Camper- of autohuur in Argentinië en Chili

Vanaf half januari 2011 willen we een maand of drie met een auto of camper door Argentinië en Chili reizen. Een camper huren blijkt redelijk duur. Een auto huren is te doen. We willen in Buenos Aires starten.

We zijn daarom op zoek naar goed bedrijf in Buenos Aires dat auto`s, en eventueel campers, tegen een redelijke prijs verhuurt. Andere tips over het huren van een auto en rijden door Argentinië en Chili zijn ook welkom!

Google eens ´alquiler auto buenos aires ´ o.i.d en je krijgt een flinke lijst.
Houd er wel rekening mee dat je met een argentijnse huurauto niet naar Chile mag.

in het zuiden van chili hebben wij een auto gehuurd en meteen de daarbij benodigde papieren geregeld zodat we de grens met argentinie over konden, de verhuurder dient voor deze papieren zorg te dragen waarvoor wij overigens niets extra`s betaalden.
we zijn meerdere malen de grens over en weer gegaan en geen problemen tegengekomen.
wat wel opvalt is dat chili en argentinie niet zo goed met elkaar door 1 deur kunnen, zo moesten wij toen we in argentinie (el calafate) gingen tanken doorrijden naar een aparte benzine pomp (extranjeros) waar we maar liefst 1/3 meer voor dezelfde benzine moesten betalen. ik heb gehoord dat dit in alle provincies langs de chileense grens het geval is.
andersom is het zo dat de chilenen land af moesten staan aan argentinie maar dat zo deden dat ze een stuk gaven dat alleen via chileens grondgebied bereikt kon worden (vuurland) en alleen met een boot (chileens) te bereiken is en het stuk weg tot de grens is ripiado (gravel) is omdat er toch slechts argentijnen rijden.
argentinie stichtte vroeger een dorp wat nu el chalten heet om het land te kunnen claimen voordat de chilenen dit deden omdat dit vroeger niemandsland was.
zomaar een paar voorbeelden

Zolang je er voor zorgt dat je in die drie maanden een cirkel maakt en weer terugkeert in Buenos Aires, is een auto huren goed te doen. Als je de auto in een andere stad achterlaat zijn de drop-off kosten relatief hoog.
Of je met een in Buenos Aires gehuurde auto naar Chili kan weet ik niet goed, dat kan ik voor je checken… waarschijnlijk zul je er voor moeten bij betalen. Normaal zijn het vooral de auto´s die in de grenssteden zoals Mendoza of Bariloche verhuurd worden die een extra permit voor Chili hebben (tegen betaling).

Houd overigens rekening met enorme afstanden, weinig tot geen snelwegen (vaak geeneens asfalt) en vele, vele kilometers niemandsland. Als je hier van houdt is Argentinië een aanrader met de auto te doen. Voor je eigen veiligheid is het goed een mobiel met een Argentijns nummer achter de hand te hebben voor noodgevallen.

Als je wilt besparen op overnachtingen kun je in zowel Argentinië als Chili ook uitstekend kamperen. Wees er alleen op voorbereid dat de maanden januari & februari hoogseizoen zijn hier en dat campings vol en druk kunnen zijn.

Veel reisplezier,

groet,
Jan

Hallo Jan,
Bedoel je dat auto´s die door buitenlanders (of in elk geval geen residentie in Argentinie hebben) in bv Mendoza gehuurd worden wél de grens over mogen naar Chili? Weet je dat zeker?
Ik weet dat een niet-chileen met een chileense auto wél naar Argentinie mag mits je een door een notaris ondertekende toestemming hebt, maar voor zover ik weet mag je dat niet met een argentijnse auto. Of is dat inmiddels dus veranderd?
Groet,
Marcel

Hola Marcel,

Om eerlijk te zijn heb ik het zelf nog niet aan de hand gehad dat een klant van ons in Mendoza een auto huurde en daarmee naar Chili wilde, maar onze verhuurder in Mendoza biedt voor 200 pesos de service “Cruce a Chile” aan als additionele service… dit suggereert toch dat er mogelijkheden zijn om dit te doen (tegen bijbetaling dus)…

groet,
Jan

Hier in ons hostal in Pucon hebben we regelmatig gasten die een Argentijnse huurauto gebruiken, dus de mogelijkheid is er wel. Maar wat de voorwaarden zijn zou ik niet weten. Ik neem aan dat er wel wat meer papierwerk bij hoort, dus extra kosten…

Voor een Chileense Camper kun je deze site proberen.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

@ demoni:

Nog even gecheckt met onze verhuurder in Buenos Aires: drie maanden met een huurauto rondrijden waarmee je zowel Argentinië als Chili bezoekt is geen enkel probleem. De auto wordt hiervoor geprepareerd, zodat het oversteken van de grens een formaliteit is. Kosten voor deze “Chili-pas” zijn 300 pesos (ongeveer 55 euro). Je kunt dan zoveel en zo vaak je wilt de grens blijven oversteken.

groet,
Jan

OK,bedankt! ben ik weer wat wereldwijzer geworden…
Groet,
Marcel

Bedankt voor de informatie en tips!

