Douane vergunning rondrit met eigen wagen

Bij aankomst in B/A via verscheping in container, hoeveel maanden vergunning bekomt men van de Douane. Er zijn er die zeggen 3 maand…andere zeggen 8 maand…wat is de laatste informatie? Worden de wagengegevens ook nog in de Reispas genoteerd zoals in het Midden-Oosten en sommige Afrikaanse landen? Zo ja, dan heb ik een probleem daar de wagen op een Storage-Plaats verblijft gedurende enkele maanden bij mijn afwezigheid in het land! In Australie wordt dit niet toegelaten. :disgust:

Bij aankomst in Argentinie heb je als toerist zijnde voor je voertuig recht op een tijdelijke invoervergunning tot max 8 maanden. Soms geven ze 3 maanden (je visum is ten slotte ook maar 3maanden geldig) maar je kunt zonder problemen om 8 maanden vragen.

• tig toeristen laten hun auto in Argentinie staan om tijdelijk terug te keren naar huis. Geen probleem. Er wordt i.t.t. Centraal Amerika niks in je paspoort gezet over je auto.
    In Uruguay kun je trouwens 1 jaar krijgen (kan echter wel eens moeilijk over gedaan worden aan de grens en willen ze maar 3maanden geven) in Chile krijg je 6 maanden en verder in zuid amerika overal 3 maanden

Hallo Landcruiser, Eind deze maand komt een Duitser zijn wagen toe in Buenos-Aires…zal mij dan de laatste nieuwe info’s mededelen…mvg

Nou zit er altijd wel verschil in handelen van zeehavendouane en de douane aan de landsgrenzen. De laatste zijn altijd heel wat soepeler dan de eersten. Niet voor niets dat je nooit een auto naar Brazilie moet verschepen want dat is een nachtmerrie om hem uit de haven te krijgen. Over land is t echter een fluitje van een cent om Brazile in te komen met je auto. ook al zou je maar 3 maanden krijgen in de haven, als je Argentinie even uitgaat en weer terugrijdt dan kun je echt zonder problemen 8 maanden krijgen. (heb de arhentijnse grensovergang al tientallen, en dan eerder richting de 100 x , gemaakt)

Hi Landcruiser;
Zojuist mailtje gekregen van een Duitse(niet degene waarvan ik sprak in vorige mail)…ze zegt onmogelijk voor 8 maand(daar veranderingen op til zijn) enkel nog 3 maand, na Veel gezaag/rotzooi enkel 6 maand gekregen. Haar wagen was aangekomen met ro-ro, bij aankomst in container is dit allemaal de zelfde rotzooi zegt ze…DUS…!!!

Hallo Boelamtri!

Sprak ze nu over haar ervaring in de haven of had ze met veel pijn en moeite die 6 maanden bij een (land)grensovergang gekregen?
zoals eerder vermeld zijn die 2 douanes niet met elkaar te vergelijken.
Maar je t zou zomaar kunnen dat t ineens veranderd is (mijn laatste info is 3 maanden oud).
In dat geval blijft uruguay enkel over voor je als je langer dan 6 maanden wilt stallen
Of Brazilie. Als je daar overland naar binnen gaat bij Iguaçu dan ga je gewoon zonder je wagen aan te melden de grens over. Geen politieman die naar dit document vraagt in t land. Dan kun je de auto zo lang je wilt laten staan. Ik heb jarenlang zo mijn nederlandse auto hier gehad.Omdat er geen gebruikte voertuigen ingevoerd mogen worden in brazilie was dat de enige oplossing…

Hi, Landcruiser, Haar wagen was eind Juni aangekomen in de Haven van B/A met ro-ro.

Ja dacht ik al. Hoe me ten goede, er kunnen natuurlijk altijd veranderingen in de wet gekomen zijn maar deze situatie was altijd al zo. In de haven krijg je 3 maanden, als je vanuit een buurland Argentinie binnenkomt kun je 8 maanden krijgen.

Hi Landcruiser, Woensdag 30 September de vw/camper in Container/20" gedaan in Antwerpen/Grimaldi…stuffing/papierwerk/betaling cash alles in 3 tal uurtjes…alles fix en fertig…Totale kosten in Antwerpen 1128 Euro…

Nee maar stel dat je nu een auto hebt zonder vergunning, zou het wezenlijk wat uitmaken?

Hi Fernando, Wat bedoeld u met “zonder vergunning”?
De vergunning die je krijgt van de douane aan de Landgrenzen en bij het binnenkomen via de Haven?
Of bedoeld u de autopapieren die op andere naam staan…?

In ARgentinie zou ik t niet proberen om zonder vergunning rond te rijden (als Fernando ten minste de tijdelijke invoervergunning voor de auto bedoelt). Daarvoor is de controle te goed in Argentinie. In Brazilie bv is t geen enkel probleem om zonder tijdelijke inoervergunning rond te rijden. Geen politieman die weet dat je t nodig hebt en grensovergangen genoeg waar de douane t niet eens controleert