We willen in juni, met een camper, op 3 weken tijd, tot aan de Noordkaap rijden. We vertrekken in Belgische Limburg, rijden zo door Duitsland, Denemarken, willen dan de brug nemen tot in Zweden en dan halverwege Zweden, stuk Lapland doen naar boven toe, om dan richting Noordkaap te rijden. Vanaf de Noordkaap gaan we dan door Noorwegen tot in Kristiansand om daar dan de overzet te nemen naar Hirtshals. We zijn nu eenbeetje aan het zoeken naar allerlei nuttige informatie voor onderweg. Kan er iemand ons daar mee helpen?
Naar mijn aanvoelen zijn dit veel kilometers voor drie weken (ongeveer 6000 km, kan dit?) voor al het moois dat er onderweg te zien is,
maar wij zijn dan ook trage reizigers die 7 dagen doen over 100 km, te voet :-).
Ik zou onderweg zeker het Atja museum meepikken in Jokkmokk (Zweden), net boven de poolcirkel. Dit museum is opgesteld en uitgebaat door de Sami, de oorspronkelijke bevolking van het gebied Sapmi (Lapland).
Ik ben drie keer in het hoge Noorden geweest, telkens met als vertrekbasis Kiruna (Zweden), één keer in de winter (Husky-tocht) en twee keer voor een zomer-trektocht van ongeveer een week telkens (Kungsleden en Padjelantaleden).
Abisko NP in Zweden is een erg mooie uitvalsbasis voor wandelingen (ook voor dagtochten), prachtige uitzichten daar! een klein stukje Alaska in Europa. Abisko ligt tussen Kiruna (Zweden) en Narvik (Noorwegen, Lofoten).
Kiruna is de grootste gemeente in het gebied (denk ik), het is meer een uitvalsbasis dan een toeristisch trekpleister, de ijzermijn zou de moeite zijn om te bezoeken (de reden waarom de hele gemeente enkele kilometers wordt verplaatst!), maar wij hebben het Esranche space-center bezocht, één van de twee burgerlijke lanceerbasis in Europa. We kregen er een erg persoonlijke rondleiding.
Wij dromen nog steeds van een rondtrip in het hoge Noorden en de Lofoten zouden dan zeker op ons verlanglijstje staan, net als een trektocht/wandeling door de Kevo-kloof in Finland.
Ik wens jullie een mooie reis! het Hoge Noorden heeft veel moois te bieden,
Hallo Roman,
Bedankt alvast voor de informatie. Onze reis is inderdaad zogoed als uitgestippeld en we komen nog iets meer uit dan 6000km, nl 7200km. Het is inderdaad veel, maar we zijn van plan om ongeveer iedere dag 500km te rijden en dan moet ons dat lukken. We weten natuurlijk ook dat we niet heel veel tijd gaan hebben om iets te bezoeken, maar we willen er ook een rondreis van maken, te beginnen bij Denemarken, Zweden, Finland en dan doorrijden tot aan de Noordkaap om dan zo naar onder terug te rijden in Noorwegen.
Onze passie is ook wel rijden. 2jaar terug hebben we in Noorwegen een rondreis gedaan met de wagen, hadden ook een 3.500km op een 12 dagen tijd.
Misschien dat er mensen zijn die dit ook al ooit hebben gedaan en die bv mooie campingplaatsen weten zijn of mooie plaatsjes waar je kan staan met de camper. Alle informatie is welkom.
Niet vergeten de Lofoten mee te pikken op de terugweg! Heel erg mooi (Wij hebben afgelopen zomer ongeveer dezelfde route als jullie van plan zijn gedaan alleen zijn we ter hoogte van de Lofoten afgeslaan richting Noorwegen ipv doorrijden tot de Noordkaap).
Overige leuke plekjes… teveel om op te noemen. Leuke ervaring (niet de meest mooie camping maar toch) is kamperen bij Geiranger, je staat dan met je camper zo ongeveer tegen de grote cruiseschepen aan. Erg leuk om te zien.
