden; is echt de moeite waard), Klungkung met het Koninklijke Paleis (sarung verplicht); is ook heel erg mooi en hoort ook echt bij Bali, tempels, mooie tuin, een bibliotheek (interessant) en veel bloemen.

Binnenlands heb je natuurlijk Ubud (kunst en Monkey Forest, hoewel ik bij laatste niet geweest ben omdat ik vind dat Indonesiers erg slecht zijn voor dieren en ik dit niet wilde zien), Mas en Celuk (houtsnijwerk en zilver); als je iets moois wilt kopen voor jezelf of anderen, moet je dit zeker ook gezien hebben hoe dit gemaakt wordt en kopen wat je mooi vindt.

In het Westen natuurlijk Tanah Lot; daar moet je gewoon naartoe rond zonsondergang. Tevens heb je in het Z-W Kuta/Seminyak en Legian, hoewel ik dit misschien een leuke shopplaats zou vinden, maar niet om op het strand te gaan liggen; zo toeristisch, tenzij je daarvan houdt natuurlijk. Ze hebben in Kuta een hele grote Mall, dus als je van shoppen houdt, moet je daar zeker naartoe en let op; ook daar kun je afdingen in de winkels/kraampjes. Zelf vind ik Sanur leuker dan Kuta Beach, is wat rustiger, je hebt daar ook leuke winkeltjes aan de wegkant en restaurants en hotels enz. Ook kun je aan het einde van de dag gaan wadlopen daar, is zo leuk om te doen en je ziet hele bijzondere dingen.

In het Zuiden van Bali heb je Jimbaran of eigenlijk moet je eerst naar Uluwatu gaan, ook rond zonsondergang, let alleen op de aapjes die daar loslopen en alle losse spullen (haarclips/zonnebrillen/kettingen e.d.) proberen van je af te pakken en geloof me, ze zijn daar heel gehaaid en snel in. Daarna zou je in Jimbaran heerlijk op het strand (in de avond) vis (als je daar natuurlijk van houdt)/kreeft o.i.d. moeten gaan eten, is heel goed eten en zo romantisch ook, als je met je vriendje gaat hahahah.

Mocht je nog meer willen weten, bijv. over Lombok en Gili Trawangan, dan hoor ik het graag van je. Indesco

harstikke bedankt voor je informatie.

Dat van die begrafenissen en trouwerijen had ik overigens gehoord van iemand anders. En ik vond dat zoooooooooooooooo ontzettend vreemd, dat dat zomaar zou kunnen. Ik bedoel het is toch iets wat heel erg prive is, daar ga of zou ik nooit tussen gaan staan met mijn foto-toestel.

Het is bij mij bekend dat je voornamelijk ivm met de flitslichten niet mag fotograferen in tempels, of graven, dus daar begin ik ook niet aan. Ik heb ooit mee gemaakt dat een fototoestel (niet van mij) in beslag werd genomen, toen iemand dat toch deed, ondanks de waarschuwingen die er hingen, in een graf van een farao. (Egypte, dal der koningen) Bovendien zijn er vaak ter plaatse nog spullen zat die je er van kunt kopen (kaarten of zo)

ik zal de rest nog eens allemaal rustig door lezen, en dat boekje kopen waar je het over had.

nogmaal reuze bedankt!!

:dag:

Graag gedaan Lisa; have fun en mocht je nog vragen hebben, go ahead. Indesco :dag:

Crematies en trouwerijen zijn niet zo privé als hier in Nederland. Crematies vinden plaats in de open-lucht op een speciaal daarvoor ingerichte plaatst in het dorp/stad, welke voor iedereen toegankelijk zijn. Vaak worden er ook meerdere mensen tegelijk gecremeerd. Je kunt daar gewoon foto’s maken, zonder dat iemand je dat kwalijk neemt.

Hallo allemaal,

graag wil ik een compliment aan Indesco geven voor de wijze waarop hij Bali beschrijft. M.n. het antwoord aan Lisa omtrent de (bezoek)mogelijkheden van het “Godeneiland” Zeer goed en duidelijk weergegeven. Nogmaals m’n complimenten. Ik had het niet beter kunnen verwoorden ondanks mijn jarenlange bezoek aan Bali. En geloof me; éénmaal dit eiland bezoeken en je raakt gebiologeerd en verslaafd aan dit m.i. mooiste eiland van de Indonesische archipel.

Beste Sanurfriend, ‘hij’ moet ‘zij’ zijn, maar het maakt niet uit. Ik vind je compliment helemaal geweldig en probeer de dingen die ik meegemaakt heb ook zo goed mogelijk uit te leggen. Nogmaals bedankt. Indesco

Je kunt alles nalezen op internet, Periplus, Lonely Planet en andere reisboeken.
Daar hebben we Indesco helemaal niet voor nodig.

