Ik heb op dit forum heel veel gelezen over de zaken/papieren die je moet regelen als je een camper/4x4 in Chili/Zuid-Amerika wil kopen. Ik heb dit allemaal verzameld maar zit nog steeds met redelijk wat vraagtekens boven mijn hoofd. Omdat ik het overal vandaan vis, dacht ik misschien is het leuk om hier een apart onderwerp van te maken op dit forum.
De achtergrond is dat ik begin volgend jaar naar Zuid-Amerika wil gaan om daar een camper/4x4 te kopen en dan heel zuid-amerika door wil reizen.
Mits er nog geld is wil ook midden-amerika, amerika en Alaska erbij pakken. Maar dat is allemaal nog een droom.
Gebeleken is dat we het beste een camper in Chili kunnen kopen, dus daar ga ik even vanuit.
Mijn vragen:
- Er wordt op dit forum een super goede tip gegeven voor een link, die je stap voor stap uitlegt wat je allemaal moet regelen wil je een auto in bv. chili kopen namelijk http://www.ehow.com/how_5327492_buy-...step-step.html… Deze link werkt helaas niet meer. Weet iemand een andere plek waar ik dit kan vinden
- Welke papieren heb je nodig voordat je een camper koopt?
- Ik heb gelezen dat je een RUT nummer nodig hebt. Wat is dat? en moet je dit dan een jaar lang, als je zo lang weg blijft, verlengen?
- Met welke papieren moet je wegrijden als je hem gekocht hebt, zonder problemen te krijgen?
- Ik heb begrepen dat je in Zuid-Amerika GEEN carnet de passage nodig hebt, klopt dat?
- Ik heb gelezen dat je de volgende documenten nodig hebt
*Certificado de Inscription
*Permiso de Circulacion
*Oblygatory Emission Control
Kan iemand uitleggen wat deze zijn? Waar ik ze kan krijgen? En hoeveel het kost?
- SOAP. Dit is de verzekering. Ik heb begrepen dat het het goedkoopst is als je die bij de grenzen haalt, klopt dit?
Is er geen verzekering die je dekt voor heel Zuid-Amerika en die ook te koop is in bv. chili?
- Ik heb begrepen dat je in sommige landen zoals bv. brazilie en venezuela geen verzekering bij de grens kan kopen. Hoe moet je dit dan daar doen? en zijn er nog meer landen waar dit het geval is?
- Je krijgt een soort visum voor je auto als je een land inrijdt toch? Weet iemand voor hoe lang dat is per land in zuid-amerika?
- Kan je in Zuid-Amerika wild kamperen met je camper?
Andere informatie die ik hier niet noem maar wel handig is om te weten hoor ik natuurlijk ook graag.
De input wordt erg gewaardeerd.
Thanks
probeer deze link eens http://www.horizonsunlimited.com/hubb/south-america/steps-buying-used-bike-santiago-45637
Nee geen C de P nodig in de Amerika’s.
In Chile zul je een chileense WA verzekering moeten kopen en koop dan meteen ook een zgn Carta Verde, die is geldig voor de Mercosul landen (Argentinie,Paraguay,Uruguay en Brazilie). Voor Venezuela( en sommige andere landen/grensovergangen als ze al controleren of je een verzekering hebt (zelden) moet je de auto aan de grens laten staan en een taxi of bus pakken naar de eerste grotere plaats. Of je fantasie en een PC/printer gebruiken…
De vergunning die je voor de auto krijgt aan de grens is meestal 3 maanden geldig,net zolang als je stempel in je paspoort dus. Uitzondering is Uruguay, daar krijg je 12 maanden en Argentinie was altijd 8 maanden maar dat is de laatste tijd wat minder duidelijk en gaat meer naar de 3 maanden toe.
Wil kamperen blijft een zaak waar je natuurlijk je gezonden verstand moet blijven gebruiken maar wij kamperen in principe overal wel in het wild. Maar in grotere steden bij voorkeur bij bv politieposten of 24uurs benzinestations of een parkeerplaats van een hotel of zo. In Peru moet je de bewaker altijd wel wat geven, in andere landen niet.
Bedankt voor de tip.
Wat is een Carta Verde? Is dit een internationale verzekering?
Want wat ik begreep zijn die nogal duur.
Weet jij misschien ook of je vanuit argentinie, via brazilie naar Venezuela kan rijden? Of kan dit niet vanwege de amazone?
