Sextoerisme.
Sextoerisme is een een opkomende industrie en belangrijke bron van inkomsten geworden.
Maar wat is er niet te tolereren aan sextoerisme, mits er uiteraard sprake is van volwassenen?
Zelf heb ik de voorkeur en zit momenteel in een monogame relatie, ik benadruk (nogmaals) dat ik niets met sextoerisme te maken heb. Maar zie hier in Mtwapa heel vaak dergelijke toeristen lopen.
De sexwerkers zouden hun “vrienden en vriendinnen” niet graag vaarwel zeggen, want, geen inkomsten meer.
De toeristen die voor sex komen betalen niet voor niets een ticket, hotel, taxi etc.
Als sexwerkers en sextoeristen het samen eens zijn, wie zal zich dan (moeten) bemoeien met deze koppels, en waarom?
Ik herinner me een aantal jaren geleden, toen prostitutie illegaal was en politie vaak meiden op pakte, al was het alleen maar op verdenking, ook onschuldige meiden die enkel geen ID bij zich droegen. Als de meiden geen geld hadden om de politieambtenaar om te kopen, dan mochten ze nogmaals met de billen bloot. Mannen maakten vaak misbruik van de situatie door na bewezen diensten te claimen dat ze niets af mochten rekenen. Het is maar goed dat er nu veel meer tollerantie en waardering is voor deze tak.
Sorry Kenya maar sextoerisme is een vorm van uit buiten door de rijke westerling die nu naar Kenya komt en wel voor het simpele feit dat het zo goedkoop is en vergeet niet dat deze kinderen want de meeste zijn amper 18 jaar (want dat is wat deze mensen zoeken) voor de rest van hun leven getekend zijn. De drogredenen van het brengt geld in het laatje is wel het laaste wat je zou moeten willen.
Is wel grappig dit onderwerp, gaat van goedkope safari naar sextoerisme!
Safari betekent reis in het Swahili, dus wat maakt het uit waar je bent, of naar toe wilt, als je op reis gaat ben je sowieso op safari… Ik moet zeggen dat ik graag in Mombassa kom En niet voor het sextoerisme), wij wonen in het hoogland van central Kenia en dan is het heel fijn, dat je 1x in de 2 jaar afkan reizen naar de kust, helaas hebben wij dikke portomonee. Wij slapen in een goedkoop hotel in Mombassa en van daaruit maken we trips met de matatu naar het strand, gewoon naar het publieke strand waar iedereen komt. Hartstikke leuk, ik kan het iedereen aanraden.
Om weer terug te gaan naar de vraagstelling, hierbij een verslagje wat ik vandaag kreeg van Frank (wie mijn blog leest weet wie Frank is)
Hallo ,
Hier wat ervaringen met Steve v.w.b. de safari arrangementen en aanverwante zaken:
Kort voor vertrek meldt Steve dat er iemand mee gaat, de eerste dag, naar Tsavo. We hebben een private safari, dus vreemd, maar goed, het is maar 1 dag. Vrouw die meegaat blijkt te werken voor Vitenz, een NL waterbedrijf, dat de waterverspilling in en winning voor Mombasa gaat adviseren. Valt dus 100% mee, maar wel vreemd voor een private safari.
Van was technisch goed in orde, vele malen beter dan jouw van. Maar administratief helaas niet. In NAI door een politieagent uit de rij voor een rotonde gehaald. Sticker voor het e.o.a. niet goed. Agent blijkt niet corrupt en redelijk van goede wil, want na wat bellen kunnen we na 1.5 uur verder. Alleen nu wel erg laat in Nakuru. Zus wil al niet meer en wil meteen door naar Masai Mara. Joseph, de driver / guide weet de zaak te sussen en we gaan toch door naar Nakuru. Late en korte, maar wel goede game drive.
Ik had voor in Nairobi het Oakwood hotel bedacht, maar Steve wist wat beters. Werd in eerste instantie het Kenya Comfort hotel, maar de ‘special price’ van Steve bleek de standaard prijs die ook op hun website staat. Daarmee geconfronteerd verlaagd Steve de prijs met USD 10/pppn.
