Samenvatting autoperikelen Ar ....

Na heelwat rondgeneusd te hebben, begin ik stilaan een idee te krijgen hoe het zit met het autogebeuren in Argentinië …
Even samenvatten :

• een auto kopen in Argentinië is onmogelijk voor buitenlanders, is dit juist ?

• een auto invoeren is mogelijk, maar ik heb hier ergens gelezen dat het een nieuwe (???) auto zou moeten zijn, kan iemand dit bevestigen ?

• ingeval van verscheping van een wagen naar Argentinië, heb je geen zgn. carnet de passage nodig ?

• verzekeringen kan je afsluiten ter plaatse o.a. bij San Cristobal ?

• iemand enig idee hoeveel het “in totaal” kost vooraleer je op de Argentijnse wegen geraakt (en dan bedoel ik vnl. douanekosten, verzekering …) ; met Grimaldi ben ik al in contact geweest en daar vragen ze ong. 1700 euro om een grote 4X4 (Nissan Patrol, Landcruiser, Jeep Cherokee enz…) in een container over te zetten

Wij zouden een maand of 3 rondtrekken in Argentinië, Chili, mss ook Peru, Bolivië en Brazilië (in de laatste 3 landen blijkt de veiligheidssituatie snel te verslechteren, dus hebben we enige twijfel) ; we zijn een gezin van 3, mama, papa en zoontje van 5.
Alle info is uiteraard meer dan welkom.
Bedankt.

Hi, Heb mijn VW/Camper verscheept in 20" Container vanuit Antwerpen in October '09…met Grimaldi…staat nu op “Storage” plaats aldaar. Ge moet wel geduld hebben/dagen incalculeren in B/A…het heeft 5 Dagen geduurd vooraleer al de Campers/Mobilhomes de baan opkonden…enkel en alleen door de Douane(Declarantenwerk was perfekt)…manana…manana:mad:
Verzekering gedaan bij [EMAIL=“NOWAG@T-ONLINE.DE”]NOWAG@T-ONLINE.DE wel duurder dan ter plaatse…doch geen rondloopgedoe aldaar…Carnet onnodig…Ge krijgt ter plaatse een Tijdelijke Vergunning voor 8/6/of 3 maand…even A/Chili
buiten/binnen hebt ge terug een nieuwe…Betaald in Antwerpen 1200 Euro in B/A(cash 1500 US Dollar) Verder Nada Problemas…Wel Blusapparaat+2 Gevarendriehoeken bijhebben+Int.Rijbewijs(meertalige uitleg)…dit voor de bijna dagelijkse wegcontrolles/politie, welke prima verlopen…meestal wenken ze u door te rijden…verder is het meer uit nieuwschierigheid…verder geen Vlees+Afgeleide melkprodukten+Fruit in de frigo bij de Grensovergangen
weerszijden…:dag:

Een auto kopen in Argentinië is wel mogelijk voor buitenlanders maar je auto mag niet de grens over, zelf mag je wel bv. naar Chili maar je auto niet.

Onze camper is al van 2007 in Argentinië en wij zijn heel tevreden over onze Argentijnse verzekering : San Cristobal, Villa General Belgrano.

Wij hebben in 2007 onze auto ook verscheept met Grimaldi en hebben maar 5 uur nodig gehad om de auto door de douane te krijgen. De camper mag 8 maanden in het land blijven dus we gaan elk jaar terug om hem op tijd het land uit te krijgen.

Een carnet de passage is echt niet nodig en nog duur ook.

Elly

Hi, Dan hebt u veel geluk gehad(2007)…Ikzelf + 10tal andere(NL/CH/F/D) Na 5 dagen de ro-ro’s volgende dag de containers(waaronder ikzelf) om 17.30H…De Admision Temporaria Vehiculos de Turistas enkel 8 maand in B/A Port…daarna 3 maand(aan de landgrenzen)…Ikzelf aan Grenz Rio Turbo 3 maand(nieuwe wet)…na veel gezaag toch 6 maand…Dus voor 11 juni terug over-there voor grenzovergang Chili…

Hi, Voor de Verscheping vanuit Antwerpen…3H=Persoonlijk inrijden Container/20" + Vastleggen van VW door Personeel+Betaling(Cash) Bureel…met Grimaldi/Republica Argentina…die dan nog motorpech had…overlading in Dakar op de Grande Buenos-Aires…:wereld:

Waarom wil je evt een auto invoeren? Als je bedoelt de tijdelijke invoer ( als toerist zijnde) dan mag dat gewoon je gebruikte wagen zijn hoor. zoals al gemeld, geen Carnet nodig ( voor geen van de landen in de amerika´s) . Enige voorwaarde is dat de autopapieren op jouw naam staan (zo niet dan een hoop gedoe met geauthoriseerde machtiging, die echter soms in Chile niet geaccepteerd wordt en in peru sowieso niet.

