Hoi Lisa,
wij hebben heel Bali aangedaan (althans tot aan Tanah Lot, waar je zeker naartoe moet gaan, vooral met zonsopgang). In het Noorden is in ieder geval bekend, en als je daar van houdt, Lovina Beach waar je 's-morgens (en als je geluk hebt) dolfijnen kunt spotten, verder heb je het National Park Barat (waar je ook enge dieren kunt tegenkomen hahahha) en daarboven heb je een leuk eilandje (Pulau Menjangan) wat heel mooi moet zijn en waar je heerlijk schijnt te kunnen duiken/snorkelen, maar ik ben er zelf niet geweest.
Onthoud ten eerste dat de afstanden best wel groot zijn, het verkeer niet zo hard rijdt waardoor je er lang over doet als je ergens naartoe wilt (daarom hebben wij het ook in verschillende dagen gedaan) en het belangrijkste is natuurlijk wel een goede chauffeur, die veel weet over Bali, dat is het leukst want dan kan hij je naast de toeristische dingen ook zaken laten zien die idd ceremonieel zijn of traditie op Bali. Verder nog een klein tipje; koop bij een boekhandel/Bruna het boekje Trotter Java/Bali/Lombok; staan zoveel leuke tips in over eten/hotel/omgeving e.d. (ook gewoonten).
V.w.b. ceremonien zoals crematies e.d. zou ik zelf heel voorzichtig mee zijn om dit te fotograferen, zijn ze niet zo dol op en terecht. Je zou het aan de chauffeur of iemand bij de ceremonie kunnen vragen of het toegestaan is, maar als dit niet het geval is of mensen kijken je vreemd/boos aan, dan zou ik het zeker niet doen. Vaak mag je dit overigens ook niet in tempels doen, ook al heb je een sarong (tip) aan. Dus wees hier wel op voorbereid.
Verder heb je in het Noorden van Bali (binnenlands) een aantal meren (Buyan, Bratan en Batur; de laatste is iets meer N-O) en een geweldige waterval Munduk, die je zeker gezien moet hebben. Je moet wel een eindje lopen, neem zeker genoeg water mee, maar het is het echt waard. Tussen Bratan- en Buyanmeer heb je boven op een kleine berg een geweldig restaurant zitten, ik ben helaas alleen de naam kwijt, maar het was het enige wat boven op de top lag en ze hebben daar ook koffiebonen groeien en laten je zien hoe dit verwerkt wordt. En tussen Bratanmeer en de waterval heb je een restaurant vanwaar je een geweldig uitzicht hebt op een rijstveld (berg) zo mooi, ja ik weet, je zult veel sawa’s (rijstvelden) zien, maar dit was wel de allermooiste van het eiland.
In het Oosten van Bali heb je Padang Bai (waar je met een geweldige speedboot) ook naar Lombok en/of Gili Trawangan (ik blijf het een geweldig relaxed eiland vinden en hier moet je zeker naartoe) kunt varen. Tevens heb je daar dichtbij de Blue Lagoon, een geweldig klein mooi strand (zorg dat je zwemkleding bij je hebt) waar je ook zeker naartoe moet gaan; zo romantisch maar ook heel erg mooi. Het is ook weer een hele klim maar ook zeker de moeite waard … doen, zou ik zeggen.
Daarnaast heb je in het Oosten ook Amed, Candi Dasa, Tenganan (heel oud origineel Balinees dorpje, moet je ook zeker bezoeken, zodat je kunt zien hoe de Balinezen vroeger leefden; is echt de moeite waard), Klungkung met het Koninklijke Paleis (sarung verplicht); is ook heel erg mooi en hoort ook echt bij Bali, tempels, mooie tuin, een bibliotheek (interessant) en veel bloemen.
Binnenlands heb je natuurlijk Ubud (kunst en Monkey Forest, hoewel ik bij laatste niet geweest ben omdat ik vind dat Indonesiers erg slecht zijn voor dieren en ik dit niet wilde zien), Mas en Celuk (houtsnijwerk en zilver); als je iets moois wilt kopen voor jezelf of anderen, moet je dit zeker ook gezien hebben hoe dit gemaakt wordt en kopen wat je mooi vindt.
In het Westen natuurlijk Tanah Lot; daar moet je gewoon naartoe rond zonsondergang. Tevens heb je in het Z-W Kuta/Seminyak en Legian, hoewel ik dit misschien een leuke shopplaats zou vinden, maar niet om op het strand te gaan liggen; zo toeristisch, tenzij je daarvan houdt natuurlijk. Ze hebben in Kuta een hele grote Mall, dus als je van shoppen houdt, moet je daar zeker naartoe en let op; ook daar kun je afdingen in de winkels/kraampjes. Zelf vind ik Sanur leuker dan Kuta Beach, is wat rustiger, je hebt daar ook leuke winkeltjes aan de wegkant en restaurants en hotels enz. Ook kun je aan het einde van de dag gaan wadlopen daar, is zo leuk om te doen en je ziet hele bijzondere dingen.
In het Zuiden van Bali heb je Jimbaran of eigenlijk moet je eerst naar Uluwatu gaan, ook rond zonsondergang, let alleen op de aapjes die daar loslopen en alle losse spullen (haarclips/zonnebrillen/kettingen e.d.) proberen van je af te pakken en geloof me, ze zijn daar heel gehaaid en snel in. Daarna zou je in Jimbaran heerlijk op het strand (in de avond) vis (als je daar natuurlijk van houdt)/kreeft o.i.d. moeten gaan eten, is heel goed eten en zo romantisch ook, als je met je vriendje gaat hahahah.
Mocht je nog meer willen weten, bijv. over Lombok en Gili Trawangan, dan hoor ik het graag van je. Indesco