Ik heb op het forum gezocht over het 90 dagen visum, maar ik kon geen antwoord vinden over een specifieke vraag.
Ik ga namelijk in januari voor 14 weken (98 dagen…) Spaans leren in Buenos Aires. Hierna vlieg ik door naar Lima, waar ik ong. 2,5 maand ga rondreizen in Peru/Bolivia. Ik mag maar 90 dagen in Argentinië zijn, dus ga ik een weekendje naar Uruguay (wat helemaal geen straf is).
Wat ik wel heb gehoord, is dat de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk is dat je het land weer binnen de 90 dagen verlaat. Zij brengen je immers naar het land. Het kan daarom zo zijn dat je al in NL op het vliegveld of als je Argentinië in wilt komen, moet laten zien dat je het land ook echt binnen de 90 dagen verlaat. En dit kan ik dus niet, want het is 98 dagen.
Ik kan wel een flexibel ticket kopen van BA-Lima en dan omboeken als ik in Argentinië ben. Maar dit ticket is veel duurder dan een normaal ticket en het omboeken kost vaak ook 50-100 euro.
Kan ik misschien een ticket kopen om met de boot van BA-Uruguay te gaan? Ik zag al dat ik een ticket kan kopen met Buquebus ferry van ong. 30 euro. Krijg ik dan al via internet een ticket doorgestuurd (bijv. via mail). Dan kan ik het laten zien bij aankomst in Argentinië. Ik weet dat dit niet vaak wordt gevraagd, maar ik heb ook verhalen gehoord van reizigers die hierdoor het land niet inkwamen.
Nee hoor zorgen om niks. Ik vraag me wel eens af hoe sommige verhalen ontstaan. Het gebeurt toch ook dat mensen met een ticket dat 1 jaar geldig is gaan vliegen om een rondreis door heel Zuid Amerika te beginnen. (ik noem maar een voorbeeld). Ik ben zelfs wel eens met een enkele reis naar Argentinie gevlogen (en er ingelaten…) alhoewel dát officieel niet mag en daar zou de vliegtuigmaatschappij wel verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden, maar niet om t feit dat jij na 90 dagen nog niet weg bent, zelfs niet al zou je er niet voor zorgen om je visum te verlengen of vernieuwen door t land even uit te gaan, dat is jouw eigen verantwoording. Ga maar gewoon onbezorgd op reis en geniet van zuid amerika
Dankje voor je reactie. Ik had dit namelijk gehoord van de reisorganisatie waarbij ik mijn tickets heb geboekt (ik heb nl al de ticket Amsterdam-BA en Lima-Amsterdam). Zij vertelden me dat ze een keer zijn opgebeld door een reizigster die in Amsterdam niet het vliegtuig in mocht om die reden. Het zal vast niet vaak voorkomen, maar je zou maar net die ene keer eruit worden gepikt…
Kan je een ticket boeken met die boot van BA-Uruguay in Nederland en dat je dan al dat ticket kan uitprinten? Ik weet dat het waarschijnlijk niet nodig is, maar ik denk dat het toch een stuk relaxter vliegt.
Moet je je niet druk om maken. je kunt zelfs naar een ‘migraciones’ om je tijdelijke verblijf te verlengen met 3 maanden. kost ongeveer 60 euro, en hoef je het land niet voor uit. Is allemaal legaal en kun je overleggen. Uruguay is veel leuker natuurlijk. Er is een site met alle migraciones in argentinie
Het vliegen kan sowieso uiterst reaxt hoor. Als er ergens problemen gemaakt zouden worden is dat bij t inchecken, maar de immigratie in Bs As zal niet naar je ticket vragen. Maar er zijn vele reizigers met een open-jaw ticket en ik heb nooit gehoord dat die niet mochten vliegen.
Groet, Marcel
Bedoel je bij welke school? Ik heb geboekt bij expanish en heb gekozen om bij een gastgezin te verblijven. Wil je ook Spaans gaan leren in BA?
Kijk maar eens op de site (google ‘expanish Buenos Aires’).
Kijk op www.vamosargentinie.nl voor Spaanse lessen!
We hebben leuke cursussen met kleine groepen (max 6 personen) voor maximale aandacht. Het zijn creatieve lessen dus naast een goede grammaticale basis, wordt er veel tijd besteed aan spreken dmv rolspellen, leuke toneelstukjes, of bv de straat op om zelf je eerste kilo fruit in Spaans te kopen.
De school huist in een sjiek pand in de leuke wijk Belgrano (naast de hippe wijk Palermo!) en we regelen inwonen bij Argentijns gastgezin, verblijf in internationaal studentenhuis (met mede studenten/vrijwilligers) of bv gemeubileerd wonen in een eigen appartement!
Daarnaast organiseert de school veel leuke gratis activiteiten om je mede studenten beter te leren kennen zoals bv tangolessen, stadswandelingen en is de sfeer erg gezellig!!!
Er zijn ook leuke combi’s mogelijk zoals Spaans met Polo spelen leren of Spaans op een estancia volgen, erg interessant!
Voor meer info of als je referenties wilt zien stuur ons een email of bekijk onze website!
Saludos de Buenos Aires!
Esmeralda
www.vamosargentinie.nl