Als ik gister meldt dat we geen 4 maar 3 nachten verblijven in NAI, meldt Steve dat we in het Parkside hotel komen. Ik heb in Masai Mara geen internet, dus kan niets opzoeken. Ik meld Steve dat ik niet begrijp waarom het hotel nu plotseling weer veranderd moet worden.
Vandaag zie ik dat het Parkside hotel goedkoper is, maar 4200 voor een twin room.
We gaan daar dus zelf heen en boeken de kamers zelf. Geen zin om Steve USD 80pp te betalen daarvoor. Had hij ook maar niet moeten voorstellen het Oakwood hotel voor een ander / beter / goedkoper hotel te verwisselen en dan met een minder hotel aankomen. De tarieven staan gewoon op internet, dus denkt hij dat ik achterlijk ben?
Misschien, want hij was er niet blij mee. Verder ook niet echt meer iets besproken ofzo, maar dat hoeft voor mij ook niet meer…
Eens per maand naar de wallen lijkt me goedkoper dan een sexsafari naar Kenia.
Goedkoop is het in ieder geval niet om een ticket te boeken, hotels, taxi, restaurants etc.
Prostitutie was trouwens ook in Kenia al lang geleden uitgevonden, nog voordat de blanke sextoeristen kwamen.
Zijn er een organisaties die financiele compensatie bieden aan sexwerkers?
Wie betaald het levensonderhoud dan voor deze sexwerkers?
Ik weet zeker dat sexwerkers in hun vak rollen vanwege het geld, waarom noem je dat geld dan een drogreden?
Als het gaat om kinderen, dan zijn we het eens, zij zijn zeer waarschijnlijk getekend voor het leven. Op schiphol krijgen (alle?) passagiers tegenwoordig een folder waar informatie op staat over hoe je pedofielen alvast anoniem aan kan geven in Nederland. In 99% van alle gevallen gaat het gelukkig om volwassenen die samen een overeenkomst sluiten.
Van heel veel mensen hier in Mtwapa die tijdelijk in de sexbranche hebben gezeten, weet ik dat ze inmiddels zijn getrouwd met een klant (naar keuze) en nu met hun gezin gelukkig in Europa wonen. Is dat ook uitbuiting, of is dat kansen benutten?
Kenya Hier is mijn laaste reactie over dit onderwerp. Toevallig hebben mijn vrouw en ik in Nedeland diverse Kenyanen op gevangen die met hun partner (naar keuze) naar Europa waren getrokken en daar in de zelfde branche terecht waren gekomen alleen nu helaas zonder verblijfsvergunning en op een visa. Dus dit verhaal gaat helaas niet altijd op en de mensen die dit is overkomen vertellen hun verhaal helaas niet hier. Maar er zijn gelukkig ook de postieve gevallen waar het wel goed is gegaan en ook met deze Kenyanen hebben we contact en nog steeds. Wanneer ze hier naar toe komen zijn wij meestal de eerste die het weten en waar ze willen verblijven ook omdat de kinderen die er zijn en wel in de leeftijd van 6 maanden tot 16 jaar mij als hun babu zien. us laten we als je blieft dit onderwerp rusten of er een speciale topic voor maken. En deze topic gebruiken waar het voor bedoeld is om diegenen die naar Kenya willen komen van dienst te zijn en op deze manier Kenya te promoten ook al is het voor een eigen zaak het geeft Kenyanen een inkomen.
Bedank, ik begrijp nu beter wat je doet.
Visa en verblijfsvergunningen doen idd meer kwaad dan goed, maar ja, eigen volk eerst, de roverheid zet alle middelen in om zogenaamd “de eigen markt te beschermen”, zelfs visa en vergunningen om te mogen verblijven.
Als ik de kans krijg adviseer ik mensen die vanuit hier op het punt staan om te emigreren, om eerst contact te zoeken en een tijdje contact te houden met andere Kenianen in het bestemmingsland, voor het geval dat …
Maak je nu een grapje?