De landgrens- overgangen zijn trouwens allemaal kosteloos.

Als je met Grimaldi mee aan boord reist zijn er geen verdere havenkosten meer, niet in EU , niet in Argentinie en is alles in een paar minuten geregeld. De douane en immigratie komen aan boord, dus hoef je ze niet eens te gaan zoeken.

Laat je niet afschrikken dor de Brazilie verhalen hoor! OK. in steden als Sao Paulo en Rio gebeurt t één en ander (wonen in die 2 steden wel 2x zoveel mensen als in heel NL samen) maar verder is t een heerlijk land.
Ik - knokknokknok- heb heel Brazilie div malen afgereisd , we wonen er ook al wat jaartjes en hebben nooit iets meegemaakt op dat gebied.
Buenos Aires doet trouwens niet onder voor Sao Paulo op crimineel gebied , maar dat schrikt ook niemand af om er heen te gaan. Ik heb de ervaring dat rugzakreizigers meer met criminaliteit te maken hebben (busstations bv zijn beruchte gebieden) dan autreizigers.
Wat overnachten betreft in Brazilie, kun je voor de veiligheid (en gemak) prima bij benzinestations overnachten. Vrachtwagenchauffeurs doen dat ook. Zijn vaak heel ruim en beter opgezet dan nederlandse stations!24 uur p.d bewaking, douches (gratis) en restaurants aanwezig wat wil je nog meer.

Eerst en vooral bedankt voor de reacties.
Tja … nu concreet. Zuid-Amerika is niet onze eerste bestemming, we gaan eerst naar Oz, dan Nieuw-Zeeland, vervolgens CA en USA…Aangezien we al in augustus vertrekken in de stopover-formule denk ik niet dat het nog makkelijk zal zijn om nog een transport met Grimaldi te regelen, ook al met in ons achterhoofd dat we dan de aankomst van onze auto zorgvuldig zouden moeten timen (dat we dus juist op hetzelfde moment in Buenos Aires aankomen als ons voertuig).
Daarmee dat we nu eerder geneigd zouden zijn om éérst naar Chili te gaan en dáár een voertuig te kopen, in te schrijven, te verzekeren enz …
Op basis van hetgeen ik hier al links en rechts gelezen heb, lijkt dat veel simpeler te zijn. Maar dan moet ik mss eens eerder op het Chili-forum mijn licht gaan opsteken …

ja timen met de aankomst van een boot is nog moeilijker dan de lotto winnen.
Voor de aankoop van een voertuig in Chile staan hier misschien wat tips voor je

De laatste tijd gaan er geruchten dan de grensovergang Chile-Peru en die van Chile - Bolivia problemen op kunnen leveren voor buitenlanders met een chileense auto. Weet t niet uit eerste hand, weet ook niet of t enkel een poging is om $$ in de zak te kunnen steken wat voor de hand lijkt te liggen. De grens met argentinie geeft geen problemen (en via Arg. door naar Bol en Peru ook niet…)

Hallo Landcruiser, Voor mijn 2e trip(half mei tot half augustus)…Hoe zit het in Paraguay(binnenland), komende van Bolivia zo tot Asuncion en terug naar B/A?? En in Uruguay???:wereld:

Hallo Boelamatari, Dat zit hartstikke goed joh!
Nee maar bedoel je qua grensovergangen?
Jullie hebben een belgische auto en papieren die op jou naam staan dus dan heb je nergens in zuid amerika problemen. Krijg je overal zo´n permiso temporario. Bolivia en Paraguay 3 maanden. Uruguay kan tot 12 maanden.
Mocht je zin hebben in een caipirinha kun je mooi Asuncion - Foz - Bombinhas etc. doen!

Hi, Landcruiser, Okay, ik meld me dan nog wel…:wereld:

siempre bienvenidos!

Hoi!

Zelf heb ik als toerist in Chile een auto gekocht gehad. Volgens mij is dit van Zuid-Amerika veruit de beste keuze om een auto te kopen. De in eerdere reactie vermelde step-by-step link is vrij compleet, maar mocht iemand een nog gedetailleerder bestand willen ontvangen neem dan contact met mij op.

Inderdaad zolang de auto op jou naam staat is er niets aan de hand. Met een Chileense auto naar Argentinië en terug hoeft de auto inderdaad niet perse op jou naam te staan, maar in andere gevallen wel.

