Hallo,
Ik ben voornemens om volgend jaar te gaan reizen door zuid amerika met mijn eigen auto.
Ik wil deze verschepen per 20ft zeecontainer vanuit NL of Belgie.
Heeft iemand mogelijk ervaring hiermee en evnetueel email adressen van rederijen die zeevrachten doen en of deze ook op een email antwoorden.
Ik heb nl veel rederijen aangeschreven, echter ik krijg geen info terug, waarschijnlijk is een particulier niet interessant genoeg.
Sorry als ik je droom in duigen laat vallen maar wat je wil kan niet omdat je auto NOOIT door de douane gaat krijgen, alleen als je resident bent zou het in principe moeten kunnen en dan is het nog de vraag of het uberhaubt lukt.
Het beste kan je op Santiago vliegen een enkeltje boeken naar Iquique en daar in de zona Franca een jeep kopen die aan je eisen voldoet, daar is aanbod genoeg en gaat het makkelijk
Ja hoor geen probleem om je auto mee te nemen naar Zuid Amerika! Heb er zelf al diverse meegenomen.
Echter verscheep NIET naar Brazilie!. Daar is t een nachtmerrie om hem door de douane te krijgen. (Maar overland is t weer een makkie om Brazilie in te komen gek genoeg)
Het allergemakkelijkste is om met Grimaldi Lines te verschepen, bv Antwerpen naar Buenos Aires en zelf mee aan boord te gaan.
Kosten ca 3500 euro voor je Landrover (vermeld wel dat de auto maar 2 meter hoog is!) en 2 personen. Geen verdere kosten in Argentinie. Bij aankomst komt de immigratie (visum)en douane aan boord en krijge je van de laatste een tijdelijke invoervergunning voor toeristen, voor de auto (8 maanden geldig) en een kwartier later rij je vrolijk van boord! (Is een zgn RoRo)
Als je per container verstuurd dan is t een ander verhaal.
De prijs die je in NL betaald is 1. Reken op minimaal 1000 dollar aan extra kosten aan de andere kant (ook al zullen ze in NL zeggen dat t maar een 150 dollar is). Plus moet je heel wat rondrennen om alle stempeltjes te bemachtigen. Het verschil zit hem een beetje in t feit dat in een container wordt t als vracht gezien, als je zelf op de boot meekomt is t ´handbagage´…
Verder krijg je bij elke grensovergang in Zuid Amerika een tijdelijke invoervergunning voor je auto. Altijd gratis; Enige voorwaarde is dat je de auto niet verkoopt.
Neem je Landrover mee (en heel veel reservedelen natuurlijk want tja t is een LandROVER he)
en ga op die manier door ZuidAmerika trekken. De beste manier vind ik, niet te vergelijken met een rugzak want t mooiste van Zuid Amerika ligt tussen de busstations in…
Fernando, ik denk dat je het mis hebt.
Een vriend van mij is in juni vetrokken met zijn landrover en reist momenteel door Zuid Amerika.
Hij is in BA aangekomen geen probleem gehad met douane, geen Carnet nodig, dus.
Alleen hij is per RO/RO boot gegaan, dat is mij teveel tijdverlies.
Groet Leon
Ja, Landcruiser zo is het wel.
Ik heb al eea geinformeerd, maar RO/RO is natuurlijk het beste, maar ik kan geen 4 weken op een schip zitten, teveel tijdverlies.
Een container naar BA kost ongeveer 1500 Euro, echter dat kan iets verschillen omdat de olieprijs erg meetelt.
Er zijn natuurlijk altijd discussie punten voor wat betreft Landrover versus Toyota.
Je hebt ook geen Carnet nodig voor Argentinie/Chili, wel Guyana maar daar kom ik niet.
