Toyota Landcruiser Prado te koop in Chili, ideaal voor Patagonie, Carretera Austral, Ruta 40…
4x4, jaar 1997, 152 000km, nieuwe banden, motorisch prima in orde
6000 Euro
We hebben alle informatie over het papierwerk en hoe met een Chileense auto de grens over te gaan. Wij hebben net 20.000km gereden en zijn zeker 8 keer de grens gepasseerd.
Verkocht!
Hoi Hans,
Wij zijn van plan om binnenkort een auto te kopen in Chili, maar komen veel tegenstrijdige regels tegen. Zou jij ons misschien een beetje kunnen informeren? Dat zou super zijn! Graag hoor ik van je…
Alvast bedankt!
Meike
Hoi Meike,
Het hele koop proces is goed uitgelegd op de volgende web pagina’s:
http://community.iexplore.com/planning/journalEntryFreeForm.asp?journalID=986&entryID=659&n=How+to+Legally+purchase+a+car+in+Chile and http://groups.msn.com/CHILEBUDGETTRAVELTIPS/buyingautomobiles.msnw.
Wij hebben het adres van ons hostel gebruikt (Scott´s hostel, now called Tales at Concho y Toro which comes recommended, [EMAIL=“scshabitat@yahoo.com”]scshabitat@yahoo.com) om onze RUT te krijgen. De Santiago Registro Civil was ontzettend vriendelijk en behulpzaam met het invullen van het sowieso eenvoudige aanvraagformulier. Een half uur later hadden we een RUT.
Wij hebben onze auto bij een dealer gekocht (Automoviles Vespuccio op de hoek van Av F Bilbao en Amerigo Vespucio, de eigenaar, Jose Luis, had een jaar in NL gewerkt en sprak goed Engels) wat het proces nog eenvoudiger maakte dan beschreven op de hierboven vermelde webpagina’s. We hebben de auto laten checken bij een andere dealer, alles was goed, vervolgens betaald en de dealer al het paperwerk laten regelen (duurt een dag of drie). De padron (the certificate of ownership) krijg je pas na 2-4 weken met de post maar voor de tussentijd krijg je een temporary padron waarmee je de grens over kunt steken.
Voor het vinden van een geschikte auto kun je alvast 'ns kijken op www.demotores.cl en www.chileautos.cl. In Santiago zelf zijn de zaterdag en zondag uitgave van El Mercurio handig, daarnaast zijn er een aantal grote automarkten aan de zuidelijke ring van Santiago waar particulieren hun auto’s proberen te verkopen.
Verzekeringen: Wij hebben een verzekering (300 US) gekocht bij Falabella (de Bijenkorf van Chili) alleen voor Chili. Toen we naar Argentinie gingen hebben we een 7 daagse verzekering in Chili gekocht om de grens over te steken (Een geldige autoverzekering is verplicht in Argentinie en ze checken dit bij de douane) en vervolgens een half jaar verzekering (100 US) gekocht in Argentinie zodat we rustig in en uit Argentinie konden.
Grensovergang: Met een padron (of de tijdelijke) en een verzekering was het geen probleem. 1 keer gezeur gehad omdat ik volgens die meneer als non resident niet met een auto Chili uit mocht (kwam uiteindelijk goed), vervolgens altijd braaf gezegd dat ik resident was (had tenslotte een padron en dus een adres).
Verkopen was qua formaliteiten een eitje, naar de notaris, over laten schrijven, je geld innen en klaar.
Laat maar weten als je ergens nog meer info over wilt hebben maar volgens mij is dit het wel zo’n beetje.
Veel plezier in Zuid Amerika, Hans
Hai Hans,
Super bedankt zeg!!! Wij gaan volgende week op naar Santiago!
Nog twee kleine vraagjes… - Hoeveel tijd denk je dat er gemiddeld nodig is om de auto te verkopen in Santiago? - En heb jij er veel geld op verloren of is de markt daar zo gunstig dat dit beperkt blijft?
Wij hebben er zin in, nogmaals bedankt.
Meike en Werner
Hey Meike,
Ik heb de auto verkocht op Chiloe in het zuiden van Chili. Dat heeft me 15 dagen gekost, maar ja het kan natuurlijk ook in 1 dag geregeld zijn. Het is waarschijnlijk een goed idee (als je weinig tijd hebt) om de auto al een tijdje van te voren via de websites aan te bieden (weet je in eder geval of er veel of weinig interesse is).
