Stappenplan voor het kopen van een auto in Chili+aantal vragen hieromtrent+op zoek nr 4x4: wie kan helpen?

Hoi

Een tijdje geleden vroeg ik advies ivm een auto kopen in Chili.
Het was duideijk dat sinds de regels veranderd zijn in jqn 2015 niemand echt wist hoe het moest.
Via via heb ik de site gekregen van een reiziger die het allemaal netjes heeft uitgeschreven (zelfs met foto’s van de nodige papieren alsook de site van de instantie die een RUT kan regelen zonder dat je er zelf moet zijn: voor het geval je geen Chileen vind die je hiermee wil/kan helpen)
http://www.whereswaller.com/#!2015-buy-a-car-in-chile/c1kma

Ik deel deze site dan graag en hoop dat reizigers die van plan zijn om een auto te kopen en wat aan hebben en iets meer vertrouwen krijgen in de zaak! :wink:

Wat ik mij wel nog afvraag is of iemand een idee heeft van hoe het juist zit met de verzekeringen: wij willen een aantal landen doen (oa Chili, Argent, Bolivie, Peru, Equador en Colombie) en weten niet goed of je voor elk land een aparte verzekering moet afsluiten of niet? en waar doe je dit? Is er aan elk grensovergang zo’n verzekeringsmaatschappij? En hoe betaal je dat als je nog niet beschikt over de munteenheid van dat land? Word je geacht ter allen tijde dollars mee te hebben?

Op de site lees ik ook dat de laatste stap bij het kopen van een auto is ‘‘To cross borders with your car you need the ‘Padron’ which is the slang term for the official document of ownership or ‘Certificado de Inscription’.’’: dit kan tot 8 weken duren…onlangs zei iemand dat je hier niet op moest wachten. Klopt dit? Iemand nog ervaring mee?

En tenslotte: moest er iemand zijn 4x4 verkopen: laat iets weten. We zouden mid-oktober toekomen in Santiago en zo snel mogelijk een 4x4 willen kopen!

grtjs

Kat

Hoi

Ondertussen hebben we een 4x4 gevonden, te koop in Buenos Aires (Argent) met US platen. Iemand enig idee of wij, als buitenlander deze auto zouden kunnen kopen en er ook het land mee uit kunnen? De verkopers stuurden mij door naar volgende site:

met melding dat het geen probleem zou geven!
Iemand die hetzelfde heeft gedaan? Of iemand die weet of dit kan (auto kopen met argentijnse platen kan niet, daar zijn we al uit)…

En indien dit inderdaad zou kunnen, waarom raadt iedereen aan om een auto te kopen in Chili en niet in een ander ZA land?

hoping to find some answers :slight_smile:

grtjs

Kat

En indien dit inderdaad zou kunnen, waarom raadt iedereen aan om een auto te kopen in Chili en niet in een ander ZA land?

Ik denk dat dit te maken heeft met:

  1. In Chili kun je als buitenlander een auto kopen, dit in tegenstelling tot veel andere zuid-amerikaanse landen.
  2. Het is een redelijk efficient proces.
  3. Geen corruptie, je hoeft hier een daar geen “bijbetalingen” te doen…

Wil graag eens beginnen rondkijken wat er allemaal op de markt is van voertuigen (zowel 2wd als 4x4) in Chili. Niet enkel te koop bij reizigers maar ook in garages of bij Chileense particulieren.
Via welke kanalen (zoekertjes, forums, Chileense kapaza??;…) gaan jullie op zoek? Misschien wel handig om ze hier te noteren. Een tijd terug had ik een link gevonden met allerlei zoekfuncties om voertuig te vinden op iets kapaza achtig
Ik heb weet van het panamericanforum.org en drivetheamericas

Groeten
Ellen en Bjorn

www.chileautos.cl

W.b. de verekering , in Chile (en elk Mercosul- land) kun je een zgn carta verde kopen. Deze verzekering is geldig voor Chile,Argentinie,Uruguay en Paraguay. Voor de andere landen moet je ter plekke een verzekering aanschaffen. soms kan dat aan de grens zelf, soms moet je naar de eerstvolgende grotere plaats rijden onverzekerd dus…)

Om een buitenlandse auto over te nemen heb je natuurlijk het probleem te naamstelling. Officieel haast niet te doen of je moet met de eigenaar naar het land toe war de auto geregistreerd staat. Je bent overgeleverd om t evt op een creatieve manier te doen(…) of via een notariele machtiging maar deze laatste wil nog wel eens problemen opleveren. Zo eist peru bv dat de papieren op naam van de bestuurder staan anders mag de auto het land niet in.

Yep…groot probleem op dit moment in Chile: de Registro civil staakt dus auto op je naam krijgen is haast onmogelijk…
4x4 vinden voor een schappelijke prijs (wij willen er max 4000000 aan geven indien we de auto zelf moeten ombouwen) is heel moeilijk! Net terug van een autobezoek…helaas was de eigenaar ‘vergeten’ te melden dat de auto al 280000km had… :disappointed:
Wij zoeken ook op yapo.cl maar tot nu nog niks gevonden…we zijn ook naar 3 automotriz markten gegaan gisteren maar daar waren ze ook duur! Blijkbaar zaten we ook in een ‘gevaarlijke’ buurt zonder het zelf te weten. Gelukkig zijn we 2 keer op zeer vriendelijke Chilenen gevallen die vanzelf aanboden om ons naar de metro terug te brengen! Je moet het maar weten…dus voor je op eigen houtje naar auto’s gaat kijken: even checken hoe de buurt is :wink:
Om maar te zeggen: we dachten dat het makkelijker ging zijn!
Ik kan de locatie van de automotriz markten wel online zetten maar nu heb ik ze niet bij de hand!
Grtjs

hallo allemaal.
het is alweer een poosje geleden dat dit forum is doorgeschreven, maar gezien iedereen die hierop zit automatisch een mailtje krijgt probeer ik nog even verder te gaan via deze.
men vriendin en ik vliegen in oktober naar chili en willen via de westkust langzaam omhoog gaan reizen (6-12 maanden, net wat er op ons pad komt). heeft er iemand toevallig wat recentere info over de gang van zaken met auto kopen, verzekeren vanaf chili ? alle tips and tricks zijn welkom.
bvd,

gr robert.