En ik heb begrepen als je een bus hebt met een duits, amerikaans of ander buitenlands kenteken, dat het makkelijker is de grenzen over te komen. Weet jij daar iets van?
groet
Carta Verde is de Groene Kaart, dus net als in Europa de groene verzekeringskaart.
Tja wat is duur, een verzekering kost geld.Wel zitten er verschillen per land en per maatschappij. Jij zult sowieso in Chile een Carta Verde moeten kopen, weet de prijzen daar niet maar je zou er eentje van een maand kunnen nemen en dan verder in Argentinie kunnen rondkijken naar een ander. In Brazilie kost het me ca 80 euro per maand, in Argentinie kan ik me daar 3 maanden voor verzekeren (bv bij San Cristobal Seguros).
Voorheen hadden we in Nederland en een tijd een in de USA geregistreerde motor/auto maar merken geen verschil met onze braziliaanse camper om de grenzen over te gaan (en zijn alle landen meerdere malen doorkruist),de procedures zijn hetzelfde.
Vanuit Brazilie kun je naar Venezuela, hebben dit in 2012 nog gedaan, zijn echter niet van Porto Velho naar Manaus gereden omdat t midden in het regenseizoen was en daar geen asfalt ligt (plus verschillende bruggen waren weggespoeld)maar hebben een vrachtboot genomen waar we gewoon in de camper konden bivakeren.Niet goedkoop echter, R$1500 voor de 4 dagen (ca 500 euro).Vanaf Manaus is het weer asfalt tot in Venezuela
Bedankt voor de info.
Hoe zit dat dan met een braziliaanse camper, op het forum zeggen ze toch altijd dat je een camper met chilineense kenteken moet hebben dat dat de enige manier is om andere landen in te komen. Maar braziliaanse kenteken dus ook?
Kortom een camper met buitenlandse, chilieens, braziliaans en uruguay kenteken zit je goed?
Klinkt tof met een vrachtship met je camper erop. Was dit ook van Port Velho naar Manaus?
Wat is de periode dat je de weg van PV naar Manuas beter niet kan nemen?
Zijn jullie trouwens nog in Brazilie volgend jaar?
tnx
Ik denk dat het kenteken geen belemmering zal geven, of de auto (of camper) nou een chileens of braziliaans kenteken heeft. Ik zie hier in chili ook regelmatige brzailiaanse autos rondrijden.
Het zal veel meer te maken hebben met het feit dat het waarschijnlijker veel makkelijker is voor een buitenlander om een chileense auto dan een braziliaanse auto te kopen.
Sent from my M1005 using Wereldwijzer
Inderdaad, Grietzen heeft gelijk maakt niet uit waar de auto vandaan komt, en voor een toerist is het niet interessant een auto in Brazilie te kopen vw de bureaucratie en de hoge prijzen hier (BTW tarieven van 40 tot ruim 100%). In Argentinie is het niet te doen omdat een toerist er het eerste jaar niet mee het land uit mag. Uruguay ook dankzij hoge belastingtarieven te duur en zo heeft elk land wel wat. Uiteindelijk blijven Chile en Paraguay over maar deze laatste heeft minder keus en daar het land niet zo corruptie-vrij is als Chile minder aantrekkelijk daar wat te kopen.
Regenseizoen Porto Velho en Manaus is wat vaag, het is natuurlijk regenwoud… wij waren er in April en toen stond alles echt diep onder water. Die boot (is meer een platform met een duwboot erachter) waar ik het over had was van PV naar Manaus, maar ook tussen Belem en Macapa (kosten ca 350 euro incl camper voor anderhalve dag varen)
De plannen die ik je eerder in een PM geschreven had gaan m.i.v. november door dus we gaan op pad met de camper, maar op de pousada blijft wel gewoon de kampeerplek voor overlanders in het laagseizoen (maart-december)
bedankt.
Dus als ik het goed begrijp is het bv. niet zo slim om een braziliaanse camper (kenteken) te kopen in bv. chili. of maakt dat dan weer niet uit? Zo lang ik hem maar niet in Brazilie koop?
Los van het feit dat het waarschijnlijk onmogelijk is om een camper met braziliaans kenteken BUITEN Brazilie op naam te krijgen is er nog een ander probleem, je komt met diezelfde camper waarschijnlijk Chili niet meer uit omdat diezelfde camper Chili binnenkwam op naam van een andere eigenaar. Dus je hebt de Chileense Aduane wat uit te leggen.
maar betekend dan niet hetzelfde voor een camper op amerikaans kenteken?