Opgelet: volgens mij kun je de auto enkel in land van aanschaf verkopen (behoudens Paraguay, maar goed daar kan alles).

Groeten,
Bart

Hi, Landcruiser! Terug van mijn 2e Tripje(half mei-half augustus)=Chili van zuid naar noord+Peru+Westelijk deel van Bolivia, en terug op de Unterstellplatz…Had 8 maand Temp. Permit bekomen van de Argentijnen…dus midden Maart terug voor 3 maand, voor Oostelijk Bolivia+Paraguay+Brazil(Pantanal+Manaus) Hoe zit het in die periode daar met de Regen(In Brazil)??? Daarna verscheep ik de VW/Syncrp/16" waarschijnlijk(?) terug richting Antwerpen met de Grimaldi! Die kosten daarvoor zijn 600 Euro Meer dan de Heenverschipping!!! Hoe kan dat??:mad:

Hoi Boelamatari,

Qua regenseizoen zit je net op de grens. Eind maart-april is officieel het einde van het regenseizoen in oost Bolivia en westelijk centraal Brazilie. Dit jaar is t droog seizoen trouwens extreem droog geweest, hopelijk voor jullie is t regenseizoen wat gaat volgen niet extreem nat en lang zo als vaak t geval is…

Nee de prijzen van Grimaldi zijn gelijk ,of het nou BE-AR is of omgekeerd.
http://www.grimaldi-freightercruises.com/freighter/england/americaEnglish.pdf

Zie wel dat de nu andere richtlijnen gehanteerd worden voor de auto´s. Voorheen was t tot 200 cm hoogte een bepaalde prijs en hoger was ineens een stuk duurder. Nu tellen ze lengte en hoogte bij elkaar op.
heb je de dakdrager en koffers soms mee opgeteld? Zou ik niet doen… Ik heb nog nooit gehad dat aan boord de maten van de auto opgenomen worden (ik gaf altijd 200 cm hoogte op terwijl ie 240 cm was…),

Groet,
Marcel

Hi Landcruiser, Ik verscheep hem steeds in een Container 20"…Ik snap niet goed dat Prijsverschil???:mad:Binnen enkele dagen vraag ik het eens bij Grimaldi-Antwerpen!!!:dag:

Hoi!

Weet niet of jouw container op een gewoon vrachtschip gaat, indien ja dan weet ik wel het waarom:

Brazilië exporteert naar Europa veel meer dan het importeert van Europa. Maar die schepen en containers moeten van Europa ook terug naar Brazilië. Daarom vracht naar Brazilië wordt tegen veel goedkopere tarieven aangeboden.

Kale zeevracht vanuit Europa naar Brazilië van een 40" container kost slechts 1.000EUR… andersom zou wel eens het dubbele kunnen kosten. Oja, transportprijzen zijn afhankelijk van de inhoud van de container: container met diamanten kost meer dan ganzeveren jaja ook als het gewicht dezelfde is.

Voor Roro zul je waarschijnlijk wel bij Grimaldi moeten zijn, maar voor containers zullen er goedkopere oplossingen zijn.

Groeten,
Bart

oh stond er niet bij stil dat je niet zelf met de boot mee ging, daar was mijn link voor bedoeld. Voor containers worden andere prijzen gehanteerd. En ja inderdaad bij containers is de heen of terugreis wel eens verschillend zoals Bart al opmerkte hangt t af van het aanbod. Ook de havenkosten liggen anders, bij het inklaren zijn er andere handelingen die in rekening gebracht worden dan bij t uitklaren en misschien is het uit de boot halen van de container in Bs As goedkoper dan het beladen van de schuit. Desalnietteplus is 600 wel een heel erg groot verschil en navragen kan zeker geen kwaad! Ben benieuwd.
Groet,[Marcel

Hi Landcruiser, Ben van eind-maart tot eind-juni daar terug on-the-road…
Hoe zit het met de Controlles van Vlees/Fruit/Melkprodukten aan de Grenzen van Uruguay/Brasil/Paraguay…Totaal-Invoer-Verbod zoals in
Chili??:mad: Daarna Terugverscheping.

Hola Boelamatari,

Uruguay willen ze nog wel eens controleren, niet zo grondig als in Chile, meestal enkel de ijskast maar toch. Brazilie en Paraguay mag t officieel ook niet maar controle is sporadisch. In de landen zelf geen controle meer, dus niet zoals in argentinie.
Ter info, wij zelf zijn op pad vanaf 15 mei.