Hallo Theiz,
Bedankt voor de informatie. Ik weet dat Lofoten ook heel mooi is, maar ik vrees dat we daar geen tijd gaan voor hebben. Staat ook nog wel op ons verlanglijstje, maar we wilden eigenlijk eerst het verste doen, de Noordkaap en in februari zijn we in Lapland geweest, nu wilden eigenlijk diezelfde streek van in de winter ook eens in de zomer zien. Vandaar de keuze om een ommetje te maken naar Finland. Maar de Lofoten staat zeker nog in onze boek.
Bedankt voor de informatie.
Tis inderdaad wat krapjes. Mijn ouders hebben paar jaar geleden een rondje gemaakt waar ze via Finland omhoog zijn gegaan en vanaf de Russische grens naar de Noordkaap zijn getrokken… Schijnt ook echt een heel mooi stuk te zijn (dus tussen Kirkenes en de Noordkaap). Dus als je toch stukje Finland pakt is doorrijden tot de Russische grens leuk plan. (Naja, 3 weken, ga je waarschijnlijk niet redden maar toch)
een rondreis door Scandinavie is zeker aan te raden.
ik heb zelf met een groep vorig jaar een rondreis gemaakt.
dit deden we in 22 dagen.
we begonnen in nederland en gingen via duitsland naar denemarken en dan via denemarken naar Noord Zweden, via Noord Zweden naar de lofoten en vanaf de Lofoten naar kristianssand.
in deze reis heb ik verschillende steden bezocht maar ook grote wandeltochten gedaan in Zweden en Noorwegen.
helaas moesten we Noordkaap overslaan,
we gingen via kiruna naar de lofoten.
hierbij een aantal plekken die je echt gezien moet hebben.
Denemarken ( krijtrotsen van Monn) het uitzicht beneden was bijzonder.
Zweden ( Goteborg) mooie stad waar je lekker kunt eten.
Midden Zweden ( Dals ed ) klein dorpje aan een grote Zweedse fjord.
Noord Zweden ( Jokkmok) Poolgrens
Noord Zweden ( Kiruna) museum over de Sami
Noord Zweden ( NP Abisko) wandeltocht van 6 uur.
Noorwegen ( Vesteralen Lofoten.
De natuur in de lofoten is Adembenemend Mooi. overal waar je kijkt zie je stijle Hooge bergen met rotspunten die uitsteken.
en dan vanaf A. Lofoten met de boot naar Bodo
dan heb je een uitzicht vanaf de boot op de lofoten die zn weerga niet kent.
eigenlijk zijn er heel veel plekken:
te veel om allemaal op te noemen.
in totaal was onze tocht 7400 km lang waarbij we gemiddeld 3 a 400 km per dag aflegde en sommige dagen zelf 900km.
opzich moet je 3 weken wel redden, maar dan moet je wel elke dag een stuk rijden.
als jullie nog meer vragen hebben,
stel ze gerust:D
Ik ben nu twee keer op de Lofoten geweest en het is inderdaad adembenemend mooi. Echter… Dat zagen we alleen de eerste keer. Afgelopen jaar hebben we er bijna niets van gezien want alle mooie stijle bergen hingen in de wolken… Komt vaker voor… Maja, Noorwegen blijft een risicoland qua weer.
dat klopt. het weer in Noorwegen kan snel omslaan.
ikzelf was 3 dagen op de lofoten waarvan 1 dag veel mist en regen was,
en andere 2 dagen helder met 15 graden.
maar die bergen gehuld in mist was ook echt mooi om foto,s van te maken.
Zeah, ik ben daar allemaal wel geweest met de auto, maar wat voor info zoek je nu precies? Je hebt zelf namelijk ook al een en ander aan ervaring schrijf je.
hallo…leuk om lezen…ik plan 2012 mei/juni een trip naar de poolcircel via Noorwegen en terug door Baltische staten met (nog in te richten) camper…alle tips zijn welkom voor mooie steden en natuurgebieden…en er kan nog altijd iemand mee! roberth
ik zie dat jullie 500 km per dag denken te doen, houdt er rekening mee dat je zeker in noorwegen (bergen en rondom de fjorden) je vaak niet harder kunt rijden dan 50 - 60 km per uur, dan is 500 km per dag niet helemaal haalbaar als je ook nog iets wilt doen buiten rijden.
wij gaan komende zomer ook die kant op, maar we nemen de ferry van kiel naar goteborg en terug van oslo naar kiel, dat scheel heel veel kilometers en dan hebben we vier weken voor de reis uitgetrokken.
trondheim is een mooie stad, en vooral het eilandje voor de kust en de kathedraal zijn een aanrader. en neem vooral de route over de hardangervidda, zo geweldig rijden over die hoogvlakte.
in zweden in dalarna in nusnas kun je zien hoe ze de bekende zweedse paardjes maken, leuk om te zien hoe die souvenirs worden gemaakt.
voor hogerop heb ik nog geen tips, voor ons word het dit jaar ook de eerste keer dat we die kant op gaan. wij reizen via kampeerhutten met onze eigen auto.
