Volgend jaar gaan wij voor lange tijd naar Zuid Amerika. Als alles goed gaat varen wij in januari met de auto mee naar Buenos Aires in Argentinie. Op dit forum hebben wij al meer gelezen over het probleem van verzekeren. De auto is dan 3 jaar oud en wij willen de auto eigenlijk nog all risk verzekeren. De Nederlandse maatschappijen dekken het risico in Zuid Amerika niet. Er zijn wel 2 Duitse bedrijven die dit wel doen, maar wel tegen zeer forse premies. Is er iemand die recent ervaring en suggesties heeft?
Bij San Cristobal Seguros , in elke grotere plaats van argentinie te vinden kun je de auto laten verzekeren. Geldig voor mercosul landen. All Risk prijzen weet ik echter niet, en tja het blijft zuid amerika, of ze ook uitbetalen als er wat gebeurd is vraag 2…
Hallo Landcruiser. dank voor je bericht. Ik had al eerder je berichten gelezen over het transport naar Buenos Aires en veel van geleerd. Ik heb meer gehoord over problemen met Zuid Amerikaanse verzekeringen als het echt op betalen moet komen. Het is wellicht dan toch verstandiger om de Duitse verzekering te nemen. Dan moeten wij alleen nadenken of wij de WA of de WA met casco gaan nemen. Alleen als de auto gestolen wordt of de auto gaat total loss bij een ongeluk krijgen wel een hele forse kostenpost als er alleen een WA verzekering is. Misschien komen we je nog wel opzoeken, want zo tegen de Europese zomer zullen wij ook Brazilie nog wel even meepakken vermoed ik
groet Ruud Koopman
Hallo Ruud!
Tja dat moet je zelf beslissen inderdaad. Ik zelf hou wel van een riscootje…
Van harte welkom als jullie in de buurt zijn. Weet niet hoe hoog de camper is, als ie onder de 270cm zit kan ie waarschijnlijk wel onder de poort door en kunnen jullie hier binnen staan (kostenloos hoor)maar anders kun je gewoon langszij parkeren. Hier zijn gelukkig geen veiligheidsproblemen en is t erg rustig.(buiten januari en februari, dan is t hoogseizoen en topdrukte)
Groet en tot ziens!
Marcel (& Elena)
Hallo Marcel
Met dat soort prijzen voor verzekeringen gaan wij ook van een risicootje houden. Dus vermoedelijk gooien wij de auto maar gewooon in de WA. En vermoedelijk zal Argentinie een stuk goedkoper zijn dan Duitsland. Wij zullen een aanvraag doen bij San Cristobal. Wij komen overigens met onze Nissan X Trail 4 x 4 Diesel en niet met een camper. Wij praten nu met 4 x 4 unlimited in Beesd over enkele aanpassingen aan de auto. Dank voor je invitatie en zullen daar zeker gebruik van maken als wij in de buurt zijn. Het gaat alleen nog wel een tijdje duren. Dit jaar uitwerken, januari op de boot en dan eerst Zuid Zuid Amerika, door Chili en West Argentinie omhoog en daarna oostwaarts richting Uruguay en Brazilie
Goeie auto. Probeer hem zo in te richten dat je er ook in kunt slapen, daar zul je veel plezier van hebben.(ook beter dan de auto helemaal vol te proppen met onzin die je toch nooit gaat gebruiken…). En een daktent is wel leuk maar kun je in Patagonie met zijn beruchte wind vaak niet gebruiken.
Gaan jullie met Grimaldi of verscheep je hem in een container?
Uitnodiging blijft geldig hoor…Auto- en motorreizigers zijn altijd van harte welkom hier.
Schrijf me anders tzt een mailtje [EMAIL=“landcruisertours@yahoo.com”]landcruisertours@yahoo.com want mochten we de boel verkocht hebben hier dan zal ik je t nieuwe adres doorgeven (maar zal wel in de buurt zijn)
Leuk om te vernemen. Dat geeft een kantoorpik toch het gevoel dat het wel goed komt met deze auto door Zuid Amerika. Ook leuk dat je adiviseert om er in te kunnen slapen. Dat gaan wij inderdaad doen. Met mijn twee linkerhanden ben ik al bezig om de vloer te verhogen, de achterbank er uit te halen zodat wij bagagaruimte onder het bed krijgen. De lengte is voldoende in de Nissan. Wij staan op de reserveringslijst van Grimaldi voor januari 2011. Mede door jouw verhalen leek het ons qua handling in Buenos Aires het makkelijkste om RORO te gaan met Grimaldi. Alleen als de boot niet gaat door bijv. de economische crisis dan zullen wij wat anders moeten verzinnen. Zullen je email adres zeker bewaren. Nogmaals hartelijk dank
ja met Grimaldi vind ikzelf de beste keus, zeker als je toch de tijd hebt.