Elk land zal zijn eigen meer of minder burocratische regels hebben bij het overschrijven van een voertuig van één eigenaar naar een andere. In het geval van een auto of camper met een Amerikaans kenteken, kan ik je helaas geen raad geven. Misschien dat zoiets makkelijk gaat.
Mocht het kopen van een voertuig met een amerikaans kenteken in Chili geen probleem opleveren, dan nog zou ik vooral van te voren bij de Chileense aduane nagaan of dit mogelijk is. Want normaal is dat als een voertuig met een buitenlands kenteken Chili binnenkomt dit voertuig binnen een bepaalde tijd ook het land weer moet verlaten en normaal wordt er vanuit gegaan dat dezelfde eigenaar het land weer verlaat met zijn eigen voertuig. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar ga jezelf goed informeren bij de Chileense Aduane om nare verrassingen te voorkomen.
dank je wel.
Nog iemand anders ervaring hiermee?
Er worden genoeg voertuigen met Canadees, Amerikaans of Paraguayaans kenteken verkocht, zo blijkt uit mijn onderzoek. Ik neem aan dat het dan ook mogelijk is deze te kopen toch?
Grietzen trouwens weet jij hoe je het het beste kan doen als je een enkeltje (vliegticket) koopt en vervolgens een auto koopt in chili en daarmee het land verlaat?
Hoe kan je bij de vliegtuigmaatschappij en douane laten zien dat je wel het land uit gaat?
bij het kopen van een (bv) amerikaanse auto is het het beste om de overdracht op niemandsland te laten plaatsvinden, dus je gaat samen met de oude eigenaar Chile uit en jij klaart de auto in Argentinie in. Tja de papieren op jouw naam zetten vereist net zoals met de verzekering wat fantasie en een PC/printer… Alhoewel in het geval van de VS (in mijn geval Texas) is er op het kentekenbewijs een sexctie waar je naam van de nieuwe eigenaar ingevuld kan worden, dat werd aan de grenzen ook gewoon geaccepteerd. Later in de (bv) VS moet je dan alsnog de autoofficieel op jouw naam laten zetten (plus de zgn salestax betalen!!!).
**@**lililamoer
Uit eigen ervaring weet ik dat de chileens douane (of beter gezegd, migraciones, want de douane controleert alleen goederen) nooit naar een retourticket vraagt.
Als de vliegmaatschappij om een bewijs vraagt dat je het land binnen 90 dagen weer verlaat zou je eventueel kunnen aanvoeren dat je van plan bent om een auto of camper te kopen in Chili om daarmee het land uit te gaan.
Als je al enigzins een route gepland hebt, zou je ook een hotelreservering kunnen maken in de eerstvolgende stad in Argentinie, Bolivia of Peru, waar je van plan bent te verblijven, en de reservering uitprinten als bewijs dat je op een bepaalde datum niet meer in Chili zult zijn.
Een andere mogelijkheid is een bus- of vliegticket te kopen van Santiago naar Mendoza. Het probleem daarbij is dat weinig busmaatschappijen nog de mogelijkheid bieden om online tickets te kopen, moet je even goed rondzoeken op het internet. Chileense busmaatschappijen zijn bij wet verplicht om 85% van het geld terug te geven als je de busreis tenminste 4 uren voor vertrek anulleert.
Bij vliegmaatschappijen zoals LAN zal het wel makkelijker zijn om een ticket Santiago - Mendoza te kopen via internet maar of je dan het geinvesteerde bedrag nog terug kunt krijgen is de vraag…
Daar was ik weer!
Heeft iemand ervaring met het kopen van een auto met Belgisch kenteken?
Weet iemand hoe ik die op mijn naam zet?
En wat voor een papieren heb je eigenlijk allemaal nodig als je dus een belgische of candese auto koopt?
Dit is neem ik aan weer anders dan wanneer je een chileense auto koopt?
En hoe zit het met APK, betalen van belastingen ih land waar je rond rijdt ed?
Nog wat vragen die rijsde: Hoe lang mag je het land uit met een chilineense auto? Dat is toch oneindigbaar
Een chilileense auto moet je ook weer in chili verkopen toch?
Papier met een printer op je naam zetten (omdat deze bv. canadese kenteken heeft) is dit niet te vaag?
Wederom ik ben erg blij met jullie reactie