@Tessa: die 500km is inderdaad niet niets, dat beseffen we zeker. Maar het rijden opzich is voor ons geen probleem. We amuseren ons ook als we uren en uren rijden langs mooie landschappen.
Trouwens, de Noorse Fjorden hebben we twee jaar geleden gedaan, dus we zullen deze keer niet veel met overzetponden te maken krijgen.
@Edwin: zoveel ervaring hebben we nu ook weer niet hoor. We hebben eenmaal enkele weken rondgetrokken in Noorwegen. Maar dat was een volledig uitgestippelde vakantie van hotel naar hotel. Maar nu hebben we een camper gehuurd en ons doel is de Noordkaap te bereiken en terug in drie weken.
We zijn het nu nog aan het bekijken om via Zweden naar boven te rijden, want zo zou je het snelste boven zijn zegt men. Maar de route is dan weer saai verteld men ook. Of met een ferry rechtstreeks tot in Finland, en zo naar boven te rijden.
De terugtocht is gewoon Noorwegen doorkruisen. Maar de fjorden hebben we al gezien, en daar zouden we toch teveel tijd verliezen.
We weten ook nog niet of we de Lofoten erbij gaan nemen, want iedereen zegt toch dat het daar “zo mooi” is.
Het is natuurlijk ook de kosten te overwegen. Die ferry zijn natuurlijk ook niet zo goedkoop. En we moeten ook rekening houden met de tijd die we hebben.
Als we bijvoorbeeld zo’n overzet nemen van ongeveer 15 uren onderweg…winnen we daar tijd mee?
De snelste weg naar de Noordkaap is inderdaad door Zweden, maar dan over de E4 langs de Botnische Golf tot boven Lulea en dan meteen bij Torino de grens over en verder door Finland.
Er is ook nog de route via de E45, maar die raad ik je niet aan als je op wil schieten.
En saai, ach, ik vond het wel mee vallen hoor. Veel delen van die route zijn wonderschoon. De wegen in Noorwegen ten noorden van Trondheim zijn ook wel eens eentonig.
Wat ik dan weer tegen vond vallen zijn juist de Lofoten, het is er heel mooi hoor, maar na alle verhalen had ik er toch meer van verwacht …
Ben ik niet met je eens Edwin. Zat hier ook over te twijfelen maar navraag bij bekenden en nog wat rondneuzen op ander forums hebben me er toch wel van overtuigd dat je beter de E45 kunt pakken.
De E4 leek me in eerste instantie wel sneller maar blijkt niet zo te zijn. (Of het scheelt niet heel veel en de E45 is prettiger rijden, das ander geluid dat ik hoor).
Dat mag hoor Theiz, het is zelfs een van de leukere dingen van een forum dat iedereen zijn eigen visie op een onderwerp kan en mag geven
Toch ben ik wel benieuwd naar je motivatie, of die van de bronnen die je aanhaalt. Mijn motivatie is in ieder geval als volgt: Uitgaande van de vraagsteller die primair een snelle route naar de Noordkaap zoekt.
De E4 is breder.
De toegestane snelheid op de E4 is vaak hoger.
De E4 heeft vaak meer veiligheidsvoorzieningen, met hekken langs de kant om de elanden van de weg af te houden.
Vooral dat laatste moet je niet te makkelijk over denken, een aanrijding met een eland is een serieuze zaak. Omdat die beesten zo hoog op hun poten staan en wel tot zo’n 700 kilo kunnen wegen ligt meteen de hele cabine van je auto af. Alleen al om die reden zal je op de E45 wat rustiger aan moeten doen.
Als autogek en Volvo rijder heb ik ook zo mijn bronnen binnen het land