Hoe meer tijd je hebt, hoe beter je onderhandelingspositie, en dus hoe minder je verlies in het algemeen.
Wij hebben ongeveer 20% op de aankoopprijs verloren, maar de koersschommelingen (peso, euro, dollar) zijn natuurlijk ook van belang.
Veel plezier en vergeet de Carretera Austral niet, de mooiste weg die wij gereden hebben in Zuid Amerika.
Ciao Hans
Hoi Hans,
Nog een, beetje dringende, vraag… We hebben de auto gekocht, alleen wat bedoel je met tijdelijke padron? Is dat de padron van de vorige eigenaar en is dat genoeg samen met een een formulier dat de auto nu op mijn naam staat? Of het is een ander formulier, en zo ja hoe komen we daar dan aan? Scott is op vakantie en de garage zegt dat ze nog nooit van een tijdelijke pardon hebben gehoord… Wij staan ondertussen in de startblokken dus als je kunt helpen…? Zou fijn zijn!!!
Alvast bedankt!
Meike
Hoi Meike,
De tijdelijke padron is een (ik dach ietwat lichtroze) formulier, ietsje groter dan A4 formaat, waar alle info op staat dat het jouw auto is etc… Ik gok dat je dit formulier gewoon in je bezit hebt maar dat de term tijdelijke padron misschien wat ongelukkig is (maar het fungreert wel als zodanig als je de grens over gaat). Het is dus niet de padron van de vorige eigenaar maar een officieel formulier wat aangeeft dat jij de eigenaar bent. Ik gok dat je dit naast je koopcontract hebt ontvangen. Ik zou je morgen een scan (als ik het kan vinden) van wat ik bedoel kunnen toezenden als je mij je Email adres laat weten,
Groet Hans
Hoi Hans,
Ik hoop en denk dat dit formulier bij de notaris formulieren zit die met de post komen, hopelijk eind van de week. Onze garage is niet erg behulpzaam… Mijn e-mailadres is [EMAIL=“meikeschuring@hotmail.com”]meikeschuring met hotmail (even zo ivm spam).
Nogmaals, ik val in herhaling, bedankt!
Gr Meike
ps. We hebben een mooie Nissan D21 met hardtop gevonden! Het matrasje ligt al achterin…
Hoi Hans en Meike
Aan het einde van dit jaar willen mijn vriendin en ik de oversteek gaan maken naar Latijns Amerika om daar ca. 4-6 maanden rond te reizen.
Nu lees ik in dit forum dat jullie allebij ervaring hebben met het kopen, en rondtrekken met een auto in Chili/Argentinie. Dit lijkt ons ook een geweldige manier om te reizen, maar…
is het jullie bevallen om in deze landen met een eigen auto rond te trekken?? of had dit ook wat mindere kanten??
Groet,
Rudie
Het is super goed bevallen! Zo prettig dat je overal kunt stoppen waar je wilt, er is ook zo veel moois te zien. Met de bus rijd je overal maar langs. Met de bus reizen heeft natuurlijk ook zijn charme, maar wij vonden Argentinië en Chili juist uitermate geschikt om met de auto te doen, goede campings, mooie routes, prachtige natuur. In Chili wordt er veel langs de kant van de weg verkocht, olijven, fruit, broodjes, leuk om te stoppen en te kletsen. Veel plezier!
Hoi!
Ter aanvulling:
tenaamstelling
zolang een Chileense auto niet op jou naam staat kun je alleen naar Argentinië, om problemen te voorkomen zorg voor een notariële verklaring van de huidige eigenaar. Enkel Argentinië vanwege een onderling verdrag, maar wil je vanuit Chile naar Peru of Bolivia zal je dat niet lukken.