Nogmaals, probeer echt op te letten niet te veel mee te nemen, daar ga je je onderweg alleen maar aan zitten te ergeren want datgene wat je moet hebben ligt altijd onderop . Als ik zie hoe sommige mensen (de meeste dus) afgeladen onderweg zijn… En vinden ze t vreemd dat elke 10.000 de schokbrekers vervangen moeten worden en de veren afbreken.
Tot ziens!
Marcel
PS mocht je evt nog vragen hebben kun je me ook op dat emailadres schrijven hoor
Wij zijn ook van plan om met onze Nissan NAVARA naar Zuid Amerika te gaan. Jullie hebben het over Grimaldi waar je blijkbaar met je auto kunt meevaren. Lijkt ons heel leuk. Heb je adres en telefoongegevens. Ook van die Duitse verzekeraar graag.
Ons plan is om een aantal maanden te reizen en de auto dan ergens te stallen. Terug naar Nederland en een half jaar later weer verder te gaan.
We hebben dat de afgelopen 6 jaar in Canada, de USA en Mexico gedaan. Is erg goed bevallen.
Groeten
Alice en Bob van Dam
Hallo Bob en Alice, kijk evt eens op
http://www.grimaldi-freightercruises.com/indenen.htm
Hallo Marcel en Elena,
Bedankt voor je snelle reactie op mijn vraag.
Prima site met veel info.
Ik heb nog 2 vragen:
Zijn er buiten de eigendomspapieren/kentekenbewijs van de auto nog andere papieren nodig om onze auto Argentinie in te krijgen?
en
Als je een willekeurig land binnenkomt krijg je een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Geldt dat voor zowel de personen als de auto? Als dat zo is, kan ik dan de auto toch achterlaten (in bijvoorbeeld Brazilie), naar huis vliegen en een half jaar later mijn reis vervolgen, zonder problemen bij de grens als ik Brazilie weer wil verlaten?
We hebben jullie site bekeken. Ziet er erg aantrekkelijk uit. We komen vast een keer langs!
Nog maals bedankt.
Bob
Het kentekenbewijs wat op jouw naam moet staan is bij elke grens het enige wat gevraagd wordt (en natuurlijk je paspoort he…), ook bij het binnenvaren in Argentinie. Dus geen duur Carnet de Passage nodig zoals nog steeds gedacht en verteld wordt door velen. Het zou kunnen dat er nu ook al om een autoverzekering gevraagd wordt alhoewel ik daar nog niet van gehoord heb (wel in het land zelf bij politiecontroles), dat lijkt voorlopig nog meer een zaak van de politie en niet van de douane.
Voor argentinie kun je in principe een 8 maanden vergunning voor de auto krijgen (maar hangt van beambte tot beambte af of die dat ook wil geven), voor Chili 6 maanden, Uruguay 12 maanden, de rest van zuid amerika 3 maanden. Je kunt gewoon naar NL afreizen en weer terugkomen voordat die vergunning verlopen is. Brazilie lette nooit erg op die vergunning, het netwerk van de douane bestaat nog niet maar tja hoe lang dat nog duurt weet ik niet…
Als jullie in de buurt zijn uiteraard van harte welkom!
