Inmiddels wel wat gelezen over dit onderwerp maar kom er toch niet uit. Mijn situatie is deze;
Half november willen mijn vriend en ik voor een jaar naar Buenos aires. In principe willen we in april terugkeren naar Nederland voor een week of 2 om vervolgens weer terug te gaan naar BSAS en daar weer voor een half jaar te blijven.
Wat is wijsheid, een retour ticket boeken en na 3 maanden een uitstapje naar Uruguay te doen , in april weer terug vliegen om vervolgens het zelfde trucje te doen? Komen we daar mee weg? Ik heb begrepen dat je 3 maanden zonder problemen kan blijven en vervolgens maar voor 2 x 90 dagen kunt verlengen. In ons geval zou dat dan toch 3x 90 dagen zijn … Ik hoor graag jullie ervaringen…
zou moeten werken, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld 1x je visum verlengen bij de migraciones http://www.migraciones.gov.ar/ je kunt op de kaart ((klik op ’ delegaciones ’ in het linker menu) zien welke het dichtste bij is. kost 300 pesos en je doet wat bureaucratische ervaring op lol2. Als je in april naar nederland gaat sta je weer op ’ nul’ en kun je het truukje nog een keer uithalen. Daarna moet je toch echt het land uit >>> voor tenminste 24 uur, om weer op ‘nul’ te staan.
Ja dat is ook een optie.
Maar 1x in de 3 maanden naar Uruguay is ook niet verkeerd…
En Hans, volgens mij kan je in 1 dag op en neer, je hoeft dacht ik niet 24 uur te blijven.
Vorig jaar kreeg ik gewoon mn stempels in en uit op 1 dag.
is mij niet gelukt, maar dat was in la Quiaca aan de grens met Bolivia! De Buquebus is vast veel leuker dan de migraciones, maar niet iedereen zit dicht bij Uruguay. Er zijn wel tamelijk veel migraciones in het land en dat kan een uitkomst zijn! :beef:
Ja dat zal het zijn.
Maar vanuit BA is het dus gewoon maar een uurtje(met de snelle boot) varen.
Vorig jaar gewoon een stempel gekregen, geen vragen, niks…
Weet bijna wel zeker dat je dit “trucje” jaren kan doen.
En ik heb gehoord, weet niet zeker, dat als je te laat bent en je moet een boete betalen op het vliegveld, dat ook niet eens zoveel is.
he mensen bedankt he voor de snelle respons. Ik ben gerustgesteld en ik zal de andere optie bij de migraciones ook wel onderzoeken (ik denk dat ik dat mn vriend dan laat doen ;-))
Ben jij zelf ook langer dan een half jaar in Argentinie geweest in 1 kalenderjaar want bij de ambassade zeggen ze dat je per kalenderjaar max. een half jaar daar mag zijn.
Hola Mognat, nee helaas ik ben nooit langer dan een half jaar geweest.
Maar het is echt geen probleem. Als ik de kans zou krijgen om er voor een langere tijd naar toe te gaan, zou ik het ook zo doen.
En ik ben normaliter echt een mens van de regeltjes, maar dan even niet, want dat is dan gewoon niet nodig.
En denk eens even na, jullie gaan een jaar, er zitten heel veel mensen in Argentina die ook minimaal een jaar daar gaan wonen en die doen allemaal precies hetzelfde. Vraag me af hoe Flipsen en Chenque dat in het begin van hun verblijf hebben opgelost?
Maar als je het niet aandurft?
Wat gaan jullie daar doen dan, misschien kan een eventuele werkgever wat anders regelen?
Wat leuk dat iedereen zo enthousiast is over Buenos aires…
Ja dat klopt, ik lees nergens dat mensen in de problemen komen. Ik ben nu echt gerustgesteld
We gaan een sabbatical houden dwz voornamelijk spaans leren en tango dansen. Voor de rest hebben we geen vast omlijnd plan we gaan het daar allemaal bekijken…
Volgens mij ook geen probleem Maar nogmaals ik ben zelf nog nooit zolang geweest, gaat wel een keer gebeuren. Maar van horen zeggen en veel gelezen hierover moet dat geen probleem zijn.
Het af en toe even op de boot naar Uruguay of de bus naar Chili of te voet naar Bolivia gaan kan je heeeeeel lang volhouden hoor Maar als je te laat bent, dan moet je $300 betalen bij de grens. En daar zijn ze tegenwoordig vrij streng in heb ik al 2x ondervonden :mad:
Maar goed, ik ga nu toch echt eens beginnen met de papierhandel om Argentinië als mijn nieuwe verblijfplaats te laten gelden. Het helpt natuurlijk dat ik getrouwd ben met een Argentijnse :cheer:
300 pesos maar? Ach een ticket naar Uruguay is iets goedkoper met de snelle boot. Maar als je dat 4x per jaar moet doen? Wat is wijsheid als je bv in BA zit? Gewoon na een jaar 300 pesos bij de douane betalen ?Dus jij doet het al jaren op die manier? En dan heb ik het niet over te voet naar Bolivia, maar waarschijnlijk met de bus naar Chile?
Zie hier het levende bewijs dus.
Ben benieuwd hoe Jan dat doet en Alex en Rijkje bv?
Het probleem is dat je illegaal in het land bent. Mocht er iets gebeuren, een ongeluk of iets dergelijks, of je hebt medische hulp nodig, dan heb je een probleem…
Volgens mij zijn Jan en Alex en Rijkje al legale immigranten hier.
Hola allemaal zag onze naam staan en denk… geef ook onze ervaring even door…
Bij ons is het zo gegaan…
Inmiddels 4 jaar geleden zijn we naar Argentinië gekomen, het eerste jaar zijn we elke 3 maanden de grens over gegaan (Bolivia) om ons (toeristen) visum geldig te houden…
Omdat wij hier een B&B wilden gaan beginnen (dan ga je voor een investeringsvisum) , hebben wij aangeklopt bij de migraciones hier in Salta… Wij kregen destijds elke keer toen een verlenging van 6 maanden… Het gaat niet zo makkelijk hoor, heel veel papierwerk met officiele stempels, papieren moesten officiel vertaald worden door een beedigde vertaler, businessplan ect… Gelukkig hadden wij alles redelijk goed voorbereid. Inmiddels zijn wij nu een stapje verder en voor de tweede keer een verlenging gekregen voor een jaar (elke jaar je administratie overleggen en laten zien dat je “business” goed en zelfstandig loopt), volgend jaar nog een keer verlengen en daarna zien ze je als “echte investeerder”… en dus als “Argentijn”
Wij hebben destijds nog geluk gehad want het minimale bedrag om te investeren was 100.000 pesos, nu sinds afgelopen mei is dat 1.500.000 pesos geworden (plusminus 300.000 euro). Nogal een verhoging niet ?