Komend jaar (vanaf september) ga ik naar Argentinië. Mijn plan was om door ongeveer 8 maanden te blijven, eerst drie maanden Buenos Aires en vervolgens rondtrekken.
Je mag echter maar voor 2x 90 dagen een visum aanvragen. De ambassade in Den Haag vertelde me dat een verlenging van dat visum alleen kan wanneer je in Argentinië gaat werken of een Argentijn trouwt. Een werkvergunning is voor mij moeilijk te krijgen en de tweede optie is ook niet iets waar ik op reken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt zo strikt of valt het eenmaal in Argentinië mee, of zijn er manieren om eronderuit te komen?
Tips stel ik heel erg op prijs!
Ik ben ooit een keer 7 maanden in Argentinië geweest op een toeristenvisum en ik heb indertijd gewoon elke keer uitstapjes gemaakt naar de omringende landen (Uruguay, Chile, Bolivia). En elke keer wanneer je Argentinië binnen kwam kreeg je weer opnieuw een visum voor 90 dagen. Of dit nu nog zo werkt weet ik niet, maar ik denk het wel.
Er zijn vooral buitenlanders die om de 3 maanden weg moeten
Je kan ook gewoon je visum niet verlengen en als je het land verlaat moet je een boete betalen van ongeveer 70 euro alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat je op het moment dat de 90 dagen verlopen zijn je wel illegaal bent en er een aantekening gemaakt wordt maar bij normaal gedrag is dat in principe geen probleem
Ik ga zo’n 8 maanden naar Argentinie en vind het ook geen probleem om tussendoor even het land uit te gaan, maar hoe streng is de douane als ik met een 8-maands ticket binnen kom? Laten ze me dan wel binnen of kan ik beter mijn terugreisdatum op 3 maanden na vertrek zetten en deze later wijzigen? Dit doe ik natuurlijk liever niet, want dit brengt meer kosten met zich mee… Ik hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft!
Heb je dit zelf al vaker geprobeerd? Ik weet namelijk dat ze bijv. in Mexico erg streng zijn en dat je daar echt een retourvlucht binnen 3 maanden moet hebben. Als je dat niet hebt dan zorgen ze wel dat je dat op Schiphol al regelt en flink betaalt om je terugreisdatum binnen de 3 maanden te zetten… Meer mensen zeggen dat het in Argentinie meestal geen probleem is, maar toch… Blijft een risico!
Dat maakt niks uit hoor, ik heb hetzelfde gedaan, ik had een retour ticket met 6 maanden ertussen en had ook geen visum. En niemand deed er moeilijk over…
Dilemma dilemma… Heb de ambassade gebeld en die zeggen dat ik echt een retourticket binnen 3 maanden moet hebben… Ze klonken niet heel aardig, dus waarschijnlijk zeggen ze dat alleen omdat het de regels zijn, maar toch… Het blijft een risico! Misschien moet ik het maar gewoon proberen…
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de ambassade ineens zo spastisch over doet, ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier problemen mee had. Bij de douane kijken ze niet eens naar je ticket… athans dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou de gok gewoon wagen, al vind ik het niet eens een “gok”, want er gebeurt echt niks.
mmm interessant ook voor mij. Hebben jullie een idee of je deze supertruc ook met een auto kan uithalen? 2e hands autos (4wd) zijn in nederland een stuk voordeliger. Als toerist kun je een auto 3 maanden invoeren en 3 maanden verlengen. Lijkt veel op het bovenstaande, maar als het interessant is om de auto voor langere tijd in argentinie te gebruiken wat dan? kun je de grens even overwippen? Ben benieuwd wat jullie denken.
Met het invoeren van een auto uit Nederland/Europa ligt het helaas heel wat moeilijker. Je zou kunnen overwegen om de auto in te voeren in Brazilie, volgens mij scheelde dat heel veel gedoe/papierwerk/kosten, maar Landcruiser is daar meer in thuis. Kijk eens in dit oude topic: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=58977