Alleen heb ik eerlijk gezegd nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag gekregen. Deze luidde: Kent iemand een betrouwbaar bedrijf in Buenos Aires voor het huren van auto`s en/of campers?

Natuurlijk kunnen we via internet en de bekende internationale verhuurbedrijven ook alles regelen. We doen het echter liever persoonlijk zodat we de mensen met wie we zaken doen en, niet onbelangrijk, de huurauto´s kunnen zien…

Hallo,

Wij deden in, November /December 2010 een reis met een gehuurde mobilhome door Argentinie & een stukje Chili 11.000KM gebold.

De wegen zeker de nationale wegen zijn meestal vrij goed te doen, maar hou toch rekening met een max gemiddelde van ± 60Km/h.

Campings vind je makkelijks op de site van Solo campings, echter vaak laat de netheid op de Argentijnse campings te wensen over. Wij waren af en blij dat we in onze mobilhome konden douchen en niet naar de toiletten van de camping hoefden te gaan.

Mobilhomes huren in Argentinie is echter een zeer dure aangelegenheid, bovendien hadden wij de pech met oplichters te maken te hebben.
Wij huurden bij www.adventurehome.com.ar wat wij u dus zeker niet willen aanraden. Aanvankelijk leek mij dit kwaliteit prijs verhouding de beste keuze , echter van zodra ik de 50% voorschot had betaald kwam ik erachter dat dit niet zo was.
Je krijgt na de betaling van het voorschot voor de reservatie een type contract toegemaild welk je niet voor mogelijk houdt, alle kosten voor technische herstellingen , motor enz, enz zijn ten laste van de huurder , je krijgt boetes opgelegd als te meer dan 80km/h rijdt, op te hoge routes rijdt, op onverhard rijdt enz, enz
Je krijgt geen vermindering voor de dagen welke je nodig hebt om die zelfbetaalde herstellingen te laten uitvoeren, als zij nadien nog een herstelling op jouw kosten laten uitvoeren rekenen zij echter wel bijkomende dagen huur en ga zo maar door.
Wij lieten de MH perfect kuisen op onze kosten de namiddag voor de inlevering om 10 H s’morgens.
De man was echter zo slecht op het inname formulier te vermelden dat de MH niet was gekuist …dus nog eensn 60€ bijkomende kost , eenverkeersboete werdt verdiedubbeld in prijs + 30% administratiekosten !!
Kortom als wij één slechte ervaring hadden in argentinie was het met de mensen van de verhuurmaatschappij, regelrechte oplichters !!:mad:

Verder hou je er best rekening mee dat de afstanden enorm zijn , maar het loont zeker de moeite, en de modale argentijn is gewoon supervriendelijk en ongelooflijk gastvrij.

Indien nog verdere vragen reageer gerust, en veel plezier met je voorbereiding.:dag:

Jan

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en alle tips!

Inmiddels hebben we besloten om een auto en geen camper te huren. Ver boven ons budget! We vliegen binnenkort van Quito naar BA en willen daar ter plekke alles regelen. :zon02:

Goed bedacht, en een prettige reis toegewenst!

Misschien een goed idee om een tent mee te nemen in de kofferbak. In Argentinie hebben ze aan de rand van bijna elk dorp wel een soort van camping met “parillas” erbij om te camperen en een lekkere “asado” te organiseren.

Soms is de entree gratis, soms moet je een klein bedrag betalen. Sommigen hebben er zelfs een zwembad bij, goed om te weten met het hete weer in februari!:zon02:

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Daar denken ze momenteel in Buenos Aires en grote delen van het land anders over, kijk maar eens op de weerberichten lol2

Hier in Bariloche eergisteren 30+, gisteren 30+ en vandaag 28. Maar morgen is het weer even gedaan met de pret.

Hi,

Wij hebben in November via Ruta Sur een camper gehuurd. Was niet goedkoop en ook daar moet je reparaties die door jouw “schuld” zijn zelf betalen. Bij slijtage dan betalen zij voor de rekening. Als je door reparaties tijd kwijt bent dan krijg je die dagen er over het algemeen gratis bij. Ze hebben zelfs gratis een tomtom erbij gegeven, was soms erg handig gezien de wegwijzers regelmatig 2 km NA de afslag stonden.
Wij zijn trouwens van Bariloche naar Ushuaia gereden en soms stukken Chili mee genomen. Erg gave trip, mooie natuur, soms erg leeg. Let wel op dat als je de grans over gaat je geen zuivelproducten, rauw vlees of verse groenten mag mee nemen.
Mocht je wat foto’s willen zien dan kan dat hier:

tevens staat daar ook vaak meer uitleg bij.