Mij is het uiteindelijk wel gelukt maar ben van de Boliviaanse grens terug moeten rijden naar Arica en heb daar uiteindelijk de hoofd van de Douane weten te overtuigen mij bij hoogste uitzondering toestemming te verlenen op zijn persoonlijke titel en verantwoordelijkheid. Denk dat niemand verder dat zal gaan lukken ;-). Met name Chilenen hanteren de wetgeving ten opzichte van buitenlanders zeer strikt.
verzekering
Volgens mij heb je een voor aldaar dure verzekering te pakken gehad, die daarbij ook nog eens niet gold voor Argentinië, tip van mijn zijde ga bij de lokale ANWB ten rade genaamd automovil club, deze kunnen soort gelijke service verlenen: aankoopkeuring, internationale verzekering, internationale wegenwachtservice, onderhoud en adviezen ed.
Groeten,
Bart
Hallo allemaal,
Wij hebben een paar maanden geleden via dit stappenplan een mooie Subaru Forester gekocht in Chili om door Chili en Argentinië rond te rijden.
Dit bevalt ons zeer goed en nu leek het ons leuk om ook naar Paraguay, Uruguay, Bolivia te gaan vanuit Argentinië, maar dan misschien zonder de auto (denk dat de wegen en de landen hiervoor te gevaarlijk zijn?). We dachten eraan om de auto in Argentinië te parkeren en met een bus deze landen aan te doen.
Wij hebben alleen gehoord van andere reizigers dat wanneer je met een Chileense auto (in jouw bezit), Argentinië in bent gekomen, je het land met deze auto weer zou moeten verlaten. Dat zou betekenen dat wij helemaal niet met de bus naar de zoutvlakten van Bolivia, of met de boot naar Montevideo Uruguay zouden kunnen vanuit Argentinië. Is dit waar?
Een andere vraag is:
Begin april moeten wij de auto weer verkopen om het vliegtuig terug naar Nederland te nemen. Maar hoe kan je je het best laten uitbetalen?? in Chileense pesos, Amerikaanse dollars of digitaal laten overboeken naar je Nederlandse rekening??
Groeten
Rudie en Irma
Hoi!
De auto staat op jullie naam, aldus gewoon lekker doorrijden! Blijven genieten van je vrijheid van eigen transport! Uruguay is veiliger dan Argentinië, echter Paraguay is heel wat onveiliger (aldus hier zou ik je afraden 's nachts te rijden). En Bolivia is qua wegennet een mooi avontuur, maar met een Subaru red je het wel! Weet niet hoe de actuele situatie in Bolivia is qua stakingen ed, want hier hebben ze wel een handje van.
Zelf had ik mij bij de verkoop in Chileense pesos laten uitbetalen en deze op een wisselkantoor omgewisseld in coupures van EUR500 (ja deze biljetten zijn in Santiago de Chile voldoende aanwezig).
Dus jullie hebben nog een maandje… nou dan moet je nog best doorrijden! Hebben jullie de regio boven Mendoza richting Bolivia gemist??? Zoja, dan zou ik misschien voor een kortere route kiezen en via Salta Bolivia binnengaan, daar een rondje rechtsom maaken en via Putre Chile binnenkomen. Werkelijk schitterende regio. Foz de Iguaçu kun je de volgende reis naar Brazilië wel aandoen ![]()
Groeten & fijne afsluiting!
Bart
Hoi
Half september hebben wij in Valparaiso een VW busje (t2,1600, luchtgekoeld,1990) gekocht. Wij hebben het ingericht als camper. Wij rijden er nu reeds een maand en een half mee rond:naar Ushuaia gedeeltelijk door Chili, gedeeltelijk over de Ruta 40 (wat niet altijd even makkelijk was) en nu terug naar boven over de Ruta 3.
Half december zijn wij terug in Chili om de auto terug te verkopen. Aangezien onze reis verder gaat naar Centraal Amerika en wij hem niet kunnen verschepen naar Panama wegens de prijs.
We doen hem weg voor 2.300 EUR (prijs onderhandelbaar).
Foto’s kan je zien op: http://www.tangatanga.com/joord-en-e...otos/vw-kombi/.
Als je meer informatie wenst, reageer gerust.
Groeten
Joord en Evelyn
Hallo
Heeft iemand misschien antwoord op de vraag hoe lang je chili uit mag met mijn eigen chilineense voertuig?
Ik hoor 3 en 6 maanden maar ook 1 jaar. Ik heb minstens een jaar nodig, weet iemand waar je dit kunt regelen?
tnx
Hoi lililamoer
Ik denk dat je deze vraag beter in het Chiliforum kunt stellen.
Groetjes Thijs