Het verschil in belasting en verzekering van auto per land

Hallo
Ik ben van plan of een camper te kopen in chili, of een camper mee te nemen vanuit nederland of bv. een camper in chili te kopen met amerikaans kenteken. Ik ben nog aan het uitzoeken wat beter is.
En ik merk dat er aardig wat mensen zijn die hun amerikaanse camper verkopen in bv. argentinie.

Nu heb ik geen idee of dat eventuele problemen oplevert als ik dat zou doen, ik hoop dat iemand dat wel weet.

En de vraag die het verder bij me opriep is:
Wat kost ongeveer belastingen en verzekeringen als je een chileens voertuig koopt?
Wat als je een bv. amerikaans voertuig koopt in argentinie?
En hoe zit dat als ik er 1 meeneem vanuit nederland? Kan ik deze dan in nederland schorsen en dan hoef ik dus geen verzekering en belasting te betalen, maar hoe krijg ik hem dan weer in Chili verzekerd en moet ik na ook belasting daar betalen?
Hoop dat iemand er meer vanaf weet.

groetjes

De prijs voor de “permiso de circulación” is afhankelijk van het merk en type voertuig. Die kun je hier controleren:
https://www.sii.cl/avalu/tv/tv_liv_inp2013.htm
Daarnaast heb je een “SOAP” (Seguro Obligatorio de Accidentes Personales) nodig, een verplichte verzekering. Er zijn heel veel maatschappijen die deze verzekering aanbieden, bijvoorbeeld Magallanes:
http://www.magallanes.cl/MagallanesWebNeo/index.aspx?channel=6244
Aanvullende verzekering kun je zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt.

bedankt voor de reactie. Maar geld dat ook voor een auto uit amerika? Kan je die ook zo verzekeren?

En hoe zit het met wegenbelasting betalen in die landen?

Genoemde informatie is alleen voor chileense autos. Voor amerikaanse of geimporteerde autos kan ik je helaas niet verder helpen. Waarom denk je dat het kopen van een amerikaanse auto beter zou zijn? Of wil je helemaal naar de VS met de camper?

Ook moet je rekening houden met de jaarlijkse “revisión técnica”, zeg maar de chileense APK keuring.

De permiso de circulación moet je eigenlijk zien als de wegenbelasting.
Daarnaast moet je op heel veel wegen ook tol betalen, de tarieven daarvoor kun je hier bekijken:
http://www.concesiones.cl/peajesporticos/Paginas/default.aspx

als je een auto uit NL meeneemt moet je de houderschapsbelasting opschorten (kan tegenwoordig via internet) zodat je dan ook de verzekering kunt stilzetten en niet naar de APK hoeft totdat je terugbent. Verzekeren van je auto voor de reis kan óf ter plekke in de diverse landen (voor de Mercosul landen geldt evt 1 verzekering) óf bv in NL bij Alessie.

Als je een in de US geregistreerde auto koopt zul je aangewezen zijn om het ter plekke in elk land te regelen. Op zich geen probleem, er is steeds meer de mogelijkheid aan de grens zelf een verzekering te kopen (bij de grotere grensovergangen dan) of anders in de eerstvolgende plaats.

Ik wil een auto in zuid amerika kopen maar mij is opgevallen dat er ook veel auto’s verkocht worden met een amerikaans of ander soort kenteken. Dus ik vroeg me af wat het verschil is wanneer je een chileense auto koopt en wanneer je een amerikaanse of bv. colombiaanse auto koopt.

Als ik het goed begrijp moet je met een amerikaanse auto dus bij iedere grensovergang weer een nieuwe verzekering afsluiten? Betekend dit dat je verzekeringen per maand kan afsluiten in zuid-amerika?
Hoe zit het met belasting en APK in het geval van een amerikaanse auto?

En als je in chili een auto koopt hoef je maar 1 keer een verzekering af te sluiten en daarmee kan je door alle landen reizen?
En hoe zit het dan met belasting en APK, want ik ben misschien maar 3 maanden in chili en de rest van het jaar in andere landen. Ik ben niet ineens in chili als na een jaar weer apk gedaan moet worden. Hoe moet ik dat dan doen?

Bedankt voor de feedback

Hallo Lilian, het verhaal van de APK en de wereldverzekering geldt voor nederlandse voertuigen! Als je in Chili een auto koopt of in enig ander zuid amerikaans land dan zul je ook ter plekke steeds een verzekering moeten kopen. Dit kan soms per week, in andere gevallen per maand en zoals bv in Colombia moestt voor minimaal 3 maanden.
APK is niet ter sprake.
Voor een auto met een USA nummerbord verschillen alle regeltjes weer van staat tot staat maar let er op dat als je de auto op naam gaat zetten er in de meeste staten wel een zgn sales tax boven op het verkoopbedrag komt als je hem in de USA op je naam gaat zetten.
Iets anders om op te letten is dat je als toerist met een chileense auto de laatste tijd wel eens problemen krijgt om het land te verlaten, vooral de Arica-Tacna grens is berucht en mensen kunnen niet met de auto de grens over. Naar Bolivia gaat t weer wel maar t is me nog niet helemaal duidelijk of je een periode krijgt van 6 maanden max om met de auto Chile te mogen verlaten.

Hoi
Oh ok. Ik dacht juist dat het aangeraden werd om in chili een auto te kopen omdat die de makkelijkste regels mbt kopen en het land uit komen. Dat is dus niet zo?
Wat zou dan een ee

• Updated - - -

Wat zou dan een goed land zijn om een auto te kopen?

Wij wilden de grensovergang in Patagonie nemen dus richting argentinie. Weet je daar iets van of daar problemen zijn?

Voor zover ik weet is het enkel de grensovergang Arica-Tacna. Dat was vroeger al eens sporadisch dat ze dat deden maar nu blijkbaar bij elke toerist met een chileens voertuig. Vreemd want de chileense beambtes zijn niet corrupt dus ze zullen het niet doen om wat bij te verdienen maar aan de andere grensovergangen geldt dezelfde regel niet dus het zal iets met Peru van doen hebben.