Mooie foto’s Ketut

[quote=“ketut, post:24, topic:55873”]

Crematies en trouwerijen zijn niet zo privé als hier in Nederland. Crematies vinden plaats in de open-lucht op een speciaal daarvoor ingerichte plaatst in het dorp/stad, welke voor iedereen toegankelijk zijn. Vaak worden er ook meerdere mensen tegelijk gecremeerd. Je kunt daar gewoon foto’s maken, zonder dat iemand je dat kwalijk neemt.
quote]

Daarnaast kun je, zag ik eens ooit, ook boeken voor een toeristisch uitstapje naar een massa-crematie.
Dus, ik zou niet weten waarom je geen foto’s mag maken :slywink:
En wanneer je het verloop van de ceremonie niet wil hinderen, gebruik je gewoon een mooie tele- of zoomlens.
Kun je prachtige foto’s maken, en eentje hier op dit forum plaatsen en dat voorzien van commentaar.

Of:

*Verder nog een klein tipje; koop bij een boekhandel/Bruna het boekje Trotter Java/Bali/Lombok; staan zoveel leuke tips in over eten/hotel/omgeving e.d. (ook gewoonten). *

Dat was een leuke tip van Indesco. Ik dacht al waar haalt ze haar kennis nu weer vandaan?

Alweer een compliment, maar nu van Bule, ondanks dat ie hiervoor even heel vervelend was … bedankt Bule, kun je toch nog wat van mij leren huh ? Haahahahahahahahahaah :dag::dag: :zon02: (Sunny) Indesco

Je kunt het allemaal lezen in Trotter Java/Bali/Lombok verkrijgbaar bij de boekhandel of bij de Bruna.
Dus, morgen naar de boekhandel, of naar de bieb.
Of ga anders naar de site van ketut.nl :dag::dag: :zon02: (Sunny)

Ook zo .:wink:

:dag:

Heb je nog steeds je keybord niet schoongemaakt? Foei toch…:disgust:

Denk dat ik schoner ben dan jij, zowel van buiten als van binnen hahahahahaha. Indesco :kus:

Ja en nee. Je kan foto’s maken, maar houd altijd een gepaste afstand van de dode, of het bruidspaar. Ook wordt het niet geaccepteerd wanneer je als vreemde een foto maakt van een priester.

Een paar jaar geleden vroeg een vriend van me zijn fotograaf te zijn, hier het verslag (meer foto’s op http://www.outofasia.nl):

Made’s bruiloft

‘Maybe I will marry next year.’ ‘My parents wants me to start a family.’
Enkele maanden geleden kreeg ik al het beslissende SMSje: Made had in overleg met de priester een datum voor zijn bruiloft geprikt. Of ik ook kom??? En of ik dan meteen trouwfotograaf wil zijn? Ja hoor!

Bijna een week voor de bruiloft is het al een drukte van belang. Tientallen vrouwen zijn bezig met het maken van allerlei offertjes en versieringen voor de grote dag. Made’s ouderlijk huis is niet groot, het is nog behoorlijk proppen om iedereen een plekje te geven. Een paar dagen voor de bruiloft wordt ook de straat versierd. En Balinezen zijn meesters in het versieren. De dag voor de bruiloft worden varkens geofferd. En bereid voor de gasten. Ook komen de dag voor de bruiloft al de eerste mensen, wat handig is, aangezien er in totaal een kleine 1000 (!) mensen zijn uitgenodigd. De bruid is echter de dag voor de bruiloft nog in haar eigen dorp, Buahan. (Wat overigens vlak bij mijn dorp ligt.)

Maar er is meer.

Behalve de trouwerij is er ook nog de tandvijl ceremonie van Putu en Kadek, Made’s nichtjes. Zoals elke Balinese Hindu moeten ook bij deze jonge dametjes hun tanden op een lengte gevijld worden. Dit om te voorkomen dat je teveel op een demoon lijkt. En hoewel het pijnlijk klinkt, schijnt het allemaal best mee te vallen. Achteraf.

Op de ochtend van de bruiloft sta ik voor half 8 paraat. Gekleed in sharong en kebaya, camera (met reservebatterijen en geheugenkaart) in de aanslag. ‘Je maakt toch wel veel foto’s, he?’. Tuurlijk. Al blijkt dat makkelijk gezegd dan gedaan, omdat de bruidegom ineens helemaal niet meer op de foto wilt en al helemaal niet wil lachen op commando (en ook niet spontaan).

De dag begint dus met de tandvijl ceremonie. De twee meiden zijn heel mooi uitgedosd in hun speciale kledij. Op hun hoofden pronken versieringen van bladgoud, welke ruim 1.5 kg wegen. Ze zijn behoorlijk zenuwachtig, met name de jongste! Er wordt gebeden bij de huistempel en vervolgens in de bale. Dit ‘paviljoen’ is voor de gelegenheid extra mooi versierd met alle offers. Ook is er een soort bedje gemaakt waar de ‘patient’ mag liggen terwijl de priester haar tanden vijlt. En terwijl dit gebeurt dragen oudere vrouwen van het dorp offers, glaasjes water en handdoeken aan. Het gamelan orkest speelt. Maar door de muziek heen hoor ik Putu huilen van de angst en de pijn. Ik verschuil me achter de camera, maar eigenlijk wil ik dit niet van zo dichtbij mee maken. Ik ben laf, ik weet het.

