*Voor de duidelijkheid: de landen waarbij ik stel dat een buitenlandse verzekering **NIET *wordt geaccepteerd kun je beslist bij de grens een verzekering afsluiten. Bij de plaatsen die WEL een buitenlandse verzekering accepteren heb ik mijzelf niet gebezigd om de beschikbaarheid te controleren immers ik had een geldige Latijns-Amerika verzekering.
Venezuela
Gezien de ervaring van Marcel en mijzelf lijkt Venezuela dus niet uniform te reageren: want in juni dit jaar bij de veel gebruikte grensovergang in San Antonio del Táchira accepteerde men een buitenlandse verzekering beslist niet. Ik was niet de enige, het gold voor alle buitenlanders. In de plaats waren meerdere opties om een verzekering af te sluiten. Wel met minimum duur van 1 jaar en de kosten voor mijn auto waren EUR37.
losse verzekeringen versus buitenlandse “continent” verzekering
ALESSIE’s Amerikaanse verzekering opgesteld slechts in Engelse taal (!!!) voor 4 maanden (heb er maar uiteindelijk 3 gebruikt) afgesloten à EUR312 daarnaast heb ik moeten kopen Costa Rica EUR10, Nicaragua EUR10, Panama EUR12, Colombia EUR24, Venezuela EUR37. Totaal EUR405
Vanaf mei t/m juli 2012 heb ik in 3 maanden 12 landen bezocht: nl. Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Honduras, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela, Brits-Guyana, Suriname, Frans-Guyana, Brazilië. En als je stelt dat je per land EUR20 * aan losse verzekering kwijt bent zou het totaal EUR240 zijn geweest, maar je komt beslist minstens 50% lager uit dan de buitenlandse continent-verzekering.
Even in het archief gedoken: in 2008 heb ik door Zuid-Amerika gereisd en voor 12 maanden verzekering in Chile afgesloten à EUR220, moest in Ecuador omdat de verzekering aldaar en in Colombia niet geldig was opnieuw een verzekering afsluiten voor 6 maanden à EUR86. Totaal EUR306 (opgelet 12 maanden!!!)
Bij ALESSIE mag je auto in principe niet geschorst worden en dient de APK geldig te zijn!
Mijn conclusie volgende reis koop ik de Wa-verzekering lokaal!
SOAT = Seguro Obligatorio de Accidentes de Tránsito = WA-verzekering
*) Costa Rica EUR10 + Nicaragua EUR10 + Panama EUR12 + Colombia EUR24 + Venezuela EUR37 = EUR93 gedeeld door 5 landen is gemiddeld EUR18,60 per land, dit naar boven afgerond maak ik hier EUR20 van