Succes!

Hallo ,

Als ik jouw ervaring met Rutasur lees , lijkt me dit anders wel een correcte firma te zijn.
Bij Adventurehome hadden wij panne met het rollager van de koelschroef & het thermostaat contact ( Schriftelijk door Iveco Salta bevestigd dat dit een 100% slijtagekost was en NIET het gevolg van fout gebruik of wat dan ook ) toch betaalden wij de herstelling zonder enige compensatie voor de verloren dagen.Volgens Iveco Europe komt deze panne nooit voor in de eerste 250.000 Km, volgens de teller had onze Iveco op dat moment 86.000 Km , maar alle bladen van interventies waren wel uit het onderhoudsboekje gescheurd !!
De brandkast in de MH opende niet meer ( oorzaak geoxideerde batterijen schriftelijk bevestigd door de slotenmaker) zelfde verhaal als de ventilatieschroef.
De verlichting werkte niet naar behoren ook door oxidatie aan de contacten ook zelfde verhaal.
De electronische gasdetector sloeg op een bepaald moment alarm zonder dat er iets aan de hand was , dus ik denk niet dat je daar als huurder ook maar iets fout zou kunnen aan doen, maar wij hebben wel het gelag betaald + een extra dag huur om de herstelling uit te voeren.
Bovendien rekenden zij ons boete (580 €)omdat we op de weg van Purmamarca naar San Pedro de Atacama ( Paso de Jama ) op deze hoogte volgens hen te snel zouden gereden hebben , wij hadden welgeteld 76 Km/H gereden !!!
Als je dit alles bijeen neemt kan je natuurlijk niet anders dan concluderen dat wij bij Adventurehome met proffesionele oplichters te maken hadden, ik probeer dan ook zoveel mogelijk iedereen te waarschuwen om met deze witte boord criminelen GEEN zaken te doen !:mad::mad::mad:
De rit naar Ushuaya deden wij niet omdat er ook voor het rijden op ripio in het contract zeer zware boetes waren opgenomen .
Ik ben blij van u te vernemen dat ook deze rit echt wel de moeite loont, dan kunnen wij deze bij onze volgende reis (misschien wel met een Rutasur camper !) alsnog beleven.
Alvast bedankt voor je feedback, en misschien tot ergens onderweg:cheer:

Jan

Hi Jan,

Dat zijn inderdaad hele andere ervaringen dan wij hebben gehad. Wij hadden ook toestemming om over ripio te rijden als we dat maar niet harder dan 40 of 50 km/p deden. Moet zeggen soms haalden we de 20 nauwelijks. Maar de omgeving maakt alles goed.
De staat van de camper was prima, nieuwe spullen aan boord (als in pannen en borden etc.) en zeer uitgebreide uitleg vooraf over hoe alles werkt. Je kunt ze van overal naar overal rijden daar, nadeel is het kost wat. Wij vlogen van Buenos Aires naar Bariloche en daar stond de camper klaar. Die was vanuit BA komen rijden. We hebben 'm op vuurland achter gelaten, enkele dagen later is er iemand vanuit BA heen komen vliegen om 'm weer terug te rijden… Daar betaal je natuurlijk voor maar als je (zoals wij) een gelimiteerd aantal vrije dagen hebt dan moet je wel.
Jammer te horen dat jullie zo’n slechte ervaring hebben gehad, hopelijk gaat het volgende keer beter. Overigens hebben we een kleine aanrijding gehad gelijk in Bariloche toen ik iets te fanatiek snel wilde inparkeren. Kortom een deuk met kras over best wel een lengte en dat heeft ons 350 euro gekost, schade aan de andere werd gedekt door verzekering. Op de een na laatste dag op ripio vloog een steen van een tegenligger in de koplamp, gat in en ook 150 euro moeten betalen maar dat zal niets zijn in vergelijking met jullie. O ja, we moesten ook cash een onderpand achter laten in euro’s. Dat was minder maar dat hebben we terug gekregen in dezelfde envelop als we het in hadden af gegeven ( min de schade natuurlijk). Men doet dat niet meer met credit card omdat er mensen zijn geweest die geld moesten betalen wegens schade en de volgende dag hun CC hadden geblokkeerd waardoor de maatschappij het er niet meer vanaf kon halen. Daar moet de rest nu dus voor boeten.

Sterkte met de volgende reis en hierbij de site van de organisatie:
http://www.rutasur.eu/nl/veel-gestelde-vragen.htm

groeten,

iorus