Saudacões, Marcel & Elena
Hallo Bob en Alice
Leuk om te horen dat jullie ook ongeveer dezelfde plannen hebben als wij. Wij hebben voor de verzekering contact met Nowag in Duitsland. email Nowag [EMAIL=“nowag@t-online.de”]nowag@t-online.de Als je daar heen mailt krijg je alle info over tarieven etc. Het is overigens wel kostbaar. In Nederland is het nergens te verzekeren. Marcel heeft overigens ook wel verzekerd bij Christobal in Buenos Aires. Zal wel een stuk goedkoper zijn. Ik weet niet of jullie ook al concrete plannen hebben met het kenteken? Blijven jullie gewoon op Nederlands kenteken rijden of ga je schorsen? Ik ben wel benieuwd wat jullie doen met de Nederlandse verzekering. Het is gek, want je moet feitelijk jezelf verplicht verzekeren als je een Nederlands kenteken hebt, alleen kan zuid amerika dekking niet bij Nederlandse maatschappijen . Ik weet niet hoe de overheid verbaliseert. Of dat gebeurt als je wordt aangehouden of dat er ergens een bestandsvergelijking wordt gemaakt. Als dat alleen gebeurt als je aangehouden wordt zullen er niet veel problemen komen. Wij hebben de boot geboekt bij www.cargoshipcruises.nl Zij kunnen een boot boeken en dan je auto ook. Als je alleen de auto wilt verschepen zul je dat elders moeten boeken. Zij mogen alleen passagiers eventueel met auto boeken. De auto krijgt wel wat korting als je zelf ook mee vaart. Wij hebben ons afgelopen januari al ingeschreven voor de bootreis, alleen horen wij pas in september of wij mee mogen. Dan weten zij pas of de boot gaat en wanneer. Het kan dus zijn dat wij niet mee kunnen. Er zijn geloof ik maar 5 hutten die geboekt kunnen worden. Wat ik van Marcel en andere reizigers heb vernomen is de invoer van je auto als jezelf meevaart heel makkelijk. Het is misschien handig om wat contact te houden met elkaar. Wie weet willen wij beide straks wel een container delen als alles met Grimaldi misschien niet wil lukken. Hoewel dat nu in ieder geval niet onze voorkeur heeft. Het lijkt ons heerlijk om een maand op de boot te gaan.
groet
Ruud en Anneke
wat t schorsen betreft dat vond ik altijd het beste. Hoef je geen verzekering en houderschapsbelasting te betalen en hoef je ook geen APK te laten uitvoeren. Om het probleem van het naar Antwerpen rijden te omzeilen kun je iemand machtigen om dit te laten doen totdat je op de boot zit. Weet niet welke lichten er bij jullie op het postkantoor zitten maar in Roosendaal was t wel altijd een strijd want daar konden ze de regels niet zo goed lezen en begonnen ze elk jaar weer dat t niet mogelijk was en dat je het persoonlijk moest dus, maar dat is t dus niet zo.
Ruud wat de Cristobal verzekering betreft, de prijzen varieren van stad tot stad. In Bs As vanwege de grote risico´s op schade, liggen de premies hoger dan in de provinciale steden. Nog een kleine opmerking die misschien wel bekend is, misschien niet: de verplichte verzekering(seguro obligatorio) lijkt te vergelijken met de nederlandse WA maar in zuid amerika betekent t enkel uitkering voor persoonlijk letstel, dus de schade aan t andere voertuig wordt niet betaald.
Hallo Marcel
Dank voor je bericht. Ik ben door je bericht wel weer wat wijzer geworden. Als ik je goed begrijp kunnen wij in zuid amerika rijden op Nederlands kenteken met een Duitse of Argentijnse verzekering terwijl wij in Nederland het kenteken (laten)schorsen. Dat zou ons inderdaad wel fors geld gaan schelen, wij betalen op dit moment al 135 Euri per maand aan de houderschapsbelasting. Dat van die schade aan andere voertuigen wisten wij overigens ook niet. Is dat dan wel aanvullend te verzekeren of doet niemand dat? Met dat voordeel dat wij in Nederland hebben zou je zeggen dat je ook wel een keertje schade kan maken. Uit vorige berichten meen ik te herinneren dat jij wel van een risicootje houdt
groet
Ruud
Ik heb overigens net op de site van het RDW gezien dat je het kenteken online m.b.v. je Digi D code kunt schorsen. Dus je hoeft helemaal niet meer naar het postkantoor
Hallo Marcel,
Bedankt voor de goede info, met name over het carnet de passage, want daar hoor je tegenstrijdige berichten over. Die 12 maanden in Uruguay klinken heel aantrekkelijk.
Ik hoop dat ik nog eens bij je kan aankomen met eventuele toekomstige vragen.
Groeten,
Bob en Alice
Hallo Ruud,
Bedankt voor je informatie.