Juist als ik alleen maar het land wil zien is dat weggegooid geld want in grote lijnen is
elk land wel hetzelfde.
Hoewel het nog beter is als ik een land echt wil kennen om naar de
hoofdplaats te gaan was het zo dat ik de keuze had naar Zanzibar of naar
Mombasa (goedkope vliegreis met Arke 450Euro )zie dat dus maar als Rotterdam.
Op de manier zoals jij dat voorstelt is het niet te doen zelfs in een piepklein
land als nederland lukt dat je niet.
Of dacht je dat een gewone tourist die op de veluwe in een hotel met zwembad
zit en dan nog een vierdagen in Ponypark Slagharen en vooruit nog dagje Edam
voor die mensen op klompen, veel weet of kan over Nederland en zijn bevolking?
Dat is dan toch weg gegooid geld,dan weet ik nog niks.
Om een land en zijn bevolking goed te leren kennen is dit gewoon de weg of
ik nu in japan ben of in korea of china.
Vriendelijke groet
Jaap
Wij hebben onze safari bij Fking geboekt, 3 dagen oost west tsavo voor 295 euro p/p , Sliepen in Aruba lodge en NGulia lodge de dag voor onze safari konden we gratis 1 dag Mombasa tour en Bombolulu doen. Dit was de prijs met 4 personen. Betaling bij aankomst contant of met pin/ credit card, geen aanbetaling. 3 Days Tsavo East and West Safari :zon02:
Ja,Jan.Stevens het moet mogelijk zijn om een fatsoenlijke mooie Safari te regelen voor een normale prijs waar ik het over had en niet alleen de superkoopjes en oh wat goedkoop reclame zonder een prijs maar in werkelijkheid het dubbele of nog veel meer dan dat.Eerlijke prijs duurt het langst zullen we maar zeggen.
Een hele fijne Safari toegewenst.
Jaap
JaapB wanneer je Kenya via een stad will leren kennen waarom dan niet Nairobi voor de kosten hoef je het niet te laten vanuit Mombassa met de bus naar Nairobi 1500 Ksh dan leer je gelijk wat Kenyanen kennen die je verder kunnen helpen want ze zijn altijd behulpzaam. En Nairobi heeft elke tribe een aanrader is Eastleigh ( klein Mogadishu aar je de Somalische inwoners terug vindt en dan een kleine trip door Kibera slum gebied waarna Runda en Westlands (UN en de indi ) dan Karen ( Old English) en Ngong (Masai) waarna je afsluit met het Nairobi National park en de Boma’s of Kenya en/of het nationaal museum.
Ik denk dat dat een Ideale city trip is om een land te leren kennen
Want wanneer je in Rotterdam verblijft ga je ook naar Den Haag, Delft, Kinderdijk, Keueknhof, Delta werken en waarschijnlijk zeker ook naar Amsterdam.Totale bevolking 4 miljoen en de radius is 75 / 100 km vergeli jking met Nairobi Radius is 50 km totale bevolking 6 miljoen of te wel een stad met alle tribes een culturen van Kenya.
Sorry maar ik ben op dat gebied een ambasadeur voor Nairobi een stad die erg ondergewaardeerd wordt.
Keeska ,het was gewoon toeval (een pen vriendin (met het onwaarschijnlijke ik hou van je enz.had een kind krijg je kado) en schreef de onwaarschijnlijkste verhalen en ik had geantwoord als er eens een goedkope vliegreis is dan wil ik wel eens zien of dat waar is dat lijkt me wel een heel gek land, was een hele tijd geleden dus niets meer van gehoord.Maar vorig jaar was er een goedkope vliegreis dus denk zal toch maar gaan kijken hoe dat land echt is en vooral hoe dat zo komt en beloofd is bij mij beloofd.
De vliegreis (arke 400euro retour) was naar Mombasa en zo kwam ik daar ,niemand om me op te halen enz.Dus kon er zo in duiken om te kijken en te begrijpen,en kon gelijk de dingen leren.