Kadek is een stuk banger dan Putu, maar de priester doet er duidelijk alles aan om haar gerust te stellen. Wat wil je, ze is nog zo jong! (Pas 11.) Uiteindelijk hoeft er bij haar minder gevijld te worden dan bij haar grote zus, minder tranen dus. Minder glaasjes water. En minder bloed.
Wanneer ik vlak na afloop vraagt of de meiden pijn hebben, antwoorden ze volmondig nee. Om vervolgens een bord rijst met sate naar binnen te werken. Wie weet, lijkt het dan toch erger dan het is???

En dan wordt het tijd om Sri, Made’s (toekomstige) vrouw, op te halen in haar ouderlijk huis. Wat ziet ze er mooi uit! Ook haar huis is rijkelijk versierd en ook hier zijn de nodige varkens geofferd en toebereid. Made ‘onderhandelt’ met de dorpsoudsten of hij zijn vrouw mee mag nemen. Er wordt een aantal papieren ondertekend. Intussen bidt zij bij de huistempel. En er wordt meer gebeden. Samen bidden in de bale met de ouders. In de bale met de schoonouders. Bij de tempel naast het huis. Bij de Pura Desa (de dorpstempel.) Ik hobbel overal achteraan. Mijn kleding valt in de smaak bij de vrouwen in het dorp. En dan is het moment van ‘afscheid’ eindelijk daar: Sri behoort nu niet meer tot de banjar (community) van Buahan, maar tot dit van Yeh Gangga. Net als Made. Net als haar man. En ja, dan vallen er nogal wat traantjes…

We rijden naar Yeh Gangga, waar het aantal gasten voor het bruidspaar gestaag groeit. Maar er moeten eerst nog de nodige plichtplegingen geschieden. Bidden bij de bale van Made’s huis met de lokale priester. Bidden bij de huistempel. Ook in dit dorp bidden we bij de Pura Desa. En natuurlijk moeten er rituele reinigingen plaatsvinden, zowel op het strand als bij de heilige bron. De moeders sprenkelen heilig water over hun kind. Dit terwijl de priester zijn zegeningen uitspreekt.

Inmiddels is het laat in de middag. Het laatste gebed vindt thuis plaats en spreekt voor zich: het bruidspaar krijgt een soort poppen aangeboden, gevouwen van bamboe en bananen bladeren. Hun voeten worden in een mengsel van rijst en (rauwe) eieren gedompeld. En nu maar hopen dat dit alles inderdaad er toe leidt dat het eerste kind snel komt.
Bruid en bruidegom kleden zich om en in kleding die iets makkelijker zit, is er eindelijk tijd voor de gasten. En om te eten. Veel gasten zijn echter alweer vertrokken. Je biedt een cadeautje aan, je schrijft je naam in het receptieboek, je eet en drinkt wat en binnen een kwartier mag je alweer weg. Je hoeft niet eens met het bruidspaar of diens familie te praten! Maar voor veel mensen zal het een zegen zijn geweest zo snel weg te mogen. Aangezien 18 juni een goede dag is om te trouwen, vinden er die dag namelijk relatief veel bruiloften plaats. Zelfs in de straat is er nog een andere bruiloft!

De avond wordt, zoals het hoort, afgesloten met Balinese dans. De vrienden dans. Danseressen dansen samen met mensen uit het publiek. Putu en Kadek openen de dans, en eigenlijk wil men dat Ben en ik ook dansen. Maar ik kan helemaal niet dansen als een Balinees! En dus verschuil ik me wederom achter de camera. Laf wellicht. Maar ach, je kan niet alles hebben.

Wat een mooi verhaal Jenny. Indesco

Ik heb geen maandverband nodig :biggrin:

Ik ook niet ! :dag::dag::dag: Indesco

Wat is er zo mooi aan zonsopgang bij Tanah Lot?

One of the most famous events in Tanah Lot Bali is the beautiful sunset where the sun slows down goes to the earth stomach and look just beside of the temple. As a tourism destination in Bali, Tanah Lot provides the facilities to enjoy the beautiful sunset while seat on the chair. You can enjoy the beautiful romantic moment on the sunset time at Tanah Lot while having a tropical coconut drink which is available to be served on your request. It is the favorite place to visit in Bali where many tourists from local and international has visited it. Tanah Lot Tour is an exciting tour package to visit places of interest in west part of the island and this tour will bring you to witness the breathtaking view of sunset.