Roadtrip Zuid Amerika

Dag Forumleden,

Toen ik zat te googlen op ‘Roadtrip Zuid-Amerika’, ben ik op dit forum uitgekomen.

Ik wil samen met mijn vriendin voor ongeveer 6 maanden op reis in oktober. Onze droom is om in een half jaar met een jeepje Chili, (een stukje) Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia te ontdekken. De vrijheid van eigen vervoer lijkt ons heerlijk.

Ik las dat het in Chili het meest makkelijk is om een auto te kopen en op naam te zetten zodat je de grenzen over kan. Het nadeel is dat je hem (begreep ik?) ook weer in Chili moet verkopen. Het is wel een eind om vanaf Colombia weer naar (Noord) Chili te rijden. Heb je tips voor een eventuele route en weet je of er mogelijkheden zijn om de auto in Ecuador of Colombia weer te verkopen?

Daarnaast hebben wij heel wat vragen. Als je de tijd hebt om ons een beetje op weg te helpen, heel graag!

Wij hebben ongeveer 17.000-18.000 euro te besteden (met z’n tweeën in totaal, incl. vliegtickets, eventueel verlies van de auto verkopen, etc.). Is dit genoeg? Wij zullen ons in de praktijk niet in dure hotel bevinden maar heel kostenbewust op reis gaan.

Hoe makkelijk is het om een auto te kopen, op naam te zetten en te verzekeren? Als wij, zodra wij in Chili zijn, snel aan de slag gaan om een Jeep te kopen; hoeveel dagen duurt het ongeveer voordat alles geregeld is en we eventueel de grens over kunnen?

Is het echt heel makkelijk om een RUT te bemachtigen? Je hebt namelijk een Chileen nodig om garant te staan in de meeste gevallen. Is dit een beetje makkelijk te regelen? Wij kennen namelijk geen mensen in Chili.

Kan je het beste een auto kopen bij een dealer? Hoeveel betaal je voor een redelijke Jeep (hij mag oud zijn) die goed onderhouden is? En is zo’n auto weer makkelijk te verkopen? Ik begrijp natuurlijk wel dat de kans groot is dat je ‘m met verlies weer verkoopt.

Is het makkelijk om de auto te verzekeren zodat je er ook andere landen mee kan bezoeken? Is er per land een verzekering?

Hoe gemakkelijk is het om met de auto grenzen te passeren?

Wat raad je aan om allemaal buiten je ingepakte backpack mee te nemen? (Stoeltjes, gasstel, Jerrycans?) Wij hebben niet echt plannen om te camperen overigens.

In hoeverre is het nodig dat je Spaans beheerst? Eerlijk gezegd kunnen wij maar een paar woordjes Spaans. Gelukkig hebben wij nog wel wat tijd om dit bij te spijkeren en wellicht een basis woordenschat op te doen.

Heel veel vragen. Wij vinden het lastig om een beslissing te maken om Zuid-Amerika met een eigen auto te verkennen. Het lijkt ons echt fantastisch maar het moet wel voor ons mogelijk zijn.

Mocht je eens tijd hebben, horen wij heel graag van je!

Groetjes,
Joost

Kijk eens op deze site voor de procedure betreffende t kopen van n motor in Chili, gaat uiteraard ook op voor n auto.

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/south-america/steps-buying-used-bike-santiago-45637