Begin december ga ik naar Argentinie om eerst 3 maanden Spaanse les te volgen en vervolgens in maart een culinaire opleiding van 10 maanden te gaan volgen. Bij het regelen van een lang visum (of eigenlijk een zogenaamd ‘Temporary Residence’) en mijn vliegticket loop ik tegen wat praktische problemen aan, het lijkt wel of ik een vicieus cirkeltje beland (of regelrechte Kafkaiaanse bureaucratie )
De situatie:
Ik weet niet exact wanneer ik terug wil komen na mijn opleiding omdat ik wellicht dan nog wil reizen of een korte stage lopen bij een restaurant. Daarom dacht ik aan het boeken van een enkele vlucht ipv een retourtje.
Echter zonder een uitgebreid visum mag je met een enkeltje het land niet in. (aldus de Argentijnse Ambassade in Den Haag)
Mijn school in B.A. adviseert om de eerste 3 maanden Spaanse les te doen op een toeristenvisum van 90 dagen, en in de tussentijds een uitgebreid visum of ‘Temporary Residence’ voor 10 maanden aan te vragen in Buenos Aires zelf.
Jullie raden het al: als ik mijn uitgebreide visum pas in Argentinie regel, kan ik hier nog geen enkeltje kopen. Een retourticket is ook lastig omdat maatschappijen (via internet iig) geen tickets aanbieden met een jaar tussen vertrek en retourdatum. En( stel dat ze een ticket met 14 maanden tussen aankomst en vertrek datum verkopen, weet ik niet of de douane heb accepteert als ik met een 90 dagen visum Argentinie binnenkomen maar meer dan een jaar later pas terug wil vliegen)
De Argentijnse Ambassade in Den Haag adviseert mij om mijn school in Buenos Aires het immigratietraject op te starten en met deze documenten wil de ambassade in Den Haag waarschijnlijk wel een uitgebreid visum verstrekken. Het voelt bovendien ook veel prettiger om alles in NL al geregeld te hebben ipv op een of andere immigratiekantoortje. (vervelend detail is dat afgezien van het feit of mijn school wil meewerken, die 3 maanden spaanse les niet aan dezelfde school zijn, m.a.w. de school gaat niet voor 3 + 10 maanden immigratie aanvragen)
Voor degenen die het spoor net als ik niet meer bijster zijn: ja dit lijkt een leuk kast-naar-de-muur verhaal. Iemand een idee of ervaring met het papierwerk dat een universiteit, school of werkgever in Argentinie op kan starten om mijn wens mogelijk te maken? Zit een beetje in de knoei omdat de tijd dringt: ticket worden schaarser en duurder en ik moet ongetwijfeld een hoop papierwerk regelen. (De Zuid-Amerikaanse cultuur zal nog wel een shock worden :lol: )
Na dit lange verhaal eigenlijk drie concrete vragen:
-Wie heeft ervaring met het regelen van een lang visum mbv medewerking van bijv een school, universiteit of bedrijf in argentinie?
-Wie heeft ervaring met het regelen van een lang visum via de ambassade in NL?
-Wie heef ervaring met het boeken van een ticket waarbij de aankomst en vertrek datum > 1 jr verschilt.
Jullie tips en commentaar wordt zeer op prijs gesteld!!
Jouw geval bestuderend zou ik in ieder geval de zaken qua visum in NL regelen, want hier in Argentinie loop je gegarandeerd vast.
Qua ticket: ik heb onlangs met Alitalia een hele goedkope enkele reis op de kop getikt (550 euro), via de site van Alitalia. Máár het is inderdaad wel zo dat je eerst je visum in orde moet hebben voor langere tijd, anders kom je niet binnen op een enkele reis.
Ik hoop dat je er uit komt en als je eenmaal in Argentinie bent moet je maar eens langskomen.
Met betrekking tot een lang verblijf in Argentinië kan ik je het volgende vertellen. Er bestaan zeker Vliegtickets voor een verblijf van maximaal 12 maanden. Kijk eens naar British Airways, lufthansa, SWISS en United Airlines. Allen bieden vliegreizen aan voor een verblijf van maximaal 12 maanden.
Boek bijvoorbeeld een vliegreis voor 90 dagen, en wanneer je lokaal een extensie hebt gekregen op je visum kun je het ticket voor een wijziging fee van plus minus €100.00 verplaatsten met nog eens 9 maanden in de toekomst. Zodoende heb je bij binnenkomst een geldig vliegticket in samenhang met je visum en kun je toch hetgeen realiseren waar je naar op zoek bent.
De wijzigingskosten kun je gewoon lokaal bij een van deze luchtvaartmaatschappijen voldoen. De locaties en openingstijden van deze maatschappijen vind je terug via de website van de airline.
Kijk eens via Vliegfabriek voor beschikbare data en vliegticket prijzen.
Ik heb zo´n 3 jaar geleden toch echt een enkele reis gekocht, Amsterdam - Madrid - Buenos Aires met Aerolineas (eerste stuk met KLM). Nergens een probleem gehad. Daarna ben ik 2 of 3x teruggegaan naar Nederland met een retourticket Buenos Aires - Amsterdam - Buenos Aires. Wellicht dat ze intussen moeilijker doen, maar mij is nooit een strobreed in de weg gelegd en ik heb toch echt geen visum.
Even een wat recentere ervaring met het niet hebben van een retourvlucht. Ik ben van de week zonder problemen argentinie binnengekomen zonder een terugvlucht. Alleen op schiphol vroegen ze of ik visum zaken had geregeld. Daarna nooit meer iets vernomen.
Ik ben ook met alitalia gegaan, lekker goedkoop en voor de rest geen enkel probleem.
Het kan natuurlijk verkeren, maar ik denk dat je het land wel in komt (niemand werd gecontroleerd).
Vraag aan je school of je zonder visum een opleiding kan volgen, als het antwoord ja is moet je geen visum aanvragen en gewoon 3 keer een reisje boeken naar het buitenland. Of 2 keer naar een kantoor toe. Colonia is een must, dus dan heb je al een keer te pakken
Het is nu zo’n jaar geleden dat je bent weggegaan, willem en ik zou graag willen weten hoe je het uiteindelijk hebt geregeld en hoe je het hebt ervaren.
groet, carina
Gewoon een enkeltje boeken. Als ze vragen stellen bij de douane in Argentinie vertel je gewoon dat je over land naar Chili of Brazilie reist. Daar heb je niets voor nodig.