Groet Leon
Ben vorig jaar naar de Guayanas gereden, ook daar geen carnet nodig. Autopapieren op jouw naam en een verzekeringsbewijs (en rijbewijs uiteraard…)
Fernando, ook met container is t geen probleem om de auto aan land te krijgen.Wel meer werk en kosten nodig, maar max een dag of 3 (en met geluk maar 1) en je hebt alles in handen en kunt gaan rijden.
Zolang je toerist bent dan. Gezien je naam, denk ik misschien dat je de argentijnse nationaliteit hebt?Inderdaad in dat geval is t niet mogelijk, je kunt dan geen gratis tijdelijke invoervergunning krijgen aangezien die enkel voor toeristen is.
Sorry hoor, maar ik snap niet waar je bovenstaande informatie vandaan hebt. Onthoud je dan een volgende keer van commentaar als je er niets van afweet, dit forum is bedoeld om informatie uit te wisselen en geen fabeltjes.
Voor een argentijn gaat t niet met een tijdelijke invoervergunning -permiso temporario para vehiculos de turismo- omdat ie dus geen toerist is…Dat gaat alleen met reguliere import= importbelasting betalen wat in Argentinie naar ik meen zoals hier in Brazilie rond de 100% ligt?
Leon, ga door met je droom ten uitvoer te brengen. Het is gewoon hartstikke mogelijk om als toerist je auto aan land te brengen, zowel RoRo als container als overland. En ook alle landsgrenzen in Zuid Amerika zijn een makkie (en kostenloos).
(En ik spreek uit eigen ervaring (5x)).
En de opmerking van de Laro was enkel licht-ironisch bedoeld he. De bekende eeuwige vete tussen LC en LR…
De opmerking over Iquique snijdt daarentegen wel hout. Daar is een overvloed aan aanbod van allerlei voertuigen, meest 2de hands uit Japan geimporteerd en erg goedkoop.
Let er wel op dat veelal t stuur nog aan de rechterkant zit (Japan is links verkeer a la UK) - wat wel omgezet kan worden maar altijd zozo blijft- en dat de auto nog ergens geregistreerd moet worden omdat Iquique een Belastingvrije zone is (Zona Franca). Daar komen dus behalve registratiekosten ook nog importkosten bij kijken.
Leon, nog een andere mogelijkheid is om een auto van een reiziger te kopen die aan t einde van zijn reis is. Zo spaar je wel de vrachtkosten uit. Zijn verschillende sites, oa www.postbus.de (klik op forum)
Landcruiser, ik hou me ook aan je info vast.
Fernado snap ik niet zo helemaal.
Flipsen , ik neem aan dat je een reisbureau hebt ??
Al et al heb ik nog geen adres van een rederij die containers verscheept.
Leon
Je kunt ook evt RoRo verschepen met Grimaldi zónder zelf aan boord mee te gaan. Vrachtprijs is dan wel meer dan wanneer je aan boord meegaat omdat t dan geen ´handbagage´ is, maar wel goedkoper dan een container.Wel moet je de auto inbraakproof maken omdat ie open en bloot aan boord gaat.
Landcruiser,
Ga eens informeren bij bovengenoemde site.
RO/RO is vor mij gene optie omdat zoals je al zegt de auto inbraak proof moet zijn.
Er zit gewoon teveel materiaal op om dit risico te nemen.
Weet jij of je in NL een verz.kan afsluiten vor ene reis buiten europa of ben ik dat verplicht in Argentinie ?
Groet Leon
Officieel moet je een verzekering voor de auto hebben, maar dit wordt niet gecontroleerd door de douane.
Je maakt wel kans op een controle door de politie onderweg (alhoewel dat ook meevalt hoor). Zover ik weet is er geen mogelijkheid in NL. Wel in Duitsland maar je betaalt penning 16. Beste gewoon in Argentinie verzekeren. Niet in Buenos Aires want daar is de premie erg hoog (risico te groot)
Gewoon in een andere plaats doen. San Nicolas is bv een verzekeringsmaatschappij. Kosten voor 6 maanden was vorig jaar ca 80 euro.