Inderdaad leuk, dat we beiden ongeveer hetzelfde plan hebben. Wij willen alleen later gaan dan jullie. Ongeveer mei of juni. Tevens willen wij de auto na een maand of 4/5 achterlaten en dan weer even naar NL gaan voor ook een maand of 4/5. Daarna weer naar Zuid Amerika om de reis te vervolgen.
We hebben deze manier van reizen de afgelopen 6 jaar gedaan met een in de USA gekochte camper. We zij 14 dagen geleden teruggekomen na een reis door de USA en Mexico en in november vertrekken we weer voor 4 maanden. We pikken onze camper dan op in PHoenix Arizona, waar hij in storage is en gaan er dan Mexico mee in.
Twee jaar geleden maakten we een reis van 3 maanden door Argentinie en Chili. Deze keer met rugzak en reizen met de bus. Heel goed bevallen, maar er gaat roch niets boven eigen vervoer. Toen is ons plan geboren om een rondreis dor Zuid Amerika te maken.
Ik heb nog een vraag voor je en misschien kan Marcel hier ook nog wat over vertellen.
Ik wilde eerst met een Nissan Navara, pick up truck gaan. Huif erop, bed erin. Ik kan een goed exemplaar kopen. Zes jaar oud met maar 50000 km op de teller. De laatste tijd denk ik echter dat het misschien wel beter is om met onze 10 jaar oude, in prima staat verkerende VW transporter te gaan. Meer ruimte en dan hoef ik ook geen nieuwe auto te kopen. Nu komt dan eindelijk de vraag: (he, he) Hoe denken jullie over de noodzaak van een 4x4? En: wat reparaties betreft, ben je beter af met die Nissan of met een VW busje?
Het lijkt me leuk om contact te houden met Anneke en jou, Ruud. Mijn tel. nummer is 0113 548179 of 06 38198333.
Groeten
Bob en Alice
Dat je via internet kunt schorsen maakt t helemaal aantrekkelijk. Zou mijn vader heel wat keertjes heen en weer rijden en strijd leveren met de div. beambtes gescheeld hebben…
Tja de vraag, 4x4 of niet. Je kunt tegenwoordig op de meeste plekken met een gewone 2 wd komen. Wat belangrijker is is een beetje fatsoenlijke bodemspeling. Er rijden heel wat mensen rond met gewone 2wd. Het ligt er aan waar je naar toe wilt gaan. Salar de Uyuni e.o. zou ik bv niet graag in een 2wd doen. En sommige jungleritten zoals vooral in Bolivia en Peru zijn nog wel te doen als t droog is maar zodra t regent verandert het in een glibberige kleiboel die al moeilijk is met 4x4. Als je je erop instelt om dan maar te wachten tot t opdroogt kun je t ook gewoon met je VW doen.
A propos, weet niet of het bekend is dat wanneer je lid van de ANWB bent en de IRK verzekerking neemt dat je dan wereldwijd onderdelen toegestuurd kunt krijgen in geval van nood. Is een superservice. Binnen 2 dagen ligt t onderdeel al op t vliegveld. (onderdeelkosten moet je uiteraard wel betalen, transportkosten niet en die liggen hoog!)Let wel, enkel in geval van nood, dus niet omdat je graag een band wilt hebben uit NL omdat die daar goedkoper is!
Als jullie nog vragen hebben,kan ook altijd schrijven op [EMAIL=“holandes@terra.com.br”]holandes@terra.com.br
Tot ziens!, Marcel
Hallo, Wij hebben ons Toyota 4Runner naar Brazilië laten verschepen en zijn op zoek naar een autoverzekering. Probleem is dat de auto 19 jaar oud is, we hebben hier in Brazilië al met meer dan 6 maatschappijen contact gehad hierover en ze vinden de leeftijd van de auto een probleem. Ik heb met de Duitse autoverzekeringsmaatschappij Nowag contact gehad. De aanvraag en alle documenten gefaxt en ook later nog gemaild maar ik krijg van hen geen enkele reactie meer. Zal dit ook met de leeftijd te maken hebben? Als dit zo is dan zou hij toch moeten reageren op mijn diverse verzoeken op mijn mails. Beetje balen, beetje balen want we hebben de auto, dat was al niet gemakkelijk en nu dus nog geen autoverzekering. De landen waarvoor we hem nodig hebben zijn Brazilië, Bolivia, Argentinië, Chili en Peru, Uruguay en Paraquay