Al moet ik toegeven dat b.v. “tribe” niet zo mijn interesse heeft, dat leer ik nu pas op deze site.
Komt waarschinlijk dat mijn engels te slecht is om daar in te duiken,het ging me meer om het land
als geheel en hoe de mensen daar leven.
Ik begrijp je ideeen er over (gelukkig geen insinuatie’s meer over sex/mensenhandel etc.) maar
ook rotterdam is genoeg,wat zou je nog in een Keukenhof willen zien,denk je dat zoiets nederland
weer geeft?
En inderdaad de tranen stonden me meer in mijn ogen dan het lachen,juist omdat de mensen
daar nog lachen en leven zolang ze dat nog kunnen (vaak veel te kort).
Ik wil je het wel beschrijven maar denk dat wordt te lang voor dit en heeft niets met safari te doen.
Maar Narobi wil ik wel eens een volgende keer zien want mijn idee nu is om in die omgeving een
stukje land te kopen,had iemand al iets gevonden bij Thika en er gaat nog iemand kijken voor me
in de richting van Noord Narobi (weet zo niet de naam)
Dan kunnen ze daar wonen in plaats van in Mombasa en misschien wil ik er wel iets doen als
fabriekje als voorlopige hobby.
Dus zo gaan we toch richting Narobi
Beste Jaap nu begrijp ik je beter praktisch de zelfde ervaring maar dan toen ik hier wat langer was Wat betreft land kopen en iets op starten wees voorzichtig waar en met wie je in zee gaat Ik (en niet alleen ik) heb helaas wat nare ervaringen op dat gebied en een hoop geleerd maar door schade en schande wordt men wijs zei mijn opoe altijd.
Wanneer je hier wat op wil zetten ben ik altijd bereid om je te helpen vooral als het de mensen hier ten goede komt.
De land prijs richting Thika rijst de pan uit dit komt door de highway waardoor het aantrekkelijk wordt om daar te wonen en trekt dus een groot gedeelte van de middenklasse die kant uit. Wat voor bedrijfje wil je opzetten ?? Er zijn hier diverse mogelijkheden om als er een start kapitaal is een financiering te krijgen. Laat me je email adres weten dan kunnen we daarover comuniceren en een beetje brainstormen.
Ik begrijp uit je schrijven dat je net als mijn persoontje ook al enige jaren op deze aardbol rond huppelt dus wie weet wat we met onze achtergrond hier nog voor de mensen kunnen doen.
Mijn leus voor de Kenyanen hier is neem de best van de west en vergeet de rest.
viespeuken hebben kenia helaas ook gevonden . ik zie ze soms bij 40 thiefs oude uitgezakte mannetjes met hele jonge meisjes . misselijk word je er van .
Tijgeltje dat is helaas een van de uitwassen en verschillen tussen rijk en arm maar discrimineer niet het zijn zowel mannen als vrouwen en niet alleen blank maar ook. bruin
Masaku ik schrok behoorlijk toen ik voor de eerste keer door Mombassa reed maar er zijn mensen die deze stad promoten en an bevelen .
Maar ik baal als je mensen hoor die nog nooit in Nairobi zijn geweest praten over nai robbery, en dan als argument hebben dat alles in Nairobi zo duur is. en/of wilde verhalen vertellen over berovingen in Nairobi waar ze van gehoord hebben.
Maar wanneer je naar de skyline van Nairobi kijkt en in Uhuru park naar het waterfietsen of het museum bezoekt en de kleine shops in en rond River road verkent dan leer je een beetje van Nairobi te kennen.
Nairobi is een prachtige rumoerige stad! Niet allemaal van die rechte lijntjes zoals hier in NL maar alles kriskras door elkaar. Natuurlijk zijn er wijken waar je niet doorheen moet lopen, maar doe dit dit dan ook niet. Bij de meeste hotels in Nairobi geven ze je prima advies over waar wel en vooral niet heen te gaan.
Wat betreft voor westerlingen toegankelijke restaurants vind ik het wel een schraal aanbod: voor je het weet zit je weer in een hotel van een grote keten te eten.